Przyjmowanie skarg i wniosków
PRZEDMIOT SKARGI I WNIOSKU
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Postępowanie skargowe toczy się jako samodzielne tylko w takich przypadkach, gdy skarżący nie jest stroną postępowania administracyjnego ogólnego lub szczególnego, a przedmiotem skargi nie są sprawy załatwiane przez wydanie decyzji administracyjnej.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
NADAWCA SKARGI I WNIOSKU
Na mocy Konstytucji RP skargę może złożyć każdy:
- w interesie publicznym,
- własnym,
- innej osoby za jej zgodą.
ADRESAT SKARGI I WNIOSKU
Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.
Właściwość organów do rozpatrywania skarg i wniosków ustalana jest na podstawie przepisów szczególnych lub Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wojewoda właściwy jest m.in. do rozpatrywania skarg:
- które dotyczą organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
- które dotyczą zadań lub działalności rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa, z wyjątkiem spraw finansowych.
SPOSOBY WNIESIENIA SKARGI I WNIOSKU
Osobiście:
Punkt Obsługi Klienta bud.C
ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
Godziny przyjęć:
Poniedziałek: 8.00-16.00
Wtorek: 9.00-17.00
Środa: 8.00-16.00
Czwartek: 8.00-16.00
Piątek: 8.00-16.00
Pocztą:
Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
Drogą elektroniczną:
e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP: /lodzuw/skrytka
fax:(+48) 42 664-10-40
Ustnie do protokołu
Protokół podpisuje osoba zgłaszająca skargę lub wniosek, z podaniem imienia, nazwiska i adresu, oraz przyjmujący zgłoszenie.
Komórką organizacyjną koordynującą przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków jest Wieloosobowe stanowisko ds. skarg, wniosków i petycji
PRZYJĘCIA OBYWATELI W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
W sprawach skarg i wniosków klientów przyjmuje:
WIELOOSOBOWE STANOWISKO DO SPRAW SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
codziennie w godzinach pracy Urzędu.
bud. C, I piętro, pok. 110
tel. 42 664 13 28
WOJEWODA I WICEWOJEWODA
we wtorki w godz. 15.00 – 17.00
Zapisy przyjmuje:
sekretariat Wojewody: tel. 42 664 10 10, sekretariat@lodz.uw.gov.pl
sekretariat Wicewojewody: tel. 42 664 14 47, wicewojewoda@lodz.uw.gov.pl
DYREKTOR GENERALNY URZĘDU
we wtorki w godz. 14.00 – 17.00
Zapisy przyjmuje:
sekretariat Dyrektora Generalnego: tel. 42 664 14 19, dyrektorgeneralny@lodz.uw.gov.pl
DYREKTORZY WYDZIAŁÓW/BIUR
codziennie w godzinach pracy Urzędu
w siedzibach wydziałów
DYREKTOR WYDZIAŁU SPRAW OBYWATELSKICH I CUDZOZIEMCÓW
WOJEWÓDZKI INSPEKTOR NADZORU GEODEZYJNEGO I KARTOGRAFICZNEGO
we wtorki w godz. 14.00 -17.00
Jeżeli wtorek jest dniem wolnym od pracy, przyjęcia odbywają się w dniu następnym w tych samych godzinach.
ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
Skarga powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. W razie niezałatwienia skargi w terminie, należy zawiadomić skarżącego, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy (podstawa prawna: art. 36 k.p.a. w związku z art. 237 § 4 k.p.a.).
Jeżeli organ, który otrzymał skargę nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia. Nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać:
oznaczenie organu, od którego pochodzi,
wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona,
podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi.
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno ponadto zawierać:
- uzasadnienie faktyczne i prawne,
- pouczenie o treści art. 239 k.p.a.1
Składanie skarg i wniosków regulują następujące przepisy:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm. - Dział VIII Skargi i wnioski)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5 poz. 46)
OPŁATY
Brak.
Wniesienie skargi, wniosku oraz ich rozpatrywanie zwolnione jest z opłaty skarbowej.
___________________________________________________
1W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego
Materiały
Formularz zgłoszenia skargi/wnioskuformularz_zgloszenia_skargi__wniosku.pdf 0.15MB Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
- Pierwsza publikacja:
- 01.04.2021 13:03 Ilona Kędzierska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Ilona Kędzierska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Przyjmowanie skarg i wniosków | 3.0 | 13.07.2021 09:32 Ilona Kędzierska |
Przyjmowanie skarg i wniosków | 2.0 | 15.04.2021 13:10 Ilona Kędzierska |
Przyjmowanie skarg i wniosków | 1.0 | 01.04.2021 13:03 Ilona Kędzierska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP