Decyzja nr 106/24 z dnia 12.07.2024 r. o zezwoleniu na budowę przyłącza oraz gazociągu dosilającego wysokiego ciśnienia wraz ze stacją gazową pomiarową - GPB-II.7840.48.2024.RP
30.07.2024
GPB-II.7840.48.2024.RP
DECYZJA Nr 106/24
Na podstawie art. 15, art. 16, art. 34 oraz art. 38 pkt 7 i art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 551), zwanej dalej „specustawą”, oraz art. 28, 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane” oraz art. 84, art. 85 ust. 1-4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o ochronie przyrody”, i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę złożonego 29.05.2024 r., uzupełnionego w dniu 3.07.2024 r.
- Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielam pozwolenia na budowę
dla: Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o.
z siedzibą pod adresem: ul. Wojciecha Bandrowskiego 16, 33-100 Tarnów
obejmujące:
zamierzenie budowlane pn.: Budowa gazociągu dosilającego wysokiego ciśnienia DN 350 wraz z infrastrukturą towarzyszącą dla inwestycji pn.: „Budowa przyłącza oraz gazociągu dosilającego wysokiego ciśnienia wraz ze stacją gazową pomiarową oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym również linii światłowodowej – Łódź, ul. Jadzi Andrzejewskiej 5” – Etap II,
zlokalizowane na nieruchomościach lub ich częściach, położonych w województwie łódzkim, powiecie Miasto Łódź, gminie Miasto Łódź, oznaczonych numerami ewidencyjnymi działek, zgodnie z poniższym wykazem:
Miasto Łódź, jednostka ewid. Łódź-Widzew
obręb W-20 – działki nr: 54, 55, 56, 58, 59;
obręb W-32 – działki nr: 127/1, 45/7, 46/5, 46/11, 47/17, 56/21, 56/211, 56/221, 56/228;
obręb W-33 – działki nr: 2/70, 3/55, 4/12, 4/13, 4/25, 224/2;
obręb W-35 – działki nr: 3/25, 3/33, 3/35, 4/52, 4/53, 4/56, 5/64, 5/66.
według projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, które opracowali niżej wymienieni projektanci:
- mgr inż. Monika Garbacz, posiadająca uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, numer ewidencyjny LUB/0046/PBS/19, wpisana na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0068/21;
- inż. Rafał Wittmann, posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń: wodociągowych i kanalizacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych i gazowych, numer ewidencyjny 253/02/DUW, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0303/22;
- mgr inż. Łukasz Płaczek, posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, numer ewidencyjny SLK/4280/PWOK/12, wpisany na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/BO/7893/12;
- mgr inż. Hanna Matus, posiadająca uprawnienia budowlane do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej projektanta w specjalności instalacyjno-inżynieryjnej w zakresie sieci i instalacji elektrycznych, numer ewidencyjny St-707/89, wpisana na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/6337/01,
- mgr inż. Tomasz Soluch, posiadający uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, numer ewidencyjny SLK/1079/POOE/05, wpisany na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/IE/3874/06,
z zachowaniem następujących warunków - wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-4 oraz art. 42 ust. 3 ustawy Prawo budowlane oraz art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54, ze zm.):
- Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowę (roboty budowlane) można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (zgodnie z art. 28 ustawy - Prawo budowlane);
- budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
- należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
- budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- w czasie wykonywania robót budowlanych należy przestrzegać praw osób trzecich;
- roboty w pasie drogowym prowadzić zgodnie z projektem organizacji ruchu na czas budowy, zatwierdzonym przez organ zarządzający ruchem;
- należy uzyskać zgodę zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego;
- kierownik budowy (robót) jest obowiązany prowadzić dziennik budowy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie dziennika budowy oraz systemu Elektroniczny Dziennik Budowy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 45).
- Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
- Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 13 lit. a oraz § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. z 2001 r. Nr 138, poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń gazowych.
- Szczegółowe warunki w zakresie ochrony środowiska:
- Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia Inwestor jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych poprzez wykorzystywanie i przekształcanie wymienionych elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją inwestycji oraz objęte zatwierdzonym projektem budowlanym, wymogami uzgodnień i decyzji organów i instytucji opiniujących i uzgadniających projekt budowlany a w szczególności ostatecznej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 14/2023 z dnia 14.09.2023 r., znak: WOOŚ.420.8.2023.ARu.11, o środowiskowych uwarunkowaniach.
II. Zezwalam na usunięcie drzew
- Zezwalam na usunięcie drzew kolidujących z przedmiotową inwestycją, znajdujących się na nieruchomościach, objętych ostateczną decyzją Wojewody Łódzkiego Nr 12/2023 z 11.12.2023 r., znak: GPB‑I.747.7.2023.MM/KKw, o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu, położonych w województwie łódzkim, powiecie Miasto Łódź, gminie Miasto Łódź, oznaczonych numerami ewidencyjnymi działek, zgodnie z poniższym wykazem:
Miasto Łódź, jednostka ewid. Łódź-Widzew
obręb W-20 – działki nr: 54, 55, 56, 59;
obręb W-33 – działki nr: 2/70, 4/12, 4/13, 4/25, 224/2;
obręb W-35 – działki nr: 3/35, 4/56, 4/52,
które zostały szczegółowo wskazane w „Inwentaryzacji znajdujących się na terenie objętym wnioskiem drzew, na usunięcie których wymagane jest zezwolenie”, stanowiącej załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę (art. 16 ust. 2 pkt 1 specustawy).
- Ustalam opłatę za usunięcie 180 sztuk drzew na kwotę 449 860 zł (słownie: czterysta czterdzieści dziewięć tysięcy osiemset sześćdziesiąt złotych). Zbiorcze zestawienie naliczenia ww. opłaty według załącznika Nr 1 do niniejszej decyzji.
Ustaloną kwotę należy wpłacić na konto NBP O/Ł 88 1010 1371 0097 0022 3100 0000 Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, 90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104.
- Ustalam termin wycinki drzew w okresie ważności niniejszej decyzji - wycinkę prowadzić zgodnie z warunkami wskazanymi w ostatecznej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 14/2023 z dnia 14.09.2023 r., znak: WOOŚ.420.8.2023.ARu.11, o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Zobowiązuję Inwestora do wykonania nasadzeń zastępczych w ramach kompensacji przyrodniczej za wycinkę drzew, w terminie do 3 lat po zakończeniu budowy gazociągu (to jest w terminie do 3 lat od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na użytkowanie inwestycji stanie się ostateczna), na terenach wskazanych w „Planie gospodarki zielenią”, stanowiącym część zatwierdzonego niniejszą decyzją projektu zagospodarowania terenu. Zgodnie z ostateczną decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 14/2023 z dnia 14.09.2023 r., znak: WOOŚ.420.8.2023.ARu.11, o środowiskowych uwarunkowaniach, należy dokonać nasadzeń zastępczych drzew według następujących kryteriów:
- za każde rozpoczęte 50 cm obwodu pierśnicy 1 drzewo (do 50 cm – 1 drzewo, od 51 cm do 100 cm – 2 drzewa, od 101 cm do 150 cm – 3 drzewa, itd.), przy czym w przypadku wielopniowych każdy pień traktować jako odrębne drzewo.
Do nasadzeń zastępczych należy wykorzystać gatunki drzew i krzewów, które uległy wycięciu oraz gatunki, które stwierdzono w sąsiedztwie przedsięwzięcia z wyłączeniem gatunków inwazyjnych oraz niepożądanych w środowisku przyrodniczym. Ostatecznego doboru sadzonek powinien dokonać nadzór dendrologiczny na etapie realizacji inwestycji. Nasadzenia zastępcze drzew należy wykonać na terenach, na których konieczna będzie wycinka (za wyjątkiem pasa o szerokości 6 m - po 3 m od osi gazociągu ) w ramach uporządkowania terenu w pasie montażowym, przed przekazaniem nieruchomości właścicielowi na podstawie uzyskanej decyzji lokalizacyjnej. Nasadzenia zastępcze na innych terenach niż objętych pasem budowlano-montażowym w zamian za drzewa wycięte ze strefy bezdrzewnej, których nie można posadzić na pozostałej części pasa montażowego, należy wykonać o ile zostanie uzyskana zgoda właściciela nieruchomości. W przypadku braku takiej zgody nasadzenie drzew należy wykonać na terenie Skarbu Państwa, terenie gminy, przez które przebiega inwestycja lub na gruntach Lasów Państwowych na terenie województwa łódzkiego.
Zgodę na przyjęcie sadzonek, celem dokonania nasadzeń zastępczych, wyraziła Gmina Miasto Łódź – pismo Urzędu Miasta Łodzi, Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa z dnia 26.02.2024 r., znak: RSE-2302-22-03-P0019.
- Odraczam termin uiszczenia opłaty za usunięcie drzew w kwocie wskazanej w pkt 2 niniejszej decyzji, na okres 3 lat od dnia upływu terminu wskazanego w pkt 4 niniejszej decyzji, w związku z nałożeniem niniejszą decyzją obowiązku wykonania nasadzeń zastępczych (art. 84 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody).
Jeżeli przesadzone albo posadzone drzewa zachowały żywotność po upływie 3 lat, lub nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od inwestora, należność z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew podlega umorzeniu (art. 84 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody).
Jeżeli przesadzone albo posadzone drzewa, albo część z nich, nie zachowały żywotności po upływie 3 lat, z przyczyn zależnych od inwestora, naliczona opłata jest przeliczana w sposób proporcjonalny do liczby drzew lub powierzchni krzewów, które nie zachowały żywotności (art. 84 ust. 5 ustawy o ochronie przyrody).
W przypadku niewykonania nasadzeń zastępczych, lub części z nich, zgodnie z zezwoleniem na usunięcie drzew, udzielonym niniejszą decyzją, naliczona opłata jest przeliczana w sposób proporcjonalny do liczby drzew, które nie zostały wykonane zgodnie z zezwoleniem (art. 84 ust. 7 ustawy o ochronie przyrody).
W razie nieterminowego uiszczenia opłaty pobiera się odsetki za zwłokę w wysokości odsetek pobieranych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych (art. 87 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody).
- Zobowiązuję Inwestora do złożenia:
- pisemnej informacji wraz z inwentaryzacją - niezwłocznie po dokonaniu nasadzeń zastępczych;
- inwentaryzacji wraz z opisem stanu żywotności nasadzeń po upływie 3 lat od dokonania nasadzeń zastępczych, w celu dokonania przez organ odbioru.
Niniejsza decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu zgodnie z art. 34 ust. 1 specustawy.
UZASADNIENIE
W dniu 29.05.2024 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynął wniosek Inwestora – Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, reprezentowanego przez pełnomocnika, dotyczący wydania pozwolenia na budowę przedmiotowego przedsięwzięcia.
Do wniosku dołączono m.in.:
- trzy egzemplarze projektu budowlanego zawierającego projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany, wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnej ustawy, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów;
- inwentaryzację znajdujących się na terenie objętym wnioskiem drzew, na usunięcie których wymagane jest zezwolenie z wyszczególnieniem gatunku, obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm oraz przeznaczenia i dotychczasowego sposobu wykorzystania terenu, na którym rosną drzewa;
- plan gospodarki zielenią, jako część projektu zagospodarowania terenu, w którym określono przyczynę i termin zamierzonego usunięcia poszczególnych drzew lub krzewów, wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy, oraz planowane nasadzenia zastępcze w rozumieniu art. 83b ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o ochronie przyrody;
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- ostateczną od dnia 17.01.2024 r. decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 12/2023 z 11.12.2023 r., znak: GPB‑I.747.7.2023.MM/KKw, o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu;
- ostateczną od dnia 19.10.2023 r. decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 14/2023 z dnia 14.09.2023 r., znak: WOOŚ.420.8.2023.ARu.11, o środowiskowych uwarunkowaniach, stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
Działając na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1, 2, 4 w związku z art. 15 ust. 4 specustawy, Wojewoda Łódzki, pismem z 12.06.2024 r., zawiadomił o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu: wnioskodawcę, właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem oraz Prezydenta Miasta Łodzi.
Na wniosek tutejszego organu dane osobowe właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem – stron postępowania, w tym adresy i numery ksiąg wieczystych, zostały udostępnione przez Łódzki Ośrodek Geodezji w formie danych z rejestru gruntów.
O wszczęciu przedmiotowego postępowania organ zawiadomił także pozostałe strony, stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 i ust. 1a w związku z art. 15 ust. 4 specustawy, poprzez obwieszczenie zamieszczone:
- w prasie ogólnopolskiej (Puls Biznesu) - w dniu 17.06.2024 r.;
- na stronie podmiotowej – w Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi w dniu 17.06.2024 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi – w terminie od 17.6.2024 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi – w terminie od 17.06.2024 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia.
Obwieszczenie zawierało m.in.: oznaczenie nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji według katastru nieruchomości oraz numery ksiąg wieczystych, które zgodnie z danymi zawartymi w ich dziale pierwszym są prowadzone dla tych nieruchomości, a także informację o miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy i złożyć ewentualne uwagi oraz pouczenie o obowiązkach nabywcy lub zbywcy, o których mowa w specustawie, oraz skutkach niedopełnienia tych obowiązków.
W związku z nieprawidłowościami w projekcie budowlanym Wojewoda Łódzki, postanowieniem Nr 150/24 z 19.06.2024 r., nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia i doręczenia uzupełnionego projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego w terminie 30 dni od dnia otrzymania postanowienia. Inwestor przedłożył wymagane dokumenty w dniu 3.07.2024 r., to jest w wyznaczonym terminie.
W toku prowadzonego postępowania w dniu 24.06.2024 r. do siedziby tut. organu przybył pełnomocnik Spółki EPOL HOLDING Sp. z o.o. (strony postępowania) w celu zapoznania się z aktami sprawy oraz wykonania fotokopii fragmentu projektu zagospodarowania terenu oraz części opisowej projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego.
Ponadto, w trakcie trwania postępowania dotyczącego wydania pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji do tutejszego organu nie wpłynęły żadne inne wnioski i zastrzeżenia składane przez strony postępowania.
Zgodnie z art. 16 ust. 1-3 specustawy w pozwoleniu na budowę inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu wojewoda zezwala, w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji, na usunięcie drzew lub krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu. Zezwolenie nie jest wymagane na usunięcie drzew lub krzewów, o których mowa w art. 83f ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Do inwestycji w zakresie terminalu nie stosuje się przepisów rozdziału 4 ustawy o ochronie przyrody, z wyjątkiem art. 84-89. Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę inwestycji w zakresie terminalu dodatkowo zawiera inwentaryzację znajdujących się na terenie objętym wnioskiem drzew, na usunięcie których wymagane jest zezwolenie, z wyszczególnieniem gatunku, obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm oraz przeznaczenia i dotychczasowego sposobu wykorzystania terenu, na którym rosną drzewa, oraz plan gospodarki zielenią, jako część projektu zagospodarowania terenu, w którym określa się przyczynę i termin zamierzonego usunięcia poszczególnych drzew lub krzewów, wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte drzewa i krzewy, oraz planowane nasadzenie zastępcze w rozumieniu art. 83b ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o ochronie przyrody. Wojewoda może w pozwoleniu na budowę inwestycji w zakresie terminalu nałożyć obowiązek przesadzenia we wskazane miejsce drzew lub krzewów objętych zezwoleniem na usunięcie lub wykonania nasadzeń zastępczych w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów.
Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody w związku z art. 16 ust. 1 specustawy, wojewoda nalicza i pobiera opłatę za usunięcie drzew i krzewów w zezwoleniu na wycinkę. Wysokość opłaty ustalono na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz. U. z 2017 r. poz. 1330). Ze względu na planowane przez Inwestora nasadzenia zastępcze, do wykonania których Inwestor zobowiązany został niniejszą decyzją, zgodnie z „Planem gospodarki zielenią”, stanowiącym część projektu zagospodarowania terenu, opłata za wycinkę drzew została odroczona na zasadach określonych w ustawie o ochronie przyrody.
Po analizie całości akt sprawy organ stwierdził zgodność projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego z ustaleniami zawartymi w decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 12/2023 z 11.12.2023 r., znak: GPB‑I.747.7.2023.MM/KKw, o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu, zgodność projektu zagospodarowania terenu z obowiązującymi przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i posiadanie przez projektantów i projektantów sprawdzających uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności.
Projekt budowlany został uzgodniony pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej (§ 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Sprawa Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 sierpnia 2023 r. w sprawie uzgadniania projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego, projektu technicznego oraz projektu urządzenia przeciwpożarowego pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1563).
Biorąc powyższe pod uwagę, należało orzec jak w sentencji.
Zgodnie z art. 34 ust. 1 specustawy niniejsza decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Od niniejszej decyzji przysługuje stronom odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego: Wnioskodawcy - w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji, pozostałym stronom w terminie 14 dni od dnia, w którym zawiadomienie o jej wydaniu w drodze obwieszczenia uważa się za dokonane.
Zgodnie z art. 12 ust. 2a specustawy w związku z art. 49 Kpa, zawiadomienie stron postępowania w drodze obwieszczenia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło obwieszczenie o wydaniu decyzji w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania stronom przysługuje prawo do zrzeczenia się odwołania. Z dniem doręczenia Wojewodzie Łódzkiemu oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania skutkuje brakiem możliwości odwołania od decyzji oraz jej zaskarżenia do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Odwołanie od niniejszej decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ
Uiszczono opłatę skarbową za pozwolenie na budowę zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
Załączniki:
Nr 1 – Zbiorcze zestawienie naliczenia opłaty za usunięcie drzew
Nr 2 – Projekt budowlany zawierający projekt zagospodarowania terenu, projekt architektoniczno-budowlany oraz dokumentację formalno-prawną
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, ze wskazaniem dnia udostępnienia treści decyzji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Otrzymują z załącznikami:
- Inwestor - Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie
reprezentowany przez pełnomocnika
- aa
Do wiadomości:
- Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
90-113 Łódź, ul. Traugutta 25 (z załącznikiem Nr 2)
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi (ePUAP)
/dotyczy sprawy znak: WOOŚ.420.8.2023.ARu.11/
- Biuro Kadr, Płac i Budżetu ŁUW w Łodzi (EZD)
Otrzymują w drodze zawiadomienia:
- Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości - wg odrębnego rozdzielnika
- Prezydent Miasta Łodzi (ePUAP)
Otrzymują w drodze obwieszczenia Wojewody Łódzkiego:
- Pozostałe strony
Otrzymują obwieszczenie w celu opublikowania:
- Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi (ePUAP)
- Urząd Miasta Łodzi (ePUAP)
Pouczenie:
- Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 li. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy Prawo budowlane).
- Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza:
1) informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:
a) kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy,
b) inspektora nadzoru inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony
– oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności;
2) oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.
Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane;
Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.
(zob. art. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane).
- Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane).
- Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).
- Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy Prawo budowlane).
- Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy Prawo budowlane).
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.
Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.
W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:
- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;
- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);
Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Źródła danych
Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.
Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?
Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.
Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.
Jakie przysługują Państwu prawa?
Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:
- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,
- sprostował przetwarzane dane,
Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).
Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
Czy Państwa dane są bezpieczne?
Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.
Materiały
Decyzja PNB nr 106/24Decyzja_PNB_nr_10624.pdf 0.22MB
- Pierwsza publikacja:
- 30.07.2024 00:01 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Janiszewski Hubert
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Decyzja nr 106/24 z dnia 12.07.2024 r. o zezwoleniu na budowę przyłącza oraz gazociągu dosilającego wysokiego ciśnienia wraz ze stacją gazową pomiarową - GPB-II.7840.48.2024.RP | 2.0 | 01.08.2024 09:42 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Decyzja nr 106/24 z dnia 12.07.2024 r. o zezwoleniu na budowę przyłącza oraz gazociągu dosilającego wysokiego ciśnienia wraz ze stacją gazową pomiarową - GPB-II.7840.48.2024.RP | 1.0 | 30.07.2024 00:01 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP