W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja Nr 120/24 o pozwoleniu na budowę do sprawy znak GPB-II.7840.35.2022.RP

14.08.2024

Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)

Łódź, 6 sierpnia 2024 r.

GPB-II.7840.35.2022.RP

 

DECYZJA Nr 120/24

Na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725, ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, w związku z art. 9ac ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 697), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym”, oraz na podstawie art. 104 i art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę złożonego w dniu 28.02.2022 r., uzupełnionego i skorygowanego w dniach 23.05.2022 r., 19.08.2022 r. i 30.11.2022 r.,

zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielam pozwolenia na budowę

dla

PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z siedzibą pod adresem: ul. Targowa 74, 03-374 Warszawa

obejmujące: 

zamierzenie budowlane pn.: „Budowa odcinka linii kolejowej nr 552 w osi 21 i 553 w osi 22 od Komory Włókniarzy (bez Komory Włókniarzy) do włączenia w linię kolejową nr 15 stacji Łódź Żabieniec – odcinek od km 3+499 do km 5+271 linii 552 oraz odcinek od km 3+495 do km 5+388 linii 553” – Tunel i linia kolejowa w kierunku stacji Łódź Żabieniec, na działkach o numerach ewid.: 72/18, 72/20 i 72/21 - obręb B-43; 1/8, 1/9, 1/10, 72/32, 85/13, 85/14, 85/15, 85/16, 86/9, 86/23, 86/24, 118/153, 118/154, 118/129, 126/1, 127/3, 127/4, 128/3, 128/4, 129/3, 129/4, 130/14, 130/15, 131/4, 130/7, 132/1, 1/6, 133/1, 133/2, 146/8, 146/9, 147, 148/5, 149/9, 150, 151/1, 151/2, 152, 153, 154, 155/1, 155/2, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173/1, 174, 217/20, 217/21, 217/22, 217/23, 217/24, 217/25, 217/26, 217/27, 217/28, 217/29, 217/30, 218/1, 219, 220, 224/12, 225/5, 226/3, 227, 228, 229/6, 230/1, 230/2, 42/42, 42/43, 42/44, 42/45, 42/46, 42/47, 42/48, 42/49, 42/50, 42/51 - obręb B-44; 112/6, 112/7, 112/128, 112/9, 112/10, 112/11, 112/12, 112/13, 110/55, 112/88, 112/89, 112/90, 112/91, 112/132, 112/133, 112/135 - obręb B-45; 1/18, 6/4, 9/3, 10/3, 11/21, 11/23, 11/25, 11/27, 11/29, 11/30, 12, 13, 14/6, 14/7, 51/2, 52/3, 52/4, 53/4, 377, 83/1, 54/1, 55/1, 56, 79/2, 120/1, 259/14 - obręb P-6 oraz 93/2 - obręb P-7,

według projektu budowlanego, który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • mgr inż. Krzysztof Chowaniec, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0329/POOM/08 bez ograniczeń w specjalności mostowej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BM/0271/09;
  • Architecte D.P.L.G. Jocelyn Frédéric Fillard, posiadający uprawnienia budowlane Nr W/21/2009 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym MA-2134;
  • mgr inż. Konrad Stelmasiak, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0433/POOS/09 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0169/10;
  • mgr inż. Jerzy Olszewski, posiadający uprawnienia budowlane Nr 1469/99/U do projektowania bez ograniczeń w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BT/0911/05;
  • mgr inż. Maciej Świech, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0533/PWBE/17 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/0283/18;
  • mgr inż. Marek Szamocki, posiadający uprawnienia budowlane Nr LOD/1911/PWOE/12 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IE/9672/12;
  • mgr inż. Mariusz Szefer, posiadający uprawnienia budowlane Nr 27/91 do projektowania w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0304/03;
  • mgr inż. Michał Piszczek, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0176/POOL/11 do projektowania bez ograniczeń w specjalności kolejowej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BK/0517/11;
  • inż. Michał Stochniał, posiadający uprawnienia budowlane Nr SLK/0979/PWOH/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności kolejowej, wpisany na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/BK/3896/06;
  • mgr inż. Anna Kulig, posiadająca uprawnienia budowlane Nr MAP/0249/PBKI/19 do projektowania bez ograniczeń w zakresie kolejowych obiektów budowlanych, wpisana na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BK/0418/19;
  • mgr inż. Adrian Kaczorek, posiadający uprawnienia budowlane Nr PDK/0184/POOM/11 do projektowania bez ograniczeń w specjalności mostowej, wpisany na listę członków Podkarpackiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym PDK/BM/0066/12;
  • mgr inż. Hubert Kusber, posiadający uprawnienia budowlane Nr 1040/94 do projektowania w specjalności instalacyjno-inżynieryjnej w zakresie elektryfikacji linii kolejowych, wpisany na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/IE/5013/01;
  • mgr inż. Andrzej Głuchowski, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0498/PWOKL/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności kolejowej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BK/0181/06;
  • mgr inż. Paolo Cucino, posiadający uprawnienia budowlane bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej mostowej i konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/TR/0247/19;
  • dr inż. Przemysław Ruchała, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0042/POOK/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0538/05;
  • mgr inż. Paweł Matlęga, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0138/PBKb/17 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0376/17;
  • mgr inż. Mariusz Dziedzic, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0628/PWBKb/19 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0221/20;

z zachowaniem następujących warunków, wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-4 oraz art. 42 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, w zw. z art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112), zwanej dalej „ustawą ooś”:

1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:

  1. budowę (roboty budowlane) można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (zgodnie z art. 28 ustawy – Prawo budowlane);
  2. budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
  3. należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
  4. budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  5. w czasie wykonywania robót budowlanych należy przestrzegać praw osób trzecich;
  6. kierownik budowy (robót) jest obowiązany prowadzić dziennik budowy oraz odpowiednio zabezpieczyć teren budowy.

2. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 3 lit c), ust. 1 pkt 19, ust. 2, § 3 pkt 1 oraz § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz.U. z 2001 r. Nr 138, poz.1554), nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności konstrukcyjno – budowlanej oraz inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych.

3. Szczegółowe warunki w zakresie ochrony środowiska:

Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, zwanego dalej „RDOŚ w Łodzi”, Nr 25/2012 z 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, utrzymaną w mocy decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, z uwzględnieniem zapisów postanowienia RDOŚ w Łodzi z 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostującego oczywiste omyłki w wymienionych powyżej własnych decyzjach Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., a także warunki określone w postanowieniu RDOŚ w Łodzi, znak: WOOŚ.4222.1.2024.MRe.7, z 23.07.2024 r., uzgadniającym warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, a w szczególności:

Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:

    1. Zaplecza techniczne budowy i bazy materiałowo-sprzętowe oraz miejsca magazynowania odpadów należy organizować na terenie utwardzonym i uszczelnionym w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu.
    2. Tankowanie pojazdów i maszyn, wszelkie drobne naprawy i konserwację sprzętu, w tym wymianę płynów eksploatacyjnych należy prowadzić na terenach utwardzonych i zabezpieczonych przed przenikaniem zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
    3. Podczas prowadzenia prac budowlanych przewidzieć miejsca do parkowania maszyn budowlanych oraz miejsca składowania materiałów budowlanych, na terenie utwardzonym i zabezpieczonym przed ewentualnym wpływem substancji ropopochodnych na środowisko gruntowo-wodne oraz poza obszarami cennymi przyrodniczo, nie w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej oraz cieków powierzchniowych.
    4. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
    5. Poważniejsze naprawy pracującego sprzętu należy prowadzić poza terenem przedsięwzięcia w wyspecjalizowanych serwisach.
    6. Do prac budowlanych należy dopuszczać tylko sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytkowania oraz stosować paliwa wysokiej jakości.
    7. W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego.
    8. Należy eliminować lub minimalizować najbardziej hałaśliwe prace (zwłaszcza ograniczać je czasowo).
    9. Należy ograniczyć użycie ciężkiego sprzętu oraz czas jego oddziaływania do możliwie najkrótszego okresu. Należy zaplanować wszelkie operacje z jego użyciem.
    10. Maksymalnie ograniczyć czas budowy poszczególnych etapów poprzez odpowiednie zaplanowanie prac budowlanych.
    11. Ograniczać ruch pojazdów do niezbędnego minimum.
    12. Roboty budowlane w rejonie terenów chronionych akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00 pod warunkiem, iż prace te nie będą powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
    13. Przestrzegać zasady wyłączania silników w czasie przerw w pracy.
    14. Przy organizacji placu budowy należy zwrócić uwagę, aby zastosowane urządzenia spełniały kryteria dopuszczalnej mocy akustycznej wynikające z obowiązujących przepisów.
    15. W miarę możliwości tymczasowe obiekty kubaturowe związane z budową (np. kontenery, baraki) lokalizować w taki sposób, aby stanowiły one barierę dla propagacji dźwięku od głównych źródeł hałasu na placu budowy do obszaru zabudowy mieszkalnej.
    16. W przypadku skarg mieszkańców na drgania, np. od ruchu ciężkich pojazdów budowy należy przewidzieć możliwość wykonania doraźnych pomiarów drgań celem oceny szkodliwości tych drgań dla konstrukcji budynków zgodnie z normą PN-B-02170:2016.
    17. Dla tuneli wchodzących w skład Łódzkiego Węzła Kolejowego zaprojektować system monitoringu drgań, a mianowicie stosować monitoring drgań budynków poprzez instalację czujników drganiowych na reprezentatywnych budynkach znajdujących się nad lub w bezpośrednim sąsiedztwie linii danego tunelu.
    18. Utrzymywać teren prac i dróg dojazdowych w stanie ograniczającym wtórne pylenie. W okresach bezdeszczowych zastosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia.
    19. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza na etapie budowy należy:
      • w jak największym stopniu stosować gotowe mieszanki betonowe i bitumiczne wytwarzane w wytwórniach, aby ograniczyć do minimum operacje mieszania kruszywa ze spoiwem na miejscu budowy,
      • elementy betonowe docinać metodą cięcia „na mokro”,
      • zapewnić sprawną koordynację dostaw materiałów budowlanych oraz zredukować liczbę dostaw w ciągu doby do minimum,
      • transport materiałów sypkich prowadzić pojazdami wyposażonymi w rozwiązania techniczne ograniczające pylenie,
      • unikać składowania materiałów sypkich na placu budowy, a jeżeli to niemożliwe materiały sypkie magazynować w opakowaniach fabrycznych lub osłaniać plandekami przed działaniem wiatru i składować jak najdalej od zabudowy chronionej, w miejscach osłoniętych przed wiatrem,
      • ograniczyć prędkość pojazdów na terenie budowy.
    • W celu utrzymania porządku oraz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym wszystkie pojazdy opuszczające teren budowy oczyszczać z zanieczyszczeń przenoszonych na kołach (glina, piasek) oraz kontrolować czystość drogi publicznej za wyjazdem z budowy i w razie potrzeby podejmować działania mające na celu doprowadzenie jej do stanu bezpiecznego użytkowania.
    • Zachować ogrodzenia placów budowy związanych z realizacją inwestycji wykonanych w ramach etapu I (technologicznego) z możliwością modyfikacji przebiegu ogrodzeń w celu dostosowania do ich aktualnych potrzeb organizacji placów budowy i terenów sąsiednich.
    • Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
    • W przypadku zaistnienia sytuacji skutkujących zanieczyszczeniem gruntów należy natychmiast reagować w celu niedopuszczenia do rozprzestrzeniania się zanieczyszczenia (np. uszczelnienie przecieku w przewodzie, podstawienie pojemnika wychwytowego pod miejsce przecieku etc.). Należy podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
    • W przypadku stwierdzenia w trakcie budowy występowania zanieczyszczenia gleby lub ziemi w stopniu przekraczającym określone prawem normy, podczas realizacji przedsięwzięcia powinna być wykonana remediacja zanieczyszczonego gruntu w celu doprowadzenia go do obowiązujących norm dla substancji powodujących ryzyko w glebie lub ziemi po wcześniejszym uzgodnieniu warunków remediacji z RDOŚ w Łodzi.
    • Wytworzone odpady w pierwszej kolejności przekazać do odzysku, a jeżeli jest to technologicznie lub ekonomicznie niemożliwe – przekazać do unieszkodliwienia w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska (z uwzględnieniem stosowania składowania jako najmniej korzystnego dla środowiska).
    • Zapewnić odbiór wytworzonych odpadów komunalnych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
    • Wszystkie powstające odpady, zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji, należy zbierać w sposób selektywny i gromadzić w oznakowanych pojemnikach (kontenerach) itd. (poza masami ziemnymi), ze wstępnym wyodrębnieniem odpadów nadających się do odzysku, z zakazem ich wzajemnego mieszania, w tym również z odpadami innymi niż niebezpieczne.
    • Odpady niebezpieczne należy magazynować w atestowanych pojemnikach (poza ponadnormatywnie zanieczyszczonym gruntem).
    • Miejsce magazynowania odpadów należy zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych i zwierząt.
    • Powstające odpady należy magazynować w taki sposób, aby zminimalizować możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko gruntowo – wodne.
    • Odpady niebezpieczne, dla których przepisy o transporcie materiałów niebezpiecznych nie określają sposobu opakowania, usuwać należy w opakowaniach wykonanych z materiału odpornego na działanie składników odpadu i posiadających szczelne zamknięcia zabezpieczające przed przypadkowym rozproszeniem odpadów w trakcie transportu i czynności ładunkowych.
    • Wytwarzane odpady należy przekazywać uprawnionym podmiotom, posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie, transport odpadów do miejsc ich odzysku czy unieszkodliwienia, chyba, że dla danej grupy odpadów obowiązek taki nie występuje.
    • Niezanieczyszczone masy ziemne powstałe podczas realizacji przedsięwzięcia, nieprzewidziane do wykorzystania w miejscu wytworzenia, należy traktować jako odpad i zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    • Zanieczyszczone masy ziemne należy wywieźć poza teren przedsięwzięcia i dokonać stosownych badań na zawartość substancji niebezpiecznych, określając stopień ich zanieczyszczenia, celem poprawnego sklasyfikowania odpadu.
    • Prace ziemne w miejscu występowania osobników roślin gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. Zanieczyszczone kłączami, bulwami lub nasionami masy ziemne nie mogą być ponownie wprowadzone do środowiska.
    • Sposób postępowania z wytworzonymi odpadami nie może negatywnie wpływać na dalsze procesy związane z odzyskiem czy unieszkodliwieniem odpadów poza terenem przedsięwzięcia.
    • Odpady niebezpieczne należy usunąć z terenu przedsięwzięcia samochodami posiadającymi ADR.
    • Wykopy otwarte zabezpieczyć przed dostępem osób nieupoważnionych i zwierząt. Wykopy o stromych ścianach i budowlane elementy konstrukcyjne mogące stanowić pułapkę dla zwierząt zaleca się zabezpieczyć przed możliwością ich wpadania i uwięzienia.
    • Niszczenie, zabijanie, płoszenie gatunków chronionych, które przypadkowo dostały się na teren budowy i podejmowanie innych działań mających wpływ na gatunki chronione, w tym ich przenoszenie może odbywać się wyłącznie przez specjalistę z zakresu ochrony przyrody, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną.
    • Drzewa i krzewy znajdujące się w pobliżu inwestycji lub na terenie inwestycji, nieprzeznaczone do wycinki, należy odpowiednio zabezpieczyć na etapie budowy przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami (np. pnie obłożyć deskami lub drzewa zabezpieczyć niską zaporą, umieszczoną nie mniej niż 1 m od drzewa, która uniemożliwi do nich dostęp), w sposób nie powodujący ich uszkodzenia, zwłaszcza otarć kory i uszkodzeń systemu korzeniowego. Czas prowadzenia prac ziemnych w pobliżu drzew i krzewów należy ograniczyć do minimum. Pod drzewami i w pobliżu krzewów (w obrębie systemu korzeniowego) zakazuje się składowania materiałów oraz poruszania się pojazdów powodujących zagęszczenie gruntu skutkujące obrywaniem korzeni. Wokół drzew należy wydzielić strefy bezpieczeństwa. Zaleca się zabezpieczenie drzew poprzez otoczenie tej strefy ogrodzeniem o wysokości min. 1,5 m i tym samym wyłączenie tej strefy z obszaru prowadzenia prac budowlanych.
    • Drzewom przeznaczonym do adaptacji i przesadzenia należy zapewnić w trakcie budowy właściwą opiekę, w tym ich podlewanie w okresach bezdeszczowych.
    • W związku z wycinką drzew zaprojektować nasadzenia zastępcze. Do nasadzeń wykorzystać wyłącznie gatunki rodzime (nieodmianowe), z przewagą gatunków miododajnych. Uwzględniając skalę wycinki, gatunki planowanych do wycinki drzew i krzewów, ich funkcję ekologiczną, wpływ na kształtowanie warunków mikroklimatycznych oraz usuwaną masę asymilacyjną należy wykonać nasadzenia mające na celu przywrócić utracone usługi ekosystemowi, przyjmując następującą zasadę:
    • za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) do 0,5 m włącznie – 1:1 (jedno nowe drzewo za jedno drzewo usunięte),
    • za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 0,5 m do 1,0 m – 2:1 (dwa nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
    • za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,0 m do 1,5 m – 3:1 (trzy nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
    • za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,5 m – 4:1 (cztery nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
    • za 1 m2 usuwanych odrostów i krzewów 1 m2 nowych krzewów lub za każde 5 m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 pnącze (winobluszcz lub bluszcz) albo za każde 5 m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 drzewo).
    1. Nasadzenia winny być przeprowadzone przed oddaniem przedsięwzięcia do użytkowania. Nasadzenia przeprowadzić z wyłączaniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. Osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek.
    2. Energię elektryczną na etapie realizacji pobierać z istniejącej sieci elektroenergetycznej, poprzez tymczasowe przyłącze lub w przypadku braku przyłącza z agregatu prądotwórczego.
    3. Wodę na etapie realizacji pobierać z sieci wodociągowej w ilości i z lokalizacji wskazanych przez gestora sieci.
    4. Ścieki z zaplecza socjalnego odprowadzać do sieci kanalizacyjnej (po uzgodnieniu z gestorem) lub do szczelnego zbiornika bezodpływowego (fekalnego), który będzie opróżniany i wywożony przez specjalistyczne firmy w ramach usługi serwisowej lub zastosować przenośne toalety opróżniane przez specjalistyczne firmy na podstawie zleceń.
    5. Ścieki z mycia kół pojazdów podczyszczać w piaskowniku, a następnie odprowadzać do miejskiej kanalizacji ogólnospławnej na warunkach określonych przez gestora sieci lub odebrać wozem asenizacyjnym.
    6. Wody opadowe trafiające w trakcie budowy bezpośrednio do szczelnej konstrukcji betonowej należy doraźnie (jeśli zajdzie taka konieczność) odpompowywać i odprowadzać elastycznym wężem na teren działki oraz do studzienki kanalizacyjnej, która zostanie podłączona do kanału ogólnospławnego, zgodnie z warunkami zarządcy sieci.
    7. W przypadku komory w osi 21 – na etapie eksploatacji wody opadowe i roztopowe z dróg i ciągów komunikacyjnych odprowadzać projektowanym rowem odkrytym do projektowanego zbiornika retencyjno-odparowującego. Nadmiar wód opadowych odprowadzać do istniejącego rowu zlokalizowanego wzdłuż istniejącej linii kolejowej.
    8. W przypadku komory w osi 22 – na etapie eksploatacji wody opadowe i roztopowe z dróg i ciągów komunikacyjnych odprowadzać projektowanym rowem do rz. Bałutki. Na odcinkach kolidujących z projektowanym układem drogowym zastosować przejścia z rur kanalizacyjnych.
    9. Nadmiar wód deszczowych i roztopowych z nawierzchni dróg wewnętrznych, placów dla ekip ratunkowych i chodników odprowadzać powierzchniowo na tereny zielone PKP oraz do projektowanych rowów drogowych.
    10. Na etapie realizacji wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia wokół budowanych komór, ramp wjazdowych i dróg technologicznych (w tym wody opadowe odpompowywane z ich wnętrza) odprowadzać do gruntu w sposób niezorganizowany, bez systemów ujmujących wody lub bezpośrednio do kanalizacji miejskiej.
    11. Na etapie eksploatacji ścieki z odwodnienia komór technicznych, ramp wjazdowych i układu torowego w tunelu odprowadzać do zbiorników retencyjnych zlokalizowanych w przestrzeni przyległej do podtorza komór; następnie ścieki zgromadzone w zbiornikach retencyjnych przetłaczać do zbiornika retencyjnego głównego zlokalizowanego w komorze przystanku Łódź Koziny; ze zbiornika głównego odprowadzać ścieki do kanalizacji miejskiej.
    12. Wszelkie kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną usunąć zgodnie z wymaganiami wskazanymi przez gestora sieci.
    13. W fazie eksploatacji należy podłączyć obiekt do miejskiej sieci wodociągowej żeby zapewnić wodę na cele przeciwpożarowe oraz utrzymania i funkcjonowania obiektu.
    14. Należy odprowadzać ścieki powstające na etapie użytkowania obiektu do systemu kanalizacji miejskiej.
    15. Odprowadzanie wód do urządzeń wodnych i cieków uzgodnić z właściwym ich zarządcą.
    16. Zastosować energooszczędne elementy wyposażenia instalacji elektrycznej, wentylacyjno-klimatyzacyjnej i grzewczej.
    17. Zastosować wibroizolację podtorza szynowego na odcinkach linii kolejowych związanych z przedsięwzięciem, na podstawie odpowiednich prognoz.
    18. Prowadzić właściwą gospodarkę materiałową mającą na celu minimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów na etapie eksploatacji obiektów.
    19. Dbać o właściwy stan techniczny obiektu oraz o porządek i ład przestrzenny w jego otoczeniu.
    20. Źródła hałasu związane z wentylacją pożarowo-testową (wentylatory pożarowe, czerpnie pożarowe) wyciszyć przy pomocy dodatkowych środków ochrony przed hałasem.
    21. Wszelkie dalsze działania projektowe, a tym bardziej inwestycyjne, muszą być poprzedzone opracowaniem szczegółowej inwentaryzacji budowlano - architektonicznej każdego z budynków znajdującego się w obszarze potencjalnego bezpośredniego oddziaływania inwestycji (w tym bardzo istotnego usytuowania ścian nośnych względem krawędzi danego wykopu), oraz zakresu występujących destrukcji. Dla każdego z tych budynków powinna zostać opracowana ekspertyza uwzględniająca wiek, wartość zabytkową, stopień dekapitalizacji, specyfikę konstrukcji (np. brak wieńców). Ekspertyzy takie powinny zawierać jednoznaczne wskazania umożliwiające opracowanie prawidłowych projektów wzmocnienia konstrukcji i monitoringu, zarówno dla okresu budowy jak i eksploatacji (szczególnie jej początkowego okresu).
    22. Przedsięwzięcie (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) wymaga wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie ochrony przed drganiami zgodnie z normami:

PN-85/B-02170. Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki;

PN-88/B-02171. Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach (…).

    1. Należy zrealizować następujące działania dotyczące zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) na środowisko wskazane poniżej. Obiekty zabudowy usytuowane w sąsiedztwie tunelu winny podlegać geodezyjnej obserwacji odkształceń (osiadań) budynków, obiektów inżynierskich, znaczących instalacji podziemnych wynikłych wskutek deformacji podłoża gruntowego, spowodowanych realizacją części podziemnych przedsięwzięcia. Monitoring ma obejmować zachowanie się obiektu (osiadania, przemieszczenia, widoczne deformacje nawierzchni, rysy lub pęknięcia konstrukcji, itp.) oraz jego wpływ na otoczenie, zmiany środowiskowe, występowanie zanieczyszczeń, itp. W uzasadnionych przypadkach należy zainstalować repery i punkty pomiaru osiadań lub przemieszczeń i wykonać odczyty początkowe, zainstalować piezometry do obserwacji poziomu wód gruntowych. W przypadkach wątpliwych należy opracować program obserwacji i prowadzić je w czasie budowy i eksploatacji obiektu. Należy przedstawić Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Łodzi sprawozdanie z podjętych na etapie eksploatacji działań w związku z ww. wskazaniami w terminie pięciu lat od oddania do użytkowania przedmiotowej Inwestycji (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych).

W związku z powyższym, na podstawie art. 93 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy ooś, niniejszą decyzją:

  1. nakładam obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej przedsięwzięcia (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) w zakresie ochrony przed drganiami zgodnie z poniższymi normami:
  • PN-85/B-02170. Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki;
  • PN-88/B-02171. Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach (…),

 po upływie jednego roku od dnia oddania do użytkowania tunelu i przedstawienia jej wyników Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Łodzi w terminie 18 miesięcy od dnia oddania do użytkowania tunelu; analizę porealizacyjną należy wykonać w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 23.07.2024 r., znak: WOOŚ.4222.1.2024.MRe.7, uzgadniającym realizację przedsięwzięcia;

  1. stwierdzam konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej - w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 23.07.2024 r., znak: WOOŚ.4222.1.2024.MRe.7, uzgadniającym realizację przedsięwzięcia;
  2. nakładam obowiązek zrealizowania działań dotyczących zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) na środowisko - w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 23.07.2024 r., znak: WOOŚ.4222.1.2024.MRe.7, uzgadniającym realizację przedsięwzięcia.

Na podstawie art. 108 § 1 Kpa,  z uwagi na interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony, decyzji niniejszej nadaję rygor natychmiastowej wykonalności.

UZASADNIENIE

W dniu 28.02.2022 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynął wniosek Inwestora - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., reprezentowanej przez pełnomocnika, o wydanie pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 11.03.2022 r. wezwano Inwestora do ich usunięcia, w terminie 90 dni od daty otrzymania wezwania, tj. do dnia 14.06.2022 r. W dniu 23.05.2022 r. Inwestor przedłożył część brakujących dokumentów wraz z korektą wniosku, wskazując jednocześnie na konieczność uzupełnienia oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W związku z powyższym, pismami z dnia 10.06.2022 r. oraz z dnia 29.06.2022 r. (data wpływu do organu) Inwestor wystąpił o przedłużenie terminu usunięcia braków we wniosku kolejno do dnia 30.06.2022 r. oraz do dnia 31.08.2022 r. W dniu 19.08.2022 r. Inwestor złożył brakujący dokument.

Po weryfikacji całości przedłożonych dokumentów organ stwierdził, że jedna z działek wskazanych w skorygowanym wniosku jest oznaczona nieaktualnym numerem ewidencyjnym. Z informacji uzyskanych z Łódzkiego Ośrodka Geodezji Urzędu Miasta Łodzi wynikało, że działka uległa podziałowi przed dniem złożenia wniosku o pozwolenia na budowę. W świetle powyższych ustaleń, tutejszy organ pismem z dnia 26.08.2022 r. ponownie wezwał Inwestora do usunięcia braków formalnych wniosku, w terminie 30 dni od daty otrzymania wezwania, tj. do dnia 28.09.2022 r. Organ wskazał, że wniosek o pozwolenie na budowę musi obejmować aktualne, na dzień złożenia kompletnego wniosku, numery działek. Podobnie oświadczenie inwestora o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane powinno dotyczyć nieruchomości objętych zakresem wniosku (inwestycji) i oznaczonych aktualnymi numerami ewidencyjnymi działek, zgodnie ze stanem faktycznym. W odpowiedzi na wezwanie, pismami z dnia 23.09.2022 r. oraz z dnia 28.10.2022 r. (wpływ do organu) Inwestor zwrócił się o przedłużenie terminu usunięcia braków we wniosku do dnia 31.10.2022 r., a następnie do dnia 30.11.2022 r. Uzupełnienie dokumentacji wraz z ostatecznie  skorygowanym wnioskiem zostało przedłożone w dniu 30.11.2022 r.

Do wniosku dołączono m.in.:

  1. ostateczne decyzje Wojewody Łódzkiego o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej:

Nr 4/2019 z dnia 30.04.2019 r., znak: IR‑I.747.1.2019.Ast/MM, Nr 5/2019 z dnia 31.05.2019 r., znak: IR-I.747.2.2019.MM, Nr 6/2019 z dnia 7.06.2019 r., znak: IR‑I.747.3.2019.MM, Nr 5/2020 z dnia 29.09.2020 r., znak: GPB-I.747.2.2020.MM, Nr 2/2021 z dnia 12.05.2021 r., znak: GPB-I.747.12.2020.MM/MMa, Nr 8/2021 z dnia 14.09.2021 r., znak: GPB-I.747.4.2021.MM/MMa;

  1. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
  2. trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane,
  3. ostateczną decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach;
  4. decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, zmieniającą decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach;
  5. ostateczną decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, utrzymującą w mocy decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11;
  6. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15, nadające własnej decyzji Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r. rygor natychmiastowej wykonalności;
  7. ostateczne postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 3.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.2, utrzymujące w mocy ww. postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15;
  8. postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostujące oczywiste omyłki w wymienionych powyżej decyzjach RDOŚ w Łodzi: Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z dnia 30.05.2018 r. o jego ostateczności;
  9. postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3, wskazujące, że realizacja przedsięwzięcia pn. „Budowa linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna w kierunku dworca Łódź Kaliska do linii nr 14 i 25 oraz linii 15, której głównym elementem jest tunel średnicowy z podziemnymi przystankami oraz tunel KDP”, przebiega etapowo, oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją własną Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z dnia 6.11.2018 r. o jego ostateczności;
  10. trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 

O wszczęciu przedmiotowego postępowania tutejszy organ zawiadomił wnioskodawcę pismem z 9.12.2022 r. oraz pozostałe strony, stosownie do art. 9ac ust. 1a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  1. w prasie lokalnej (Dziennik Łódzki Miasto + Region):  w dniu 13.12.2022 r.;
  2. w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – w Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w dniu 13.12.2022 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
  3. na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w terminie od dnia 13.12.2022 r. do dnia 27.12.2022 r.;
  4. na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi:  w terminie od dnia 13.12.2022 r. do dnia 27.12.2022 r.

Wojewoda Łódzki postanowieniem Nr 17/23 z dnia 26.01.2023 r. nałożył na Inwestora obowiązek uzupełnienia braków materialnych w projekcie budowlanym, w tym m.in. sporządzenia projektu zagospodarowania terenu na aktualnej mapie do celów projektowych lub jej kopii, w terminie 90 dni od dnia otrzymania postanowienia, tj. do dnia 30.04.2023 r. Postanowieniami Nr 82/23 z dnia 27.04.2023 r., Nr 179/23 z dnia 1.09.2023 r., Nr 262/23 z dnia 30.11.2023 r. i Nr 2/24 z dnia 4.01.2024 r. Wojewoda Łódzki, każdorazowo na wniosek Inwestora, przedłużał termin na uzupełnienie braków w projekcie budowlanym odpowiednio do dnia 31.08.2023 r., następnie do dnia 30.11.2023 r., do dnia 31.12.2023 r. oraz do dnia 31.01.2024 r. W dniu 26.01.2024 r. Inwestor przedłożył skorygowaną i uzupełnioną dokumentację projektową w zakresie projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego wraz z załącznikami.

W toku przedmiotowego postępowania, w świetle przepisów ustawy ooś, została przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania na środowisko. Obowiązek ten został nałożony decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienioną decyzją własną RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r.

W dniu 6.03.2024 r. Wojewoda Łódzki, działając w oparciu o art. 89 ustawy ooś, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, dołączając m.in. kopię wniosku Inwestora o pozwolenie na budowę oraz trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z zapisem w formie elektronicznej.

W dniu 18.03.2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wystąpił do Wojewody Łódzkiego o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w trybie art. 33‑36 i art. 38 ustawy ooś oraz o podanie do publicznej wiadomości informacji na temat przeprowadzanej ponownej procedury oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. Tutejszy organ podał do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwościach zapoznania się z dokumentacją, możliwości składania uwag i wniosków, organie właściwym do ich rozpatrzenia, a także o sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując 30-dniowy termin ich składania, tj. od 3.04.2024 r. do 2.05.2024 r. Podanie powyższej informacji do publicznej wiadomości nastąpiło poprzez obwieszczenie zamieszczone w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń: Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi i Urzędu Miasta Łodzi oraz w prasie lokalnej (Gazeta Wyborcza).

Pismem z dnia 17.05.2024 r. RDOŚ w Łodzi zwrócił się do tut. organu z prośbą o odniesienie się do uwag Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, skierowanych w piśmie z dnia 16.05.2024 r., znak: P.RZŚ.4900.35.2024.AO, dotyczących konieczności przedłożenia dodatkowych wyjaśnień oraz uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, umożliwiających pełną ocenę zakresu oddziaływania ww. przedsięwzięcia na cele środowiskowe jednolitych części wód. Tut. organ pismem z dnia 21.05.2024 r., działając na podstawie art. 50 Kpa, zwrócił się do Inwestora o niezwłoczne przedłożenie niezbędnych uzupełnień oraz wyjaśnień wskazanych w ww. piśmie Dyrektora RZGW WP w Poznaniu. Uzupełnienie oraz wyjaśnienia Inwestor przekazał w formie aneksu do raportu oddziaływania na środowisko w dniu 27.05.2024 r.  W odpowiedzi tut. organ przekazał do RDOŚ brakujące dokumenty przy piśmie z dnia 28.05.2024 r.

            Mając na uwadze nowe okoliczności w sprawie, w dniu 3.06.2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi powtórnie wystąpił do Wojewody Łódzkiego o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w trybie art. 33‑36 i art. 38 ustawy ooś oraz o podanie do publicznej wiadomości informacji na temat przeprowadzanej ponownej procedury oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. Tutejszy organ podał do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowiska, o możliwościach zapoznania się z dokumentacją, możliwości składania uwag i wniosków, organie właściwym do ich rozpatrzenia, a także o sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując 30-dniowy termin ich składania, tj. od 18.06.2024 r. do 17.07.2024 r. Podanie powyższej informacji do publicznej wiadomości nastąpiło poprzez obwieszczenie zamieszczone w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń: Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi i Urzędu Miasta Łodzi oraz w prasie lokalnej (Gazeta Wyborcza).

W czasie trwania przedmiotowego postępowania oraz przeprowadzania ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko do tut. organu nie wpłynęły żadne uwagi ani zastrzeżenia stron postępowania.

Po przeprowadzeniu postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania na środowisko, RDOŚ w Łodzi postanowieniem z dnia 23.07.2024 r., znak: WOOŚ.4222.1.2024.MRe.7, uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

Niniejszą decyzją nałożono obowiązek zachowania warunków realizacji przedsięwzięcia określonych w ww. postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 23.07.2024 r., znak: WOOŚ.4222.1.2024.MRe.7. Warunki te uwzględnione zostały także w zatwierdzonym niniejszą decyzją projekcie budowlanym. Ponadto, Inwestor w piśmie złożonym do tut. organu w dniu 24.07.2024 r. oświadczył, że warunki określone w ww. postanowieniu RDOŚ w Łodzi nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych, zawartych w projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym dla ww. zamierzenia.

Wraz ze złożonym w dniu 28.02.2022 r. wnioskiem Inwestor wystąpił do Wojewody Łódzkiego o nadanie decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji rygoru natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu Inwestor podkreślił m.in. kluczowe znaczenie przedsięwzięcia dla funkcjonowania Łódzkiego Węzła Kolejowego poprzez połączenie dworców Łódź Fabryczna oraz Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, co w konsekwencji umożliwi realizację krótszych połączeń pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz Warszawą i Poznaniem za pośrednictwem Łodzi. Inwestycja stanowi etap realizowanego przez Inwestora przedsięwzięcia, w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec – Projekt POIiŚ 5.1-15”, polegający na wybudowaniu linii kolejowej w tunelu, mającej na celu połączenie trzech łódzkich stacji, a co za tym idzie – poprawę warunków i usprawnienie komunikacji pasażerskiej krajowej i regionalnej. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności jest także istotne ze względu na interes społeczny i ważny interes strony: inwestycja wpłynie m.in. na poprawę powiązań gospodarczych i komunikacyjnych ośrodków miejskich w aglomeracji łódzkiej, poprawę dostępności transportu zbiorowego na terenie województwa łódzkiego, wpłynie na silniejsze stymulowanie rozwoju gospodarczego obszarów położonych w rejonie linii kolejowej, skomunikowanie Łodzi w osi wschód-zachód wysokiej jakości transportem kolejowym, poprawę bezpieczeństwa podróży oraz parametrów techniczno-eksploatacyjnych, wizerunku przewoźnika i konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności jest w ocenie Inwestora tym bardziej uzasadnione, że projektowana inwestycja jest częścią zadania prowadzonego w oparciu o dofinansowanie ze środków programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 – działanie 5.1. Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Oś priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce, a także – ze środków budżetu Państwa. Ewentualne opóźnienia realizacji inwestycji mogą spowodować znaczne szkody materialne, koszty społeczne i finansowe.

Biorąc pod uwagę, że powyższe względy niewątpliwie stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy oraz ważny interes strony, o którym mowa w art. 108 § 1 Kpa, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

            Po dokonaniu weryfikacji całości przedłożonej dokumentacji organ stwierdził zgodność  projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego z warunkami decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, zgodność projektu zagospodarowania terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz posiadanie przez projektantów oraz projektantów sprawdzających odpowiednich uprawnień budowlanych. Ponadto, projekt został uzgodniony przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych w zakresie zgodności projektu z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym, należało orzec jak w sentencji.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ:

Uiszczono opłatę skarbową za pozwolenie na budowę zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111).

 

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

 

Załącznik: projekt budowlany zawierający projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany z załącznikami

Otrzymują z załącznikiem:

  1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,  ul. Targowa 74,  03-734 Warszawa 

Pani Małgorzata Jezierska – pełnomocnik

  1. Aa

Do wiadomości:

  1. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi

ul. Traugutta 25,  90-113 Łódź  (z załącznikiem)

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi  (ePUAP) 

(dot. WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30)

  1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Centrum Realizacji Inwestycji

ul. Tuwima 28,  90-002 Łódź 

Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi i opiniami: Łódzkiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Pouczenie:

  1. Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 li. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy Prawo budowlane).
  2.  Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza:

1) informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:

a) kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy,

b) inspektora nadzoru inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony

- oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności;

2)  oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie                   z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.

Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane;

Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.

(zob. art. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane).

  1. Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane).
  2. Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).
  3. Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy Prawo budowlane).
  4. Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy Prawo budowlane).

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.

Materiały

Decyzja PNB nr 120/24
decyzja​_PNB​_nr​_12024.pdf 0.28MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.08.2024 00:09 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Hubert Janiszewski
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja Nr 120/24 o pozwoleniu na budowę do sprawy znak GPB-II.7840.35.2022.RP 1.0 14.08.2024 00:09 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}