Decyzja Nr 180/24 z dnia 29.11.2024 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej- GPB-II.7820.7.2024.WM/MP
11.12.2024
GPB-II.7820.7.2024.WM/MP Łódź, 29 listopada 2024 r.
Decyzja nr 180/24 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Na podstawie art. 11a ust.1, art.11f ust.1, art.11i ust.1, art. 17 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 311), zwanej dalej „specustawą drogową” oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.07.2024 r., uzupełnionego i skorygowanego w dniach 4.09.2024 r. i 13.11.2024 r. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
udzielam
Zarządowi Województwa Łódzkiego
reprezentowanemu przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi
z siedzibą w Łodzi przy al. Piłsudskiego 12
zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
polegającej na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 473 od km 106+346,00 do km 107+931,37 w miejscowość Rusociny, w gminie Grabica, powiecie piotrkowskim,
w tym dla potrzeb realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej:
- Określam wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii (art. 11f ust. 1 pkt 1 specustawy drogowej):
Droga wojewódzka nr 473 na odcinku od km 106+346,00 do km 107+931,37 w miejscowości Rusociny, w gminie Grabica, łączy się z następującymi drogami publicznymi:
a) w km 106+536,00 skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2931E i drogą gminną nr 110170E;
c) w km 107+918,13 skrzyżowanie z drogą gminną nr 110156E.
- Określam linie rozgraniczające teren inwestycji - granice pasa drogowego drogi wojewódzkiej nr 473 (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru czerwonego, przedstawioną na mapie w skali 1:500 stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
- Określam linie rozgraniczające teren inwestycji - granice pasa drogowego drogi powiatowej nr 2931E (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru granatowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500 stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
- Określam warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa (art. 11f ust. 1 pkt 3 specustawy drogowej):
- warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska:
W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 54, ze zm.);
- warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej:
W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1292), a w szczególności, w przypadku odkrycia podczas prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych, przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy:
- wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot;
- zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia;
- niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
- warunki wynikające z potrzeb obronności państwa:
Realizowana inwestycja powinna spełniać warunki techniczne i funkcjonalne w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obronności państwa.
- Określam wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 11f ust. 1 pkt. 4 specustawy drogowej):
Należy uwzględnić wszelkie warunki i normy wynikające z obowiązującego prawa, ze szczególnym uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725, ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, a zwłaszcza zapewniające:
-
-
- dostęp do drogi publicznej,
- możliwość korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej,
- ochronę przed ponadnormatywnymi uciążliwościami spowodowanymi hałasem,
- ochronę przed ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby,
- zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia.
-
- Zatwierdzam podział nieruchomości (art. 11f ust. 1 pkt 5 specustawy drogowej), oznaczonych poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położonych w województwie łódzkim, na terenie powiatu piotrkowskiego, w gminie Grabica, w obrębie 0030 Rusociny, zgodnie z liniami rozgraniczającymi teren inwestycji (Tabela 1):
Oznaczenia numerów ewidencyjnych działek, przyjęte w poniższej tabeli:
Kolumna A – numery ewidencyjne działek, dla których niniejszą decyzją zatwierdzony zostaje podział nieruchomości.
Kolumna B – numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości, zatwierdzonym niniejszą decyzją, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji:
- numery nieoznaczone gwiazdką - numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości pod rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 473, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego;
- (*) - numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości pod rozbudowę drogi powiatowej nr 2931E, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego.
Kolumna C – powierzchnia wydzielonych działek (w ha), położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które staną się własnością Województwa Łódzkiego.
Kolumna D – numery ewidencyjne działek, powstałych wskutek podziału nieruchomości zatwierdzonego niniejszą decyzją, położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, które pozostają własnością dotychczasowego właściciela.
Tabela 1
L.p. |
A |
B |
C |
D |
obręb 0030 Rusociny |
||||
1 |
1/11 |
1/13 |
0,0016 |
1/12 |
2 |
6 |
6/2 |
0,0021 |
6/1 |
3 |
7/1 |
7/3 |
0,0439 |
7/2 |
4 |
8/8 |
8/12* 8/13 |
0,0011 0,0198 |
8/11 |
5 |
8/6 |
8/15 |
0,0072 |
8/14 |
6 |
8/10 |
8/17 |
0,0032 |
8/16 |
7 |
9/3 |
9/5 |
0,0021 |
9/4 |
8 |
10/5 |
10/9 |
0,0026 |
10/8 |
9 |
10/3 |
10/7 |
0,0017 |
10/6 |
10 |
11/1 |
11/3 |
0,0009 |
11/2 |
11 |
12/1 |
12/3 |
0,0008 |
12/2 |
12 |
13/1 |
13/3 |
0,0013 |
13/2 |
13 |
14/1 |
14/3 |
0,0010 |
14/2 |
14 |
15/2 |
15/5 |
0,0016 |
15/4 |
15 |
16/2 |
16/5 |
0,0009 |
16/4 |
16 |
17/1 |
17/3 |
0,0035 |
17/2 |
17 |
20/1 |
20/3 |
0,0037 |
20/2 |
18 |
484 |
484/2 |
0,0042 |
484/1 |
19 |
21/1 |
21/3 |
0,0008 |
21/2 |
20 |
22/1 |
22/3 |
0,0024 |
22/2 |
21 |
23/1 |
23/3 |
0,0027 |
23/2 |
22 |
24/2 |
24/7 |
0,0034 |
24/6 |
23 |
25/2 |
25/7 |
0,0031 |
25/6 |
24 |
25/3 |
25/9 |
0,0008 |
25/8 |
25 |
26/3 |
26/5 |
0,0058 |
26/4 |
26 |
27/1 |
27/3 |
0,0038 |
27/2 |
27 |
28/1 |
28/3 |
0,0032 |
28/2 |
28 |
29/1 |
29/3 |
0,0032 |
29/2 |
29 |
391 |
391/1 |
0,0055 |
391/2 |
30 |
390 |
390/1 |
0,0054 |
390/2 |
31 |
389 |
389/1 |
0,0083 |
389/2 |
32 |
30/1 |
30/3 |
0,0032 |
30/2 |
33 |
31/1 |
31/3 |
0,0014 |
31/2 |
34 |
32/1 |
32/3 |
0,0015 |
32/2 |
35 |
33/1 |
33/3 |
0,0016 |
33/2 |
36 |
34/1 |
34/3 |
0,0017 |
34/2 |
37 |
35/1 |
35/3 |
0,0062 |
35/2 |
38 |
36/1 |
36/3 |
0,0016 |
36/2 |
39 |
37/1 |
37/3 |
0,0015 |
37/2 |
40 |
38/1 |
38/3 |
0,0033 |
38/2 |
41 |
39/1 |
39/3 |
0,0036 |
39/2 |
42 |
40/1 |
40/3 |
0,0040 |
40/2 |
43 |
41/2 |
41/8 |
0,0060 |
41/7 |
44 |
41/6 |
41/10 |
0,0009 |
41/9 |
45 |
103/2 |
103/4 |
0,0023 |
103/3 |
46 |
43/1 |
43/3 |
0,0046 |
43/2 |
47 |
44/1 |
44/3 |
0,0048 |
44/2 |
48 |
45/1 |
45/3 |
0,0046 |
45/2 |
49 |
46/1 |
46/3 |
0,0047 |
46/2 |
50 |
47/3 |
47/5 |
0,0048 |
47/4 |
51 |
48/2 |
48/4 |
0,0018 |
48/3 |
52 |
49/3 |
49/5 |
0,0030 |
49/4 |
53 |
50/1 |
50/3 |
0,0050 |
50/2 |
54 |
485 |
485/2 |
0,0028 |
485/1 |
55 |
51/1 |
51/3 |
0,0042 |
51/2 |
56 |
52/1 |
52/3 |
0,0082 |
52/2 |
57 |
53/1 |
53/3 |
0,0060 |
53/2 |
58 |
118 |
118/2 |
0,0047 |
118/1 |
59 |
117/3 |
117/6 |
0,0027 |
117/5 |
60 |
117/4 |
117/8 |
0,0036 |
117/7 |
61 |
56/3 |
56/5 |
0,0015 |
56/4 |
62 |
57/1 |
57/3 |
0,0048 |
57/2 |
63 |
362 |
362/1 |
0,0185 |
362/2 |
64 |
360/1 |
360/2 |
0,0142 |
360/3 |
65 |
359 |
359/1 |
0,0034 |
359/2 |
66 |
58/1 |
58/3 |
0,0052 |
58/2 |
67 |
59/1 |
59/3 |
0,0047 |
59/2 |
68 |
60/1 |
60/3 |
0,0052 |
60/2 |
69 |
61/1 |
61/3 |
0,0050 |
61/2 |
70 |
357 |
357/1 |
0,0144 |
357/2 |
71 |
356/1 |
356/4 |
0,0461 |
356/5 |
72 |
356/3 |
356/6 |
0,0056 |
356/7 |
73 |
355 |
355/1 |
0,0112 |
355/2 |
74 |
62/1 |
62/3 |
0,0031 |
62/2 |
75 |
127/3 |
127/5 |
0,0023 |
127/4 |
76 |
64/1 |
64/3 |
0,0038 |
64/2 |
77 |
65/1 |
65/3 |
0,0051 |
65/2 |
78 |
130 |
130/2 |
0,0023 |
130/1 |
79 |
67/1 |
67/3 |
0,0023 |
67/2 |
80 |
132 |
132/2 |
0,0010 |
132/1 |
81 |
136 |
136/2 |
0,0048 |
136/1 |
Mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości stanowią załącznik Nr 2 do niniejszej decyzji.
Zgodnie z art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. g), j) specustawy drogowej, określam obowiązek budowy innych dróg publicznych na działkach wskazanych na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji oraz wyróżnionych gwiazdką (*) w Tabeli 1, zawartej w punkcie 6 niniejszej decyzji, w którym określono nieruchomości podlegające podziałowi i zezwalam na wykonanie tego obowiązku. W myśl art. 11f ust. 2a specustawy drogowej, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do przekazania wybudowanych i oddanych do użytkowania innych dróg publicznych właściwym zarządcom dróg.
- Określam nieruchomość oznaczoną poniżej numerem ewidencyjnym działki zgodnie z katastrem nieruchomości położoną w części w liniach rozgraniczających teren inwestycji, w województwie łódzkim, na terenie powiatu piotrkowskiego, w gminie Grabica, w obrębie 0030 Rusociny, stanowiącą istniejący pas drogowy drogi wojewódzkiej nr 473, będącą własność Województwa Łódzkiego:
obręb 0030 Rusociny- działka nr: 288.
- Określam nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Województwa Łódzkiego (art. 11f ust. 1 pkt 6 specustawy drogowej):
Nieruchomości powstałe wskutek podziału zatwierdzonego niniejszą decyzją, wskazane w punkcie 6 niniejszej decyzji, w Tabeli 1 w kolumnie B - które z mocy prawa, z dniem w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego.
- Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany (art. 11f ust. 1 pkt 7 specustawy drogowej), stanowiący załącznik Nr 3 do niniejszej decyzji, dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 473 od km 106+346,00 do km 107+931,37, obejmujący:
-
-
- rozbiórkę i budowę chodnika;
- rozbudowę skrzyżowania z drogą powiatową nr 2931E;
- rozbudowę i przebudowę drogi powiatowej nr 2931E;
- przebudowę ścianki czołowej przepustu i likwidację przepustu;
- rozbiórkę i budowę zjazdów wraz z rowami krytymi pod zjazdami;
- budowę zatok autobusowych;
- budowę zatoki postojowej;
- budowę i przebudowę systemu odwodnienia, budowę i likwidację rowów otwartych, budowę kanalizacji deszczowej, budowę zbiornika retencyjno – infiltracyjnego;
- budowę i przebudowę oświetlenia drogowego;
- przebudowę sieci: energetycznej, wodociągowej oraz teletechnicznej;
- budowę kanału teletechnicznego;
-
-
który opracowali niżej wymienieni projektanci:
- mgr inż. Robert Zalewski, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0400/POOD/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności drogowej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BD/0128/06;
- mgr inż. Grzegorz Lipiński, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0018/PBD/21 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BD/0227/21;
- mgr inż. Robert Kurzeja, posiadający uprawnienia budowlane nr MAP/0080/POOM/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności mostowej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BM/0590/05;
- mgr inż. Piotr Modrakowski, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0422/POOS/09 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0162/10;
- mgr inż. Cyprian Kowalczuk, posiadający uprawnienia budowlane nr MAZ/0317/POOE/12 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/0472/12;
- mgr inż. Grzegorz Giermakowski, posiadający uprawnienia budowlane nr DTK‑WSB/02477/04/U do projektowania bez ograniczeń w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/0639/04.
- Określam szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. a specustawy drogowej):
- budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
- należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
- budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy;
- istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- Określam szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. d specustawy drogowej):
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 14 lit. b i pkt 15 oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. z 2001 r. Nr 138 poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalnościach inżynieryjnej drogowej oraz instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
- Ustalam warunki dotyczące budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, rozbiórki urządzeń wodnych, przebudowy innych dróg publicznych, rozbiórki i budowy zjazdów (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. e, f, g, h specustawy drogowej):
- określam obowiązek budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, rozbiórki urządzeń wodnych, przebudowy innych dróg publicznych, rozbiórki i budowy zjazdów, poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, na nieruchomościach określonych poniżej w Tabeli 2;
- dla realizacji obowiązku, o którym mowa w punkcie 12 podpunkt 1) niniejszej decyzji, określam ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oraz udzielam zezwolenia na budowę i przebudowę sieci uzbrojenia terenu, rozbiórkę urządzeń wodnych, przebudowę innych dróg publicznych oraz rozbiórkę i budowę zjazdów, na rzecz Inwestora, zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2);
- określam ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na działkach zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2) na rzecz każdoczesnego właściciela sieci – na potrzeby konserwacji i usuwania awarii sieci uzbrojenia terenu.
Tabela 2
L.p. |
Nr działki/nr działki po podziale |
Nr działki przed podziałem |
Powierzchnia ograniczenia (m2) |
Rodzaj ograniczenia |
obręb 0030 Rusociny |
||||
1 |
7/2 |
7/1 |
14 |
Rozbiórka i budowa zjazdu |
2 |
8/14 |
8/6 |
174 |
Przebudowa drogi powiatowej nr 2931E, budowa kanału technologicznego i budowa oświetlenia drogowego |
3 |
8/11 |
8/8 |
16 |
Rozbiórka i budowa zjazdu, przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
4 |
10/8 |
10/5 |
4 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
5 |
414/1 |
|
31 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
6 |
14/2 |
14/1 |
3 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
7 |
17/2 |
17/1 |
7 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego oraz sieci energetycznej |
8 |
407/2 |
|
13 |
Przebudowa sieci energetycznej |
9 |
484/1 |
484 |
2 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
10 |
20/2 |
20/1 |
2 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
11 |
22/2 |
22/1 |
3 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
12 |
24/6 |
24/2 |
13 |
Rozbiórka i budowa zjazdu |
13 |
25/6 |
25/2 |
2 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
14 |
26/4 |
26/3 |
3 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
15 |
28/2 |
28/1 |
3 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
16 |
30/2 |
30/1 |
4 |
Przebudowa sieci energetycznej oświetlenia drogowego |
17 |
49/4 |
49/3 |
4 |
Przebudowa sieci energetycznej |
18 |
50/2 |
50/1 |
2 |
Przebudowa sieci energetycznej |
19 |
485/1 |
485 |
1 |
Przebudowa sieci energetycznej |
20 |
53/2 |
53/1 |
2 |
Przebudowa sieci energetycznej |
21 |
355/2 |
355 |
6 |
Przebudowa sieci wodociągowej, zasypanie rowu melioracyjnego |
22 |
356/7 |
356/3 |
2 |
Zasypanie rowu melioracyjnego |
23 |
365/1 |
|
6 |
Przebudowa sieci energetycznej |
24 |
366/1 |
|
13 |
Przebudowa sieci energetycznej |
25 |
369 |
|
2 |
Przebudowa sieci energetycznej |
26 |
370/1 |
|
2 |
Przebudowa sieci energetycznej |
27 |
389/2 |
389 |
112 |
Rozbiórka i budowa zjazdu |
28 |
390/2 |
390 |
11 |
Rozbiórka i budowa zjazdu |
Działki nie podlegające podziałowi zostały oznaczone pogrubioną czcionką.
Granice terenu niezbędnego dla wykonania robót określonych w Tabeli 2 niniejszej decyzji, na nieruchomościach położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oznaczone zostały na projekcie zagospodarowania terenu i na mapie przedstawiającej proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, stanowiących załączniki do decyzji o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji drogowej.
Zgodnie z art. 11f ust. 2 specustawy drogowej do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. i, przepisy art. 124 ust. 4-7 i art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145, ze zm.), stosuje się odpowiednio:
- Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego, jest zobowiązany do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po dokonaniu budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, rozbiórki urządzeń wodnych, przebudowy innych dróg publicznych oraz rozbiórki i budowy zjazdów.
- Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, rozbiórki urządzeń wodnych, przebudowy innych dróg publicznych oraz rozbiórki i budowy zjazdów, zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu. Odszkodowanie, o którym mowa wyżej, ustala Wojewoda Łódzki, w odrębnej decyzji.
- Jeżeli budowa i przebudowa sieci uzbrojenia terenu, rozbiórka urządzeń wodnych, przebudowa innych dróg publicznych oraz rozbiórka i budowa zjazdów uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w sposób zgodny z jej dotychczasowym przeznaczeniem, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać, aby Inwestor nabył od niego na rzecz Województwa Łódzkiego, w drodze umowy, własność albo użytkowanie wieczyste nieruchomości.
- Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość w celu wykonania robót budowlanych związanych z budową i przebudową sieci uzbrojenia terenu, rozbiórką urządzeń wodnych, przebudową innych dróg publicznych oraz rozbiórką i budową zjazdów a także wykonania czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem awarii sieci uzbrojenia terenu. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.
- Ostateczna decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej.
- Zobowiązuję Inwestora przed przystąpieniem do użytkowania do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
- Określam warunki dotyczące gospodarowania odpadami:
Z odpadami powstającymi na etapie realizacji inwestycji należy postępować zgodnie z ustawą z dnia z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1587, ze zm.).
Powstałe odpady należy gromadzić selektywnie, w warunkach uniemożliwiających szkodliwe oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi, a następnie przekazać je podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.
- Określam termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna (art. 16 ust. 2 specustawy drogowej), z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności (pkt 16 niniejszej decyzji).
- Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy (art. 17 ust. 1 specustawy drogowej).
Zgodnie z art. 17 ust. 3 specustawy, nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności:
- zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
- uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez właściwego zarządcę drogi;
- uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych;
- uprawnia do wydania przez właściwy organ dziennika budowy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 24.07.2024 r. Inwestor - Zarząd Województwa Łódzkiego reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi, wystąpił do Wojewody Łódzkiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, w trybie art. 11a ust. 1 specustawy drogowej.
Po analizie wniosku Wojewoda Łódzki pismem z dnia 30.08.2024 r. wezwał Inwestora do usunięcia braków formalnych w terminie 60 dni od daty otrzymania wezwania. Inwestor odpowiedział na wezwanie w dniu 4.09.2024 r., przedkładając skorygowany wniosek oraz stosowne wyjaśnienia.
Wniosek zawierał m.in.:
- mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
- analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
- mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
- określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
- trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu;
- opinie:
- Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 5.01.2024 r., znak: BPPWŁ.ZP.4041.159.2023;
- Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi z dnia 22.01.2024 r., znak: WUOZ-ZA.5152.664.2023.IW;
- Zarządu Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 3.01.2024 r., znak: DP‑II.422.5.2023;
- pismo inwestora z dnia 10.12.2023 r., znak: ID.611.1333.2023.PG.473 skierowane do Wójta Gminy Grabica o wydanie opinii zgodnie z art. 11b ust. 1 specustawy drogowej (wraz ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru) oraz oświadczenie Inwestora o niewydaniu opinii w terminie określonym w art. 11b ust. 2 specustawy drogowej;
- ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu z dnia 10.06.2024 r., znak: PS.ZUZ.4210.230.2024.AP, o udzieleniu pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych;
- decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu z dnia 24.07.2024 r., znak: PO.ZUZ.5.4210.742.2023.MC, o udzieleniu pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie i rozbiórkę urządzeń wodnych oraz usługę wodną, której został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
Ponadto, Inwestor oświadczył, że ze względu na fakt, iż na odcinku drogi objętym zakresem wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej brak jest terenów i obiektów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 8 lit. a, b, c, ca, d, e, g, ga, specustawy, opinie ministra właściwego do spraw zdrowia, dyrektora właściwego urzędu morskiego, właściwego organu nadzoru górniczego, ministra właściwego do spraw środowiska, dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej, i podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1796) – nie były wymagane. Dodatkowo, Inwestor oświadczył, że inwestycja nie należy do transeuropejskiej sieci drogowej.
Zgodnie z wnioskiem Inwestora główne zadanie przedmiotowej inwestycji stanowi rozbiórka i budowa chodnika, natomiast pozostałe roboty objęte zakresem inwestycji dotyczą innych elementów drogi wojewódzkiej oraz włączeń dróg niższych kategorii.
W komunikacie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 6.04.2022 r., znak: DOOŚ‑WAPiS.400.55.2022.MDz, dotyczącym kwalifikacji chodników oraz ścieżek rowerowych w kontekście wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, opublikowanym na stronie internetowej GDOŚ (https://www.gov.pl/web/gdos/publikacje2), wskazano, że głównym i jedynym przeznaczeniem chodnika jest prowadzenie ruchu pieszych, nie zaś jak w przypadku głównej funkcji drogi – ruchu pojazdów lub ruchu drogowego. Uznanie chodnika za część drogi, nie determinuje kwalifikacji w zakresie wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kluczowe znaczenie ma tu bowiem fakt, że użytkowanie tego rodzaju infrastruktury nie wiąże się zasadniczo z generowaniem oddziaływań, bowiem nie jest nią prowadzony ruch pojazdów silnikowych.
Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w ww. komunikacie, realizacja przedsięwzięcia polegająca na budowie chodnika nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, gdyż nie stanowi ono przedsięwzięcia, które może znacząco oddziaływać na środowisko, niezależnie od sposobu realizacji (samodzielne przedsięwzięcie czy też przebudowa lub rozbudowa drogi) oraz umiejscowienia (w pasie drogowym, poza pasem drogowym, na obiekcie mostowym).
W świetle powyższego przedmiotowa inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839, ze zm.), a decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie była wymagana.
O wszczęciu przedmiotowego postępowania, stosownie do art. 11 d ust. 5 specustawy drogowej, organ zawiadomił Inwestora pismem z 13.09.2024 r. Do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych wnioskiem o wydanie przedmiotowej decyzji, zostały skierowane indywidualne zawiadomienia na adresy wskazane w ewidencji gruntów. Dane osobowe i adresy właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, ustalono na podstawie wypisów z rejestru gruntów, otrzymanych od Starosty Piotrkowskiego, według stanu na dzień 5.08.2024 r. Zawiadomienie zawierało w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, według katastru nieruchomości oraz informację o terminie i miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy (art. 11d ust. 6 specustawy drogowej). Ponadto poinformowano strony postępowania, że z dniem zawiadomienia, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Czynność prawna dokonana z naruszeniem zakazu, o którym mowa wyżej, jest nieważna (art. 11d ust. 9 i 10 specustawy drogowej).
Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione poprzez obwieszczenie zamieszczone:
- w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 18.09.2024 r.;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 18.09.2024 r. do 2.10.2024 r.;
- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 18.09.2024 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Grabica – w dniach od 18.09.2024 r. do 4.10.2024 r.
W trakcie trwania postępowania, dotyczącego wydania zezwolenia na realizację przedmiotowej inwestycji, do tutejszego organu w dniu 16.10.2024 r. wpłynęło pismo strony postępowania (właściciela dz. ewid. nr 354 i 61/1, obr. 0030 Rusociny, gm. Grabica), zawierające uwagi dotyczące skomunikowania działki dz. ewid. nr 354 oraz materiałów które mają zostać użyte do wykonania zjazdu do dz. ewid. nr 61/1. Tutejszy organ przy piśmie z dnia 21.10.2024 r. przekazał ww. uwagi do Inwestora w celu wypowiedzenia się w kwestiach podniesionych przez stronę postępowania, w tym do szczegółowego i wyczerpującego wyjaśnienia w jaki sposób zostanie prawnie zapewniony dojazd do dz. ewid. nr 354 oraz jakie rozwiązania projektowe i materiały zostaną zastosowane przy zjeździe do dz. ewid. nr 61/1. Inwestor pismem z dnia 25.10.2024 r. poinformował tutejszy organ oraz stronę postępowania, iż dostęp dz. ewid. nr 354 do drogi publicznej zostanie zapewniony przez zjazd i plac manewrowy, zaprojektowany na dz. ewid. nr 355/1 (powstałej z podziału dz. ewid. nr 355). Dodatkowo, w ramach inwestycji zostanie rozebrany i ponownie wybudowany zjazd z kostki brukowej do dz. ewid. nr 61/2 (powstałej z podziału dz. ewid. nr 61/1). Istniejący na wysokości nieruchomości rów zostanie zasypany ze względu na wybudowanie kanalizacji deszczowej, w związku z czym nie zachodzi konieczność budowy we wskazanym miejscu przepustu pod zjazdem.
Ponadto, żadna ze stron postępowania nie skorzystała z prawa do zapoznania się z aktami sprawy w siedzibie organu.
Dla przedmiotowej inwestycji mają zastosowanie przepisy techniczno-budowlane, obowiązujące przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1518), które weszło w życie w dniu 21 września 2022 r., to jest przepisy rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124, ze zm.).
W związku z nieprawidłowościami w przedłożonym projekcie budowlanym Wojewoda Łódzki, postanowieniem Nr 292/24 z dnia 11.10.2024 r., nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia w terminie 60 dni od daty otrzymania postanowienia, tj. do dnia 10.12.2024 r. Uzupełnioną dokumentację projektową, uzgodnioną bez uwag przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, Inwestor przedłożył w dniu 13.11.2024 r., wypełniając tym samym warunki postanowienia.
W dniu 24.07.2024 r., wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, Inwestor wniósł także o nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, z uwagi na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy. Uzasadniając wniosek Inwestor podkreślił, że droga wojewódzka nr 473 łączy Piotrków Trybunalski z Łaskiem, dodatkowo zbiera ruch tranzytowy z lokalnych dróg z kierunku Śląska i Mazowsza poprzez autostradę A-1 oraz Dolnego Śląska - poprzez drogę ekspresową S-8. Na drodze wojewódzkiej nr 473 występuje duże natężenie ruchu kołowego samochodów osobowych i ciężarowych. Wybudowanie chodnika wpłynie na bezpieczeństwo pieszych. Inwestycja ta poprawi bezpieczeństwo na drodze, zminimalizuje ilość kolizji i wypadków. Zły stan techniczny chodnika oraz zlokalizowanych w pasie drogowym sieci uzbrojenia terenu oraz niedostosowanie istniejącego układu drogowego do skali i rodzaju prowadzonego ruchu wymagają niezwłocznego podjęcia działań inwestycyjnych. Dodatkowym problemem jest brak prawidłowego odwodnienia drogi. Powstające po opadach deszczu rozlewiska wody powodują zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Droga, pomimo obsługi ruchu autobusowego, nie została wyposażona w zatoki autobusowe, co niekorzystnie wpływa na płynność ruchu i zwiększa zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników drogi. W ramach przedsięwzięcia zaprojektowano przebudowę rowów, co zapewni prawidłowe odwodnienie pasa drogowego.
Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe względy stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 specustawy drogowej, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
W świetle przepisów specustawy drogowej, organy orzekające nie mają uprawnienia do oceny racjonalności, czy też słuszności przyjętych we wniosku rozwiązań projektowych, gdyż postępowanie w sprawie zezwolenia na realizację danej inwestycji drogowej toczy się na wniosek zarządcy drogi, którym to wnioskiem organ administracji jest związany. Regulacja zawarta w art. 11a ust. 1, art. 11e oraz art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy wskazuje na związanie organu określeniem linii rozgraniczających teren, w tym granicami pasów drogowych. Organ nie może dokonywać jakichkolwiek zmian, np. w zakresie lokalizacji, przebiegu oraz planowanych parametrów technicznych konkretnej inwestycji. Organ wydający zezwolenie realizacyjne nie może też na podstawie art. 11f ust.1 pkt 1 i pkt 4, art. 12 ust. 2 i ust. 4 specustawy drogowej oraz § 6 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oceniać niezbędności i celowości realizacji inwestycji w kształcie przedstawionym przez inwestora, jeżeli zaproponowane rozwiązanie projektowe nie narusza prawa. Rolą orzekającego w sprawie organu jest sprawdzenie kompletności wniosku w świetle wymogów ustawowych oraz tego, czy koncepcja składającego wniosek mieści się w granicach wyznaczonych przez prawo (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. akt II OSK 1242/21).
Inwestor jest zatem kreatorem miejsca, sposobu i kształtu realizacji inwestycji, natomiast organ orzekający wyznacza dopuszczalne prawem granice tej kreacji, poprzez dokonywanie oceny prawnej, kończącej się aktem władztwa publicznego, zakreślającego te granice. Zadaniem organu jest bowiem sprawdzenie, czy wyznaczone przez wnioskodawcę linie rozgraniczające pas drogowy oraz zaproponowane rozwiązania techniczne odpowiadają woli ustawodawcy, wyrażonej w innych regulacjach prawnych, mających znaczenie dla wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Zatem organ właściwy do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie jest upoważniony do korygowania rozwiązań przyjętych we wniosku o wydanie ww. decyzji. To inwestor samodzielnie dokonuje wyboru najbardziej korzystnych rozwiązań lokalizacyjnych i następnie techniczno-wykonawczych inwestycji.
Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek i zgodnie z wnioskiem właściwego zarządcy drogi, jeśli wniosek spełnia wymogi określone przepisami prawa. Niniejsza decyzja zgodnie z art. 11f i art. 12 specustawy drogowej zezwala na realizację inwestycji drogowej, określa linie rozgraniczające teren inwestycji, zatwierdza zgodnie z ww. liniami podziały nieruchomości oraz zatwierdza projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany.
Po ostatecznym dokonaniu oceny przedstawionych dokumentów, zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego oraz stwierdzeniu, że wnioskowana inwestycja spełnia łącznie warunki określone w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, a wnioskodawca przedłożył wymagane przepisami powołanej powyżej ustawy dokumenty, orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Ministra Rozwoju i Technologii w Warszawie, Pl. Trzech Krzyży 3/5, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
Nie pobrano opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 2111 ze zm.).
Załączniki:
Nr 1 – mapa w skali 1:500 określająca linie rozgraniczające teren inwestycji
Nr 2 – mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości, obręb Rusociny 0030
Nr 3 – projekt budowlany obejmujący projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany z załącznikami (10 tomów)
Otrzymują:
- Zarząd Województwa Łódzkiego
reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi
al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź (załączniki Nr 1-3 – po 1 egz.)
- Dotychczasowi właściciele i użytkownicy wieczyści - w drodze zawiadomienia
- Pozostałe strony – w drodze obwieszczenia
- Aa (załączniki Nr 1-3 – po 1 egz.)
Do wiadomości:
- Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Łodzi
ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź (załącznik Nr 3 – 1 egz.)
- Starosta Piotrkowski
ul. Dąbrowskiego 7, 97-300 Piotrków Trybunalski (załączniki Nr 2 – po 1 egz.)
(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w ewidencji gruntów)
- Zarząd Województwa Łódzkiego
al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź (załączniki Nr 2 – 1 egz.)
(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w księgach wieczystych)
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi
ul. Tuwima 28, 90-002 Łódź (załączniki Nr 2 – po 1 egz.)
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.
Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.
W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:
- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;
- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);
Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Źródła danych
Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.
Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?
Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.
Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.
Jakie przysługują Państwu prawa?
Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:
- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,
- sprostował przetwarzane dane,
Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).
Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
Czy Państwa dane są bezpieczne?
Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.
Materiały
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej Nr 180/24Decyzja_o_zezwoleniu_na_realizację_inwestycji_drogowej_Nr_180_24.pdf 0.25MB
- Pierwsza publikacja:
- 11.12.2024 00:10 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Hubert Janiszewski
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Decyzja Nr 180/24 z dnia 29.11.2024 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej- GPB-II.7820.7.2024.WM/MP | 1.0 | 11.12.2024 00:10 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP