W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja Nr 18/24 Wojewody Łódzkiego do sprawy GPB-II.7840.204.2022.AS/WM o pozwoleniu na budowę

12.03.2024

Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko

GPB-II.7840.204.2022.AS/WM

DECYZJA NR 18/24

Na podstawie art. 28, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682, ze zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo budowlane”, w związku z art. 9ac ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1786, ze zm.), zwanej dalej „utk”, w związku z art. 118, 119 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 892, ze zm.), w powiązaniu z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2021 r. w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 225, ze zm.) i art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2022 r. o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 1846), zwanej dalej: „ustawą o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK”, oraz na podstawie art. 104 i art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej „kpa”, po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę złożonego w dniu 16.11.2022 r., skorygowanego w dniu 30.11.2022 r.,

zatwierdzam

projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany

i udzielam pozwolenia na budowę

dla:

Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o.

z siedzibą w Warszawie,  Al. Jerozolimskie 142B

obejmującego:

zamierzenie budowlane pn. „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 – odcinek „Komora Fabryczna” obejmujący budowę komory rozjazdowej „Fabryczna” i linii kolejowej”, wraz z infrastrukturą niezbędną do budowy oraz funkcjonowania tunelu, komory i linii kolejowej, zlokalizowane na terenie miasta Łodzi, na działkach o numerach ewidencyjnych:

S-6 Łódź-Śródmieście

dz. ewid. nr: 41/2, 53/23, 61/18, 61/19, 63/7, 63/11, 63/12, 63/13, 63/14, 64/7, 473/5, 473/38, 473/39, 473/47, 473/51;

według projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • Architecte D.P.L.G. Jocelyn Frédéric Fillard, posiadający uprawnienia budowlane Nr W/21/2009 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym MA-2134;
  • mgr inż. arch. Michał Kotala, posiadający uprawnienia budowlane Nr MPOIA/056/2011 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym MA-3164;
  • mgr inż. arch. Jan Barysz, posiadający uprawnienia budowlane Nr MA/085/19 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym MA-3296;
  • mgr inż. Beata Dworczak, posiadająca uprawnienia budowlane Nr 180/93/WŁ do wykonywania samodzielnej funkcji projektanta w specjalności konstrukcyjno-budowlanej w zakresie budowli dróg, wpisana na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BD/2087/02;
  • mgr inż. Maciej Być, posiadający uprawnienia budowlane Nr LUB/0016/PWOS/03 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Lubuskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym LUB/IS/1008/03;
  • mgr inż. Marek Głuszczak, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0860/PBS/21 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0178/22;
  • mgr inż. Szymon Karabin, posiadający uprawnienia budowlane Nr SLK/8146/PBE/18 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym SLK/IE/0497/18;
  • mgr inż. Mateusz Makowski, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0791/PWBE/21 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/0121/22;
  • mgr inż. Marta Sikora, posiadająca uprawnienia budowlane Nr MAZ/0483/PBKl/15 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych, wpisana na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BK/0643/15;
  • mgr inż. Kazimierz Rudnicki, posiadający uprawnienia budowlane Nr POM/0176/PWBE/17 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym POM/IE/0227/17;
  • mgr inż. Krzysztof Sobstel, posiadający uprawnienia budowlane Nr LOD/2120/POOE/13 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IE/9942/12;
  • mgr inż. Artur Kołaciński, posiadający uprawnienia budowlane Nr LOD/3382/PWBE/17 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IE/0006/18;
  • mgr inż. arch. Dariusz Sokołowski, posiadający uprawnienia budowlane Nr 14/LOOKK/2012 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym LO-0809;
  • mgr inż. Marcin Derlacz, posiadający uprawnienia budowlane Nr  Wa-424/01 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BO/5028/02;
  • mgr inż. Jan Domurad, posiadający uprawnienia budowlane Nr St-590/82 do projektowania w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie mostów, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BO/0382/02;
  • mgr inż. Grzegorz Kacprzak, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0083/PWOK/09 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BO/0601/09;

z zachowaniem warunków wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-4 oraz art. 42 ust. 3 ustawy – Prawo budowlane oraz art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1094, ze zm.), zwanej dalej „ustawą ooś”, w szczególności:

1. Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:

  1. budowę (roboty budowlane) można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (zgodnie z art. 28 ustawy – Prawo budowlane);
  2. budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
  3. należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
  4. budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  5. w czasie wykonywania robót budowlanych należy przestrzegać praw osób trzecich;
  6. kierownik budowy (robót) jest obowiązany prowadzić dziennik budowy oraz odpowiednio zabezpieczyć teren budowy.

2. Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 3 lit. c, pkt 19, § 3 oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz.U. z 2001 r. Nr 138, poz. 1554), nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności konstrukcyjno-budowlanej oraz w specjalności inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych.

3. Szczegółowe warunki w zakresie ochrony środowiska:

Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, zwanego dalej: „RDOŚ w Łodzi”, Nr 25/2012 z 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, utrzymaną w mocy decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, z uwzględnieniem zapisów postanowienia RDOŚ w Łodzi z 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostującego oczywiste omyłki w wymienionych powyżej własnych decyzjach Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., postanowienia RDOŚ w Łodzi z dnia 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3, dotyczącego etapowego przebiegu realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia oraz decyzji RDOŚ w Łodzi Nr 11/2021 z dnia 25.06.2021 r., znak: WOOŚ.420.6.2021.JCh/PTa.5, przenoszącej na rzecz Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. decyzję Nr 25/2012 z 19.12.2012 r., zmienioną decyzją Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., oraz warunków określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z 29.12.2023 r., znak: WOOŚ.4222.4.2023.ASo.5, uzgadniającym warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, a w szczególności:

Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:

    1. Zaplecza techniczne budowy i bazy materiałowo-sprzętowe oraz miejsca magazynowania odpadów należy organizować na terenie utwardzonym i uszczelnionym w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu.
    2. Tankowanie pojazdów i maszyn, wszelkie drobne naprawy i konserwację sprzętu, w tym wymianę płynów eksploatacyjnych należy prowadzić na terenach utwardzonych i zabezpieczonych przed przenikaniem zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
    3. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
    4. Poważniejsze naprawy pracującego sprzętu należy prowadzić poza terenem przedsięwzięcia w wyspecjalizowanych serwisach.
    5. Do prac budowlanych należy dopuszczać tylko sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytkowania.
    6. W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego.
    7. Należy eliminować lub minimalizować najbardziej hałaśliwe prace (zwłaszcza ograniczać je czasowo).
    8. Należy ograniczyć użycie ciężkiego sprzętu oraz czas jego oddziaływania do możliwie najkrótszego okresu. Należy zaplanować wszelkie operacje z jego użyciem.
    9. Maksymalnie ograniczyć czas budowy poszczególnych etapów poprzez odpowiednie zaplanowanie prac budowlanych.
    10. Ograniczać ruch pojazdów do niezbędnego minimum.
    11. Stosować sprzęt w dobrym stanie technicznym. Roboty budowlane w rejonie terenów chronionych akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00, pod warunkiem, iż prace te nie będą powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
    12. W przypadku skarg na hałas należy przeprowadzić pomiary kontrolne i podjąć działania zabezpieczające plac robót przed nadmierną emisją hałasu do środowiska.
    13. Racjonalnie wykorzystywać maszyny i urządzenia napędzane silnikami spalinowymi m.in. poprzez wyłączanie silników w trakcie postoju bądź załadunku/rozładunku.
    14. Przy organizacji placu budowy należy zwrócić uwagę, aby zastosowane urządzenia spełniały kryteria dopuszczalnej mocy akustycznej wynikające z obowiązujących przepisów.
    15. Teren budowy wygrodzić z zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa. Zastosować szczelne ogrodzenie placu budowy, przy użyciu barier pełnych o minimalnej wysokości 4 m. Dopuszcza się możliwość uzyskania wymaganej wysokości ogrodzenia budowy poprzez utworzenie nasypu ziemnego (wału) i posadowienie na nim właściwego ogrodzenia.
    16. Lokalizować tymczasowe obiekty kubaturowe związane z budową (np. kontenery, baraki) w taki sposób, aby stanowiły one barierę dla propagacji dźwięku od głównych źródeł hałasu na placu budowy do obszaru zabudowy chronionej akustycznie.
    17. W przypadku wykonywania prac takich jak: wbijanie lub wwibrowywanie w grunt ścianek szczelnych (stalowych grodzic lub pali), zagęszczanie gruntu lub drogowych warstw nawierzchniowych walcami wibracyjnymi itp., należy prowadzić kontrolę pomiarową (pomiary drgań) pod kątem wpływu drgań na konstrukcję najbliżej położonych budynków (w zależności od technologii prac w zasięgu do ok. 60 m). Na podstawie pomiarów drgań należy ustalić odległości i parametry pracy poszczególnych urządzeń (wibromłoty, walce wibracyjne) tak, aby wykluczyć możliwość wystąpienia uszkodzeń w najbliżej położonych budynkach.
    18. W przypadku skarg mieszkańców na drgania, np. od ruchu ciężkich pojazdów budowy należy przewidzieć możliwość wykonania doraźnych pomiarów drgań celem oceny szkodliwości tych drgań dla konstrukcji budynków zgodnie z normą PN-B-02170:2016.
    19. Utrzymywać teren prac i dróg dojazdowych w stanie ograniczającym wtórne pylenie. W dni słoneczne i wietrzne zastosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy.
    20. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza na etapie budowy należy:
  • w jak największym stopniu stosować gotowe mieszanki betonowe i bitumiczne wytwarzane w wytwórniach, aby ograniczyć do minimum operacje mieszania kruszywa ze spoiwem na miejscu budowy,
  • elementy betonowe docinać metodą cięcia „na mokro”,
  • masy bitumiczne transportować wywrotkami wyposażonymi w rozwiązania ograniczające emisję oparów asfaltu,
  • transport materiałów sypkich prowadzić pojazdami wyposażonymi w rozwiązania techniczne ograniczające pylenie,
  • unikać składowania materiałów sypkich na placu budowy, a jeżeli to niemożliwe materiały sypkie magazynować w opakowaniach fabrycznych lub osłaniać plandekami przed działaniem wiatru,
  • ograniczyć prędkość pojazdów na terenie budowy.
    1. W celu utrzymania porządku oraz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wszystkie pojazdy opuszczające teren budowy oczyszczać z zanieczyszczeń przenoszonych na kołach (glina, piasek) oraz kontrolować czystość drogi publicznej za wyjazdem z budowy i w razie potrzeby podejmować działania mające na celu doprowadzenie jej do stanu bezpiecznego użytkowania.
    2. Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
    3. W przypadku zaistnienia sytuacji skutkujących zanieczyszczeniem gruntów należy bezzwłocznie reagować w celu niedopuszczenia do rozprzestrzeniania się zanieczyszczenia (np. uszczelnienie przecieku w przewodzie, podstawienie pojemnika wychwytowego pod miejsce przecieku etc.). Należy podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
    4. W przypadku stwierdzenia w trakcie budowy występowania zanieczyszczenia gleby lub ziemi w stopniu przekraczającym określone prawem normy, podczas realizacji przedsięwzięcia powinna być wykonana remediacja zanieczyszczonego gruntu w celu doprowadzenia go do obowiązujących norm dla substancji powodujących ryzyko w glebie lub ziemi po wcześniejszym uzgodnieniu warunków remediacji z RDOŚ w Łodzi.
    5. Wytworzone odpady w pierwszej kolejności przekazać do odzysku, a jeżeli jest to technologicznie niemożliwe lub ekonomicznie nieuzasadnione – przekazać do unieszkodliwienia w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska (z uwzględnieniem stosowania składowania jako najmniej korzystnego dla środowiska).
    6. Zapewnić odbiór wytworzonych w fazie budowy odpadów komunalnych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
    7. Odpady, poza masami ziemnymi, należy zbierać w sposób selektywny i gromadzić w oznakowanych pojemnikach (kontenerach), ze wstępnym wyodrębnieniem odpadów nadających się do odzysku, z zakazem ich wzajemnego mieszania, w tym również z odpadami innymi niż niebezpieczne.
    8. Odpady niebezpieczne należy magazynować w atestowanych pojemnikach (poza ponadnormatywnie zanieczyszczonym gruntem).
    9. Odpady niebezpieczne, dla których przepisy o transporcie materiałów niebezpiecznych nie określają sposobu opakowania, usuwać należy w opakowaniach wykonanych z materiału odpornego na działanie składników odpadu i posiadających szczelne zamknięcia zabezpieczające przed przypadkowym rozproszeniem odpadów w trakcie transportu i czynności ładunkowych.
    10. Wytwarzane odpady należy przekazywać uprawnionym podmiotom, posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie, transport odpadów do miejsc ich odzysku lub unieszkodliwienia, chyba, że dla danej grupy odpadów obowiązek taki nie występuje.
    11. Firma realizująca prace budowlane jest zobowiązana prowadzić ewidencję ilościową i jakościową wytwarzanych odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne.
    12. Niezanieczyszczone masy ziemne powstałe podczas realizacji przedsięwzięcia, nieprzewidziane do wykorzystania w miejscu wytworzenia, należy traktować jako odpad i zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    13. Zanieczyszczone masy ziemne z wykopów należy wywieźć poza teren przedsięwzięcia i dokonać stosownych badań na zawartość substancji niebezpiecznych, określając stopień ich zanieczyszczenia, celem poprawnego sklasyfikowania odpadu.
    14. Prace ziemne w miejscu występowania osobników roślin gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. Zanieczyszczone kłączami, bulwami lub nasionami masy ziemne nie mogą być ponownie wprowadzone do środowiska.
    15. Sposób postępowania z wytworzonymi odpadami nie może negatywnie wpływać na dalsze procesy związane z odzyskiem czy unieszkodliwieniem odpadów poza terenem przedsięwzięcia.
    16. Odpady niebezpieczne należy usunąć z terenu przedsięwzięcia samochodami posiadającymi ADR.
    17. Wykopy otwarte zabezpieczyć przed dostępem osób nieupoważnionych i zwierząt. Wykopy o stromych ścianach i budowlane elementy konstrukcyjne mogące stanowić pułapkę dla zwierząt zaleca się zabezpieczyć przed możliwością ich wpadania i uwięzienia.
    18. Niszczenie, zabijanie, płoszenie gatunków chronionych, które przypadkowo dostały się na teren budowy i podejmowanie innych działań mających wpływ na gatunki chronione, w tym ich przenoszenie może odbywać się wyłącznie przez specjalistę z zakresu ochrony przyrody, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną.
    19. Drzewa znajdujące się w obrębie placu budowy oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie nieprzeznaczone do wycinki należy odpowiednio zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi (np. pnie obłożyć deskami lub drzewa zabezpieczyć niską zaporą, umieszczoną nie mniej niż 1 m od drzewa, która uniemożliwi do nich dostęp), w sposób nie powodujący ich uszkodzenia, zwłaszcza otarć kory i uszkodzeń systemu korzeniowego. Czas prowadzenia prac ziemnych w pobliżu drzew i krzewów należy ograniczyć do minimum. Pod drzewami i w pobliżu krzewów (w obrębie systemu korzeniowego) zakazuje się składowania materiałów oraz poruszania się pojazdów powodujących zagęszczenie gruntu skutkujące obrywaniem korzeni. Wokół drzew należy wydzielić strefy bezpieczeństwa.
    20. Wycinkę drzew i krzewów, a także zniszczenie roślinności zielnej przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, tj. prowadzić w terminie od 16 października do końca lutego w celu ograniczenia strat w lęgach spowodowanych niszczeniem gniazd i płoszeniem ptaków lub pod nadzorem specjalisty ornitologa w pozostałej części roku. Kontrola ma wykazać brak lub obecność gniazd lub innych miejsc lęgowych ptaków w obrębie zadrzewień; w przypadku stwierdzenia lęgów ptaków z wycinką należy wstrzymać się do stwierdzenia przez specjalistę ornitologa w sposób pewny wyprowadzenia lęgów. Podejmowanie działań mogących mieć wpływ na gatunki chronione i ich siedliska może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną.
    21. W związku z wycinką drzew wykonać nasadzenia zastępcze w liczbie nie mniejszej niż:
  • drzewa – 19 szt.,
  • krzewy wysokie – 66 m2,
  • krzewy niskie / byliny – 251 m2.

Do nasadzeń wykorzystać głównie gatunki rodzime (nieodmianowe), z przewagą gatunków miododajnych.

    1. Nasadzenia winny być przeprowadzone na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia, przed oddaniem „Komory Fabryczna” do użytkowania. Dopuszcza się nasadzenia na innym terenie, w odległości do 1 km od przedmiotowego przedsięwzięcia, wyłącznie w sytuacji braku dostępności miejsca w granicach przedsięwzięcia.
    2. Nasadzenia wykonać zgodnie z dobrą praktyką ogrodniczą, z wyłączaniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. W przypadku pnączy roślinę przymocować do palika za pomocą taśmy, a następnie zabezpieczyć osłoną (zabezpieczenie przed skoszeniem).
    3. Osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Sadzonki krzewów i pnączy płytko ukorzeniających się (głębokość do 20 cm) podlewać tak, by dostarczać im tygodniową minimalną dawkę wody ok. 15 l/m2 gruntu, natomiast sadzonki krzewów i pnączy głęboko ukorzeniających się (głębokość powyżej 20 cm) podlewać tak, by dostarczać im tygodniową minimalną dawkę wody ok. 35 l/m2 gruntu. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek.
    4. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia ograniczyć możliwość wpadania do wnętrza komory małych gatunków ssaków/płazów/gadów poprzez zastosowanie odpowiedniego ogrodzenia.
    5. Zaplanować harmonogram odbioru urobku.
    6. Energię elektryczną na etapie realizacji pobierać z sieci elektroenergetycznej, poprzez tymczasowe przyłącze lub w przypadku braku przyłącza z agregatu prądotwórczego.
    7. Wodę na etapie realizacji na cele socjalne, techniczne i porządkowe pobierać z sieci wodociągowej w ilości i z lokalizacji wskazanych przez gestora sieci.
    8. Ścieki socjalno-bytowe powstające na terenie przedsięwzięcia odprowadzać do sieci kanalizacyjnej (po uzgodnieniu z gestorem) lub do szczelnego zbiornika bezodpływowego (fekalnego), opróżnianego i wywożonego przez specjalistyczne firmy w ramach usługi serwisowej lub do przenośnych toalet opróżnianych przez specjalistyczne firmy na postawie zleceń.
    9. Teren budowy wyposażyć w myjki do mycia kół z systemem zamkniętego obiegu wody. Ścieki z mycia kół pojazdów podczyszczać w piaskowniku, a następnie odprowadzać do miejskiej kanalizacji na warunkach określonych przez gestora sieci lub odbierać wozem asenizacyjnym.
    10. Wody opadowe/roztopowe z rejonu wokół komór i pozostałych powierzchni utwardzonych, w trakcie budowy odprowadzać do gruntu w sposób niezorganizowany, na działkach do których Wnioskodawca posiada tytuł prawny, bez stosowania systemów ujmujących wody, w sposób niezakłócający stosunków wodnych na działkach przyległych do terenu przedsięwzięcia.
    11. Zastosować zabezpieczenie przed napływem wody gruntowej do wykopów poprzez zagłębienie ścian szczelinowych w warstwy spoiste oraz dodatkowe uszczelnienie w postaci poziomej przesłony przeciwfiltracyjnej wykonanej w technologii jet-grouting.
    12. Wody pochodzące z prowadzenia odwodnienia budowlanego po podczyszczeniu przez osadnik i po redukcji zawiesiny poniżej 100 mg/l kierować do kanalizacji w miejscach uzgodnionych z właścicielami sieci kanalizacyjnej na terenie m. Łodzi lub do gruntu poprzez studnie chłonne.
    13. Ograniczyć w maksymalny sposób niezbędny czas odwodnień wykopów budowlanych.
    14. W celu kontroli wielkości zdepresjonowania oraz zasięgu odwodnienia wykonać sieć piezometrów monitorujących (otworów obserwacyjnych).
    15. W ramach monitoringu poziomu wód podziemnych pomiary zwierciadła wody prowadzić z częstotliwością:
  • co najmniej raz przed rozpoczęciem odwodnienia wykopów,
  • raz na dobę przez cały okres budowy.
    1. Organizację i przebieg prac odwodnieniowych należy dostosować do warunków hydrogeologicznych oraz do przepisów bhp, w trakcie prac odwodnieniowych należy prowadzić stały nadzór hydrogeologiczny.
    2. Wszelkie kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną usunąć zgodnie z wymaganiami wskazanymi przez gestorów sieci.
    3. W przypadku odkrycia wcześniej nierozpoznanego znaleziska archeologicznego wstrzymać roboty ziemne i powiadomić m.in. wojewódzkiego konserwatora zabytków stosownie do wymagań ustawy o ochronie zabytków i wznowić wstrzymane roboty tylko po uzyskaniu zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
    4. Wody po akcji gaśniczej oraz wody przeciekowe do tunelu i do obiektu „Komory Fabryczna” w trakcie ich eksploatacji odprowadzać do miejskiej sieci kanalizacyjnej przez dwie pompownie ścieków, ujęte w odrębnym projekcie tunelu, na warunkach określonych przez gestora sieci.
    5. Wody opadowe i roztopowe z dachu obiektu KL85.K.1 oraz terenów utwardzonych odprowadzać poprzez zbiornik retencyjny do miejskiej kanalizacji na warunkach określonych przez gestora sieci.
    6. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia użytkować maksymalnie następujące stacjonarne źródła hałasu:

L.p.

Symbol

Nazwa źródła hałasu

Szacowana liczba urządzeń

Wysokość umieszczenia [m npt]

Poziom mocy akustycznej LWA [dB]

1

CPS

Czerpnia powietrza ścienna

2

2

60

2

CPD

Czerpnia powietrza na drzwiach

2

0,4

60

3

WPSD

Wyrzutnia powietrza ścienna na dachu

2

3,7

60

4

KL

Klimatyzator

16

3,8

75

5

WT

Wentylator dachowy dla TRAFO

2

4,2

69

6

A

Agregat

1

3,8

96*

*agregat będzie pracować testowo raz na dwa tygodnie przez 15 minut w porze dnia.

    1. Na dachach budynków wybudować litą attykę, o poziomie izolacyjności akustycznej nie mniejszej niż 40 dB, która będzie ograniczać emisję hałasu do środowiska od urządzeń dachowych.
    2. W obszarach narażonych na podwyższony poziom głośności (sąsiedztwo pomieszczeń wentylacyjnych, obszary w rejonie źródeł hałasu), w tym szyb wentylacyjny i tunel, zastosować tynk akustyczny natryskowy (nad torowiskiem) układany na stropie żelbetowym.
    3. Wewnątrz kanałów wentylacyjnych (szyb poboru powietrza – szyb wywiewny) i pomieszczeniu wentylacyjnym: ściany i sufit przykryć warstwą wełny mineralnej zabezpieczonej włókniną geotekstylną.
    4. Zachować ciągłość mat wibroizolacyjnych w konstrukcji torowiska na przejściu z tunelu do komory.

Niniejszą decyzją nakładam obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej dla przedmiotowego przedsięwzięcia, tj. komory rozjazdowej „Fabryczna” i linii kolejowej, po upływie jednego roku od dnia oddania do użytkowania tunelu i przedstawienia jej wyników Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Łodzi w terminie 18 miesięcy od dnia oddania do użytkowania tunelu, w zakresie ochrony przed drganiami zgodnie z poniższymi normami:

  • PN-85/B-02170. Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki;
  • PN-88/B-02171. Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach.

Analizę porealizacyjną należy wykonać w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z 29.12.2023 r., znak: WOOŚ.4222.4.2023.ASo.5, uzgadniającym realizację przedsięwzięcia.

Na podstawie art. 108 § 1 kpa, z uwagi na interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony, nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

UZASADNIENIE

W dniu 16.11.2022 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynął wniosek Inwestora - spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., zwanej dalej CPK, reprezentowanej przez pełnomocnika, o pozwolenie na budowę przedmiotowej inwestycji. Wniosek wraz z załącznikami, w tym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, został złożony w postaci elektronicznej, za pośrednictwem platformy e-PUAP. Inwestor dokonał korekty wniosku w dniu 30.11.2022 r.

Z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna, Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. uzyskuje prawo do dysponowania nieruchomościami, stanowiącymi teren objęty inwestycją, o którym mowa w art. 9q ust. 1 pkt 1, na cele budowlane w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo budowlane (art. 9s ust. 8 utk). Decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, której nadany został rygor natychmiastowej wykonalności, uprawnia wojewodę do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 9w ust. 3 pkt 4 utk). W związku z powyższym Wojewoda Łódzki był uprawniony do prowadzenia postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie oraz wydania decyzji.

Do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę dołączono m.in.:

  1. ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 23/2022 z 10.11.2022 r., znak: GPB‑I.747.18.2022 MM/MKe, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
  2. decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 25/2022 z 30.11.2022 r., znak: GPB-I.747.20.2022 MM/KKw/SG, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, której nadany został rygor natychmiastowej wykonalności;
  3. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
  4. projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów, w postaci elektronicznej;
  5. ostateczną decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach;
  6. decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, zmieniającą decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach;
  7. ostateczną decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, utrzymującą w mocy decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11;
  8. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15, nadające własnej decyzji Nr 26/2016 z 20.10.2016 r. rygor natychmiastowej wykonalności;
  9. ostateczne postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 3.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.2, utrzymujące w mocy ww. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15;
  10. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostujące oczywiste omyłki w decyzjach RDOŚ w Łodzi: Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z 30.05.2018 r. o jego ostateczności;
  11. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3, wskazujące, że realizacja przedsięwzięcia pn. „Budowa linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna w kierunku dworca Łódź Kaliska do linii nr 14 i 25 oraz linii 15, której głównym elementem jest tunel średnicowy z podziemnymi przystankami oraz tunel KDP”, przebiega etapowo, oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją własną Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z 6.11.2018 r. o jego ostateczności;
  12. decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 11/2021 z 25.06.2021 r., znak: WOOŚ.420.6.2021.JCh/PTa.5, przenoszącą na rzecz Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. decyzję Nr 25/2012 z 19.12.2012 r., zmienioną decyzją Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem o jej ostateczności z 20.07.2021 r.;
  13. trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

O wszczęciu przedmiotowego postępowania organ zawiadomił wnioskodawcę pismem z 16.12.2022 r. oraz pozostałe strony, stosownie do art. 9ac ust. 1a utk, poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  • w prasie lokalnej w dniu 20.12.2022 r.;
  • na stronie internetowej – w Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w dniu 20.12.2022 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
  • na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w terminie od 20.12.2022 r. do 3.01.2023 r.;
  • na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej – w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi: w terminie od 20.12.2022 r. do 3.01.2023 r.

W toku postępowania Inwestor w dniu 20.12.2022 r. przedłożył korektę wniosku, za pośrednictwem platformy e-PUAP.

Postanowieniem Nr 14/23 z dnia 19.01.2023 r. Wojewoda Łódzki nałożył na Inwestora obowiązek usunięcia braków w przedłożonym projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym, w terminie 60 dni od dnia doręczenia postanowienia.

W treści ww. postanowienia tutejszy organ wskazał m.in., iż Wojewoda Łódzki decyzją Nr 67/21 z dnia 21.05.2021 r. udzielił spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozwolenia na budowę zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa tunelu kolejowego na odcinku linii kolejowej 550 (Oś 23) – Komora Fabryczna w km 0+372,00 - Etap I - Budowa Tunelu Kolejowego – komora technologiczna – na potrzeby drążenia tunelu maszyną budowlaną – TBM (EPB)”, natomiast w dniu 23.12.2022 r. do tut. organu wpłynął wniosek PKP PLK o zmianę w/w decyzji. Mając powyższe na uwadze oraz ze względu na usytuowanie obu inwestycji na tożsamych działkach, niezbędne było wzajemne skorelowanie powyższych zamierzeń budowlanych. Ponadto organ zauważył, że w świetle znowelizowanych przepisów utk, wprowadzonych art. 26 ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK, która weszła w życie 2.10.2022 r., zarówno Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A., zwane dalej PKP PLK, jak i Spółka Celowa CPK, są równorzędnymi podmiotami w zakresie realizacji inwestycji kolejowych. Jednocześnie powyższa nowelizacja nie wprowadziła zmian w przepisach ustawy - Prawo budowlane, z czego wynika, że realizacja zamierzeń inwestycyjnych obu Spółek powinna zatem przebiegać z poszanowaniem prawa do zabudowy przez każdą ze stron.

W związku z powyższym a także ze względu na skomplikowany charakter inwestycji, Wojewoda Łódzki w postanowieniu wskazał na konieczność przedłożenia oświadczeń i analiz, zapewniających prawidłową i bezpieczną realizację i eksploatację obu przedsięwzięć. W szczególności niezbędne było uwzględnienie dopuszczalnych obciążeń i głębokości wykopu na obszarze określonym w wydanej na rzecz PKP PLK decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 7/2019 z 28 sierpnia 2019 r. o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla inwestycji pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” – polegającej na budowie odcinka linii kolejowej nr 550 i 551 Łódzkiego Węzła Kolejowego wraz z komorą demontażową przy stacji Łódź Fabryczna w rejonie ul. Sienkiewicza, oraz wzajemnych oddziaływań obiektów na etapie eksploatacji, w tym m.in. parcia gruntu na sąsiedni tunel. Projektowana przez CPK inwestycja nie powinna negatywnie wpływać na realizowane przez PKP PLK zamierzenie budowlane. W przypadku przekroczenia ww. ograniczeń konieczne było przedłożenie zgody zarządcy linii kolejowej w tunelu (PKP PLK). Jednocześnie przedmiotowa inwestycja powinna stanowić konstrukcyjnie samodzielną całość, czyli nie może „korzystać” z elementów konstrukcyjnych innego obiektu budowlanego. Obiekt jest samodzielny, kiedy może istnieć i spełniać swoje funkcje niezależnie od sąsiedniego obiektu.

Dodatkowo, ze względu na realizację obu inwestycji na tożsamych działkach, Inwestor – Spółka CPK zobowiązany został do wykazania, że przedmiotowa inwestycja nie uniemożliwi PKP PLK bezpiecznej i prawidłowej realizacji inwestycji. Wydanie przez organ decyzji o pozwoleniu na budowę, obejmującej zamierzenie budowlane zaprojektowane dokładnie w tym samym miejscu, w przypadku rozpoczęcia realizacji jednego z zamierzeń budowlanych, spowodowałoby brak możliwości realizacji drugiego zamierzenia. W konsekwencji stanowiłoby to wadę prawną polegającą na niewykonalności decyzji.

Inwestor pismem z 10.03.2023 r. wystąpił do tutejszego organu o przedłużenie terminu na usunięcie braków w przedłożonym projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym. Organ postanowieniem Nr 46/23 z 14.03.2023 r zawiadomił o zmianie terminu przewidzianego na usunięcie braków i przedłużył go zgodnie z wnioskiem Inwestora do dnia 19.05.2023 r.

Inwestor, w odpowiedzi na postanowienie, w dniu 28.04.2023 r. przesłał za pomocą platformy e-PUAP uzupełnioną dokumentację, przekazując m.in. skorygowany projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany.

Po dokonaniu weryfikacji organ stwierdził, że przedłożona dokumentacja projektowa nadal nie spełnia wszystkich warunków określonych w postanowieniu Nr 14/23 z dnia 19.01.2023 r., a zakresem inwestycji objęto dodatkowe działki, które nie zostały wymienione we wniosku i dla których Inwestor nie przedłożył oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

W związku z powyższym Wojewoda Łódzki, postanowieniem Nr 106/23 z dnia 25.05.2023 r., ponownie zobowiązał Inwestora do usunięcia braków w przedłożonym projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym, w tym m.in. do doprowadzenia do zgodności z wnioskiem, w terminie 90 dni od dnia doręczenia postanowienia. Organ uznał za zasadne wydanie, w toku prowadzonego postępowania, kolejnego postanowienia w trybie art. 35 ust. 3 ustawy – Prawo budowlane, ze względu na wprowadzone w projekcie budowlanym zmiany, szczególnie skomplikowany charakter inwestycji oraz konieczność skorelowania inwestycji spółek PKP PLK i CPK. Postanowieniem został także nałożony obowiązek przedłożenia oświadczenia projektanta posiadającego uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisanego na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, że komora KDP (Kolei Dużych Prędkości) została zaprojektowana w sposób zapewniający bezpieczną realizację komory ŁWK (Łódzkiego Węzła Kolejowego), realizowanej przez PKP PLK w bezpośrednim sąsiedztwie komory KDP. Wskazano również na konieczność przedłożenia analizy oddziaływania inwestycji CPK na inwestycję PKP PLK i wyrażonej w oparciu o jej wyniki zgody zarządcy linii kolejowej w tunelu (PKP PLK) w przypadku przekroczenia ograniczeń określonych w decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 7/2019 z dnia 28.08.2019 r. o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, wydanej na rzecz PKP PLK.

Inwestor w dniu 19.07.2023 r. przesłał za pomocą platformy e-PUAP uzgodnione przez zarządcę linii kolejowej w tunelu, tj. PKP PLK, opracowanie pn.: Analiza wpływu wykonania budowy „Komory Łódź Fabryczna CPK” na konstrukcję „Komory PKP PLK”.

Ponadto, w odpowiedzi na postanowienie Wojewody Łódzkiego Nr 106/23 z dnia 25.05.2023 r., Inwestor przesłał za pomocą platformy e-PUAP w dniu 26.07.2023 r. skorygowany wniosek oraz oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, natomiast w dniu 28.07.2023 r. - skorygowany w części projekt budowlany. Dodatkowo Inwestor w dniu 4.08.2023 r. przesłał do tutejszego urzędu tom projektu architektoniczno-budowlanego zawierający opinię geotechniczną. Tym samym Inwestor wypełnił obowiązki nałożone postanowieniami Wojewody Łódzkiego Nr 14/23 z dnia 19.01.2023 r. i Nr 106/23 z dnia 25.05.2023 r.

W dniu 7.08.2023 r. Wojewoda Łódzki, działając w oparciu o art. 39 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, zwrócił się do Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o uzgodnienie projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, ze względu na usytuowanie przedsięwzięcia częściowo na obszarach wpisanych do Gminnej Ewidencji Zabytków (Historyczny układ urbanistyczny i krajobraz kulturowy „Osada Prządków”), a także z uwagi na zlokalizowanie na terenie objętym inwestycją budynku Łódzkiego Domu Kultury przy ul. Traugutta 18, wpisanego do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Łodzi pod nazwą „Dom – pomnik im. Marszałka Józefa Piłsudskiego”. Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków pismem z dnia 13.09.2023 r., znak: WUOZ-ZN.5142.961.2023.IJ, poinformował, iż dokonał tzw. milczącego uzgodnienia w sprawie.

W toku przedmiotowego postępowania, w świetle przepisów ustawy ooś, została przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania na środowisko. Obowiązek ten został nałożony decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienioną decyzją własną RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r.

W dniu 3.08.2023 r. Wojewoda Łódzki, działając w oparciu o art. 89 ustawy ooś, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, dołączając m.in. kopię wniosku Inwestora o pozwolenie na budowę oraz trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z zapisem w formie elektronicznej.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi w toku postępowania, w dniu 29.08.2023 r., wezwał do uzupełnienia dołączonej do wniosku dokumentacji. Tutejszy organ po uprzednim wezwaniu Inwestora, przekazał do RDOŚ w Łodzi żądaną dokumentację w dniu 27.09.2023 r.

W dniu 6.11.2023 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wystąpił do Wojewody Łódzkiego o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w trybie art. 33‑36 i art. 38 ustawy ooś oraz o podanie do publicznej wiadomości informacji na temat przeprowadzanej ponownej procedury oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. Tutejszy organ podał do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwościach zapoznania się z dokumentacją, możliwości składania uwag i wniosków, organie właściwym do ich rozpatrzenia, a także o sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując 30-dniowy termin ich składania, tj. od 16.11.2023 r. do 15.12.2023 r.

Powyższy obowiązek został spełniony poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  • w prasie lokalnej – w dniu 16.11.2023 r.,
  • na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 16.11.2023 r. do 15.12.2023 r.,
  • na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi - w dniach od 14.11.2023 r. do 18.12.2023 r.,
  • na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi - w dniach od 16.11.2023 r. do 15.12.2023 r.,

W trakcie ustawowego 30-dniowego terminu, tj. od 16.11.2023 r. do 15.12.2023 r., do tutejszego urzędu nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski dotyczące przedmiotowego postępowania.

W dniu 29.12.2023 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał postanowienie, znak: WOOŚ.4222.4.2023.ASo.5, zwane dalej: „postanowieniem RDOŚ”, w którym uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i zobowiązał Inwestora do podjęcia określonych w postanowieniu działań na etapie jego realizacji i eksploatacji. Określone w postanowieniu warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia stanowią uszczegółowienie i modyfikację zaleceń zawartych w dotychczas wydanych decyzjach  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi o środowiskach uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Niniejszą decyzją nałożono obowiązek zachowania warunków realizacji przedsięwzięcia, określonych w decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, zwanego dalej RDOŚ w Łodzi, Nr 25/2012 z 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30 o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, utrzymaną w mocy decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, z uwzględnieniem zapisów postanowienia RDOŚ w Łodzi z 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostującego oczywiste omyłki w wymienionych powyżej własnych decyzjach Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., postanowienia RDOŚ w Łodzi z dnia 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3, dotyczącego etapowego przebiegu realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia oraz decyzji RDOŚ w Łodzi Nr 11/2021 z dnia 25.06.2021 r., znak: WOOŚ.420.6.2021.JCh/PTa.5, przenoszącej na rzecz Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. decyzję Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. zmienioną decyzją Nr 26/2016 z 20.10.2016 r. oraz warunków określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z 29.12.2023 r., znak: WOOŚ.4222.4.2023.ASo.5, uzgadniającym warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

Pismem z dnia 8.01.2024 r. organ wystąpił do Inwestora o przekazanie informacji, czy warunki określone w postanowieniu RDOŚ nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych, zawartych w projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym, przedłożonych wraz z wnioskiem do tut. organu. Inwestor, działając przez pełnomocnika, w piśmie z 17.01.2024 r. oświadczył, że warunki określone w postanowieniu RDOŚ nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych zawartych w projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno‐budowlanym.

W toku postępowania w dniu 11.09.2023 r. Inwestor wystąpił do Wojewody Łódzkiego z wnioskiem o nadanie decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji rygoru natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu Inwestor podkreślił, że nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności umożliwi niezwłoczne przystąpienie do realizacji inwestycji.

Wskazał także, iż przedmiotowe zamierzenie budowlane stanowi element projektu polegającego na przygotowaniu i realizacji linii kolejowej nr 85 będącej linią o znaczeniu państwowym. Jednocześnie przedsięwzięcie stanowi Inwestycję Towarzyszącą w rozumieniu art. 118 ust. 1 ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym w powiązaniu z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zgodnie z definicją linii kolejowej znaczenia państwowego, zawartą w art. 4 pkt 2a utk oraz delegacją ustawową z art. 6 ust. 2 ww. ustawy, do wykazu tego rodzaju linii wprowadza się m.in. linie kolejowe, których budowa uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi. Z kolei wykaz Inwestycji Towarzyszący obejmuje przedsięwzięcia mające znaczenie m.in. dla rozwoju krajowego systemu transportowego. Inwestor wskazał, że zgodnie z powyższym realizacja przedmiotowego zamierzenia budowlanego, stanowiącego element linii kolejowej nr 85 o znaczeniu państwowym, jest uzasadniona z punktu widzenia interesu społecznego i gospodarczego państwa.

Ponadto, Inwestor podkreślił, że inwestycja objęta jest dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) jako projekt pn.: „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14, usprawniające połączenia na sieci bazowej TEN-T (prace projektowe)”. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności pozwoli na pełną realizację projektu oraz efektywne wykorzystanie środków zewnętrznych, co również stanowi przesłankę wyjątkowo ważnego interesu strony.

Budowa linii kolejowej nr 85 wraz z niezbędna infrastrukturą techniczną, ma także na celu poprawę warunków funkcjonowania transportu publicznego na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym. W ujęciu lokalnym i regionalnym budowa tunelu linii kolejowej nr 85 pod miastem Łódź wpłynie na zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego oraz poprawę dostępności komunikacyjnej stolicy województwa w skali regionu i kraju. Ponadto, skutkiem zrealizowania projektu będzie skrócenie czasu podróży transportem kolejowym między ośrodkami miejskimi regionalnymi (Wrocław, Poznań, Warszawa) i subregionalnymi (Sieradz, Kalisz). W efekcie tego nastąpi zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i zintegrowania poszczególnych części kraju.

Ponadto, w wyniku zwiększenia atrakcyjności nieemisyjnego transportu kolejowego, nastąpi zmiana podziału zadań przewozowych i przesunięcie części podróży z transportu drogowego do kolei – w efekcie nastąpi ograniczenie presji transportu drogowego na środowisko. Dodatkowo budowa bezkolizyjnej linii kolejowej (tunel) wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego. Inwestycja przyczyni się także do zmniejszenia kosztów społecznych i strat gospodarczych, związanych ze stratami czasu i kosztami zdarzeń drogowych, które zostaną wyeliminowane dzięki jej realizacji, zatem w interesie społecznym jest jak najszybsze i najsprawniejsze zrealizowanie ww. inwestycji.

W uzasadnieniu Inwestor podkreślił, że realizacja tunelu w ciągu linii kolejowej nr 85 w Łodzi przewidziana została również w dokumentach planistycznych i strategicznych różnego szczebla, takich jak: Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030, Strategia Rozwoju Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego 2020+, Strategia Rozwoju Miasta Łodzi 2030+, Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego oraz Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Łodzi, Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi.

Biorąc pod uwagę, że powyższe względy niewątpliwie stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy oraz ważny interes strony, o którym mowa w art. 108 § 1 kpa, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

W toku postępowania organ, po dokonaniu analizy i weryfikacji całości zgromadzonej w sprawie dokumentacji, stwierdził zgodność projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego z warunkami zawartymi w decyzjach Wojewody Łódzkiego Nr 23/2022 z 10.11.2022 r., znak: GPB-I.747.18.2022 MM/MKe i Nr 25/2022 z 30.11.2022 r., znak: GPB-I.747.20.2022 MM/KKw/SG, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, zgodność projektu zagospodarowania terenu z obowiązującymi przepisami w tym przepisami techniczno-budowlanymi, kompletność projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i ich wykonanie przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane. Ponadto, Wojewoda Łódzki w dniu 29.12.2023 r. wydał na rzecz PKP PLK decyzję Nr 264/23 zmieniającą decyzję własną Nr 67/21 z dnia 21.05.2021 r., którą zatwierdził projekt budowlany zamienny dla zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa tunelu kolejowego na odcinku linii kolejowej 550 (Oś 23) – Komora Fabryczna w km 0+372,00 - Etap I - Budowa Tunelu Kolejowego – komora technologiczna – na potrzeby drążenia tunelu maszyną budowlaną – TBM (EPB)”, kończąc tym samym postępowanie prowadzone na wniosek PKP PLK w zakresie ww. zamierzenia budowlanego. Decyzji Nr 264/23 z dnia 29.12.2023 r. nadany został rygor natychmiastowej wykonalności.

W związku z powyższym, należało orzec jak w sentencji.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

Załączniki:

Projekt zagospodarowania terenu, projekt architektoniczno-budowlany oraz załączniki do projektu budowlanego w postaci elektronicznej:

  • Plik PZT_1_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PZT_2_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PZT_3_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PZT_4_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PAB_1_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PAB_2_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PAB_3_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PAB_4_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PAB_5_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik PAB_6_04.08.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik ZL_1_28.04.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik ZL_2_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik ZL_3_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022
  • Plik ZL_4_20.07.2023 GPB-II.7840.204.2022

Otrzymują z załącznikami:

  1. Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.

Pan Grzegorz Bogusławski – Pełnomocnik (e-PUAP)

  1. Aa

Do wiadomości:

  1. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi (e-PUAP)

ul. Traugutta 25,  90-113 Łódź  (z załącznikami)

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi  (e-PUAP)

(dot. spr. znak: WOOŚ.4222.4.2023.ASo.5)

 

Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi i opiniami: Łódzkiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy ooś.

 

Pouczenie:

  1. Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy – Prawo budowlane).
  2. Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza:

1) informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:

a) kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy,

         b) inspektora nadzoru inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony

– oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności;

2) oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.

     Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane;

     Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.

     (zob. art. 41 ust. 4a ustawy – Prawo budowlane).

  1. Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy – Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX – XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII – XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane).
  2. Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane).
  3. Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane).
  4. Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy – Prawo budowlane).

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony,  i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.

 

Materiały

Decyzja Nr 18/24 Wojewody Łódzkiego o pozwoleniu na budowę
Decyzja​_o​_pozwoleniu​_na​_budowę​_18-23.pdf 0.34MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
27.02.2024 00:00 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Janiszewski Hubert
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja Nr 18/24 Wojewody Łódzkiego do sprawy GPB-II.7840.204.2022.AS/WM o pozwoleniu na budowę 2.0 12.03.2024 00:14 Wanda Rutecka-Wybraniec
Decyzja Nr 18/24 Wojewody Łódzkiego do sprawy GPB-II.7840.204.2022.AS/WM o pozwoleniu na budowę 1.0 27.02.2024 00:00 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}