W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja Wojewody Łódzkiego Nr 226 /23 z dnia 31 października 2023 r. do sprawy znak GPB-II.7820.11.2023 HJ/JN o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

31.10.2023

GPB-II.7820.11.2023 (HJ/JN)

DECYZJA Nr 226 /23

o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

Na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11f ust. 1, art. 11i ust.1, art. 17 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 162 ze zm.), zwanej dalej specustawą, oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej kpa, po rozpatrzeniu wniosku z 08.08.2023 r. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,

udzielam

Zarządowi Województwa Łódzkiego

reprezentowanemu przez Zastępcę Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi

z siedzibą w Łodzi przy al. Piłsudskiego 12

zezwolenia na realizację inwestycji drogowej,

polegającej na „rozbudowie drogi wojewódzkiej Nr 715 na odcinku przejścia przez Budziszewice,

w tym dla potrzeb realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej:

  1. Zatwierdzam projekt budowlany, składający się z projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego dla zamierzenia inwestycyjnego obejmującego m.in.:
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 715 na odcinku od km 21+135,34 do km 22+118,00;
  • rozbudowę i przebudowę skrzyżowań drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi;
  • budowę ścieżki pieszo – rowerowej;
  • rozbiórkę i budowę chodników;
  • rozbiórkę i budowę zjazdów wraz z rowami krytymi;
  • budowę zatok autobusowych;
  • rozbiórkę przepustu pod drogą wojewódzką;
  • przebudowę rowu melioracyjnego wraz z rozbiórką i budową przepustów;
  • rozbiórkę i budowę rowów;
  • rozbiórkę i budowę kanalizacji deszczowej;
  • rozbiórkę i budowę oświetlenia;
  • przebudowę sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej;
  • budowę kanału technologicznego;           

który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • mgr inż. Wojciech Grzybowski, posiadający uprawnienia budowlane Nr PDL/0065/POOD/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności drogowej, wpisany na listę członków Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym PDL/BD/0074/06;
  • mgr inż. Edyta Kusznierczuk, posiadająca uprawnienia budowlane Nr PDL/0153/PBD/15 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisana na listę członków Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym PDL/BD/0007/16;
  • mgr inż. Radosław Stadnicki-Kolendo, posiadający uprawnienia budowlane Nr DTT- TU/02301/02/U do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym PDL/IE/0142/04;
  • mgr inż. Paweł Kwiatkowski, posiadający uprawnienia budowlane Nr WKP/0153/POOS/13 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym WKP/IS/0295/13;
  • mgr inż. Paweł Ireneusz Stasiak, posiadający uprawnienia budowlane Nr PDL/0132/POOE/08 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym PDL/IE/0132/09;
  • mgr inż. Tomasz Łukowski, posiadający uprawnienia budowlane Nr PDL/0141/POOS/ 13 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym PDL/IS/0168/13;

Projekt budowlany, zawierający projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany, stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

  1. Określam linie rozgraniczające teren inwestycji, zgodnie z linią przerywaną koloru fioletowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 2 do niniejszej decyzji.
  2. Określam linie rozgraniczające – granice pasa drogowego drogi wojewódzkiej Nr 715, zgodnie z linią ciągłą punktową koloru różowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 2 do niniejszej decyzji.
  3. Określam linie rozgraniczające – granice pasów drogowych dróg gminnych Nr 116054E, Nr 116051E,  Nr 116053E, zgodnie z linią ciągłą punktową koloru jasnoniebieskiego, przedstawioną na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 2 do niniejszej decyzji.
  4. Zatwierdzam podział nieruchomości, oznaczonych poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położonych w województwie łódzkim, w powiecie tomaszowskim, w gm. Budziszewice, obrębie Budziszewice i gm. Ujazd, obrębie Wykno, zgodnie z liniami rozgraniczającymi teren inwestycji (Tabela 1):

Oznaczenia numerów ewidencyjnych działek, przyjęte w poniższej tabeli:

Kolumna A – numery ewidencyjne działek, dla których wnioskuje się o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości.

Kolumna B:

  • numery ewidencyjne działek, projektowanych do wydzielenia, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, przechodzące na własność jednostki samorządu terytorialnego;
  • *numery ewidencyjne działek, projektowanych do wydzielenia, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji pod rozbudowę drogi gminnej Nr 116054E, przechodzące na własność jednostki samorządu terytorialnego;
  • **numery ewidencyjne działek, projektowanych do wydzielenia, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji pod rozbudowę drogi gminnej Nr 116051E, przechodzące na własność jednostki samorządu terytorialnego;
  • ***numery ewidencyjne działek, projektowanych do wydzielenia, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji pod rozbudowę drogi gminnej Nr 116053E, przechodzące na własność jednostki samorządu terytorialnego;

Kolumna C – powierzchnia działki w ha projektowanej do wydzielenia, położonej w liniach rozgraniczających teren inwestycji.

Kolumna D – numery ewidencyjne działek, projektowanych do wydzielenia, położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji.    

Tabela 1

Lp.

A

B

C

D

Gm. Budziszewice, obręb Budziszewice

1

289

289/2

0,0005

289/1

2

290

290/2

0,0018

290/1

3

291

291/2

0,0011

291/1

4

699

699/2

0,0031

699/1

5

292

292/3

292/2*

0,0100

0,0124

292/1

6

747

747/2

0,0015

747/1

7

746

746/2

0,0107

746/1

8

303

303/2

0,0005

303/1

9

342/6

342/9

0,0005

342/8

10

342/7

342/11

0,0008

342/10

11

343

343/2

0,0007

343/1

12

344

344/2

0,0004

344/1

13

345

345/3

345/2**

0,0031

0,0006

345/1

14

325

325/2

0,0050

325/1

15

375

375/3

375/2**

0,0089

0,0025

375/1

16

376

376/2

0,0138

376/1

17

386

386/3

386/2***

0,0148

0,0001

386/1

18

385/3

385/13

0,0063

385/12

19

388/2

388/8

0,0028

388/7

20

388/3

388/10

0,0007

388/9

21

387/2

387/4

0,0079

387/3

22

644/2

644/3

0,0012

644/4

23

643/2

643/5

0,0125

643/6

24

643/1

643/3

0,0021

643/4

25

641

641/1

0,0091

641/2

26

639/2

639/3

0,0051

639/4

27

688/2

688/3

0,0045

688/4

28

698

698/3

0,0081

698/4

29

566/7

566/10

566/8

0,0084

0,0462

566/9

30

713/2

713/3

0,0018

713/4

31

565

565/1

0,0124

565/2

32

503/1

503/3

503/5

0,0041

0,0002

503/4

33

504

504/1

504/3

0,0003

0,0005

504/2

34

503/2

503/6

0,0077

503/7

35

502

502/1

0,0012

502/2

36

652

652/1

0,0013

652/2

37

501

501/1

0,0017

501/2

38

500

500/1

0,0012

500/2

Gm. Ujazd, obręb Wykno

1

295

295/2

0,0249

295/1

2

296/1

296/3

0,0028

296/4

Mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości stanowią załączniki do niniejszej decyzji:

            Załącznik Nr 3 –  Gmina Budziszewice, obręb  Budziszewice.

            Załącznik Nr 4 –  Gmina Ujazd, obręb Wykno.

  1. Określam nieruchomości, oznaczone poniżej zgodnie z katastrem nieruchomości numerami ewidencyjnymi działek, położone w województwie łódzkim, w powiecie tomaszowskim, w gminie Budziszewice, obrębie Budziszewice i gminie Ujazd, obrębie Wykno, tworzące istniejący pas drogowy drogi wojewódzkiej Nr 715, położone w części lub w całości w liniach rozgraniczających teren inwestycji, stanowiące własność Województwa Łódzkiego:

Gm. Budziszewice, obręb Budziszewice – działki nr 389/4, 295/2, 296/2, 566/6, 566/2, 713/1, 566/1, 688/1, 639/1

Gm. Ujazd, obręb Wykno – działka nr 261.

  1. Ustalam warunki dotyczące budowy sieci uzbrojenia terenu oraz przebudowy istniejących sieci uzbrojenia terenu, przebudowy innych dróg publicznych i urządzeń wodnych oraz rozbiórki i budowy zjazdów:                                                                                                              
  1. Określam obowiązek budowy sieci uzbrojenia terenu oraz przebudowy istniejących sieci uzbrojenia terenu, przebudowy innych dróg publicznych i urządzeń wodnych oraz rozbiórki i budowy zjazdów, poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, na działkach określonych poniżej w Tabeli 2.
  2. Dla realizacji obowiązku, o którym mowa w punkcie 8 podpunkt a) niniejszej decyzji, określam ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, z wyłączeniem działek nr 389/4 obr. Budziszewice i nr 261 obr. Wykno, dla których Inwestor przedłożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz udzielam zezwolenia na budowę sieci uzbrojenia terenu oraz przebudowę istniejących sieci uzbrojenia terenu, przebudowę innych dróg publicznych i urządzeń wodnych oraz rozbiórkę i budowę zjazdów, na rzecz Inwestora, zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2).
  3. Określam ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na działkach zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2) na rzecz każdoczesnego właściciela sieci – na potrzeby konserwacji i usuwania awarii sieci uzbrojenia terenu.

Tabela 2    

Lp.

Nr działki/ nr działki po podziale

 

Nr działki przed podziałem

Powierzchnia terenu zajęta na cel przebudowy [m2]

Wykonywane roboty

Obręb Budziszewice

1

389/4*

-

45,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa kanalizacji deszczowej

2

287

-

21,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

3

682

-

24,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

4

683

-

20

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

5

288

-

5,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

6

684

-

30,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdu

7

289/1

289

54,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

8

290/1

290

49

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

9

291/1

291

13,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdu

10

699/1

699

142

Przebudowa drogi gminnej Nr 116054E, budowa kanału technologicznego, przebudowa sieci teletechnicznej

11

292/1

292

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

12

747/1

747

28

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdu

13

746/1

746

40

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdów

14

296/1

-

9

Rozbiórka i budowa zjazdu

15

299/1

-

10

Rozbiórka przepustu i istniejącego rowu

16

299/2

-

8,5

Rozbiórka przepustu i istniejącego rowu

17

300

-

3

Rozbiórka istniejącego rowu

18

301

-

8

Rozbiórka i budowa zjazdu

19

752

-

28

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

20

303/1

303

99

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

21

342/8

342/6

32,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

22

342/10

342/7

17

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdu

23

343/1

343

75

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdu

24

345/1

345

12

Rozbiórka i budowa zjazdu

25

325/1

325

91

Przebudowa drogi gminnej Nr 116051E, przebudowa sieci teletechnicznej

26

376/1

376

143,5

Przebudowa drogi gminnej Nr 116053E, rozbiórka i budowa zjazdów

27

386/1

386

15

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

28

385/12

385/3

52

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdu

29

388/7

388/2

20

Rozbiórka i budowa zjazdu

30

388/9

388/3

100

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

31

388/5

-

7,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

32

644/4

644/2

59,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

33

643/6

643/2

109,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdu

34

641/2

641

98

Rozbiórka i budowa zjazdów

35

640/1

-

52

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

36

639/4

639/2

34,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

37

688/4

688/2

65

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

38

638/1

-

26,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

39

698/4

698

80

Przebudowa drogi gminnej Nr 116051E

40

566/9

566/7

52

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

41

713/4

713/2

7,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

42

565/2

565

256,5

Rozbiórka i budowa zjazdu,

Przebudowa rowu melioracyjnego, przebudowa sieci elektroenergetycznej

43

563

-

422

Przebudowa rowu melioracyjnego

44

562

-

338

Przebudowa rowu melioracyjnego

45

561

-

326

Przebudowa rowu melioracyjnego

46

560/1

-

246,5

Przebudowa rowu melioracyjnego

47

559

-

239,5

Przebudowa rowu melioracyjnego

48

558/2

-

268

Przebudowa rowu melioracyjnego

49

557/2

-

300,5

Przebudowa rowu melioracyjnego

50

556

-

275

Przebudowa rowu melioracyjnego

51

555/2

-

566

Przebudowa rowu melioracyjnego

52

554

-

155

Przebudowa rowu melioracyjnego

53

553

-

176,5

Przebudowa rowu melioracyjnego

54

552

-

131,5

Przebudowa rowu melioracyjnego

55

551/1

-

418

Przebudowa rowu melioracyjnego

56

503/4

503/1

78

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

57

504/2

504

63

Przebudowa sieci elektroenergetycznej

58

503/7

503/2

93,5

Przebudowa sieci elektroenergetycznej, rozbiórka i budowa zjazdów

Obręb Wykno

1

295/1

295

11,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

2

261*

-

40

Rozbiórka i budowa rowów drogowych

3

296/4

296/1

15,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

 Działki nie podlegające podziałowi wytłuszczono.

Gwiazdką (*) - oznaczono działki, dla których Inwestor przedłożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Granice terenu niezbędnego dla wykonania robót określonych w Tabeli 2 niniejszej decyzji, na nieruchomościach położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oznaczone zostały na projekcie zagospodarowania terenu i na mapie przedstawiającej proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, stanowiących załączniki do decyzji o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji drogowej.

Zgodnie z art. 11f ust. 2 specustawy do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. i, przepisy art. 124 ust. 4-7 i art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344, ze zm.) stosuje się odpowiednio.

            Zgodnie z art. 124 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami:

  1. Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego - jest zobowiązany do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po dokonaniu budowy lub przebudowy istniejących sieci uzbrojenia terenu. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu.
  2. Jeżeli budowa lub przebudowa istniejących sieci uzbrojenia terenu uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w sposób zgodny z jej dotychczasowym przeznaczeniem, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać, aby inwestor nabył od niego na rzecz Województwa Łódzkiego w drodze umowy, własność albo użytkowanie wieczyste nieruchomości.
  3. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość w celu wykonania robót budowlanych związanych z budową lub przebudową sieci uzbrojenia terenu, a także wykonania czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem awarii sieci uzbrojenia terenu. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.
  4. Ostateczna decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej.

Odszkodowanie, o którym mowa wyżej, ustala Wojewoda Łódzki w odrębnej decyzji.

  1. Określam szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
  1. budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
  2. należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
  3. budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4. kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy oraz odpowiednio zabezpieczyć teren budowy;
  5. istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
  1. Określam szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 15 i 14 pkt b oraz § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz.U. z 2001 r. Nr 138, poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności inżynieryjnej drogowej oraz instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń kanalizacyjnych.

  1. Przed przystąpieniem do użytkowania inwestor jest zobowiązany: zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
  2. Określam wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi:

Na odcinku objętym zakresem inwestycji droga wojewódzka Nr 715 krzyżuje się z:

  • drogą gminną DG 116054E – ul. Cmentarna – km 21+227,9 strona prawa;
  • droga gminna DG 116051E – ul. Letniskowa – km 21+641,8 strona prawa;
  • droga gminna DG 116053E – ul. Kolejowa – km 21+676,8 strona prawa;
  • droga gminna DG 116051E – ul. Leśna – km 21+705,5 strona lewa.
  1. Określam warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa:
  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej:

W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.), a w szczególności, w przypadku odkrycia podczas prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy:

- wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot;                                                    

- zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia;

- niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

  1. warunki wynikające z potrzeb obronności państwa:

Realizowana inwestycja powinna spełniać warunki techniczne i funkcjonalne w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obronności państwa;

  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska:  

W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, ze zm.).

  1. Określam warunki dotyczące gospodarowania odpadami:

Z odpadami powstającymi na etapie realizacji inwestycji należy postępować zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1587).

Powstałe odpady budowlane należy gromadzić selektywnie, w warunkach uniemożliwiających szkodliwe działanie na środowisko i zdrowie ludzi, a następnie przekazać je podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.

  1. Określam wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich:

Należy uwzględnić wszelkie warunki i normy wynikające z obowiązującego prawa, ze szczególnym uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682, ze zm.), a zwłaszcza zapewniające:

  • dostęp do drogi publicznej,
  • możliwość korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej,
  • ochronę przed ponadnormatywnymi uciążliwościami spowodowanymi hałasem,
  • ochronę przed ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby.
  1. Określam termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna, z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
  2. Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 specustawy, nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności:

  • zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
  • uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez właściwego zarządcę drogi;
  • uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych;
  • uprawnia do wydania przez właściwy organ dziennika budowy.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 08.08.2023 r., Inwestor - Zarząd Województwa Łódzkiego, reprezentowany przez Zastępcę Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi, wystąpił do Wojewody Łódzkiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, w trybie art. 11a ust. 1 specustawy.

Wniosek zawierał m.in.:

  1. mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
  2. analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
  3. mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
  4. określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
  5. trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu,
  6. opinię Zarządu Województwa Łódzkiego z 18.07.2023 r., znak: BPPWŁ.ZP.4041.74.2023;
  7. uchwałę Zarządu Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim Nr 1347/2023 z 13.07.2023 r., w sprawie wyrażenia opinii dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 715 na odcinku przejścia przez Budziszewice”;
  8. opinię Burmistrza Gminy Ujazd z 03.08.2023 r., znak: RPG.7211.10.2023B;
  9. opinię Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 21.07.2023 r., znak: WUOZ-ZA.5152.371.2023.WR.KGB.
  10. opinię Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Warszawie z 18.07.2023 r., znak: WA.RPP.430.275.2023.JJ;
  11. opinię Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Łodzi z 20.07.2023 r., znak: ZS.2211.56.2023;
  12. ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Piotrkowie Trybunalskim Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 16.11.2022 r., znak: WA.ZUZ.3.4210.1063.2022.MK, o udzieleniu pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych i usługi wodne;
  13. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane dla dz. ewid. nr 389/4, obręb Budziszewice, gm. Budziszewice oraz dla dz. ewid. nr 261, obręb Wykno, gm. Ujazd.

Ponadto Inwestor oświadczył, że w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku zarządcy drogi o wydanie opinii, określonej w art. 11b ust. 1 specustawy, Wójt Gminy Budziszewice takiej opinii nie wydał, co zgodnie z art. 11b ust. 2 specustawy traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku. Ze względu na fakt, iż na odcinku drogi objętym zakresem wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej brak jest terenów i obiektów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 8) lit. a), b), c), g), ga) specustawy, opinie: ministra właściwego do spraw zdrowia, dyrektora właściwego urzędu morskiego, właściwego organu nadzoru górniczego, właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej oraz podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz.U. z 2022 r. poz. 1624) - w odniesieniu do obszaru portu lub przystani morskiej  - nie były wymagane.

Dodatkowo Inwestor oświadczył, że inwestycja nie należy do transeuropejskiej sieci drogowej. Ponadto Inwestor oświadczył, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma konieczności przedkładania dokumentów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 7a i 7aa ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji  w zakresie dróg publicznych. Wyjaśnił, że przedsięwzięcie nie stanowi inwestycji dotyczącej drogi wojewódzkiej, o której mowa w art. 24ga ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 645, ze zm.), zwanej dale udp,  oraz nie stanowi inwestycji dotyczącej przebudowy drogi wpływającej bezpośrednio na natężenie ruchu drogowego, o której mowa w art. 24 ga ust. 6 udp, zatem stosownie do art. 24ga ust. 1 oraz ust. 6 udp przepisy rozdziału 2B tej ustawy – Zarządzanie bezpieczeństwem dróg – nie mają zastosowania.

            Inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019  r. poz. 1839). W związku z powyższym zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1094, ze zm.) uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie było wymagane.

Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku Inwestora, dla przedmiotowej inwestycji mają zastosowanie przepisy techniczno-budowlane, obowiązujące przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1518) – które weszło w życie w dniu 21 września 2022 r., to jest przepisy rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 2016 r. poz. 124 ze zm.).

O wszczęciu przedmiotowego postępowania, stosownie do art. 11 d ust. 5 specustawy, organ zawiadomił Inwestora pismem z 07.09.2023 r. Do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych wnioskiem o wydanie przedmiotowej decyzji, zostały skierowane indywidualne zawiadomienia na adresy wskazane w ewidencji gruntów. Dane osobowe i adresy właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, ustalono na podstawie wypisów z rejestru gruntów, otrzymanych od Starosty Tomaszowskiego, według stanu na dzień 10.08.2023 r. Zawiadomienie zawierało w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, według katastru nieruchomości oraz informację o terminie i miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy (art. 11d ust. 6 specustawy). Ponadto poinformowano strony postępowania, że z dniem zawiadomienia, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Czynność prawna dokonana z naruszeniem zakazu, o którym mowa wyżej, jest nieważna (art. 11d ust. 9 i 10 specustawy). Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  • w prasie lokalnej (Dziennik Łódzki) –  w dniu 12.09.2023 r.;
  • na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 12.09.2023 r. do 26.09.2023 r.;
  • w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 12.09.2023 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
  • na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Budziszewicach – w dniach od 12.09.2023 r. do 26.09.2023  r.
  • na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Ujeździe – w dniach od 11.09.2023 r. do 27.09.2023  r.

W toku postępowania do tutejszego organu w dniu 29.09.2023 r. wpłynęły uwagi strony postępowania, dotyczące zakresu i realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej na działce nr ewid. 290 w Budziszewicach, które organ przekazał Inwestorowi w celu zajęcia stanowiska. Właścicielka działki zwróciła się z prośbą do Inwestora o wymianę słupa elektroenergetycznego oraz odsłonięcie, przebudowę i zabezpieczenie zaworu odcinającego wodę, na tej działce. W piśmie z dnia 11.10.2023 r. Inwestor wyjaśnił, że w ramach przedmiotowej inwestycji działka nr ewid. 290 w Budziszewicach ulegnie podziałowi, w taki sposób, że działka nr 290/2 znajdzie się w pasie drogowym DW 715 natomiast działka nr 290/1 pozostanie własnością dotychczasowego właściciela. Istniejący słup zlokalizowany na działce nr 290 (po podziale 290/1) pozostanie bez zmian. W ramach rozbudowy drogi wojewódzkiej inwestor przebudowuje jedynie kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną. Postulowana przebudowa słupa nie ma związku z realizacją inwestycji drogowej, a sam słup nie stanowi własności zarządcy drogi oraz jest umiejscowiony poza pasem drogowym. W odniesieniu do kwestii zaworu na przyłączu wodociągowym Inwestor poinformował, że na mapie sytuacyjno - wysokościowej uzyskanej z ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Mazowieckim, nie naniesiono jakiegokolwiek przyłącza wodociągowego na działce nr 290 obr. Budziszewice. Pismo z dnia 11.10.2023 r. Inwestor przekazał również stronie postępowania.                                                                                                                                                                       

Wskazać należy, że zgodnie z przepisami specustawy wojewoda pełni funkcję organu administracyjnego, który zobowiązany jest do działania wyłącznie w ramach złożonego przez inwestora wniosku, nie jest natomiast upoważniony do wyznaczania i korygowania trasy inwestycji ani też do zmiany proponowanych we wniosku wariantów lokalizacji drogi jeżeli zaproponowane rozwiązanie nie narusza obowiązujących przepisów.                                                                                                 

W dniu 08.08.2023 r., wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, Inwestor wniósł także o nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, z uwagi na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy. Uzasadniając wniosek Inwestor podkreślił przede wszystkim, że przedmiotowa inwestycja stanowi przedsięwzięcie mające na celu poprawę poruszania się na przedmiotowym odcinku drogi pojazdów mechanicznych oraz rowerzystów i pieszych. Droga wojewódzka Nr 715 objęta wnioskiem jest w złym stanie technicznym – występują ubytki w nawierzchni, spękania i zniszczenia krawędzi. Ponadto występują koleiny a pobocza są zawyżone, co utrudnia spływ wód opadowych do rowów. Poruszanie się drogą wojewódzką w danym fragmencie stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. W celu zwiększenia bezpieczeństwa poruszania się pieszych i rowerzystów, zostanie wybudowana ścieżka pieszo-rowerowa oraz nowy chodnik. Dodatkowo projekt zakłada również budowę nowego oświetlenia drogowego, w tym również doświetlenia przejść dla pieszych, co korzystnie wpłynie na poprawę widoczności pieszych i ich bezpieczeństwo. W ramach inwestycji przewidziano również rozbudowę i przebudowę istniejących skrzyżowań z drogami gminnymi, dostosowując ich parametry do norm technicznych. Zostaną także wybudowane zatoki autobusowe, co korzystnie wpłynie na płynność ruchu, a poprzez budowę nowej kanalizacji deszczowej poprawiony zostanie odwodnienie drogi. Przyjęte w projekcie rozwiązania pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo i komfort użytkowania wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe względy stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 specustawy, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek i zgodnie z wnioskiem właściwego zarządcy drogi, jeśli wniosek spełnia wymogi określone przepisami prawa. Niniejsza decyzja, zgodnie z art. 11f i art. 12 specustawy, zezwala na realizację inwestycji drogowej określając linie rozgraniczające teren inwestycji, zatwierdzając zgodnie z ww. liniami podziały nieruchomości oraz zatwierdza projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany.

Po ostatecznym dokonaniu oceny przedstawionych dokumentów, zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego oraz stwierdzeniu, że wnioskowana inwestycja spełnia łącznie warunki określone w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, a wnioskodawca przedłożył wymagane przepisami powołanej powyżej ustawy dokumenty, orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Ministra Rozwoju i Technologii w Warszawie, Plac Trzech Krzyży 3/5, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Agata Urban
Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

/dokument podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/

Nie pobrano opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 2111).

Załączniki:

Nr 1 - projekt budowlany zawierający projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany – (....... egz.)

Nr 2 - mapa w skali 1:500 określająca linie rozgraniczające teren inwestycji - (....... egz.)

Nr 3 - mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości gmina Budziszewice, obręb Budziszewice - (……. egz.)

Nr 4 - mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości gmina Ujazd, obręb Wykno

(……. egz.)

Otrzymują:

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego

reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi

al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź  (zał. nr 1, 3, 4)

  1. Starosta Tomaszowski (zał. nr 3, 4)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w ewidencji gruntów)

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego

Al. Piłsudskiego 8, 90-058 Łódź (zał. nr 3, 4)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w księgach wieczystych)

  1. Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi

ul. Tuwima 28, 90-002 Łódź (zał. nr 3, 4)

  1. Aa (zał. nr 1, 2, 3, 4)

Do wiadomości:

  1. Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego

ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź (zał. nr 1)

 

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony,  i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.

Materiały

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Decyzja​_o​_zezwoleniu​_na​_realizację​_inwestycji​_drogowej.pdf 0.26MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.11.2023 00:01 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Janiszewski Hubert
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja Wojewody Łódzkiego Nr 226 /23 z dnia 31 października 2023 r. do sprawy znak GPB-II.7820.11.2023 HJ/JN o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 1.0 28.11.2023 00:01 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}