Decyzja Wojewody Łódzkiego Nr 74/24 do sprawy znak GPB-II.7840.143.2020.JN
27.05.2024
GPB-II.7840.143.2020.JN
Decyzja Nr 74 /24
Na podstawie art. 36a ust. 1 i 3, art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 682, ze zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo budowlane”, w związku z art. 27 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 471, ze zm.) oraz na podstawie art. 104, 108 § 1 i art. 163 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.12.2022 r., złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Targowa 74, skorygowanego w dniu 10.01.2023 r., uzupełnionego w dniach 30.11.2023 r. oraz 29.04.2024 r.,
zmieniam
decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 58/21 z dnia 05.05.2021 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., z siedzibą w Warszawie przy ul. Targowej 74, pozwolenia na budowę zamierzenia budowlanego obejmującego budowę tunelu kolejowego na odcinku linii kolejowej 550 (oś 23) - Komora Śródmieście w km 1+049 - Etap I - Budowa tunelu kolejowego - Tunel technologiczny – na potrzeby drążenia tunelu maszyną budowlaną - TBM (EPB), zlokalizowanego na nieruchomościach w obrębach S-1 i S-6 w Łodzi,
w taki sposób, że zatwierdzam projekt budowlany zamienny
zamierzenia budowlanego obejmującego budowę tunelu kolejowego na odcinku linii kolejowej 550 (oś 23) - Komora Śródmieście w km 1+049 - Etap I - Budowa tunelu kolejowego - Tunel technologiczny – na potrzeby drążenia tunelu maszyną budowlaną - TBM (EPB), zlokalizowanego na nieruchomościach w obrębach S-1 i S-6 w Łodzi,
który opracowali niżej wymienieni projektanci:
- mgr inż. Krzysztof Chowaniec, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0329/POOM/08 bez ograniczeń w specjalności mostowej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BM/0271/09;
- Architecte D.P.L.G. Jocelyn Frédéric Fillard, posiadający uprawnienia budowlane Nr W/21/2009 w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym MA-2134;
- dr inż. Przemysław Ruchała, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0042/POOK/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0538/05;
- mgr inż. Paweł Matlęga, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0138/PBKb/17 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0376/17.
Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi z dnia 17.04.2024 r., znak: WOOŚ.4222.7.2023.MRe.3, a w szczególności:
Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
-
- Zaplecza techniczne budowy i bazy materiałowo-sprzętowe oraz miejsca magazynowania odpadów należy organizować na terenie utwardzonym i uszczelnionym w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu.
- Tankowanie pojazdów i maszyn, wszelkie drobne naprawy i konserwację sprzętu, w tym wymianę płynów eksploatacyjnych należy prowadzić na terenach utwardzonych i zabezpieczonych przed przenikaniem zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
- We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
- Poważniejsze naprawy pracującego sprzętu należy prowadzić poza terenem przedsięwzięcia w wyspecjalizowanych serwisach.
- Do prac budowlanych należy dopuszczać tylko sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytkowania oraz stosować paliwa wysokiej jakości.
- W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego.
- Należy eliminować lub minimalizować najbardziej hałaśliwe prace (zwłaszcza ograniczać je czasowo).
- Należy ograniczyć użycie ciężkiego sprzętu oraz czas jego oddziaływania do możliwie najkrótszego okresu. Należy zaplanować wszelkie operacje z jego użyciem.
- Maksymalnie ograniczyć czas budowy poszczególnych etapów poprzez odpowiednie zaplanowanie prac budowlanych.
- Ograniczać ruch pojazdów do niezbędnego minimum.
- Roboty budowlane w rejonie terenów chronionych akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00, pod warunkiem, iż prace te nie będą powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
- Stosować sprzęt w dobrym stanie technicznym. Racjonalnie wykorzystywać maszyny i urządzenia napędzane silnikami spalinowymi, m.in. poprzez wyłączanie silników w trakcie postoju bądź załadunku/rozładunku.
- Przy organizacji placu budowy należy zwrócić uwagę, aby zastosowane urządzenia spełniały kryteria dopuszczalnej mocy akustycznej wynikające z obowiązujących przepisów.
- W miarę możliwości tymczasowe obiekty kubaturowe związane z budową (np. kontenery, baraki) lokalizować w taki sposób, aby stanowiły one barierę dla propagacji dźwięku od głównych źródeł hałasu na placu budowy do obszaru zabudowy mieszkalnej.
- W przypadku wykonywania prac takich jak: wbijanie lub wwibrowywanie w grunt ścianek szczelnych (stalowych grodzic lub pali), zagęszczanie gruntu lub drogowych warstw nawierzchniowych walcami wibracyjnymi itp., należy prowadzić kontrolę pomiarową (pomiary drgań) pod kątem wpływu drgań na konstrukcję najbliżej położonych budynków (w zależności od technologii prac w zasięgu do ok. 60 m). Na podstawie pomiarów drgań należy ustalić odległości i parametry pracy poszczególnych urządzeń (wibromłoty, walce wibracyjne) tak, aby wykluczyć możliwość wystąpienia uszkodzeń w najbliżej położonych budynkach.
- W przypadku skarg mieszkańców na drgania, np. od ruchu ciężkich pojazdów budowy należy przewidzieć możliwość wykonania doraźnych pomiarów drgań celem oceny szkodliwości tych drgań dla konstrukcji budynków zgodnie z normą PN-B-02170:2016.
- Utrzymywać teren prac i dróg dojazdowych w stanie ograniczającym wtórne pylenie. W okresach bezdeszczowych zastosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia.
- W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza na etapie budowy należy:
- w jak największym stopniu stosować gotowe mieszanki betonowe i bitumiczne wytwarzane w wytwórniach, aby ograniczyć do minimum operacje mieszania kruszywa ze spoiwem na miejscu budowy,
- elementy betonowe docinać metodą cięcia „na mokro”,
- zapewnić sprawną koordynację dostaw materiałów budowlanych oraz zredukować liczbę dostaw w ciągu doby do minimum,
- transport materiałów sypkich prowadzić pojazdami wyposażonymi w rozwiązania techniczne ograniczające pylenie,
- unikać składowania materiałów sypkich na placu budowy, a jeżeli to niemożliwe materiały sypkie magazynować w opakowaniach fabrycznych lub osłaniać plandekami przed działaniem wiatru,
- ograniczyć prędkość pojazdów na terenie budowy.
- W celu utrzymania porządku oraz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym wszystkie pojazdy opuszczające teren budowy oczyszczać z zanieczyszczeń przenoszonych na kołach (glina, piasek) oraz kontrolować czystość drogi publicznej za wyjazdem z budowy i w razie potrzeby podejmować działania mające na celu doprowadzenie jej do stanu bezpiecznego użytkowania.
- Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
- W przypadku zaistnienia sytuacji skutkujących zanieczyszczeniem gruntów należy natychmiast reagować w celu niedopuszczenia do rozprzestrzeniania się zanieczyszczenia (np. uszczelnienie przecieku w przewodzie, podstawienie pojemnika wychwytowego pod miejsce przecieku etc.). Należy podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
- W przypadku stwierdzenia w trakcie budowy występowania zanieczyszczenia gleby lub ziemi w stopniu przekraczającym określone prawem normy, podczas realizacji przedsięwzięcia powinna być wykonana remediacja zanieczyszczonego gruntu w celu doprowadzenia go do obowiązujących norm dla substancji powodujących ryzyko w glebie lub ziemi po wcześniejszym uzgodnieniu warunków remediacji z RDOŚ w Łodzi.
- Wytworzone odpady w pierwszej kolejności przekazać do odzysku, a jeżeli jest to technologicznie lub ekonomicznie niemożliwe – przekazać do unieszkodliwienia w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska (z uwzględnieniem stosowania składowania jako najmniej korzystnego dla środowiska).
- Zapewnić odbiór wytworzonych w fazie budowy odpadów komunalnych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Odpady należy zbierać w sposób selektywny i gromadzić w oznakowanych pojemnikach (kontenerach) itd. (poza masami ziemnymi), ze wstępnym wyodrębnieniem odpadów nadających się do odzysku, z zakazem ich wzajemnego mieszania, w tym również z odpadami innymi niż niebezpieczne.
- Odpady niebezpieczne należy magazynować w atestowanych pojemnikach (poza ponadnormatywnie zanieczyszczonym gruntem).
- Odpady niebezpieczne, dla których przepisy o transporcie materiałów niebezpiecznych nie określają sposobu opakowania, usuwać należy w opakowaniach wykonanych z materiału odpornego na działanie składników odpadu i posiadających szczelne zamknięcia zabezpieczające przed przypadkowym rozproszeniem odpadów w trakcie transportu i czynności ładunkowych.
- Wytwarzane odpady należy przekazywać uprawnionym podmiotom, posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie, transport odpadów do miejsc ich odzysku czy unieszkodliwienia, chyba, że dla danej grupy odpadów obowiązek taki nie występuje.
- Niezanieczyszczone masy ziemne powstałe podczas realizacji przedsięwzięcia, nieprzewidziane do wykorzystania w miejscu wytworzenia, należy traktować jako odpad i zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zanieczyszczone masy ziemne z wykopów należy wywieźć poza teren przedsięwzięcia i dokonać stosownych badań na zawartość substancji niebezpiecznych, określając stopień ich zanieczyszczenia, celem poprawnego sklasyfikowania odpadu.
- Prace ziemne w miejscu występowania osobników roślin gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. Zanieczyszczone kłączami, bulwami lub nasionami masy ziemne nie mogą być ponownie wprowadzone do środowiska.
- Sposób postępowania z wytworzonymi odpadami nie może negatywnie wpływać na dalsze procesy związane z odzyskiem czy unieszkodliwieniem odpadów poza terenem przedsięwzięcia.
- Odpady niebezpieczne należy usunąć z terenu przedsięwzięcia samochodami posiadającymi ADR.
- Wykopy otwarte zabezpieczyć przed dostępem osób nieupoważnionych i zwierząt. Wykopy o stromych ścianach i budowlane elementy konstrukcyjne mogące stanowić pułapkę dla zwierząt zaleca się zabezpieczyć przed możliwością ich wpadania i uwięzienia.
- Niszczenie, zabijanie, płoszenie gatunków chronionych, które przypadkowo dostały się na teren budowy i podejmowanie innych działań mających wpływ na gatunki chronione, w tym ich przenoszenie może odbywać się wyłącznie przez specjalistę z zakresu ochrony przyrody, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną.
- Drzewa znajdujące się w obrębie placu budowy oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie nie kolidujące z realizacją komory i przeznaczone do adaptacji należy odpowiednio zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi (np. pnie obłożyć deskami lub drzewa zabezpieczyć niską zaporą, umieszczoną nie mniej niż 1 m od drzewa, która uniemożliwi do nich dostęp), w sposób nie powodujący ich uszkodzenia, zwłaszcza otarć kory i uszkodzeń systemu korzeniowego. Czas prowadzenia prac ziemnych w pobliżu drzew i krzewów należy ograniczyć do minimum. Pod drzewami i w pobliżu krzewów (w obrębie systemu korzeniowego) zakazuje się składowania materiałów oraz poruszania się pojazdów powodujących zagęszczenie gruntu skutkujące obrywaniem korzeni. Wokół drzew należy wydzielić strefy bezpieczeństwa. Zaleca się zabezpieczenie drzew poprzez otoczenie tej strefy ogrodzeniem o wysokości min. 1,5 m i tym samym wyłączenie tej strefy z obszaru prowadzenia prac budowlanych.
- Drzewom przeznaczonym do adaptacji i przesadzenia należy zapewnić w trakcie budowy właściwą opiekę, w tym ich podlewanie w okresach bezdeszczowych.
- Ewentualną wycinkę drzew i krzewów, a także zniszczenie roślinności zielnej przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, tj. przeprowadzić w terminie od 16 października do końca lutego w celu ograniczenia strat w lęgach spowodowanych niszczeniem gniazd i płoszeniem ptaków lub pod nadzorem specjalisty ornitologa w pozostałej części roku. Kontrola ma wykazać brak lub obecność gniazd lub innych miejsc lęgowych ptaków w obrębie zadrzewień; w przypadku stwierdzenia lęgów ptaków z wycinką należy wstrzymać się do stwierdzenia przez specjalistę ornitologa w sposób pewny wyprowadzenia lęgów; podejmowanie działań mogących mieć wpływ na gatunki chronione i ich siedliska może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną.
- W związku z wycinką drzew zaprojektować nasadzenia zastępcze. Do nasadzeń wykorzystać wyłącznie gatunki rodzime (nieodmianowe), z przewagą gatunków miododajnych. Uwzględniając skalę wycinki, gatunki planowanych do wycinki drzew i krzewów, ich funkcję ekologiczną, wpływ na kształtowanie warunków mikroklimatycznych oraz usuwaną masę asymilacyjną należy wykonać nasadzenia mające na celu przywrócić utracone usługi ekosystemowi, przyjmując następującą zasadę:
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) do 0,5 m włącznie – 1:1 (jedno nowe drzewo za jedno drzewo usunięte),
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 0,5 m do 1,0 m – 2:1 (dwa nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,0 m do 1,5 m – 3:1 (trzy nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,5 m – 4:1 (cztery nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
- za 1 m2 usuwanych odrostów i krzewów 1 m2 nowych krzewów lub za każde 5 m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 pnącze (winobluszcz lub bluszcz) albo za każde 5 m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 drzewo).
-
- Nasadzenia winny być przeprowadzone przed oddaniem przedsięwzięcia przystanku osobowego Łódź Śródmieście do użytkowania. Nasadzenia przeprowadzić z wyłączaniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. Osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek.
- Ograniczyć możliwość wpadania zwierząt do wnętrza komory poprzez zastosowanie odpowiedniego ogrodzenia.
- Energię elektryczną na etapie realizacji pobierać z istniejącej sieci elektroenergetycznej, poprzez tymczasowe przyłącze lub w przypadku braku przyłącza z agregatu prądotwórczego.
- Wodę na etapie realizacji pobierać z sieci wodociągowej w ilości i z lokalizacji wskazanych przez gestora sieci.
- Ścieki socjalno-bytowe powstające na terenie przedsięwzięcia odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego (fekalnego), opróżnianego i wywożonego przez specjalistyczne firmy w ramach usługi serwisowej lub do przenośnych toalet opróżnianych przez specjalistyczne firmy na podstawie zleceń.
- Ścieki z mycia kół pojazdów podczyszczać w piaskowniku, a następnie odprowadzać do miejskiej kanalizacji ogólnospławnej na warunkach określonych przez gestora sieci lub odebrać wozem asenizacyjnym.
- Wody opadowe/roztopowe z rejonu wokół komory, w trakcie budowy odprowadzać do gruntu w sposób niezorganizowany, na działkach do których Wnioskodawca posiada tytuł prawny, bez stosowania systemów ujmujących wody, w sposób niezakłócający stosunków wodnych na działkach przyległych do terenu przedsięwzięcia.
- Wody opadowe trafiające bezpośrednio do szczelnej konstrukcji betonowej komory należy doraźnie (jeśli zajdzie taka konieczność) odpompowywać i odprowadzać elastycznym wężem na teren działki oraz do studzienki kanalizacyjnej, która zostanie wykonana na działce i podłączona do kanału ogólnospławnego, zgodnie z warunkami zarządcy sieci.
- Wody pochodzące z prowadzenia odwodnienia budowlanego po podczyszczeniu przez osadnik i po redukcji zawiesiny poniżej 100 mg/l odprowadzać do kanalizacji ogólnospławnej po wcześniejszym uzgodnieniu warunków zrzutu z zarządcą sieci kanalizacyjnej.
- Ograniczyć w maksymalny sposób niezbędny czas odwodnień wykopów budowlanych.
- W celu kontroli wielkości zdepresjonowania oraz zasięgu odwodnienia wykonać sieć piezometrów monitorujących (otworów obserwacyjnych). Obserwacje zwierciadła wody w związku z prowadzonymi odwodnieniami prowadzić również w studniach depresyjnych.
- W ramach monitoringu poziomu wód podziemnych pomiary zwierciadła wody prowadzić zgodnie z warunkami wskazanymi w treści obowiązującego pozwolenia wodnoprawnego.
- Organizację i przebieg prac odwodnieniowych należy dostosować do warunków hydrogeologicznych oraz do przepisów bhp, w trakcie prac odwodnieniowych należy prowadzić stały nadzór hydrogeologiczny.
- Wszelkie kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną usunąć zgodnie z wymaganiami wskazanymi przez gestora sieci.
- W przypadku odkrycia wcześniej nierozpoznanego znaleziska archeologicznego wstrzymać roboty ziemne i powiadomić m.in. wojewódzkiego konserwatora zabytków stosownie do wymagań ustawy o ochronie zabytków i wznowić wstrzymane roboty tylko po uzyskaniu zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie wykonawczym:
- Wykonać obudowę podziemnej części komory technologicznej o przybliżonych parametrach techniczno-geometrycznych:
- zakres dla osi 550: km ok. 0+968,14 – km ok. 1+129,32
- zakres dla osi 551: km ok. 0+967,91 – km ok. 1+129,51
- długość konstrukcji w osi toru 550: ok. 161,18 m,
- długość konstrukcji w osi toru 551: ok. 161,60 m,
- szerokość konstrukcji żelbetowej: ok. 37 m,
- grubość ścian szczelinowych: ok. 1,5 m,
- wysokość maks. ścian szczelinowych: do ok. 35 m.
- Zorganizować plac budowy obejmujący obrys komory technologicznej wraz z bezpośrednią strefą przyległą stanowiące zasadniczą strefę robót budowlanych. Wokół ww. obszaru poprowadzić drogi technologiczne oraz zorganizować:
- zaplecze socjalno-biurowe, kontenerowe piętrowe – w obrębie terenu o wymiarach ok. 10 x 30 m,
- kontenery magazynowe ‑ w obrębie terenu o wymiarach ok. 10 x 15 m,
- parking dla samochodów osobowych w obrębie terenu o wymiarach ok. 15 x 30 m,
- stanowisko postojowe dla maszyn i transportu w obrębie terenu o wymiarach ok. 10 x 50 m,
- plac składowy (w zależności od fazy robót – na tymczasowe magazynowanie odpadów z rozbiórki elementów infrastruktury technicznej, materiałów na czas prowadzenia robót budowlanych oraz wydobywanego urobku [gruntów] z drążonego tunelu). Planuje się weryfikację na bieżąco potrzeb magazynowych (wstępnie zakłada się ok. 25% powierzchni przeznaczonej na materiały do wbudowania i ok. 75% na ewentualne, tymczasowe magazynowanie urobku (gruntów) z komory przeznaczonego do wywozu, który z założenia będzie wywożony z terenu robót na bieżąco),
- silosy na bentonit,
- utwardzona droga wewnętrzna o szerokości ok. 6 m,
- miejsce tymczasowego magazynowania odpadów komunalnych oraz odpadów budowlanych.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nie zachodzi potrzeba prowadzenia dodatkowych pomiarów ani obserwacji w ramach monitoringu.
Zgodnie z postanowieniem RDOŚ w Łodzi z dnia 17.04.2024 r., znak: WOOŚ.4222.7.2023.MRe.3, przedsięwzięcie nie wymaga wykonania analizy porealizacyjnej, zatem niniejszą decyzją nie nakłada się obowiązku wykonania takiej analizy.
Pozostałe warunki i treść ostatecznej decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 58/21 z dnia 05.05.2021 r. udzielającej PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A., z siedzibą w Warszawie przy ul. Targowej 74, pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji – pozostają bez zmian.
Na podstawie art. 108 § 1 Kpa, z uwagi na interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony, decyzji niniejszej nadaję rygor natychmiastowej wykonalności.
UZASADNIENIE
W dniu 23.12.2022 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynął wniosek Inwestora, tj. spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., reprezentowanego przez pełnomocnika, w sprawie zmiany, w trybie art. 36a ustawy - Prawo budowlane, decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 58/21 z dnia 05.05.2021 r. o pozwoleniu na budowę dla ww. zamierzenia budowlanego. Wniosek wpłynął w terminie ważności decyzji, a inwestycja nie została zakończona.
Do wniosku dołączono m.in.:
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 6/2020 z dnia 30.11.2020 r., znak: GPB‑I.747.13.2019 MM, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane;
- ostateczną decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, zwanego dalej „RDOŚ w Łodzi”, Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach;
- decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚ‑I.4201.1.2016.JCH.11, zmieniającą decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach;
- ostateczną decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, utrzymującą w mocy decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11;
- postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.10.2016 r., znak: WOOŚ‑I.4201.1.2016.JCH.15, nadające własnej decyzji Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r. rygor natychmiastowej wykonalności;
- ostateczne postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 3.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.2, utrzymujące w mocy ww. postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.10.2016 r., znak: WOOŚ‑I.4201.1.2016.JCH.15;
- postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostujące oczywiste omyłki w wymienionych powyżej decyzjach RDOŚ w Łodzi: Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z dnia 30.05.2018 r. o jego ostateczności;
- postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3, wskazujące, że realizacja przedsięwzięcia pn. „Budowa linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna w kierunku dworca Łódź Kaliska do linii nr 14 i 25 oraz linii 15, której głównym elementem jest tunel średnicowy z podziemnymi przystankami oraz tunel KDP”, przebiega etapowo, oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją własną Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z dnia 6.11.2018 r. o jego ostateczności;
- trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z zapisem w formie elektronicznej.
W dniu 10.01.2023 r. Inwestor przedłożył do tutejszego organu korektę przedmiotowego wniosku w zakresie nazwy zamierzenia budowlanego.
O wszczęciu przedmiotowego postępowania organ zawiadomił wnioskodawcę pismem z dnia 11.01.2023 r. oraz pozostałe strony, stosownie do art. 9ac ust. 1a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, poprzez obwieszczenie zamieszczone:
- w prasie lokalnej (Dziennik Łódzki): w dniu 13.01.2023 r.;
- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w dniu 13.01.2023 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w terminie od dnia 13.01.2023 r. do dnia 27.01.2023 r.;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi: w terminie od dnia 13.01.2023 r. do dnia 27.01.2023 r.
Po dokonaniu weryfikacji wniosku i dołączonej dokumentacji organ stwierdził, że projektowane zmiany polegają m.in. na: zmianie technologii wykonania komory, zmianie zakresu prac wykonywanych w I etapie inwestycji oraz sposobu przegłębiania konstrukcji, zmianie niwelety układu torowego i tunelu (obniżenie o ok. 2,5 m), zmianie geometrii stropów oraz płyty dennej, które zostały dostosowane do nowych wymogów technologicznych, zmianie geometrii obrysu i ścian szczelinowych obiektu.
W związku z koniecznością uzupełnienia dokumentacji projektowej, Wojewoda Łódzki postanowieniem Nr 31/23 z dnia 20.02.2023 r. nałożył na Inwestora obowiązek uzupełnienia braków materialnych w projekcie budowlanym, w zakresie doprowadzenia do zgodności z wnioskiem, przepisami ustawy - Prawo budowlane oraz rozporządzeń: Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1935) oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz. U. z 2012 poz. 463), w terminie 90 dni od dnia otrzymania postanowienia, tj. do dnia 30.05.2023 r. Postanowieniami Nr 107/23 z dnia 25.05.2023 r., Nr 158/23 z dnia 3.08.2023 r. i Nr 200/23 z dnia 28.09.2023 r. Wojewoda Łódzki, na wniosek Inwestora, przedłużył termin na uzupełnienie braków w projekcie budowlanym, odpowiednio do dnia 31.07.2023 r., 30.09.2023 r. oraz 30.11.2023 r.
W dniu 30.11.2023 r., tj. w wyznaczonym terminie, Inwestor przedłożył 4 egzemplarze uzupełnionego projektu budowlanego. Po weryfikacji przedłożonej dokumentacji organ stwierdził, że warunki postanowienia zostały przez Inwestora spełnione.
W toku przedmiotowego postępowania, w świetle przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, została przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania na środowisko. Obowiązek ten został nałożony decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienioną decyzją RDOŚ Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚ‑I.4201.1.2016.JCH.11, utrzymaną w mocy decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5.
W dniu 12.12.2023 r. Wojewoda Łódzki, działając w oparciu o art. 89 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682, ze zm.), zwanej dalej „ustawą ooś”, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, dołączając m.in. kopię wniosku Inwestora o zmianę, w trybie art. 36a ustawy Prawo budowlane, decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 58/21 z dnia 5.05.2021 r. o pozwoleniu na budowę dla ww. zamierzenia budowlanego oraz trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z zapisem w formie elektronicznej.
W dniu 19.01.2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wystąpił do Wojewody Łódzkiego o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w trybie art. 33‑36 i art. 38 ustawy ooś oraz o podanie do publicznej wiadomości informacji na temat przeprowadzanej ponownej procedury oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia.
Powyższy obowiązek został spełniony poprzez obwieszczenie Wojewody Łódzkiego zamieszczone:
- w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 29.02.2024 r.;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi – w terminie od dnia 29.02.2024 r. do dnia 29.03.2024 r.;
- na tablicy ogłoszeń Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi – w terminie od dnia 27.02.2024 r. do dnia 3.04.2024 r.;
- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi – w terminie od dnia 28.02.2024 r. do dnia 29.03.2024 r.;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi – w terminie od dnia 29.02.2024 r. do dnia 29.03.2024 r.
Tutejszy organ podał do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwościach zapoznania się z dokumentacją, możliwości składania uwag i wniosków, organie właściwym do ich rozpatrzenia, a także o sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując 30-dniowy termin ich składania, tj. od dnia 29.02.2024 r. do dnia 29.03.2024 r.
W trakcie trwania postępowania dotyczącego wydania decyzji o zmianie, w trybie art. 36a ustawy - Prawo budowlane, pozwolenia na budowę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz w toku przeprowadzanej procedury ponownej oceny oddziaływania na środowisko, do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia, dotyczące przedmiotowego postępowania.
RDOŚ w Łodzi, po przeprowadzeniu postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 17.04.2024 r., znak: WOOŚ.4222.7.2023.MRe.3, uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
Niniejszą decyzją nałożono obowiązek zachowania warunków realizacji przedsięwzięcia określonych w ww. postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 17.04.2024 r., znak: WOOŚ.4222.7.2023.MRe.3. Warunki te uwzględnione zostały także w zatwierdzonym niniejszą decyzją projekcie budowlanym zamiennym.
W związku z postanowieniem RDOŚ w Łodzi, znak: WOOŚ.4222.7.2023.MRe.3, z dnia 17.04.2024 r., uzgadniającym realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, tutejszy organ w dniu 25.04.2024 r., działając na podstawie art. 50 § 1 Kpa, wezwał Inwestora do przekazania informacji, czy warunki określone w ww. postanowieniu RDOŚ w Łodzi nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych, zawartych w projekcie budowlanym, przedłożonym do tutejszego organu. Do pisma dołączono: postanowienie RDOŚ w Łodzi, znak: WOOŚ.4222.7.2023.MRe.3, z dnia 17.04.2024 r., opinię Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu z dnia 25.03.2024 r., znak: P.RZŚ.4900.15.2024.BJ, oraz opinię Łódzkiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 16.02.2024 r., znak: NS OZNS.9022.32.2.2024.PD.KH.
Pismem z dnia 29.04.2024 r. Inwestor poinformował, że warunki określone w przedmiotowym postanowieniu RDOŚ w Łodzi nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych, zawartych w projekcie budowlanym.
W toku postępowania, w dniu 23.04.2024 r., Inwestor wystąpił do Wojewody Łódzkiego z wnioskiem o nadanie decyzji o zmianie decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji rygoru natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu Inwestor podkreślił m.in. kluczowe znaczenie przedsięwzięcia dla funkcjonowania Łódzkiego Węzła Kolejowego poprzez połączenie dworców Łódź Fabryczna oraz Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, co w konsekwencji umożliwi realizację krótszych połączeń pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz Warszawą i Poznaniem przez Łódź. Inwestycja stanowi etap realizowanego przez Inwestora przedsięwzięcia, w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec – Projekt POIiŚ 5.1-15”, polegającego na wybudowaniu linii kolejowej w tunelu, który ma na celu połączenie trzech łódzkich stacji oraz poprawę warunków i usprawnienie komunikacji pasażerskiej krajowej i regionalnej. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności jest w ocenie Inwestora tym bardziej uzasadnione, że projektowana inwestycja jest częścią zadania prowadzonego w oparciu o dofinansowanie w ramach działania 5.1. Rozwój kolejowej sieci TEN-T oś priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, a także ze środków budżetu Państwa. Ewentualne opóźnienia realizacji inwestycji mogą spowodować znaczne szkody materialne, koszty społeczne i finansowe. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności jest także istotne ze względu na interes społeczny i ważny interes strony: inwestycja wpłynie m.in. na poprawę powiązań gospodarczych i komunikacyjnych ośrodków miejskich w aglomeracji łódzkiej, poprawę dostępności transportu zbiorowego na terenie województwa łódzkiego, wpłynie na silniejsze stymulowanie rozwoju gospodarczego obszarów położonych w rejonie linii kolejowej, skomunikowanie Łodzi w osi wschód-zachód wysokiej jakości transportem kolejowym, poprawę bezpieczeństwa podróży oraz parametrów techniczno-eksploatacyjnych, konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu.
Biorąc pod uwagę, że powyższe względy niewątpliwie stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy oraz ważny interes strony, o którym mowa w art. 108 § 1 Kpa, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Po dokonaniu weryfikacji całości zgromadzonej w sprawie dokumentacji, tutejszy organ stwierdził zgodność przedłożonego projektu budowlanego zamiennego z warunkami decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, zgodność projektu zagospodarowania terenu z obowiązującymi przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu budowlanego i jego wykonanie oraz sprawdzenie przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane.
W związku z powyższym, należało orzec jak w sentencji.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ:
Uiszczono opłatę skarbową za wydanie decyzji w kwocie 10 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111, ze zm.).
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
Załącznik: projekt budowlany zamienny (1 tom)
Otrzymują (z załącznikiem):
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
Pani Małgorzata Jezierska – pełnomocnik (2 egz. załącznika)
- Aa
Do wiadomości:
- Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź (1 egz. załącznika)
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi (ePUAP)
(dot. WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30).
Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi i opiniami: Łódzkiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1094, ze zm.).
Pouczenie:
- Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 li. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy – Prawo budowlane).
- Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych Inwestor dołącza:
1) informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:
a) kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy,
b) inspektora nadzoru Inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony
– oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności;
2) oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.
Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane;
Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo. (zob. art. 41 ust. 4a ustawy – Prawo budowlane).
- Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy – Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego Inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX – XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII – XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane).
- Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane).
- Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane).
- Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy – Prawo budowlane).
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.
Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.
W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:
- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;
- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);
Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Źródła danych
Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.
Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?
Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.
Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.
Jakie przysługują Państwu prawa?
Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:
- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,
- sprostował przetwarzane dane,
Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).
Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
Czy Państwa dane są bezpieczne?
Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.
Materiały
Decyzja zamienna - Nr 74/23decyzja_zamienna_-_Nr_74.pdf 0.26MB
- Pierwsza publikacja:
- 12.06.2024 00:05 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Hubert Janiszewski
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Decyzja Wojewody Łódzkiego Nr 74/24 do sprawy znak GPB-II.7840.143.2020.JN | 1.0 | 12.06.2024 00:05 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP