Decyzja Wojewody Łódzkiego numer 114/23 z dnia 29.05.2023 r. o pozwoleniu na budowę i przebudowę sieci gazowej w ramach obwodnicy Łodzi. Etap I część liniowa do sprawy znak GPB-II.7840.58.2023.AS/MP
14.06.2023
GPB-II.7840.58.2023.AS/MP
DECYZJA Nr 114/23
Na podstawie art. 15, art. 16, art. 34 oraz art. 38 pkt 4 lit. t) i art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 924), zwanej dalej specustawą, oraz art. 28, 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682, ze zm.), oraz art. 84, art. 85 ust. 1-4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916, ze zm.), zwanej dalej ustawą, i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej kpa, po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę złożonego 30.03.2023 r., skorygowanego 13.04.2023 r., 2.05.2023 r. i 9.05.2023 r.
- Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu
oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielam pozwolenia na budowę
dla:
Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie
ul. Wojciecha Bandrowskiego 16, 33-100 Tarnów
obejmujące:
zamierzenie budowlane pn. „Budowa gazociągu Łódź - Konstantynów Łódzki - Pabianice - Rzgów - Konstantyna - Łódź wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa łódzkiego” – Przebudowa sieci gazowej w ramach obwodnicy Łodzi. Etap I część liniowa, zlokalizowane na nieruchomościach lub ich częściach, położonych w województwie łódzkim, oznaczonych numerami ewidencyjnymi działek, zgodnie z poniższym wykazem:
POWIAT ZGIERSKI
Gmina Aleksandrów Łódzki (obszar wiejski), obręb 0024 Rąbień – 210/34, 213/1, 213/2, 210/9, 210/2, 211/2, 211/3, 210/35, 280/6, 375, 376/4, 376/14, 377/1, 377/3, 377/6, 377/7, 377/8, 377/9, 377/10, 377/11, 378/14, 379/9, 380/10, 381/12, 381/17, 381/18, 381/19, 539,
POWIAT PABIANICKI
Gmina Konstantynów Łódzki:
obręb 0021 K-21 – 203/3, 204/3, 205/1, 206/1, 207/1, 208/1, 400/1, 401/1, 279/2, 280/3, 280/4, 299/4, 200/2, 300/2, 301/4, 323/2, 325/3, 326/4, 327/6, 328/2, 329/2, 330/2, 423/2, 424/3, 425/3, 332/2, 426, 333, 36/6, 36/9, 353/8;
obręb 0022 K-22 – 1/2, 2/7, 2/9, 2/11, 2/13, 3/2, 38/2, 42/1, 42/2, 43/4, 43/5, 44, 45/2, 48, 49, 50/2, 51/2;
obręb 0016 K-16 – 6, 7/6, 11/1, 12/2, 13/2, 14/2, 19/4, 19/1, 42/10, 55/5, 56/10, 56/12, 59/7, 60/4, 61/4, 62/11, 62/13, 63, 64, 71/4, 75/4, 78/5, 79/4, 80/7, 81/29;
obręb 0018 K-18 – 1/3, 10/5, 10/6,
według projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, które opracowali niżej wymienieni projektanci:
- mgr inż. Justyna Lucyna Grzelak, posiadająca uprawnienia budowlane numer ewidencyjny 298/DOŚ/11 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisana na listę członków Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym DOŚ/IS/0061/12;
- mgr inż. Mariusz Siepka, posiadający uprawnienia budowlane numer WKP/0198/ZOOE/17 do projektowania w zakresie ograniczonym w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym WKP/IE/0247/17;
- mgr inż. Arkadiusz Landwójtowicz, posiadający uprawnienia budowlana numer DOŚ/0136/PBS/16 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym DOŚ/IS/0365/16,
z zachowaniem następujących warunków:
- Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowę (roboty budowlane) można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (zgodnie z art. 28 ustawy - Prawo budowlane);
- budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
- należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
- budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- w czasie wykonywania robót budowlanych należy przestrzegać praw osób trzecich;
- roboty w pasie drogowym prowadzić zgodnie z projektem organizacji ruchu na czas budowy, zatwierdzonym przez organ zarządzający ruchem;
- należy uzyskać zgodę zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego;
- kierownik budowy (robót) jest obowiązany prowadzić dziennik budowy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie dziennika budowy oraz systemu Elektroniczny Dziennik Budowy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 45).
- Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
- na podstawie § 2 ust. 1 pkt 13 lit. a oraz § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. z 2001 r. Nr 138, poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń gazowych.
- Szczegółowe warunki w zakresie ochrony środowiska:
- w trakcie prac budowlanych Inwestor jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych poprzez wykorzystywanie i przekształcanie wymienionych elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją inwestycji oraz objęte zatwierdzonym projektem budowlanym, wymogami uzgodnień i decyzji organów i instytucji opiniujących i uzgadniających projekt budowlany a w szczególności decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 9/2020 z dnia 2.03.2020 r., znak: WOOŚ.420.51.2018.MOl.46, o środowiskowych uwarunkowaniach, którą Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska decyzją z dnia 6.02.2023 r., znak: DOOŚ-WDŚZOO.420.16.2020.MW/KCz/EK/AWT/51, uchylił w części oraz orzekł w tym zakresie, zaś w pozostałej części zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy, oraz decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 12/2022 z dnia 20.05.2022 r., znak: WOOŚ.420.1.2022.ARu.14, o środowiskowych uwarunkowaniach,
- wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-4 oraz art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane oraz art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, ze zm.).
II. Zezwalam na usunięcie drzew i krzewów
- Zezwalam na usunięcie drzew i krzewów kolidujących z przedmiotową inwestycją, znajdujących się na nieruchomościach, objętych ostateczną decyzją Wojewody Łódzkiego Nr 22/2022 z 4.11.2022 r., znak: GPB‑I.747.26.2022 MK/MW/MP o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu, położonych w województwie łódzkim, oznaczonych numerami ewidencyjnymi działek, zgodnie z poniższym wykazem:
POWIAT ZGIERSKI
Gmina Aleksandrów Łódzki (obszar wiejski), obręb 0024 Rąbień – 210/2, 211/3, 211/4, 210/35, 210/5, 375, 379/9, 380/10,
POWIAT PABIANICKI
Gmina Konstantynów Łódzki:
obręb 0021 K-21 – 280/3, 280/4, 301/4, 330/2, 423/2, 36/6, 36/9, 35/16;
obręb 0022 K-22 – 1/2, 2/7, 42/1, 50/2;
obręb 0016 K-16 – 6, 14/2, 19/4, 59/7, 60/4, 61/4, 63, 75/4, 79/4, 80/7, 42/2;
które zostały szczegółowo wskazane w „Inwentaryzacji i waloryzacji zieleni”, stanowiącej załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę (art. 16 ust. 2 pkt 1 specustawy).
- Ustalam opłatę za usunięcie 659 sztuk drzew i 16 grup krzewów o łącznej powierzchni 742 m2 na kwotę 1 135 781,50 zł (słownie: jeden milion sto trzydzieści pięć tysięcy siedemset osiemdziesiąt jeden złotych i pięćdziesiąt groszy). Zbiorcze zestawienie naliczenia ww. opłaty według załącznika Nr 1 do niniejszej decyzji.
Ustaloną kwotę należy wpłacić na konto NBP O/Ł 88 1010 1371 0097 0022 3100 0000 Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, 90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104.
- Ustalam termin wycinki drzew i krzewów w okresie ważności niniejszej decyzji - wycinkę prowadzić zgodnie z warunkami wskazanymi w decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 12/2022 z dnia 20.05.2022 r., znak: WOOŚ.420.1.2022.ARu.14, o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Zobowiązuję Inwestora do wykonania nasadzeń zastępczych w ramach kompensacji przyrodniczej za wycinkę drzew i krzewów, w terminie do 3 lat od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na użytkowanie inwestycji stanie się ostateczna, na terenach wskazanych w „Planie gospodarki zielenią”, stanowiącym część zatwierdzonego niniejszą decyzją projektu zagospodarowania terenu. Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 12/2022 z dnia 20.05.2022 r., znak: WOOŚ.420.1.2022.ARu.14, o środowiskowych uwarunkowaniach, należy wykonać nasadzenia zastępcze w pasie budowlano-montażowym pozostawiając przy tym pas bez zadrzewień o szerokości 6 m (po 3 m od osi gazociągu) z uwzględnieniem poniższego sposobu:
- za 1 szt. wycinanego drzewa o obwodzie, mierzonym na wysokości 130 cm, nie większym niż 50 cm – nasadzić 1 drzewo;
- za 1 szt. wycinanego drzewa o obwodzie, mierzonym na wysokości 130 cm, nie większym niż 100 cm – nasadzić 2 drzewa;
- za 1 szt. wycinanego drzewa o obwodzie, mierzonym na wysokości 130 cm, nie większym niż 150 cm – nasadzić 3 drzewa, itd.;
- za każde 5 m2 usuwanych krzewów - 1 drzewo;
- za każde 20 m2 usuwanych podrostów - 1 drzewo.
Do nasadzeń zastępczych wykorzystać młode, szkółkowane drzewa jednoroczne lub dwuletnie. Do nasadzeń zastępczych należy wykorzystać gatunki drzew, które uległy wycięciu oraz gatunki, które stwierdzono w sąsiedztwie inwestycji z wyłączeniem gatunków inwazyjnych oraz niepożądanych w środowisku przyrodniczym. Ostatecznego doboru sadzonek winien dokonać nadzór przyrodniczy na etapie realizacji inwestycji.
Zgodnie z pismem z dnia 5.01.2023 r., znak: ZG.227.1.2022, w przypadku braku zgód właścicieli nieruchomości położonych w pasie budowlano-montażowym na wykonanie nasadzeń zastępczych, nasadzenia zostaną wykonane na terenach Nadleśnictwa Złoczew.
- Odraczam termin uiszczenia opłaty za usunięcie drzew i krzewów w kwocie wskazanej w pkt. 2 niniejszej decyzji, na okres 3 lat od dnia upływu terminu wskazanego w pkt 4 niniejszej decyzji, w związku z nałożeniem niniejszą decyzją obowiązku wykonania nasadzeń zastępczych (art. 84 ust. 3 ustawy).
Jeżeli przesadzone albo posadzone drzewa lub krzewy zachowały żywotność po upływie 3 lat, lub nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od inwestora, należność z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów podlega umorzeniu (art. 84 ust. 4 ustawy).
Jeżeli przesadzone albo posadzone drzewa lub krzewy, albo część z nich, nie zachowały żywotności po upływie 3 lat, z przyczyn zależnych od inwestora, naliczona opłata jest przeliczana w sposób proporcjonalny do liczby drzew lub powierzchni krzewów, które nie zachowały żywotności (art. 84 ust. 5 ustawy).
W przypadku niewykonania nasadzeń zastępczych, lub części z nich, zgodnie z zezwoleniem na usunięcie drzewa lub krzewu, udzielonym niniejszą decyzją, naliczona opłata jest przeliczana w sposób proporcjonalny do liczby drzew lub powierzchni krzewów, które nie zostały wykonane zgodnie z zezwoleniem (art. 84 ust. 7 ustawy).
W razie nieterminowego uiszczenia opłaty pobiera się odsetki za zwłokę w wysokości odsetek pobieranych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych (art. 87 ust. 4 ustawy).
- Zobowiązuję Inwestora do złożenia:
- pisemnej informacji wraz z inwentaryzacją - niezwłocznie po dokonaniu nasadzeń zastępczych;
- inwentaryzacji wraz z opisem stanu żywotności nasadzeń po upływie 3 lat od dokonania nasadzeń zastępczych, w celu dokonania przez organ odbioru.
Niniejsza decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu zgodnie z art. 34 ust. 1 specustawy.
UZASADNIENIE
W dniu 30.03.2023 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynął wniosek Inwestora – Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, reprezentowanego przez pełnomocnika, dotyczący wydania pozwolenia na budowę przedmiotowego przedsięwzięcia. Wniosek został skorygowany w dniach 13.04.2023 r., 2.05.2023 r. i 9.05.2023 r.
Do wniosku dołączono m.in.:
- trzy egzemplarze projektu budowlanego zawierającego projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany, wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnej ustawy, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów;
- inwentaryzację znajdujących się na terenie objętym wnioskiem drzew i krzewów, na usunięcie których wymagane jest zezwolenie z wyszczególnieniem gatunku, obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm oraz przeznaczenia i dotychczasowego sposobu wykorzystania terenu, na którym rosną drzewa i krzewy;
- plan gospodarki zielenią, jako część projektu zagospodarowania terenu, w którym określono przyczynę i termin zamierzonego usunięcia poszczególnych drzew lub krzewów, wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy, oraz planowane nasadzenia zastępcze w rozumieniu art. 83b ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy;
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 15/2022 z 10.06.2022 r., znak: GPB‑I.747.14.2022 MM/KKw/SG, o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu;
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 22/2022 z 4.11.2022 r., znak: GPB‑I.747.26.2022 MK/MW/MP, o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu;
- ostateczną decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 9/2020 z dnia 2.03.2020 r., znak: WOOŚ.420.51.2018.MOl.46, o środowiskowych uwarunkowaniach, którą Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska decyzją z dnia 6.02.2023 r., znak: DOOŚ-WDŚZOO.420.16.2020.MW/KCz/EK/AWT/51, uchylił w części oraz orzekł w tym zakresie, zaś w pozostałej części zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy;
- decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 12/2022 z dnia 20.05.2022 r., znak: WOOŚ.420.1.2022.ARu.14, o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia, wraz z zaświadczeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi z 6.07.2022 r., potwierdzającym jej ostateczność;
- postanowienie Wojewody Łódzkiego Nr 19/23 z 27.01.2023 r., znak: GPB‑II.7840.190.2022.RP, o udzieleniu zgody na odstępstwo od przepisów § 21 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 640);
- ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z 23.02.2023r., znak: PO.ZUZ.5.4210.1034.2022.TI, udzielającą pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych (wykonanie i likwidacja tymczasowych wylotów), usługę wodną (trwałe odwadnianie wykopów budowlanych), szczególne korzystanie z wód (odprowadzanie wód z wykopów budowlanych);
- ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z 20.02.2023 r., znak: PO.ZUZ.5.4210.918.2022.AP, udzielającą pozwolenia wodnoprawnego na prowadzenie przez wody powierzchniowe płynące tj. wody rzeki Lubczyny w jej km 13+384, metodą przewiertu sterowanego, gazociągu wysokiego ciśnienia;
- ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z 23.02.2023r., znak: PO.ZUZ.5.4210.869.2022.AC, udzielającą pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych (wykonanie i likwidację tymczasowego ujęcia wód powierzchniowych, wykonanie i likwidację tymczasowego wylotu), usługę wodną polegającą na poborze wód powierzchniowych z rzeki Łódki, usługę wodną polegającą na wprowadzaniu ścieków.
Działając na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1, 2, 4 w związku z art. 15 ust. 4 specustawy, Wojewoda Łódzki, pismem z 14.04.2023 r., zawiadomił o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu: wnioskodawcę, właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, Starostę Pabianickiego oraz Starostę Zgierskiego.
Na wniosek tutejszego organu dane osobowe właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem – stron postępowania, w tym adresy i numery ksiąg wieczystych, zostały udostępnione przez Starostwo Powiatowe w Pabianicach oraz Starostwo Powiatowe w Zgierzu w formie danych z rejestru gruntów.
O wszczęciu przedmiotowego postępowania organ zawiadomił także pozostałe strony, stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 i ust. 1a w związku z art. 15 ust. 4 specustawy, poprzez obwieszczenie zamieszczone:
- w prasie ogólnopolskiej tj. Puls Biznesu - w dniu 17.04.2023 r.;
- na stronie podmiotowej – w Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi w dniu 17.04.2023 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi – w terminie od 17.04.2023 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicach ogłoszeń oraz na stronach podmiotowych – w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Aleksandrowie Łódzkim oraz Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim – w terminie od 18.04.2023 r. do 2.05.2023 r.
Obwieszczenie zawierało m.in.: oznaczenie nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji według katastru nieruchomości oraz numery ksiąg wieczystych, które zgodnie z danymi zawartymi w ich dziale pierwszym są prowadzone dla tych nieruchomości, a także informację o miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy i złożyć ewentualne uwagi oraz pouczenie o obowiązkach nabywcy lub zbywcy, o których mowa w specustawie, oraz skutkach niedopełnienia tych obowiązków.
W związku z nieprawidłowościami w projekcie budowlanym Wojewoda Łódzki, postanowieniem Nr 74/23 z 24.04.2023 r., nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia i doręczenia niezbędnych dokumentów w terminie 45 dni od dnia otrzymania postanowienia. Inwestor przedłożył wymagane dokumenty w dniu 25.05.2023 r., to jest w terminie.
W trakcie trwania postępowania, do tutejszego organu nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia stron postępowania. Jedynie właścicielka działek ewid. nr 13/2 i 19/4, obręb 0016 K-16, poinformowała telefonicznie, że ww. działki darowała swoim rodzicom, na dowód czego przesłała kopię umowy darowizny w formie aktu notarialnego, którą dołączono do akt sprawy.
Zgodnie z art. 16 ust. 1-3 specustawy w pozwoleniu na budowę inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu wojewoda zezwala, w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji, na usunięcie drzew lub krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu. Zezwolenie nie jest wymagane na usunięcie drzew lub krzewów, o których mowa w art. 83f ust. 1 ustawy. Do inwestycji w zakresie terminalu nie stosuje się przepisów rozdziału 4 ustawy, z wyjątkiem art. 84-89. Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę inwestycji w zakresie terminalu dodatkowo zawiera inwentaryzację znajdujących się na terenie objętym wnioskiem drzew i krzewów, na usunięcie których wymagane jest zezwolenie, z wyszczególnieniem gatunku, obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm oraz przeznaczenia i dotychczasowego sposobu wykorzystania terenu, na którym rosną drzewa i krzewy, oraz plan gospodarki zielenią, jako część projektu zagospodarowania terenu, w którym określa się przyczynę i termin zamierzonego usunięcia poszczególnych drzew lub krzewów, wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte drzewa i krzewy, oraz planowane nasadzenie zastępcze w rozumieniu art. 83b ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy. Wojewoda może w pozwoleniu na budowę inwestycji w zakresie terminalu nałożyć obowiązek przesadzenia we wskazane miejsce drzew lub krzewów objętych zezwoleniem na usunięcie lub wykonania nasadzeń zastępczych w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów.
Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy w związku z art. 16 ust. 1 specustawy, wojewoda nalicza i pobiera opłatę za usunięcie drzew i krzewów w zezwoleniu na wycinkę. Wysokość opłaty ustalono na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz. U. z 2017 r. poz. 1330).
Ze względu na planowane przez inwestora nasadzenia zastępcze, do wykonania których Inwestor zobowiązany został niniejszą decyzją, zgodnie z „Planem gospodarki zielenią”, stanowiącym część projektu zagospodarowania terenu, opłata za wycinkę drzew i krzewów została odroczona na zasadach określonych w ustawie.
W toku przedmiotowego postępowania, w świetle przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1029, ze zm.) ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie została przeprowadzona z uwagi na to, iż obowiązek ten nie został nałożony decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 9/2020 z dnia 2.03.2020 r., znak: WOOŚ.420.51.2018.MOl.46, o środowiskowych uwarunkowaniach, którą Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska decyzją z dnia 6.02.2023 r., znak: DOOŚ-WDŚZOO.420.16.2020.MW/KCz/EK/AWT.51, uchylił w części oraz orzekł w tym zakresie, zaś w pozostałej części zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy, oraz decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 12/2022 z dnia 20.05.2022 r., znak: WOOŚ.420.1.2022.ARu.14, o środowiskowych uwarunkowaniach, inwestor nie wystąpił z wnioskiem o przeprowadzenie takiej oceny, a organ, po weryfikacji przedłożonej dokumentacji stwierdził, że w przedmiotowym wniosku nie zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w ww. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Po analizie akt sprawy organ stwierdził zgodność projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego z ustaleniami zawartymi w ostatecznych decyzjach Wojewody Łódzkiego Nr 15/2022 z 10.06.2022 r., znak: GPB‑I.747.14.2022 MM/KKw/SG, oraz Nr 22/2022 z 4.11.2022 r., znak: GPB-I.747.26.2022 MK/MW/MP, o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej inwestycjom w zakresie terminalu, zgodność projektu zagospodarowania terenu z obowiązującymi przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz posiadanie przez projektantów i projektantów sprawdzających uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności.
Biorąc powyższe pod uwagę, należało orzec jak w sentencji.
Zgodnie z art. 34 ust. 1 specustawy niniejsza decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Od niniejszej decyzji przysługuje stronom odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego: Wnioskodawcy - w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji, pozostałym stronom w terminie 14 dni od dnia, w którym zawiadomienie o jej wydaniu w drodze obwieszczenia uważa się za dokonane.
Zgodnie z art. 12 ust. 2a specustawy w związku z art. 49 kpa, zawiadomienie stron postępowania w drodze obwieszczenia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło obwieszczenie o wydaniu decyzji w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania stronom przysługuje prawo do zrzeczenia się odwołania. Z dniem doręczenia Wojewodzie Łódzkiemu oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania skutkuje brakiem możliwości odwołania od decyzji oraz jej zaskarżenia do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Odwołanie od niniejszej decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ
Uiszczono opłatę skarbową za pozwolenie na budowę w kwocie 2331 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.).
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Magdalena Nurczyńska
Kierownik Oddziału Administracji
Architektoniczno-Budowlanej
w Wydziale Gospodarki
Przestrzennej i Budownictwa
/dokument podpisano
kwalifikowanym podpisem elektronicznym/
Załączniki:
Nr 1 – Zbiorcze zestawienie naliczenia opłaty za usunięcie drzew i krzewów
Nr 2 – Projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, ze wskazaniem dnia udostępnienia treści decyzji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Otrzymują z załącznikami:
- Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie
reprezentowana przez pełnomocnika
- aa
Do wiadomości:
- Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
90-113 Łódź, ul. Traugutta 25 (z załącznikiem Nr 2)
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi (ePUAP)
/dotyczy sprawy znak: WOOŚ.420.51.2018.MOl.46 i WOOŚ.420.1.2022.ARu.14/
- Biuro Kadr, Płac i Budżetu ŁUW w Łodzi (EZD)
Otrzymują w drodze zawiadomienia:
- Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości - wg odrębnego rozdzielnika
- Starosta Pabianicki (ePUAP)
- Starosta Zgierski (ePUAP)
Otrzymują w drodze obwieszczenia Wojewody Łódzkiego:
- Pozostałe strony
- Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi (ePUAP)
- Urząd Miejski w Aleksandrowie Łódzkim (ePUAP)
- Urząd Miejski w Konstantynowie Łódzkim (ePUAP)
Pouczenie:
- Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 li. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
- Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza:
1) informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:
a) kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy,
b) inspektora nadzoru inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony
– oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności;
2) oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.
Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane;
Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.
(zob. art. 41 ust. 4a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
- Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
- Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
- Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
- Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.
Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.
W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:
- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;
- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);
Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Źródła danych
Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.
Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?
Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.
Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.
Jakie przysługują Państwu prawa?
Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:
- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,
- sprostował przetwarzane dane,
Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).
Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
Czy Państwa dane są bezpieczne?
Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.
Materiały
Decyzja Wojewody Łódzkiego numer 114.23 z dnia 29.05.2023 r. o pozwoleniu na budowęDecyzja_Wojewody_Łódzkiego_numer_11423_z_dnia_29052023_r_o_pozwoleniu_na_budowę.pdf 1.00MB
- Pierwsza publikacja:
- 14.06.2023 00:07 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Janiszewski Hubert
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Decyzja Wojewody Łódzkiego numer 114/23 z dnia 29.05.2023 r. o pozwoleniu na budowę i przebudowę sieci gazowej w ramach obwodnicy Łodzi. Etap I część liniowa do sprawy znak GPB-II.7840.58.2023.AS/MP | 1.0 | 14.06.2023 00:07 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP