W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja zamienna nr 264/23 do sprawy GPB-II.7840.144.2020.RP

29.12.2023

Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko

GPB-II.7840.144.2020.RP

DECYZJA Nr 264/23

Na podstawie art. 36a ust. 1 i 3, art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 682, ze zm.) w związku z art. 27 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 471) oraz na podstawie art. 104, 108 § 1 i art. 163 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej kpa, po rozpatrzeniu wniosku z 23.12.2022 r., złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Targowa 74, uzupełnionego 31.08.2023 r.,

zmieniam

decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 67/21 z 21.05.2021 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., z siedzibą w Warszawie przy ul. Targowej 74, pozwolenia na budowę zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa tunelu kolejowego na odcinku linii kolejowej 550 (Oś 23) – Komora Fabryczna w km 0+372,00 - Etap I - Budowa Tunelu Kolejowego – komora technologiczna – na potrzeby drążenia tunelu maszyną budowlaną – TBM (EPB)”, na działkach o numerach ewid.: 281/10, 282/8, 283/37, 284/10 - obręb S-2, 53/18, 53/23, 61/18, 61/19, 61/21, 61/22, 61/23, 63/7, 63/9, 63/10, 63/11, 63/12, 63/13, 63/14, 64/7, 462/46, 462/50, 462/52, 462/53, 473/5, 473/18, 473/19, 473/20, 473/38, 473/40, 473/42, 473/43, 473/44, 473/45, 473/46, 473/47, 473/48, 473/49, 473/50, 473/51, 473/52, 473/53 - obręb S-6 w Łodzi,

w taki sposób, że:

zatwierdzam projekt budowlany zamienny

zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa tunelu kolejowego na odcinku linii kolejowej 550 (Oś 23) – Komora Fabryczna w km 0+372,00 - Etap I - Budowa Tunelu Kolejowego – komora technologiczna – na potrzeby drążenia tunelu maszyną budowlaną – TBM (EPB)”, na działkach o numerach ewid.: 281/10, 282/8, 283/37, 284/10 - obręb S-2, 53/18, 53/23, 61/18, 61/19, 61/21, 61/22, 61/23, 63/7, 63/9, 63/10, 63/11, 63/12, 63/13, 63/14, 64/7, 462/46, 462/50, 462/52, 462/53, 473/5, 473/18, 473/19, 473/20, 473/38, 473/40, 473/42, 473/43, 473/44, 473/45, 473/46, 473/47, 473/48, 473/49, 473/50, 473/51, 473/52, 473/53 - obręb S-6 w Łodzi,

który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • mgr inż. Krzysztof Chowaniec, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0329/POOM/08 bez ograniczeń w specjalności mostowej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BM/0271/09;
  • Architecte D.P.L.G. Jocelyn Frédéric Fillard, posiadający uprawnienia budowlane Nr W/21/2009 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym MA-2134;
  • mgr inż. arch. Bartosz Snelewski, posiadający uprawnienia budowlane Nr 45/LOOKK/2011 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym LO-0759;
  • mgr inż. Mariusz Szefer, posiadający uprawnienia budowlane Nr 27/91 do projektowania w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0304/03;
  • mgr inż. Paweł Matlęga, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0138/PBKb/17 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0376/17;
  • dr inż. Przemysław Ruchała, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0042/POOK/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BO/0538/05;
  • mgr inż. Konrad Stelmasiak, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0433/POOS/09 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0169/10;
  • mgr inż. Jerzy Olszewski posiadający uprawnienia budowlane Nr 1469/99/U do projektowania bez ograniczeń w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/BT/0911/05;
  • mgr inż. Tomasz Ostrowski posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0261/PWOS/10 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IS/0494/10;
  • mgr inż. Maciej Świech posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0533/PWBE/17 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAZ/IE/0283/18.

Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi z 20.12.2023 r., znak: WOOŚ.4222.6.2023.MRe.3, a w szczególności:

Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:

    1. Zaplecza techniczne budowy i bazy materiałowo-sprzętowe oraz miejsca magazynowania odpadów należy organizować na terenie utwardzonym i uszczelnionym w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu,
    2. Tankowanie pojazdów i maszyn, wszelkie drobne naprawy i konserwację sprzętu,  w tym wymianę płynów eksploatacyjnych należy prowadzić na terenach    utwardzonych i zabezpieczonych przed przenikaniem zanieczyszczeń    do środowiska gruntowo-wodnego,
    3. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych   należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju     do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych,
    4. Poważniejsze naprawy pracującego sprzętu należy prowadzić poza terenem  przedsięwzięcia w wyspecjalizowanych serwisach,
    5. Do prac budowlanych należy dopuszczać tylko sprzęt w pełni sprawny  oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytkowania oraz stosować paliwa       wysokiej jakości,
    6. W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne  zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego,
    7. Należy eliminować lub minimalizować najbardziej hałaśliwe prace (zwłaszcza    ograniczać je czasowo),
    8. Należy ograniczyć użycie ciężkiego sprzętu oraz czas jego oddziaływania do możliwie najkrótszego okresu. Należy zaplanować wszelkie operacje z jego użyciem,
    9. Maksymalnie ograniczyć czas budowy poszczególnych etapów poprzez odpowiednie zaplanowanie prac budowlanych,
    10. Ograniczać ruch pojazdów do niezbędnego minimum,
    11. Roboty budowlane w rejonie terenów chronionych akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00 pod warunkiem, iż prace te nie będą powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku,
    12. Podczas drążenia tunelu za pomocą tarczy dopuszcza się, aby prace trwały w sposób    ciągły również w godzinach nocnych; w przypadku usytuowania szybu wydobywczego w odległości nie większej niż 50 m od zabudowy mieszkaniowej zapewnić transport urobku na zewnątrz tylko w porze dziennej, zaplanować harmonogram odbioru urobku,
    13. Stosować sprzęt w dobrym stanie technicznym. Racjonalnie wykorzystywać maszyny i urządzenia napędzane silnikami spalinowymi m.in. poprzez wyłączanie silników w trakcie postoju bądź załadunku/rozładunku,
    14. Przy organizacji placu budowy należy zwrócić uwagę, aby zastosowane urządzenia spełniały kryteria dopuszczalnej mocy akustycznej wynikające z obowiązujących przepisów,
    15. W miarę możliwości tymczasowe obiekty kubaturowe związane z budową (np. kontenery, baraki) lokalizować w taki sposób, aby stanowiły one barierę dla propagacji dźwięku od głównych źródeł hałasu na placu budowy do obszaru     zabudowy mieszkalnej,
    16. W przypadku wykonywania prac takich jak: wbijanie lub wwibrowywanie w grunt ścianek szczelnych (stalowych grodzic lub pali), zagęszczanie gruntu lub drogowych warstw nawierzchniowych walcami wibracyjnymi itp., należy prowadzić kontrolę pomiarową (pomiary drgań) pod kątem wpływu drgań na konstrukcję najbliżej położonych budynków (w zależności od technologii prac w zasięgu do ok. 60 m).   Na podstawie pomiarów drgań należy ustalić odległości i parametry pracy      poszczególnych urządzeń (wibromłoty, walce wibracyjne) tak, aby wykluczyć możliwość wystąpienia uszkodzeń w najbliżej położonych budynkach,
    17. W przypadku skarg mieszkańców na drgania, np. od ruchu ciężkich pojazdów   budowy należy przewidzieć możliwość wykonania doraźnych pomiarów drgań       celem oceny szkodliwości tych drgań dla konstrukcji budynków zgodnie z normą  PN‑B-     02170:2016,
    18. Utrzymywać teren prac i dróg dojazdowych w stanie ograniczającym wtórne pylenie. W okresach bezdeszczowych zastosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia,
    19. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza na etapie budowy należy:
      • w jak największym stopniu stosować gotowe mieszanki betonowe i bitumiczne wytwarzane w wytwórniach, aby ograniczyć do minimum operacje mieszania kruszywa ze spoiwem na miejscu budowy,
      • elementy betonowe docinać metodą cięcia „na mokro”,
      • zapewnić sprawną koordynację dostaw materiałów budowlanych oraz zredukować liczbę dostaw w ciągu doby do minimum,
      • transport materiałów sypkich prowadzić pojazdami wyposażonymi w rozwiązania techniczne ograniczające pylenie,
      • unikać składowania materiałów sypkich na placu budowy, a jeżeli to niemożliwe materiały sypkie magazynować w opakowaniach fabrycznych lub osłaniać plandekami przed działaniem wiatru,
      • ograniczyć prędkość pojazdów na terenie budowy,
    20. W celu utrzymania porządku oraz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym wszystkie pojazdy opuszczające teren budowy oczyszczać z zanieczyszczeń przenoszonych na kołach (glina, piasek) oraz kontrolować czystość drogi publicznej za wyjazdem z budowy i w razie potrzeby podejmować działania mające na celu doprowadzenie jej do stanu bezpiecznego użytkowania,
    21. Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia,
    22. W przypadku zaistnienia sytuacji skutkujących zanieczyszczeniem gruntów należy natychmiast reagować w celu niedopuszczenia do rozprzestrzeniania się zanieczyszczenia (np. uszczelnienie przecieku w przewodzie, podstawienie pojemnika wychwytowego pod miejsce przecieku etc.). Należy podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii,
    23. W przypadku stwierdzenia w trakcie budowy występowania zanieczyszczenia gleby lub ziemi w stopniu przekraczającym określone prawem normy, podczas realizacji przedsięwzięcia powinna być wykonana remediacja zanieczyszczonego gruntu w celu doprowadzenia go do obowiązujących norm dla substancji powodujących ryzyko w glebie lub ziemi po wcześniejszym uzgodnieniu warunków remediacji z RDOŚ w Łodzi,
    24. Wytworzone odpady w pierwszej kolejności przekazać do odzysku, a jeżeli jest to technologicznie lub ekonomicznie niemożliwe – przekazać do unieszkodliwienia w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska (z uwzględnieniem stosowania składowania jako najmniej korzystnego dla środowiska),
    25. Zapewnić odbiór wytworzonych w fazie budowy odpadów komunalnych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa,
    26. Odpady należy zbierać w sposób selektywny i gromadzić w oznakowanych pojemnikach (kontenerach) itd. (poza masami ziemnymi), ze wstępnym wyodrębnieniem odpadów nadających sie do odzysku, z zakazem ich wzajemnego mieszania, w tym również z odpadami innymi niż niebezpieczne,
    27. Odpady niebezpieczne należy magazynować w atestowanych pojemnikach (poza ponadnormatywnie zanieczyszczonym gruntem),
    28. Odpady niebezpieczne, dla których przepisy o transporcie materiałów niebezpiecznych nie określają sposobu opakowania, usuwać należy w opakowaniach wykonanych z materiału odpornego na działanie składników odpadu i posiadających szczelne zamknięcia zabezpieczające przed przypadkowym rozproszeniem odpadów w trakcie transportu i czynności ładunkowych,
    29. Wytwarzane odpady należy przekazywać uprawnionym podmiotom, posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie, transport odpadów do miejsc ich odzysku czy unieszkodliwienia, chyba, że dla danej grupy odpadów obowiązek taki nie występuje,
    30. Niezanieczyszczone masy ziemne powstałe podczas realizacji przedsięwzięcia, nieprzewidziane do wykorzystania w miejscu wytworzenia, należy traktować jako odpad i zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    31. Zanieczyszczone masy ziemne z wykopów należy wywieźć poza teren przedsięwzięcia i dokonać stosownych badań na zawartość substancji niebezpiecznych, określając stopień ich zanieczyszczenia, celem poprawnego sklasyfikowania odpadu,
    32. Prace ziemne w miejscu występowania osobników roślin gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. Zanieczyszczone kłączami, bulwami lub nasionami masy ziemne nie mogą być ponownie wprowadzone do środowiska,
    33. Sposób postępowania z wytworzonymi odpadami nie może negatywnie wpływać na dalsze procesy związane z odzyskiem czy unieszkodliwieniem odpadów poza terenem przedsięwzięcia,
    34. Odpady niebezpieczne należy usunąć z terenu przedsięwzięcia samochodami posiadającymi ADR,
    35. Wykopy otwarte zabezpieczyć przed dostępem osób nieupoważnionych i zwierząt. Wykopy o stromych ścianach i budowlane elementy konstrukcyjne mogące stanowić pułapkę dla zwierząt zaleca się zabezpieczyć przed możliwością ich wpadania i uwięzienia,
    36. Niszczenie, zabijanie, płoszenie gatunków chronionych, które przypadkowo dostały się na teren budowy i podejmowanie innych działań mających wpływ na gatunki chronione, w tym ich przenoszenie może odbywać się wyłącznie przez specjalistę z zakresu ochrony przyrody, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną,
    37. Drzewa znajdujące się w obrębie placu budowy oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie (w szczególności dwie lipy znajdujące się na wschód od ŁDK) nie kolidujące z realizacją komory i przeznaczone do adaptacji należy odpowiednio zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi (np. pnie obłożyć deskami lub drzewa zabezpieczyć niską zaporą, umieszczoną nie mniej niż 1 m od drzewa, która uniemożliwi do nich dostęp), w sposób nie powodujący ich uszkodzenia, zwłaszcza otarć kory i uszkodzeń systemu korzeniowego. Czas prowadzenia prac ziemnych w pobliżu drzew i krzewów należy ograniczyć do minimum. Pod drzewami i w pobliżu krzewów (w obrębie systemu korzeniowego) zakazuje się składowania materiałów oraz poruszania się pojazdów powodujących zagęszczenie gruntu skutkujące obrywaniem korzeni. Wokół drzew należy wydzielić strefy bezpieczeństwa. Zaleca się zabezpieczenie drzew poprzez otoczenie tej strefy ogrodzeniem o wysokości min. 1,5 m i tym samym wyłączenie tej strefy z obszaru prowadzenia prac budowlanych,
    38. Drzewa przeznaczone do adaptacji znajdujące się od strony ulic Henryka Sienkiewicza oraz Gen. Romualda Traugutta rosnące tam w obrębie wyznaczonych wzdłuż ulic zieleńców należy zabezpieczyć na etapie prowadzonych prac budowlanych poprzez ogrodzenie ochronne o wysokości min. 1,5 m poprowadzone wzdłuż istniejących zieleńców,
    39. Drzewom przeznaczonym do adaptacji i przesadzenia należy zapewnić w trakcie budowy właściwą opiekę, w tym ich podlewanie w okresach bezdeszczowych,
    40. Część drzew znajdujących się w kolizji z przedsięwzięciem należy przesadzić, Do przesadzenia należy przeznaczyć drzewa o obwodzie pnia do 50 cm (mierzonym na wysokości 1,3 m) i znajdujące się w dobrym stanie zdrowotnym. Ocenę zdrowotności drzew i technicznych możliwości ich przesadzenia należy przeprowadzić przed rozpoczęciem robót budowlanych,
    41. Ewentualną wycinkę drzew i krzewów, a także zniszczenie roślinności zielnej przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, tj. przeprowadzić w terminie od 16 października do końca lutego w celu ograniczenia strat w lęgach spowodowanych niszczeniem gniazd i płoszeniem ptaków lub pod nadzorem specjalisty ornitologa w pozostałej części roku. Kontrola ma wykazać brak lub obecność gniazd lub innych miejsc lęgowych ptaków w obrębie zadrzewień; w przypadku stwierdzenia lęgów ptaków z wycinką należy wstrzymać się do stwierdzenia przez specjalistę ornitologa w sposób pewny wyprowadzenia lęgów; podejmowanie działań mogących mieć wpływ na gatunki chronione i ich siedliska może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną;
    42. W związku z wycinką drzew zaprojektować nasadzenia zastępcze. Do nasadzeń wykorzystać wyłącznie gatunki rodzime (nieodmianowe), z przewagą gatunków miododajnych. Uwzględniając skalę wycinki, gatunki planowanych do wycinki drzew i krzewów, ich funkcję ekologiczną, wpływ na kształtowanie warunków mikroklimatycznych oraz usuwaną masę asymilacyjną należy wykonać nasadzenia mające na celu przywrócić utracone usługi ekosystemowi, przyjmując następującą zasadę:
    •          za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) do 0,5 m włącznie – 1:1 (jedno nowe drzewo za jedno drzewo usunięte),
    •          za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 0,5  m do 1,0 m – 2:1 (dwa nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
    •          za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,0  m do 1,5 m – 3:1 (trzy nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
    •          za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,5  m – 4:1 (cztery nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
    •          za 1 m2 usuwanych odrostów i krzewów 1 m2 nowych krzewów lub za każde       5  m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 pnącze (winobluszcz lub bluszcz)   albo za każde 5 m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 drzewo),
    1. Nasadzenia winny być przeprowadzone przed oddaniem linii kolejowej w rejonie komory Łódź Fabryczna do użytkowania. Nasadzenia przeprowadzić z wyłączaniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną          część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu.   Osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy   lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie     drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów  nawadniania    zapewniających ww. skutek,
    2. Energię elektryczną na etapie realizacji pobierać z istniejącej sieci         elektroenergetycznej, poprzez tymczasowe przyłącze lub w przypadku braku         przyłącza z agregatu prądotwórczego,
    3. Wodę na etapie realizacji pobierać z sieci wodociągowej w ilości i z lokalizacji wskazanych przez gestora sieci,
    4. Ścieki socjalno-bytowe powstające na terenie przedsięwzięcia odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego (fekalnego), opróżnianego i wywożonego przez specjalistyczne firmy w ramach usługi serwisowej lub do przenośnych toalet opróżnianych przez specjalistyczne firmy na postawie zleceń,
    5. Ścieki z mycia kół pojazdów podczyszczać w piaskowniku, a następnie odprowadzać do miejskiej kanalizacji ogólnospławnej na warunkach określonych przez gestora sieci lub odebrać wozem asenizacyjnym,
    6. W celu odcięcia dopływu wód podziemnych do wykopów wykonywanych z zastosowaniem ścian szczelinowych dna wykopów należy wykonywać metodą iniekcji strumieniowej,
    7. Wody opadowe/roztopowe z rejonu wokół komory, w trakcie budowy odprowadzać  do gruntu w sposób niezorganizowany, na działkach do których Wnioskodawca posiada tytuł prawny, bez stosowania systemów ujmujących wody, w sposób niezakłócający stosunków wodnych na działkach przyległych do terenu   przedsięwzięcia,
    8. Wody opadowe trafiające bezpośrednio do szczelnej konstrukcji betonowej komory należy doraźnie (jeśli zajdzie taka konieczność) odpompowywać i odprowadzać   elastycznym wężem na teren działki oraz do kanału ogólnospławnego, zgodnie      z warunkami zarządcy sieci,
    9. Wody pochodzące z prowadzenia odwodnienia budowlanego po podczyszczeniu przez osadnik i po redukcji zawiesiny poniżej 100 mg/l odprowadzać do kanalizacji ogólnospławnej po wcześniejszym uzgodnieniu warunków zrzutu z zarządcą sieci kanalizacyjnej,
    10. Ograniczyć w maksymalny sposób niezbędny czas odwodnień wykopów budowlanych,
    11. W celu kontroli wielkości zdepresjonowania oraz zasięgu odwodnienia wykonać sieć   piezometrów monitorujących (otworów obserwacyjnych). Obserwacje zwierciadła wody w związku z prowadzonymi odwodnieniami prowadzić również w studniach       depresyjnych,
    12. W ramach monitoringu poziomu wód podziemnych pomiary zwierciadła wody prowadzić:
  1. co najmniej raz przed rozpoczęciem odwodnienia wykopów – w piezometrach    znajdujących się w zasięgu potencjalnego obniżenia zwierciadła wody podziemnej,
  2. raz na dobę przez cały okres budowy (w piezometrach i studniach depresyjnych),
  3. w piezometrach – raz na dobę aż do powrotu zwierciadła wody do stanu początkowego (przed odwodnieniem),
  4. szczegółowy zakres prowadzonych obserwacji określić w zgodach wodnoprawnych,
    1. Organizację i przebieg prac odwodnieniowych należy dostosować do warunków hydrogeologicznych oraz do przepisów bhp, w trakcie prac odwodnieniowych należy prowadzić stały nadzór hydrogeologiczny,
    2. Wszelkie kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną usunąć zgodnie z wymaganiami   wskazanymi przez gestora sieci,
    3. W przypadku odkrycia wcześniej nierozpoznanego znaleziska archeologicznego wstrzymać roboty ziemne i powiadomić m.in. wojewódzkiego konserwatora zabytków stosownie do wymagań ustawy o ochronie zabytków i wznowić wstrzymane roboty tylko po uzyskaniu zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.

 

Pozostałe warunki i treść ostatecznej decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 67/21 z 21.05.2021 r. udzielającej PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A., z siedzibą w Warszawie przy ul. Targowej 74, pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji – pozostają bez zmian.

Na podstawie art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, z uwagi na interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony, decyzji niniejszej nadaję rygor natychmiastowej wykonalności.

 

UZASADNIENIE

W dniu 23.12.2022 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynął wniosek inwestora - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., reprezentowanej przez pełnomocnika, w sprawie zmiany, w trybie art. 36a ustawy Prawo budowlane, decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 67/21 z 21.05.2021 r. o pozwoleniu na budowę dla ww. zamierzenia budowlanego.

Wniosek wpłynął w terminie ważności decyzji a inwestycja nie została zakończona.

Do wniosku dołączono m.in.:

  1. ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 7/2019 z 28.08.2019 r., znak: GPB-I.747.2.2019.MM, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
  2. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
  3. cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane;
  4. ostateczną decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach;
  5. decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, zmieniającą decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach;
  6. ostateczną decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, utrzymującą w mocy decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11;
  7. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15, nadające własnej decyzji Nr 26/2016 z 20.10.2016 r. rygor natychmiastowej wykonalności;
  8. ostateczne postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 3.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.2, utrzymujące w mocy ww. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15;
  9. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostujące oczywiste omyłki w wymienionych powyżej decyzjach RDOŚ w Łodzi: Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z 30.05.2018 r. o jego ostateczności;
  10. postanowienie RDOŚ w Łodzi z 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3, wskazujące, że realizacja przedsięwzięcia pn. „Budowa linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna w kierunku dworca Łódź Kaliska do linii nr 14 i 25 oraz linii 15, której głównym elementem jest tunel średnicowy z podziemnymi przystankami oraz tunel KDP”, przebiega etapowo, oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją własną Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z 6.11.2018 r. o jego ostateczności;
  11. trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

O wszczęciu przedmiotowego postępowania organ zawiadomił wnioskodawcę pismem z 11.01.2023 r. oraz pozostałe strony, stosownie do art. 9ac ust. 1a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  1. w prasie lokalnej:  w dniu 16.01.2023 r.;
  2. na stronie internetowej – w Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w dniu 13.01.2023 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
  3. na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w terminie od 13.01.2023 r. do 27.01.2023 r.;
  4. na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej – w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi:  w terminie od 13.01.2023 r. do 27.01.2023 r.

 

Wojewoda Łódzki postanowieniem Nr 32/23 z 21.02.2023 r. nałożył na inwestora obowiązek uzupełnienia braków materialnych w projekcie budowlanym, w terminie 90 dni od dnia otrzymania postanowienia, tj. do dnia  23.05.2023 r. Postanowieniami Nr 100/23 z 23.05.2023 r., Nr 124/23 z 23.06.2023 r., Nr 155/23 z 01.08.2023 r. i Nr 163/23 z 17.08.2023 r. Wojewoda Łódzki, na wniosek inwestora, przedłużył termin na uzupełnienie braków w projekcie budowlanym odpowiednio do  30.06.2023 r., następnie do 31.07.2023 r., do 15.08.2023 r. oraz do 31.08.2023 r.

W dniu 31.08.2023 r. inwestor częściowo uzupełnił dokumenty przedkładając m.in. uzgodnienie spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. w zakresie analizy wpływu wykonania budowy „Komory Fabryczna PKP-PLK” na konstrukcję „Komory Fabrycznej CPK”, oraz korektę wniosku. Po dokonaniu weryfikacji organ stwierdził, że przedłożona dokumentacja projektowa nadal nie spełnia wszystkich warunków określonych w postanowieniu Nr 32/23 z 21.02.2023 r., a zakresem inwestycji objęto dodatkowe działki, które nie zostały wymienione we wniosku z dnia 23.12.2023 r. i dla których inwestor nie przedłożył oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W związku z powyższym Wojewoda Łódzki postanowieniem Nr 193/23 z 15.09.2023 r. ponownie zobowiązał inwestora do uzupełnienia braków materialnych, w terminie 30 dni od dnia otrzymania postanowienia, tj. do dnia 19.10.2023 r. Braki zostały uzupełnione 18.10.2023 r., tj. w terminie. Jednocześnie inwestor przedłożył korektę wniosku oraz trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W toku przedmiotowego postępowania, w świetle przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, została przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania na środowisko. Obowiązek ten został nałożony decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 25/2012 z 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienioną decyzją własną RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r.

W dniu 23.10.2023 r. Wojewoda Łódzki, działając w oparciu o art. 89 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682, ze zm.), zwanej dalej ustawą ooś, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, dołączając m.in. kopię wniosku inwestora o zmianę, w trybie art. 36a ustawy Prawo budowlane, decyzji Wojewody Łódzkiego Nr 67/21 z 21.05.2021 r. o pozwoleniu na budowę dla ww. zamierzenia budowlanego oraz trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z zapisem w formie elektronicznej.

W dniu 9.11.2023 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wystąpił do Wojewody Łódzkiego o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w trybie art. 33‑36 i art. 38 ustawy ooś oraz o podanie do publicznej wiadomości informacji na temat przeprowadzanej ponownej procedury oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. Tutejszy organ podał do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowiska, o możliwościach zapoznania się z dokumentacją, możliwości składania uwag i wniosków, organie właściwym do ich rozpatrzenia, a także o sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując 30-dniowy termin ich składania, tj. od 16.11.2023 r. do 15.12.2023 r.

Powyższy obowiązek został spełniony poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  1. w prasie lokalnej – w dniu 16.11.2023 r.;
  2. na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi – w terminie od 16.11.2023 r. do 15.12.2023 r.;
  3. na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi – w terminie od 14.11.2023 r. do 19.12.2023 r.;
  4. na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi – w terminie od 16.11.2023 r. do 15.12.2023 r.

W trakcie trwania postępowania dotyczącego wydania zmiany decyzji udzielającej pozwolenia na budowę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz w toku przeprowadzanej procedury ponownej oceny oddziaływania na środowisko, do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi wpłynął wniosek z 23.11.2023 r. (data wpływu do organu) spółki MARBET WIL Sp. z o.o. z prośbą o uwzględnienie uwag, dotyczących realizacji inwestycji z zastosowaniem nowoczesnych, ekologicznych technologii na obszarze realizowanych prac. Pismem z dnia 27.11.2023 r. Wojewoda Łódzki przekazał przedmiotowy wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi jako organowi właściwemu do jego rozpatrzenia. Ponadto do tut. organu nie wpłynęły żadne inne uwagi ani wnioski, dotyczące przedmiotowego postepowania.

RDOŚ w Łodzi, po przeprowadzeniu postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 20.12.2023 r., znak: WOOŚ.4222.6.2023.MRe.3, uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

Niniejszą decyzją nałożono obowiązek zachowania warunków realizacji przedsięwzięcia określonych w ww. postanowieniu RDOŚ w Łodzi z 20.12.2023 r., znak: WOOŚ.4222.6.2023.MRe.3. Warunki te uwzględnione zostały także w zatwierdzonym niniejszą decyzją projekcie budowlanym zamiennym. Ponadto, inwestor złożył pismo z dnia  z 20.12.2023 r. (data wpływu do organu 21.12.2023 r.), w którym oświadczył, że warunki określone w postanowieniu RDOŚ w Łodzi nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych, przyjętych w projekcie budowlanym zamiennym.

Wraz z korektą wniosku z 18.10.2023 r. inwestor wystąpił do Wojewody Łódzkiego o nadanie decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji rygoru natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu inwestor podkreślił m.in. kluczowe znaczenie przedsięwzięcia dla funkcjonowania Łódzkiego Węzła Kolejowego poprzez połączenie dworców Łódź Fabryczna oraz Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, co w konsekwencji umożliwi realizację krótszych połączeń pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz Warszawą i Poznaniem za pośrednictwem Łodzi. Inwestycja stanowi etap realizowanego przez inwestora przedsięwzięcia, w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec – Projekt POIiŚ 5.1-15”, polegający na wybudowaniu linii kolejowej w tunelu, mającej na celu połączenie trzech łódzkich stacji, a co za tym idzie – poprawę warunków i usprawnienie komunikacji pasażerskiej krajowej i regionalnej. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności jest także istotne ze względu na interes społeczny i ważny interes strony: inwestycja wpłynie m.in. na poprawę powiązań gospodarczych i komunikacyjnych ośrodków miejskich w aglomeracji łódzkiej, poprawę dostępności transportu zbiorowego na terenie województwa łódzkiego, wpłynie na silniejsze stymulowanie rozwoju gospodarczego obszarów położonych w rejonie linii kolejowej, skomunikowanie Łodzi w osi wschód-zachód wysokiej jakości transportem kolejowym, poprawę bezpieczeństwa podróży oraz parametrów techniczno-eksploatacyjnych, wizerunku przewoźnika i konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności jest w ocenie inwestora tym bardziej uzasadnione, że projektowana inwestycja jest częścią zadania prowadzonego w oparciu o dofinansowanie ze środków programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 – działanie 5.1. Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Oś priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce, a także – ze środków budżetu Państwa. Ewentualne opóźnienia realizacji inwestycji mogą spowodować znaczne szkody materialne, koszty społeczne i finansowe.

Biorąc pod uwagę, że powyższe względy niewątpliwie stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy oraz ważny interes strony, o którym mowa w art. 108 § 1 kpa, organ przychylił się do wniosku inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Organ stwierdził zgodność przedłożonego projektu budowlanego zamiennego z warunkami zawartymi w decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, zgodność projektu zagospodarowania terenu z obowiązującymi przepisami, w tym techniczno - budowlanymi, kompletność projektu budowlanego i jego wykonanie przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane.

W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ:

            Uiszczono opłatę skarbową za wydanie decyzji w kwocie 10 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111, ze zm.).

 

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Agata Urban
Dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

                                                                                        /dokument podpisany kwalifikowanym

                                                                                                 podpisem elektronicznym/

 

Załącznik:   ....... egz. projektu budowlanego zamiennego

Otrzymują z załącznikiem:

  1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,  ul. Targowa 74,  03-734 Warszawa 

Pani Małgorzata Jezierska – pełnomocnik

  1. Aa

Do wiadomości:

  1. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi

ul. Traugutta 25,  90-113 Łódź  (z załącznikiem)

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi  (ePUAP) 

(dot. WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30).

 

Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi i opiniami: Łódzkiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, ze zm.).

 

 

Pouczenie:

  1. Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 li. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy     z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
  2.  Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza:

1) informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:

a) kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy,

b) inspektora nadzoru inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony

- oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności;

2)  oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie                   z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.

Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane;

Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.

(zob. art. 41 ust. 4a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).

  1. Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
  2. Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
  3. Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
  4. Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).

 

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony,  i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane

Materiały

Decyzja zamienna Nr 264/23
decyzja​_zamienna​_Nr​_264.pdf 0.29MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.02.2024 00:07 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Janiszewski Hubert
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja zamienna nr 264/23 do sprawy GPB-II.7840.144.2020.RP 1.0 28.02.2024 00:07 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}