Łódzkie otwarte dla cudzoziemców
04.09.2024
Wojewoda Łódzki informuje, iż w dniu 15 maja 2024 r. zostało podpisane porozumienie finansowe nr FAMI.02.01-IZ.00-0016/24 na realizację projektu nr FAMI.02.01-IZ.00-0016/24 pn. „Łódzkie otwarte dla cudzoziemców”, finansowanego w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji na lata 2021-2027.
Całkowita wartość projektu: 8 804 000,00 zł PLN
Kwota dofinansowania z FAMI: 6 603 000,00 PLN
Beneficjent: Wojewoda Łódzki
Okres realizacji: 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2027 r.
Celem nadrzędnym projektu jest wzmacnianie i rozwijanie legalnej migracji do państw członkowskich, zgodnie z potrzebami gospodarczymi i społecznymi oraz promowanie skutecznej integracji i włączenia społecznego obywateli państw trzecich oraz przyczynianie się do tej integracji i tego włączenia.
Cele nadrzędne będą realizowane poprzez szereg celów szczegółowych, takich jak:
- poprawa dostępu cudzoziemców z obszaru państw trzecich do urzędnika w punktach obsługi klienta;
- poprawa standardów obsługi cudzoziemców;
- zwiększenie bezpieczeństwa cudzoziemców podczas wizyt w urzędzie;
- upowszechnienie wśród cudzoziemców usług i wiedzy związanej z legalizacją pobytu.
Grupę docelową projektu stanowią Obywatele Państw Trzecich legalizujący pobyt na terenie Rzeczpospolitej. Projekt jest skierowany zatem do cudzoziemców niebędących obywatelami Unii Europejskiej, przebywający na terytorium Polski legalnie.
W ramach Projektu realizowane będą następujące działania:
-zatrudnienie przez 18 miesięcy 20 osób (Łódź, Skierniewice, Piotrków Trybunalski, Sieradz) w ramach umów o pracę poza korpusem służby cywilnej, które będą wsparciem dla pracowników merytorycznych obsługujących klientów cudzoziemców z obszaru państw trzecich i umożliwią im skupienie się na działaniach merytorycznych, usprawniając proces rozpatrywania i obsługi składanych wniosków. Nowozatrudnieni pracownicy oprócz wykonywania prostych prac w postaci rejestracji i kompletowania wniosków przejmą również większość działań informacyjnych, tzn. odpowiadać będą na pytania mailowe oraz w razie zaistnienia potrzeby pracować na infolinii jako call centerzy;
- zorganizowanie Dni Otwartych dla Cudzoziemców przez okres 24 miesięcy, przez 5 dni w tygodniu w godzinach 16-19 i w soboty w godzinach 8-15;
- zorganizowanie wizyt studyjnych w wybranych urzędach wojewódzkich w celu wymiany doświadczeń i sprawdzenia w praktyce działań związanych z obsługą cudzoziemców z obszaru państw trzecich;
- zakup wyposażenia meblowego i teleinformatycznego (m.in. drukarki do etykiet, drukarki, skanery, skanery dwustronne, czytniki kart pobytu, czytniki kodów kreskowych);
- przebudowę i modernizację parteru budynku stanowiącego siedzibę główną Wydziału Spraw Cudzoziemców oraz terenu wokół niego, dzięki czemu powstaną dodatkowe stanowiska pracy, a miejsce oczekiwania dla klientów-cudzoziemców stanie się bezpieczniejsze, z ułatwionym dostępem dla matek z dziećmi, osób starszych i niepełnosprawnych;
- zakup : licencji oprogramowania, umożliwiającego identyfikację teczek i spisów wg kodów kreskowych, drukarek termotransferowych, korektorów, etykiet, oraz dodatkowych regałów;
- przeprowadzenie szkoleń wewnętrznych z zakresu: kpa, kodeksu spółek handlowych, ustawy o cudzoziemcach itp.;
Efektem długofalowym Projektu będzie m.in. wsparcie polskiego rynku pracy i w rezultacie wzrost PKB i wpływów podatkowych. Czytelny dostęp do uzyskania niebieskiej karty dla wysokiej klasy specjalistów umożliwi zatrzymanie na lokalnym rynku osób z kwalifikacjami pożądanymi w województwie łódzkim. Uproszczony dostęp do urzędnika i czytelność procedur dla cudzoziemców prowadzących firmy w Polsce, pozwoli na rozwój firm zagranicznych, podnosząc poziom zatrudnienia Polaków i zmniejszenie bezrobocia. Łatwy dostęp do urzędnika dla małżonków (z krajów trzecich) obywateli polskich oraz małoletnich dzieci cudzoziemców spowoduje większą integrację ze społeczeństwem, stabilizację pracujących cudzoziemców w firmach polskich (związanie z miejscem, w którym rodzina pracującego cudzoziemca ma łatwość w uzyskaniu dostępu do legalnego pobytu).