Oddział gospodarki gruntami
ul. Tuwima 28, 90-002 Łódź
Kierownik
Paweł Sobczak
tel.: (+48) 42 664-18-10
pokój: 218
Do zadań oddziału należy:
a) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie:
- uwłaszczania państwowych osób prawnych, państwowych instytucji kultury i innych osób prawnych,
- nabywania przez SP prawa własności gruntów wchodzących w skład linii kolejowych, nie stanowiących własności SP, jst lub PKP S.A., a także potwierdzania nabycia przez PKP S.A. prawa użytkowania wieczystego i prawa własności budynków, lokali i innych urządzeń,
- stwierdzania nabycia przez uczelnie publiczne prawa własności gruntów pozostających w ich użytkowaniu wieczystym,
- przejścia prawa własności nieruchomości na rzecz kościołów i innych związków wyznaniowych, a także na rzecz kościelnych osób prawnych,
- weryfikacji ostatecznych decyzji o przekazaniu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa nieruchomości SP,
- zobowiązań osób prawnych lub fizycznych z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych lub należności z tytułu nabycia własności budynków, innych urządzeń i lokali, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność SP,
- zaległych zobowiązań jednostek organizacyjnych z tytułu opłat za zarząd nieruchomością stanowiącą własność SP,
- stwierdzenia nabycia przez inwestora prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących teren inwestycji towarzyszącej budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego oraz prawa własności budynków, innych urządzeń znajdujących się na tych nieruchomościach,
- ustanawiania oraz wygaszania prawa trwałego zarządu wobec nieruchomości przeznaczonych na pasy dróg krajowych, wojewódzkich, linie kolejowe, budowle przeciwpowodziowe oraz lotniska użytku publicznego,
- stwierdzenia nabycia przez inwestora prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących teren strategicznej inwestycji w sektorze naftowym oraz prawa własności budynków, innych urządzeń trwale z gruntem związanych i lokali znajdujących się na tych nieruchomościach,
b) prowadzenie w II instancji postępowań administracyjnych w zakresie:
- przekazania gruntów SP państwowym jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, ustalania opłat z tego tytułu oraz wygaśnięcia prawa trwałego zarządu,
- zmiany prawa użytkowania wieczystego na własność,
- ustalenia dodatkowych opłat rocznych obciążających użytkownika wieczystego
- lub jednostkę sprawującą trwały zarząd,
- przekształcenia prawa zabudowy w prawo użytkowania wieczystego,
- opiniowania dokonywanych z urzędu podziałów nieruchomości SP,
c) prowadzenie spraw w zakresie podpadania nieruchomości pod przepisy o przeprowadzeniu reformy rolnej,
d) udział w postępowaniach regulacyjnych z wniosków kościołów i innych związków wyznaniowych przed komisją majątkową i komisjami regulacyjnymi,
e) przekazywanie władania związanego z przejściem w zarząd Lasów Państwowych, lasów i gruntów SP przeznaczonych do zalesienia,
f) informowanie służb finansowych Urzędu o skutkach finansowych wydanych, bądź uchylonych decyzji uwłaszczeniowych,
g) rozpatrywanie skarg na czynności związane z przeprowadzaniem przetargu dotyczącego nieruchomości SP,
h) prowadzenie spraw z zakresu windykacji należności SP wynikających z decyzji wydanych przez Wojewodę w zakresie gospodarki nieruchomościami,
i) określenie starosty właściwego w postępowaniach administracyjnych dotyczących wspólnot gruntowych,
j) gospodarowanie mieniem, innym niż środki finansowe, pozostałym po zlikwidowanych państwowych jednostkach organizacyjnych, spółkach z udziałem SP, przedsiębiorstwach państwowych wykreślonych z rejestru przedsiębiorców lub po rozwiązanych bądź wygasłych umowach o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania oraz przejętego przez SP z innych tytułów,
k) prowadzenie spraw z zakresu windykacji należności, o których mowa w art. 117 ust. 9 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym,
l) prowadzenie spraw z zakresu:
- darowizn mienia na rzecz SP,
- spadków przypadających SP, w tym długów spadkowych z zastrzeżeniem kompetencji przyznanych starostom wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej oraz konsulom,
m) prowadzenie spraw w zakresie nieruchomości przekazywanych do Krajowego Zasobu Nieruchomości,
n) reprezentowanie Wojewody w postępowaniach administracyjnych, w których jedną ze stron lub uczestnikiem postępowania jest SP, a drugą stroną lub uczestnikiem postępowania jest powiat albo miasto na prawach powiatu, z wyłączeniem postępowań sądowoadministracyjnych,
o) prowadzenie spraw z zakresu wyrażania zgody na umarzanie przez starostę wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, w całości albo w części lub odraczanie spłaty lub rozkładanie na raty należności pieniężnych z tytułu gospodarowania nieruchomościami mających charakter cywilnoprawny, przypadających SP reprezentowanemu przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
p) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie potwierdzania albo stwierdzania reprezentacji SP oraz wykonywania praw właścicielskich SP do wód, nieruchomości, urządzeń wodnych, budynków i innych urządzeń i lokali, o których mowa w ustawie Prawo wodne.
- Pierwsza publikacja:
- 01.04.2021 08:09 Ilona Kędzierska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Ilona Kędzierska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Oddział gospodarki gruntami | 2.0 | 19.08.2024 13:34 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Oddział gospodarki gruntami | 1.0 | 01.04.2021 08:09 Ilona Kędzierska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP