W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oddział gospodarki gruntami

ul. Tuwima 28, 90-002 Łódź

Kierownik
Paweł Sobczak
tel.: (+48) 42 664-18-10
pokój: 218

Do zadań oddziału należy:

a) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie:

  • uwłaszczania państwowych osób prawnych, państwowych instytucji kultury i innych osób prawnych,
  • nabywania przez SP prawa własności gruntów wchodzących w skład linii kolejowych, nie stanowiących własności SP, jst lub PKP S.A., a także potwierdzania nabycia przez PKP S.A. prawa użytkowania wieczystego i prawa własności budynków, lokali i innych urządzeń,
  • stwierdzania nabycia przez uczelnie publiczne prawa własności gruntów pozostających w ich użytkowaniu wieczystym,
  • przejścia prawa własności nieruchomości na rzecz kościołów i innych związków wyznaniowych, a także na rzecz kościelnych osób prawnych,
  • weryfikacji ostatecznych decyzji o przekazaniu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa nieruchomości SP,
  • zobowiązań osób prawnych lub fizycznych z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych lub należności z tytułu nabycia własności budynków, innych urządzeń i lokali, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność SP,
  • zaległych zobowiązań jednostek organizacyjnych z tytułu opłat za zarząd nieruchomością stanowiącą własność SP,
  • stwierdzenia nabycia przez inwestora prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących teren inwestycji towarzyszącej budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego oraz prawa własności budynków, innych urządzeń znajdujących się na tych nieruchomościach,
  • ustanawiania oraz wygaszania prawa trwałego zarządu wobec nieruchomości przeznaczonych na pasy dróg krajowych, wojewódzkich, linie kolejowe, budowle przeciwpowodziowe oraz lotniska użytku publicznego,
  • stwierdzenia nabycia przez inwestora prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących teren strategicznej inwestycji w sektorze naftowym oraz prawa własności budynków, innych urządzeń trwale z gruntem związanych i lokali znajdujących się na tych nieruchomościach,

b) prowadzenie w II instancji postępowań administracyjnych w zakresie:

  • przekazania gruntów SP państwowym jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, ustalania opłat z tego tytułu oraz wygaśnięcia prawa trwałego zarządu,
  • zmiany prawa użytkowania wieczystego na własność,
  • ustalenia dodatkowych opłat rocznych obciążających użytkownika wieczystego
  • lub jednostkę sprawującą trwały zarząd,
  • przekształcenia prawa zabudowy w prawo użytkowania wieczystego,
  • opiniowania dokonywanych z urzędu podziałów nieruchomości SP,

c) prowadzenie spraw w zakresie podpadania nieruchomości pod przepisy o przeprowadzeniu reformy rolnej,

d) udział w postępowaniach regulacyjnych z wniosków kościołów i innych związków wyznaniowych przed komisją majątkową i komisjami regulacyjnymi,

e) przekazywanie władania związanego z przejściem w zarząd Lasów Państwowych, lasów i gruntów SP przeznaczonych do zalesienia,

f) informowanie służb finansowych Urzędu o skutkach finansowych wydanych, bądź uchylonych decyzji uwłaszczeniowych,

g) rozpatrywanie skarg na czynności związane z przeprowadzaniem przetargu dotyczącego nieruchomości SP,

h) prowadzenie spraw z zakresu windykacji należności SP wynikających z decyzji wydanych przez Wojewodę w zakresie gospodarki nieruchomościami,

i) określenie starosty właściwego w postępowaniach administracyjnych dotyczących wspólnot gruntowych,

j) gospodarowanie mieniem, innym niż środki finansowe, pozostałym po zlikwidowanych państwowych jednostkach organizacyjnych, spółkach z udziałem SP, przedsiębiorstwach państwowych wykreślonych z rejestru przedsiębiorców lub po rozwiązanych bądź wygasłych umowach o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania oraz przejętego przez SP z innych tytułów,

k) prowadzenie spraw z zakresu windykacji należności, o których mowa w art. 117 ust. 9 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym,

l) prowadzenie spraw z zakresu: 

  • darowizn mienia na rzecz SP, 
  • spadków przypadających SP, w tym długów spadkowych z zastrzeżeniem kompetencji przyznanych starostom wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej oraz konsulom, 

m) prowadzenie spraw w zakresie nieruchomości przekazywanych do Krajowego Zasobu Nieruchomości,

n) reprezentowanie Wojewody w postępowaniach administracyjnych, w których jedną ze stron lub uczestnikiem postępowania jest SP, a drugą stroną lub uczestnikiem postępowania jest powiat albo miasto na prawach powiatu, z wyłączeniem postępowań sądowoadministracyjnych,

o) prowadzenie spraw z zakresu wyrażania zgody na umarzanie przez starostę wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, w całości albo w części lub odraczanie spłaty lub rozkładanie na raty należności pieniężnych z tytułu gospodarowania nieruchomościami mających charakter cywilnoprawny, przypadających SP reprezentowanemu przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami,

p) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie potwierdzania albo stwierdzania reprezentacji SP oraz wykonywania praw właścicielskich SP do wód, nieruchomości, urządzeń wodnych, budynków i innych urządzeń i lokali, o których mowa w ustawie Prawo wodne.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.04.2021 08:09 Ilona Kędzierska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Ilona Kędzierska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Oddział gospodarki gruntami 2.0 19.08.2024 13:34 Wanda Rutecka-Wybraniec
Oddział gospodarki gruntami 1.0 01.04.2021 08:09 Ilona Kędzierska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}