Pierwsza SOWA w Polsce oficjalnie otwarta!
20.09.2021
Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek zainaugurował w Piotrkowie Trybunalskim ddziałalność pierwszej Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności ‒ SOWA. Kolejne lokalne mini centra nauki powstaną w ciągu 2 lat w mniejszych miejscowościach w całej Polsce.
Otwieramy dziś dla Piotrkowian miejsce, które będzie intrygować, pobudzać wyobraźnię i zachęcać do eksperymentowania. Już niedługo takie przestrzenie popularyzujące naukę, pokazujące ją z trochę innej strony, powstaną w mniejszych miejscowościach w Polsce
- podkreślił minister Przemysław Czarnek.
Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności ‒ SOWA to pilotażowy projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik zapoczątkowany w sierpniu 2020 r. Zakłada on stworzenie do 2023 r. ogólnopolskiej sieci lokalnych małych centrów nauki, w których zgodnie z innowacyjnym podejściem praktykowanym od lat w Centrum Nauki Kopernik, wiedzę zdobywa się przez samodzielne poszukiwanie i eksperymentowanie. Na ten cel przeznaczono 44 mln zł.
Jako wojewoda łódzki jestem szczęśliwy, że pierwsze takie centrum powstało właśnie na terenie naszego województwa. Docelowo będzie ich więcej, tak aby dzieci z każdego powiatu i miasteczka miały niedaleko do takiego obiektu i żeby mogły zobaczyć, jak w interesujący sposób można nabywać wiedzę z nauk przyrodniczych i ścisłych. To bardzo istotne dla ich procesu kształcenia
- zanczaył wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński.
Centrum Nauki Kopernik od lat promuje ideę uczenia się przez samodzielne eksperymentowanie. Ta metoda pozwala nie tylko poszerzać wiedzę, ale także wspiera rozwój kompetencji przyszłości, inspiruje, skłania do współpracy, rozbudza ciekawość, kreatywność i poczucie sprawczości. Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności pozwolą przenieść najlepsze doświadczenia edukacyjne i wystawiennicze CNK do społeczności lokalnych w całej Polsce.
Minister Edukacji i Nauki zapowiedział kontynację inicjatywy w Małych Centr Nauki. W latach 2021‒2024 powstanie ich w całym kraju około 70. Ich budowa ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie dostępu do zasobów nauki oraz wzmocnienie kapitału społecznego i naukowego w społecznościach lokalnych. Z całą pewnością przyczynią się również do budowania zaangażowania w naukę wśród dzieci i młodzieży, rozwoju lokalnej przedsiębiorczości czy powstania nowych miejsc pracy.