W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszył nabór ciągły w Programie Maluch + 2022-2029

12.07.2023

Grafika dotycząca programu Maluch Plus

Minister Rodziny i Polityki Społecznej 6 lipca 2023 r. ogłosiła kolejny nabór wniosków o dofinansowanie o charakterze ciągłym w ramach Programu Maluch + 2022-2029. Do rozdysponowania w ramach środków Programu pozostało 1 265 000 437,54 zł na tworzenie i funkcjonowanie nowych miejsc opieki (łącznie ze środków KPO i FERS). Ww. alokacja może ulec zmianie po uwzględnieniu oszczędności wynikających z rezygnacji z dofinansowania uzyskanego w ramach pierwszego naboru, a także wynikających z  odstąpienia przez wojewodów od zawarcia umowy. 

                Możliwość składania wniosków w naborze ciągłym rozpoczęła się 6 lipca br. i potrwa nie dłużej niż do 31 grudnia 2025 r. lub do momentu osiągnięcia wskaźników wskazanych w pkt 2.1. Programu albo wyczerpania środków. Ciągły nabór wniosków odbędzie się w podziale na tury oraz w formie elektronicznej, tak jak w przypadku poprzedniego naboru wniosków za pośrednictwem systemów Rejestr Żłobków Moduł 2 (dla gmin) oraz Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia (dla podmiotów innych niż gmina).

                W naborze ciągłym zakłada się cykliczną kwalifikację wniosków o dofinansowanie oraz ogłaszanie wyników tur naboru. Rozpatrywanie wniosków przez wojewodę w systemie Rejestr Żłobków Moduł 2 oraz publikacja wyników wniosków zakwalifikowanych przez Ministra odbędzie się zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik do ogłoszenia.

                Główne zasady Programu:

  • gminy są traktowane priorytetowo i do nich w pierwszej kolejności adresowane są środki Programu,
  • składając wniosek gmina nie musi posiadać tytułu prawnego do nieruchomości, a nawet mieć konkretnych planów jak zorganizować opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3. Wystarczy, że określi na jaką liczbę miejsc chciałaby utworzyć instytucje opieki, aby zapewnić sobie przydział środków, a już bardziej skonkretyzowane plany mieć na etapie składania oświadczeń o przyjęciu dofinansowania,
  • gmina ma 3 lata na realizację inwestycji, licząc od ostatniego dnia na złożenie ww. oświadczenia.

                W nowym naborze przyjęto tożsame zasady kwalifikowania wniosków o dofinansowanie przez wojewodę jak w pierwszym naborze. Obowiązuje rozdział 7 Programu oraz zapisy ogłoszenia o naborze ciągłym. Minister, po dokonaniu czynności przez wojewodę, dokonuje podziału środków w każdej turze naboru wniosków, określonej w załączniku, w dwóch etapach:

  1. w pierwszym etapie, podział dotyczy jst i podmiotów innych niż jst tworzących nowe miejsca opieki nad dziećmi do lat 3, w gminach, na terenie których na dzień składania wniosku w danej turze nie funkcjonują żadne instytucje opieki, przy czym pierwszeństwo ma gmina, a podmiot inny niż jst otrzyma środki w tym kroku, jeśli gmina nie złoży wniosku dotyczącego planowanej instytucji,
  2. w ramach drugiego etapu, o ile będą dostępne środki, podział środków zostanie dokonany wśród jst i podmiotów innych niż jst chcących uzyskać dofinansowanie na tworzenie miejsc opieki, przy czym pierwszeństwo ma gmina.

W obu etapach, w sytuacji gdy zgłoszone na wnioskach o dofinansowanie zapotrzebowanie będzie przekraczało dostępną pulę środków, Minister uwzględnia przy podziale następujące kryteria:

  • liczba miejsc opieki w gminie w stosunku do liczby dzieci w wieku 1-2 lata (punktacja od 0 do 1 pkt, czyli od największej do najmniejszej wartości);
  • dochód gminy per capita wg danych z Banku Danych Lokalnych GUS (punktacja od 0 do 1 pkt, czyli od najwyższych do najniższych dochodów).

                Dofinansowane będą inwestycje spełniające przeznaczenie środków oraz w wysokości kosztu jednostkowego na utworzenie i funkcjonowanie jednego miejsca wskazane w Programie. Wraz z ogłoszeniem nowego naboru, wprowadzone zostały zmiany w Programie celem aktualizacji zapisów do planowanego naboru ciągłego oraz dostosowując założenia Programu wobec rozpoznanych podczas pierwszego naboru wniosków trudności. Dokonano m.in. zmianę zapisów polegającą na przesunięciu momentu w jakim podmioty inne niż jst muszą posiadać dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu na moment podpisania umowy.

{"register":{"columns":[]}}