Budowa tunelu, który łączy Polskę
30.12.2020
Dziś przed południem, po trzech sygnałach dźwiękowych tarcza TBM o średnicy 13 metrów rozpoczęła proces drążenia dwutorowego tunelu średnicowego w Łodzi. Tarcza nosząca imię św. Katarzyny, patronki kolejarzy wykona główny, 3-kilometrowy odcinek tunelu pod centrum miasta, w stronę Łodzi Fabrycznej.
- To historyczny moment. Inwestycja, na którą łodzianie tak długo czekali dziś się rozpoczyna. Jest to projekt w pełni finansowany ze środków budżetu centralnego. Przy jego realizacji wykorzystane zostaną najnowocześniejsze technologie wiertnicze - powiedział szef polskiej dyplomacji Zbigniew Rau
- Tunel średnicowy pod Łodzią to jedno z największych przedsięwzięć inżynieryjnych w historii miasta i województwa łódzkiego. Nigdy wcześniej nie realizowano w Łodzi tak ważnego i wymagającego tak dużych nakładów finansowych projektu - podsumował wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński.
Rozwiązanie kolejowe, które jest realizowane obecnie w Łodzi, to zmiana jakościowa nie tylko dla połączeń międzynarodowych czy krajowych, ale także w aglomeracji łódzkiej.
Wicepremier Piotr Gliński w trakcie konferencji inauguracyjnej podkreślił: - Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja bezprecedensowa. Gdyby nie odważne decyzje polityczne i sposób zmontowania tej technologii finansowej, a także rozwiązania wszystkich kwestii technicznych nie można byłoby tej inwestycji zrealizować.
Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł. Zakończenie prac planowane jest do końca 2022 roku.