W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawy, którymi zajmuje się wydział

Zadania:

Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych – zajmuje się (między innymi) sprawami w zakresie:

  1. Ochrony informacji niejawnych:
  1. opracowywanie, aktualizowanie oraz nadzorowanie realizacji dokumentacji organizującej system ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym:
  • planu ochrony informacji niejawnych w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
  • instrukcji określających sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych,
  • dokumentacji określającej poziom zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub ich utratą,
  1. opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji bezpieczeństwa teleinformatycznego,
  2. opracowywanie instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego (w oparciu o zawarte umowy związane z dostępem do informacji niejawnych),
  3. zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności zaś szacowanie ryzyka,
  4. zapewnienie stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa fizycznego dla ochrony informacji niejawnych, w tym zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych,
  5. nadzór nad systemem kontroli dostępu do stworzonych stref ochronnych,
  6. nadzór nad funkcjonowaniem elektronicznych systemów wspomagających ochronę informacji niejawnych w Zespole do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
  7. prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
  8. prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
  9. prowadzenie postępowań wyjaśniających okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
  10. przygotowywanie wniosków o poszerzone postępowania sprawdzające,
  11. przechowywanie akt zwykłych postępowań sprawdzających, w tym ankiet bezpieczeństwa osobowego składanych przez osoby sprawdzane w ramach tych postępowań,
  12.  nadzór nad procesem wydawania upoważnień do dostępu do informacji niejawnych,
  13. organizacja szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających ich odbycie,
  14. organizacja szkoleń z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego systemów i sieci teleinformatycznych, w których przetwarza się informacje niejawne (odpowiednio do zapisów procedur bezpiecznej eksploatacji),
  15. wypełnianie obowiązków inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego,
  16. współdziałanie z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi w zakresie kontroli dostępu do obszarów przetwarzania informacji niejawnych oraz w sferze bezpieczeństwa fizycznego tych informacji,
  17.  nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych, w szczególności zaś nad prawidłowym przetwarzaniem informacji niejawnych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,
  18. ścisła współpraca z kancelarią tajną i kancelarią materiałów niejawnych,
  19. współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi w zakresie przetwarzania informacji niejawnych, a w szczególności w zakresie ich obiegu,
  20. udostępnianie lokalizacji akredytowanych systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych,
  21. prowadzenie kontroli ochrony informacji niejawnych i przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji (współdziałanie z kierownikiem kancelarii tajnej w tym zakresie),
  22. prowadzenie okresowej kontroli zgodności funkcjonowania akredytowanych systemów teleinformatycznych z zapisami dokumentacji bezpieczeństwa teleinformatycznego,
  23. współpraca i współdziałanie z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbą Kontrwywiadu Wojskowego oraz innymi służbami i organami ścigania;

 

2. Obsługi kancelarii tajnej i kancelarii materiałów niejawnych:

  1. przyjmowanie, przechowywanie i wysyłanie materiałów niejawnych,
  2. prowadzenie obowiązujących dzienników ewidencji oraz bieżąca i rzetelna rejestracja materiałów niejawnych,
  3. wydawanie, udostępnianie oraz egzekwowanie zwrotu materiałów niejawnych,
  4. zapewnienie przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania informacji niejawnych,
  5. okresowa (co najmniej raz na 3 lata) kontrola ewidencji i obiegu informacji niejawnych będących na stanie ewidencyjnym kancelarii tajnej,
  6. prowadzenie bieżącego nadzoru nad obiegiem materiałów niejawnych w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi,
  7. prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, w tym w szczególności prawidłowości obiegu i ewidencjonowania materiałów niejawnych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,
  8. przeprowadzanie, nie rzadziej niż raz na 5 lat, przeglądu dokumentów niejawnych w celu ustalenia, czy spełniają one ustawowe przesłanki ochrony,
  9. nadzór nad funkcjonowaniem systemu kontroli dostępu do kancelarii tajnej i kancelarii materiałów niejawnych oraz udostępnianie czytelni w kancelarii tajnej oraz kancelarii materiałów niejawnych jej użytkownikom,
  10. udział w opracowaniu i egzekwowaniu sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi,
  11. przyjmowanie oświadczeń lustracyjnych oraz informacji o złożeniu takich oświadczeń, w tym przekazywanie ich do Instytutu Pamięci Narodowej,
  12. przyjmowanie orzeczeń, stanowisk oraz informacji od Instytutu Pamięci Narodowej w zakresie pracy osób w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r.,
  13. zgłaszanie do Rejestru Korzyści informacji, o których mowa w art. 12 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;


3. Ochrona danych osobowych:

  1. informowanie kadry kierowniczej Urzędu oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach i prawach wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych, a także udzielanie porad oraz rekomendowanie określonych działań w tym zakresie,
  2. monitorowanie (stanu) przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz regulacji wewnętrznych w tym zakresie,
  3. organizowanie i prowadzenie szkoleń dla pracowników Urzędu i podejmowanie działań zwiększających ich świadomość w zakresie ochrony danych osobowych,
  4. opiniowanie spraw w zakresie ochrony danych osobowych,
  5. prowadzenie planowych audytów i doraźnych kontroli  w zakresie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych,
  6. współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, prowadzenie konsultacji w przypadku stwierdzenia wysokiego ryzyka przetwarzania danych oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
  7. kwalifikacja i ocena incydentów i naruszeń związanych z ochroną danych osobowych,
  8. prowadzenie rejestru czynności przetwarzania, rejestru kategorii czynności przetwarzania, a także opiniowanie rejestru umów powierzenia przetwarzania danych osobowych,
  9. opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji oraz procedur związanych z ochroną przetwarzanych danych osobowych w Urzędzie,
  10. przygotowywanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych,
  11. prowadzenie ewidencji/rejestru osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w Urzędzie,
  12. współpraca z oddziałem ds. informatyzacji i monitoringu w zakresie realizacji zadań związanych z ochroną danych osobowych w systemach i sieciach teleinformatycznych,
  13. prowadzenie wymiany informacji o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i podatności na incydenty systemów informatycznych w celu zapewnienia poufności, integralności, dostępności i autentyczności danych przetwarzanych w tych systemach,
  14. współdziałanie z oddziałem ds. informatyzacji i monitoringu w zakresie kwalifikacji i oceny incydentów i naruszeń związanych z ochroną danych osobowych w systemach i sieciach teleinformatycznych;

 

4. Analiza i przetwarzanie oświadczeń o stanie majątkowym:

a) przyjmowanie, ewidencjonowanie, przechowywanie i analiza oświadczeń o stanie majątkowym składanych (odpowiednio do regulacji prawnych i wewnętrznych w tym zakresie) przez:

  • kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży w województwie oraz kierowników jednostek organizacyjnych podporządkowanych i nadzorowanych przez Wojewodę,
  • samorządowych funkcjonariuszy publicznych,
  • pracowników Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,

b) przyjmowanie ewidencjonowanie, przechowywanie oraz analiza korekt i wyjaśnień do oświadczeń o stanie majątkowym,

c) współpraca z organami samorządu terytorialnego oraz urzędami skarbowymi w zakresie analizy i wymiany informacji o danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym (i ich korektach) samorządowych funkcjonariuszy publicznych,

d) przekazywanie wyników z analizy oświadczeń o stanie majątkowym Wojewodzie Łódzkiemu,

e) w uzasadnionych przypadkach, występowanie do CBA z wnioskiem o kontrolę rzetelności i prawidłowości oświadczeń o stanie majątkowym,

f) udostępnianie oświadczeń o stanie majątkowym CBA, ABW oraz organom ścigania.

 

5. Inne zadnia zlecone oraz wynikające z bieżącej działalności i obsługi Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.

Lustracja - informacja

INFORMACJA - OŚWIADCZENIA LUSTRACYJNE

Osoby zobowiązane złożyć oświadczenia lustracyjne:

Do przedłożenia takiego oświadczenia Wojewodzie zobowiązane są osoby urodzone przed dniem 1 sierpnia 1972 roku, ubiegające się o następujące funkcje/stanowiska na terenie województwa:

  • organ lub członek organu jednostki samorządu terytorialnego, organu związku jednostek samorządu terytorialnego oraz organu jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego, której obowiązek utworzenia wynika z ustawy - niewybieralny w wyborach powszechnych, tj. zarząd województwa, zarząd powiatu, członkowie związków międzygminnych,
  • członek zarządu, członek rady nadzorczej w spółce handlowej z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, w której udział jednostki samorządu terytorialnego przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji,
  • osoba będąca przedstawicielem jednostki samorządu terytorialnego w radzie nadzorczej spółki innej niż wymieniona powyżej,
  • dyrektor przedsiębiorstwa państwowego (dla którego organem założycielskim jest Wojewoda), jego zastępca oraz osoba zarządzająca przedsiębiorstwem na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym,
  • kierownik zespolonej służby, inspekcji lub straży i jego zastępcy,
  • kierownik w organie administracji niezespolonej i jego zastępcy,
  • dyrektorzy i ich zastępcy w urzędzie wojewódzkim.


Osoba ubiegająca się o funkcję organu lub członka organu jednostki samorządu terytorialnego oraz organu jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego, której obowiązek utworzenia wynika z ustawy - wybierana w wyborach powszechnych (w tym w wyborach uzupełniających oraz kandydaci wskazani z list wyborczych przez rady do objęcia mandatu radnego) - składa oświadczenie lustracyjne do właściwej komisji wyborczej (BIURA WYBORCZEGO).

Terminy składania oświadczeń lustracyjnych

Oświadczenie lustracyjne składa się w chwili wyrażenia zgody na kandydowanie lub zgody na objęcie lub wykonywanie funkcji.

Oświadczenie lustracyjne składa się tylko jeden raz.

W przypadku kolejnego kandydowania lub wykonywania funkcji publicznej, z którą związany jest obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego, składa się właściwemu organowi tylko informację o uprzednim złożeniu oświadczenia lustracyjnego.

Osoba na podstawie numeru PESEL może uzyskać informację na temat swoich oświadczeń lustracyjnych w Biurze Lustracyjnym Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie (np. kiedy złożyła oświadczenie lustracyjne, w związku z jaką funkcją):

https://data-oswiadczenia.ipn.gov.pl/

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.04.2021 08:27 Ilona Kędzierska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Ilona Kędzierska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Sprawy, którymi zajmuje się wydział 5.0 20.03.2024 08:47 Agnieszka Rosiak
Sprawy, którymi zajmuje się wydział 4.0 10.06.2022 12:56 Łukasz Ślusarz
Sprawy, którymi zajmuje się wydział 3.0 10.06.2022 12:54 Łukasz Ślusarz
Sprawy, którymi zajmuje się wydział 2.0 10.06.2022 12:53 Łukasz Ślusarz
Sprawy, którymi zajmuje się wydział 1.0 01.04.2021 08:27 Ilona Kędzierska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}