Sprawy, którymi zajmuje się wydział
Zadania:
Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych – zajmuje się (między innymi) sprawami w zakresie:
- Ochrony informacji niejawnych:
- opracowywanie, aktualizowanie oraz nadzorowanie realizacji dokumentacji organizującej system ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym:
- planu ochrony informacji niejawnych w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
- instrukcji określających sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych,
- dokumentacji określającej poziom zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub ich utratą,
- opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji bezpieczeństwa teleinformatycznego,
- opracowywanie instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego (w oparciu o zawarte umowy związane z dostępem do informacji niejawnych),
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności zaś szacowanie ryzyka,
- zapewnienie stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa fizycznego dla ochrony informacji niejawnych, w tym zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych,
- nadzór nad systemem kontroli dostępu do stworzonych stref ochronnych,
- nadzór nad funkcjonowaniem elektronicznych systemów wspomagających ochronę informacji niejawnych w Zespole do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- przygotowywanie wniosków o poszerzone postępowania sprawdzające,
- przechowywanie akt zwykłych postępowań sprawdzających, w tym ankiet bezpieczeństwa osobowego składanych przez osoby sprawdzane w ramach tych postępowań,
- nadzór nad procesem wydawania upoważnień do dostępu do informacji niejawnych,
- organizacja szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających ich odbycie,
- organizacja szkoleń z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego systemów i sieci teleinformatycznych, w których przetwarza się informacje niejawne (odpowiednio do zapisów procedur bezpiecznej eksploatacji),
- wypełnianie obowiązków inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego,
- współdziałanie z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi w zakresie kontroli dostępu do obszarów przetwarzania informacji niejawnych oraz w sferze bezpieczeństwa fizycznego tych informacji,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych, w szczególności zaś nad prawidłowym przetwarzaniem informacji niejawnych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,
- ścisła współpraca z kancelarią tajną i kancelarią materiałów niejawnych,
- współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi w zakresie przetwarzania informacji niejawnych, a w szczególności w zakresie ich obiegu,
- udostępnianie lokalizacji akredytowanych systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych,
- prowadzenie kontroli ochrony informacji niejawnych i przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji (współdziałanie z kierownikiem kancelarii tajnej w tym zakresie),
- prowadzenie okresowej kontroli zgodności funkcjonowania akredytowanych systemów teleinformatycznych z zapisami dokumentacji bezpieczeństwa teleinformatycznego,
- współpraca i współdziałanie z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbą Kontrwywiadu Wojskowego oraz innymi służbami i organami ścigania;
2. Obsługi kancelarii tajnej i kancelarii materiałów niejawnych:
- przyjmowanie, przechowywanie i wysyłanie materiałów niejawnych,
- prowadzenie obowiązujących dzienników ewidencji oraz bieżąca i rzetelna rejestracja materiałów niejawnych,
- wydawanie, udostępnianie oraz egzekwowanie zwrotu materiałów niejawnych,
- zapewnienie przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania informacji niejawnych,
- okresowa (co najmniej raz na 3 lata) kontrola ewidencji i obiegu informacji niejawnych będących na stanie ewidencyjnym kancelarii tajnej,
- prowadzenie bieżącego nadzoru nad obiegiem materiałów niejawnych w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi,
- prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, w tym w szczególności prawidłowości obiegu i ewidencjonowania materiałów niejawnych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,
- przeprowadzanie, nie rzadziej niż raz na 5 lat, przeglądu dokumentów niejawnych w celu ustalenia, czy spełniają one ustawowe przesłanki ochrony,
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu kontroli dostępu do kancelarii tajnej i kancelarii materiałów niejawnych oraz udostępnianie czytelni w kancelarii tajnej oraz kancelarii materiałów niejawnych jej użytkownikom,
- udział w opracowaniu i egzekwowaniu sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi,
- przyjmowanie oświadczeń lustracyjnych oraz informacji o złożeniu takich oświadczeń, w tym przekazywanie ich do Instytutu Pamięci Narodowej,
- przyjmowanie orzeczeń, stanowisk oraz informacji od Instytutu Pamięci Narodowej w zakresie pracy osób w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r.,
- zgłaszanie do Rejestru Korzyści informacji, o których mowa w art. 12 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;
3. Ochrona danych osobowych:
- informowanie kadry kierowniczej Urzędu oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach i prawach wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych, a także udzielanie porad oraz rekomendowanie określonych działań w tym zakresie,
- monitorowanie (stanu) przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz regulacji wewnętrznych w tym zakresie,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń dla pracowników Urzędu i podejmowanie działań zwiększających ich świadomość w zakresie ochrony danych osobowych,
- opiniowanie spraw w zakresie ochrony danych osobowych,
- prowadzenie planowych audytów i doraźnych kontroli w zakresie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych,
- współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, prowadzenie konsultacji w przypadku stwierdzenia wysokiego ryzyka przetwarzania danych oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
- kwalifikacja i ocena incydentów i naruszeń związanych z ochroną danych osobowych,
- prowadzenie rejestru czynności przetwarzania, rejestru kategorii czynności przetwarzania, a także opiniowanie rejestru umów powierzenia przetwarzania danych osobowych,
- opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji oraz procedur związanych z ochroną przetwarzanych danych osobowych w Urzędzie,
- przygotowywanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych,
- prowadzenie ewidencji/rejestru osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w Urzędzie,
- współpraca z oddziałem ds. informatyzacji i monitoringu w zakresie realizacji zadań związanych z ochroną danych osobowych w systemach i sieciach teleinformatycznych,
- prowadzenie wymiany informacji o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i podatności na incydenty systemów informatycznych w celu zapewnienia poufności, integralności, dostępności i autentyczności danych przetwarzanych w tych systemach,
- współdziałanie z oddziałem ds. informatyzacji i monitoringu w zakresie kwalifikacji i oceny incydentów i naruszeń związanych z ochroną danych osobowych w systemach i sieciach teleinformatycznych;
4. Analiza i przetwarzanie oświadczeń o stanie majątkowym:
a) przyjmowanie, ewidencjonowanie, przechowywanie i analiza oświadczeń o stanie majątkowym składanych (odpowiednio do regulacji prawnych i wewnętrznych w tym zakresie) przez:
- kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży w województwie oraz kierowników jednostek organizacyjnych podporządkowanych i nadzorowanych przez Wojewodę,
- samorządowych funkcjonariuszy publicznych,
- pracowników Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,
b) przyjmowanie ewidencjonowanie, przechowywanie oraz analiza korekt i wyjaśnień do oświadczeń o stanie majątkowym,
c) współpraca z organami samorządu terytorialnego oraz urzędami skarbowymi w zakresie analizy i wymiany informacji o danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym (i ich korektach) samorządowych funkcjonariuszy publicznych,
d) przekazywanie wyników z analizy oświadczeń o stanie majątkowym Wojewodzie Łódzkiemu,
e) w uzasadnionych przypadkach, występowanie do CBA z wnioskiem o kontrolę rzetelności i prawidłowości oświadczeń o stanie majątkowym,
f) udostępnianie oświadczeń o stanie majątkowym CBA, ABW oraz organom ścigania.
5. Inne zadnia zlecone oraz wynikające z bieżącej działalności i obsługi Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
Lustracja - informacja
INFORMACJA - OŚWIADCZENIA LUSTRACYJNE
Osoby zobowiązane złożyć oświadczenia lustracyjne:
Do przedłożenia takiego oświadczenia Wojewodzie zobowiązane są osoby urodzone przed dniem 1 sierpnia 1972 roku, ubiegające się o następujące funkcje/stanowiska na terenie województwa:
- organ lub członek organu jednostki samorządu terytorialnego, organu związku jednostek samorządu terytorialnego oraz organu jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego, której obowiązek utworzenia wynika z ustawy - niewybieralny w wyborach powszechnych, tj. zarząd województwa, zarząd powiatu, członkowie związków międzygminnych,
- członek zarządu, członek rady nadzorczej w spółce handlowej z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, w której udział jednostki samorządu terytorialnego przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji,
- osoba będąca przedstawicielem jednostki samorządu terytorialnego w radzie nadzorczej spółki innej niż wymieniona powyżej,
- dyrektor przedsiębiorstwa państwowego (dla którego organem założycielskim jest Wojewoda), jego zastępca oraz osoba zarządzająca przedsiębiorstwem na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym,
- kierownik zespolonej służby, inspekcji lub straży i jego zastępcy,
- kierownik w organie administracji niezespolonej i jego zastępcy,
- dyrektorzy i ich zastępcy w urzędzie wojewódzkim.
Osoba ubiegająca się o funkcję organu lub członka organu jednostki samorządu terytorialnego oraz organu jednostki pomocniczej jednostki samorządu terytorialnego, której obowiązek utworzenia wynika z ustawy - wybierana w wyborach powszechnych (w tym w wyborach uzupełniających oraz kandydaci wskazani z list wyborczych przez rady do objęcia mandatu radnego) - składa oświadczenie lustracyjne do właściwej komisji wyborczej (BIURA WYBORCZEGO).
Terminy składania oświadczeń lustracyjnych
Oświadczenie lustracyjne składa się w chwili wyrażenia zgody na kandydowanie lub zgody na objęcie lub wykonywanie funkcji.
Oświadczenie lustracyjne składa się tylko jeden raz.
W przypadku kolejnego kandydowania lub wykonywania funkcji publicznej, z którą związany jest obowiązek złożenia oświadczenia lustracyjnego, składa się właściwemu organowi tylko informację o uprzednim złożeniu oświadczenia lustracyjnego.
Osoba na podstawie numeru PESEL może uzyskać informację na temat swoich oświadczeń lustracyjnych w Biurze Lustracyjnym Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie (np. kiedy złożyła oświadczenie lustracyjne, w związku z jaką funkcją):
- Pierwsza publikacja:
- 01.04.2021 08:27 Ilona Kędzierska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Ilona Kędzierska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sprawy, którymi zajmuje się wydział | 5.0 | 20.03.2024 08:47 Agnieszka Rosiak |
Sprawy, którymi zajmuje się wydział | 4.0 | 10.06.2022 12:56 Łukasz Ślusarz |
Sprawy, którymi zajmuje się wydział | 3.0 | 10.06.2022 12:54 Łukasz Ślusarz |
Sprawy, którymi zajmuje się wydział | 2.0 | 10.06.2022 12:53 Łukasz Ślusarz |
Sprawy, którymi zajmuje się wydział | 1.0 | 01.04.2021 08:27 Ilona Kędzierska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP