W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Świadczenia pieniężne dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się w Polsce

Kogo dotyczy wniosek

Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2017 r. o Karcie Polaka: osobie, która po dniu 1 stycznia 2017 r. złoży wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt stały ze względu na posiadaną Kartę Polaka, na jej wniosek, może być przyznane świadczenie pieniężne przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów zagospodarowania i bieżącego utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczenie pieniężne przyznaje się na okres do 9 miesięcy.

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego składa się do wojewody, do którego został złożony wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt stały. Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego składa się w terminie do 3 miesięcy od daty złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały.

Zgodnie z ustawą świadczenie pieniężne ustala się w kwocie stanowiącej:

  1. w okresie pierwszych 3 miesięcy – równowartość 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w roku złożenia wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego – na wnioskodawcę i jego małżonka oraz równowartość 50% tej kwoty na każde małoletnie dziecko pozostające pod władzą rodzicielską wnioskodawcy lub jego małżonka;
  2. w okresie od 4. do 9. miesiąca – odpowiednio 60% kwot określonych w pkt 1.

Gdy łączna kwota wypłat świadczeń w roku budżetowym osiągnie 75% zaplanowanych wydatków z rezerwy celowej budżetu państwa, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłasza informację o wstrzymaniu rozpatrywania wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego z terminem wypłaty przypadającym na ten rok, a wojewodowie wstrzymują rozpatrywanie takich wniosków.

Niezbędne dokumenty

  • wniosek;
  • uwierzytelniona kopia Karty Polaka;
  • uwierzytelniona kopia aktualnego dokumentu podróży;
  • uwierzytelnione kopie dokumentów potwierdzających dane osobowe członków najbliższej rodziny wnioskodawcy, przebywających z wnioskodawcą na terytorium RP, o ile będą oni objęci świadczeniem pieniężnym (akty urodzenia, małżeństwa, dokumenty podróży, karty pobytu);
  • uwierzytelnione kopie dokumentów potwierdzających zamieszkiwanie oraz zamiar osiedlenia się przez wnioskodawcę i członków najbliższej rodziny na terytorium RP;
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł.

Wniosek składa się na formularzu, którego wzór określają przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego posiadaczowi Karty Polaka osiedlającemu się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposobu przyznawania pomocy.

Opłaty

Opłaty skarbowej w wysokości 10 zł, należy dokonać na konto Urzędu Miasta Łodzi, Wydział Finansowy, ul. Sienkiewicza 5, Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073. Dowód wpłaty należy dołączyć do wniosku.

Sposób złożenia wniosku

Wniosek można złożyć osobiście lub korespondencyjnie.

Miejsce składania wniosku

Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
Wydział Spraw Obywatelskich
Oddział Spraw Obywatelskich
ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

 

ELEKTRONICZNA REZERWACJA WIZYT: http://www.rezerwacje.lodzkie.eu

Rezerwacja wizyt możliwa jest w piątki od godz. 10:00. System umożliwia zapisanie się na wizytę jedynie na kolejny tydzień.

(+48) 42 664-17-40

Odbiór decyzji

Decyzja może być wysłana pocztą na adres do korespondencji lub odebrana osobiście w siedzibie Wydziału Spraw Obywatelskich

ELEKTRONICZNA REZERWACJA WIZYT: http://www.rezerwacje.lodzkie.eu

{"register":{"columns":[]}}