Tunel, który łączy Polskę
03.12.2021
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią nabiera tempa. Obecnie duża maszyna TBM rozpoczęła drążenie trzykilometrowego, dwutorowego tunelu z komory na ul. Odolanowskiej w stronę przystanku Łódź Polesie.
Do budowy tunelu o średnicy około 13 metrów będzie wykorzystanych blisko 13 500 szt. betonowych elementów tzw. tubingów.
Tunel średnicowy pod Łodzią to inwestycja historyczna. To bez wątpienia największy projekt inżynieryjny w historii miasta i naszego województwa. Historia dzieje się na naszych oczach
– podkreślił wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński, obecny dziś na terenie budowy tunelu.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA budują w Łodzi najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. W konstrukcji podziemnych tras kolejowych zastosowano nowoczesną i bezpieczną technologię TBM. Maszyny jednocześnie drążą tunele i je budują.
Postępuje budowa 3 przystanków na trasie podziemnej linii kolejowej w Łodzi:
- Łódź Koziny,
- Łódź Polesie,
- Łódź Śródmieście.
Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy. Nowe, szybsze połączenie przez centrum miasta to nie jedyna korzyść dla mieszkańców.
Podziemne połączenie kolejowe miedzy głównymi łódzkimi stacjami to nie tylko poprawa dostępu mieszkańców do transportu kolejowego, ale także mniej pojazdów na ulicach. To z kolei przełoży się na poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego w mieście, obniży koszty transportu oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie ruchu na środowisko.
Jest to projekt w pełni finansowany ze środków budżetu centralnego. Wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł. Zakończenie prac planowane jest do końca 2022 roku.