Przybędzie nowych dróg w woj. opolskim w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030
10.08.2021
W naszym regionie będziemy mogli zrealizować więcej inwestycji drogowych! Premier Mateusz Morawiecki zaprezentował Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030, który przewiduje dokończenie sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Dzięki nowym środkom, w naszym województwie zrealizowane zostaną kolejne odcinki nowoczesnych dróg. To m.in.: rozbudowa całego przebiegu A4 w regionie! Rządowe środki na budowę dróg zmieniają oblicze naszego regionu!
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 (z perspektywą do 2033 r.)
Gabinet premiera Mateusza Morawieckiego opracowuje nowy program drogowy (kontynuacja obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023), który przewiduje listę inwestycji drogowych, jakie będzie chciał zrealizować rząd – do 2030 r. będzie to ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg.
Nadrzędnym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2 czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu, wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023
W ciągu ostatnich 5 lat mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 procent. Dzięki temu po Polsce jeździ się dzisiaj bezpieczniej i bardziej komfortowo. Kierowcy mogą poruszać się w sposób nieprzerwany lub prawie nieprzerwany takimi drogami, jak: S51, S3 od Szczecina przez Zieloną Górę do Legnicy, S5 od Wrocławia przez Poznań do Bydgoszczy, S6 od Szczecina do Koszalina, S8 od Wrocławia przez Warszawę do Białegostoku czy S17 od Warszawy do Lublina.
Realizacja inwestycji objętych programem pozwoli do końca 2023 r. na osiągniecie 90 procent łącznej planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55 procent dróg ekspresowych.
Podejmowane obecnie działania inwestycyjne doprowadzą do ukończenia budowy:
- całej autostrady A1,
- autostrady A2 do Białej Podlaskiej,
- przebudowy A18,
- drogi ekspresowej S1,
- drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy, drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy państwa,
- drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Nowych Marz,
- drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Trójmiasta,
- drogi ekspresowej S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa),
- drogi ekspresowej S11 Koszalin – Bobolice, Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14,
- drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk,
- całej drogi ekspresowej S17, S19 oraz S61.
Budowa obwodnic
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada również budowę 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zakończona została budowa 20 z tych obwodnic – to m.in. budowa obwodnicy Wałcza S10, obwodnicy Szczecinka S11, obwodnicy Jarocina S11, obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego S11, obwodnicy Inowrocławia dk nr 15/25, obwodnicy Olsztyna dk nr 16, obwodnicy Sanoka dk nr 28, obwodnicy Góry Kalwarii dk nr 50 czy obwodnicy Stalowej Woli i Niska dk nr 77. W tym roku do tej listy dołączą jeszcze obwodnice: Kępna S11, Tomaszowa Lubelskiego S17, Łańcuta dk nr 94 czy Niemodlina dk nr 46.
Jakie odcinki dróg zostaną zrealizowane w naszym regionie?
Dzięki rządowym środkom, w województwie opolskim powstały dotychczas nowoczesne drogi
m.in. obwodnica Nysy, Myśliny a w takcie realizacji jest budowa kolejnych tego typu dróg w: Niemodlinie, Kędzierzynie-Koźlu, Praszce oraz w Oleśnie.
Nowe inwestycje drogowe pozwolą na lepszą komunikację z innymi regionami oraz zapewnią kierowcom komfort i bezpieczeństwo w naszym województwie.
- Celem Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 jest połączenie drogowej mapy Polski w jedna wielką całość. To również wyprowadzenie nadmiernego ruchu z miast poprzez budowę obwodnic - podkreślała na dzisiejszej konferencji prasowej wicewojewoda opolski Teresa Barańska.
Poseł na Sejm RP Katarzyna Czochara zaznaczyła, że w planowanej opcji poszerzenia autostrady A4 jest budowa dodatkowego zjazdu. - To rozwiązanie pozwoli również kierowcom z południa regionu wjazd na autostradę.
Dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA Rafał Pydych precyzował, iż budowa zjazdu i poszerzenia A4 są w fazie pomysłu, ale są pieniądze, które gwarantują wykonanie inwestycji. - Tutaj poruszamy się w latach programu, czyli inwestycje mają powstać najdalej do 2033 roku – mówił.
Prezentacja przedstawiana podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim, w zał. poniżej.
Materiały
Prezentacja wojewody opolskiego 2021.08.10wojewoda_prezentacja_NPPDK_09082021.pdf 0.49MB