Trwa nabór wniosków o dofinansowanie na budowę, przebudowę lub remont dróg do 26 sierpnia
01.08.2022
Wojewoda Warmińsko-Mazurski na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i dróg gminnych ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2023 r.
Termin składania wniosków od 27 lipca 2022 r. do 26 sierpnia 2022 r.
Wnioski o udzielenie dofinasowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać w Punkcie Obsługi Klienta (parter) Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-575 Olsztyn, osobiście w godzinach pracy Urzędu tj. 7.30-15.30 lub przesyłając pocztą na ww. adres.
W przypadku wniosków składanych osobiście godzina 15:30 dnia 26 sierpnia 2022 r. jest ostatecznym terminem wpływu wniosku do Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. Wnioski złożone po ww. terminie zostaną odrzucone jako niespełniające wymogów formalnych.
W przypadku wniosków przesłanych pocztą, data 26 sierpnia 2022 r. jest ostatecznym terminem nadania przesyłki. Wnioski opatrzone późniejszą datą nadania zostaną odrzucone jako niespełniające wymogów formalnych.
Ustala się limit złożonych wniosków:
- powiat może złożyć maksymalnie 6 wniosków,
- gmina może złożyć maksymalnie 6 wniosków - jeśli wskaźnik dotychczasowego wykonania inwestycji z udziałem środków RFRD liczony w stosunku do długości dróg zarządzanych przez jednostkę jest niższy niż 10%,
- gmina może złożyć maksymalnie 5 wniosków jeśli wskaźnik dotychczasowego wykonania inwestycji z udziałem środków RFRD liczony w stosunku do długości dróg zarządzanych przez jednostkę jest wyższy niż 10%,
Obowiązuje ankieta przeprowadzona w 2021 r. Jednostki, które nie odpowiedziały na ankietę mogą złożyć maksymalnie 5 wniosków.
*W załączeniu tabela wskaźników sporządzona po przeprowadzeniu ankiety przesłanej pismem z 24.05.2021 r.
Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2023 r. dla województwa warmińsko-mazurskiego wynosi: 161 695 648,93 zł, w tym limit zaciągniętych zobowiązań na zadania wieloletnie wynosi 67 879 343,54 zł.
Z uwagi na powyższe, kwota przeznaczona do naboru wniosków na rok 2023 wynosi 93 816 305,39 zł, w tym:
- środki przeznaczone na zadania powiatowe: 46 908 152,69 zł,
- środki przeznaczone na zadania gminne: 46 908 152,70 zł.
* Kwota przeznaczona na dofinansowanie zadań w ramach naboru na 2023 może ulec zmianie w szczególności: po zatwierdzeniu list z tego naboru przez Prezesa Rady Ministrów, w związku z oszczędnościami przetargowymi dot. zadań, rezygnacją Beneficjentów z realizacji zadań,
Obowiązujące zasady:
- dofinansowanie z Funduszu mogą ubiegać się samorządy gminne i powiatowe, za wyjątkiem prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa;
- dofinansowaniem mogą być objęte zadania polegające na budowie/rozbudowie/przebudowie lub remoncie, dróg powiatowych i dróg gminnych;
- wniosek o dofinansowanie składa ustawowy zarządca drogi na dzień złożenia wniosku (art. 19 ust. 2, ust. 4, ust. 5 ustawy o drogach publicznych);
- we wniosku o dofinansowanie należy określić przewidywany koszt i czas realizacji zadania oraz termin dokonywania wypłat na rzecz wykonawcy zadania;
- dofinansowaniem ze środków Funduszu mogą być objęte tylko zadania rozpoczynające się w 2023 r.;
- dofinansowaniem ze środków Funduszu mogą być objęte inwestycje już realizowane, z zastrzeżeniem, iż finansowanie dotyczyć będzie wyłącznie wydatków poniesionych od 1 stycznia 2023 r.;
- realizacja zadań możliwa będzie w okresie rocznym (do 12 miesięcy) lub wieloletnim (powyżej 12 miesięcy);
- dopuszcza się realizację zadań wieloletnich, pod warunkiem:
- dla zadań powiatowych łączna długość odcinka/odcinków nie może być mniejsza niż 4,0 km;
- dla zadań gminnych łączna długość odcinka/odcinków nie może być mniejsza niż 1,5 km,
(drogi o długości mniejszej niż wskazane powyżej powinny być realizowane wyłącznie jako zadania roczne).
- okres realizacji zadania liczony jest od dnia podpisania umowy z wykonawcą do daty dokonania ostatniej płatności związanej z realizacją inwestycji (zakończenie finansowe);
- umowa o udzielenie dofinansowania zadania, którego okres realizacji jest nie dłuższy niż 12 miesięcy, wygasa z mocy prawa jeżeli wnioskodawca nie zawrze umowy na realizację zadania w terminie do 15 grudnia roku, na który w planie finansowym Funduszu przeznaczono środki na dofinansowanie tego zadania;
- w przypadku gdy termin realizacji zadania rocznego kończy się w kolejnym roku, wypłata dofinasowania musi nastąpić do końca roku 2023;
- w przypadku zadań wieloletnich limity finansowe na poszczególne lata są nieprzekraczalne (nie ma możliwości zmiany wysokości dofinansowania i lat, w których ma być wypłacone dofinasowanie na inne niż wskazane na liście zatwierdzonej przez Prezesa Rady Ministrów, chyba, że wynika to z oszczędności przetargowych i w konsekwencji zmniejszenia wysokości dofinansowania);
- poziom dofinansowania dla poszczególnych zadań powiatowych oraz zadań gminnych zostanie określony przy ustalaniu listy zdań powiatowych i zadań gminnych rekomendowanych do dofinansowania ze środków Funduszu;
- maksymalna wysokość dofinansowania dla jednego zadania wynosi 30 mln zł;
- w ramach realizacji zadań polegających na budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych lub dróg gminnych mogą być dofinansowane zadania polegające na budowie, rozbudowie, przebudowie lub remoncie skrzyżowań;
- oceny wniosków o dofinansowanie dokonuje Wojewódzka komisja oceny wniosków powołana przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego.
* Nie dopuszcza się składania wniosków w formule „Zaprojektuj i zbuduj”.
Koszty kwalifikowane zadania obejmują (koszty poniesione od 01 stycznia 2023 r).
- koszt robót budowlanych oraz robót dotyczących ruchu drogowego wykonywanych w obrębie pasa drogowego;
- koszt dokumentacji niezbędnej do realizacji zadania;
- koszt badań laboratoryjnych, ekspertyz, itp.;
- koszt nadzoru inwestorskiego, archeologicznego, itp.;
- koszt budowy kanału technologicznego;
- koszt zieleni drogowej;
- koszt tablic informacyjnych;
Koszty niekwalifikowane zadania obejmują
- koszty poniesione przed rokiem 2023
- koszty robót dotyczących infrastruktury technicznej nie związanej z drogą, np.: koszty wykonania sieci wodociągowej, gazowej, sanitarnej, telekomunikacyjnej, elektrycznej (z wyjątkiem oświetlenia drogowego, który jest kosztem kwalifikowanym), przyłączy do tych sieci lub usunięcia kolizji z nimi.
Wymogi formalne:
- wniosek należy złożyć w terminie wskazanym w ogłoszeniu, wnioski złożone po terminie podlegają odrzuceniu;
- wniosek należy złożyć na właściwym formularzu;
- wniosek powinien być złożony przez uprawniony podmiot;
- wniosek powinien być podpisany przez osoby upoważnione;
- wniosek należy wypełnić z należytą starannością, szczególnie w zakresie spójności danych i informacji;
- wniosek powinien spełniać wszystkie wymogi dotyczące przedmiotu wniosku wymienione w Karcie oceny formalnej;
- do wniosku należy załączyć wszystkie wymagane załączniki;
- wniosek powinien spełniać wytyczne określone w ogłoszeniu o naborze.
Do wniosku należy obowiązkowo dołączyć:
- decyzję o pozwoleniu na budowę/decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (jeśli na etapie składania wniosku wnioskodawca dysponuje decyzją o pozwoleniu na budowę/ decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, która nie jest ostateczna wymagane jest jej załączenie do wniosku oraz dodatkowo załączenie oświadczenia o zobowiązaniu się do przedłożenia ostatecznych dokumentów przed podpisaniem umowy o dofinansowanie);
- lub zgłoszenie organowi administracji architektoniczno-budowlanej zamiaru wykonywania robót budowlanych wraz z oświadczeniem wnioskodawcy o braku sprzeciwu organu administracji architektoniczno-budowlanej wobec zgłoszenia inwestora lub zaświadczenie organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia tego sprzeciwu,
- czytelną mapę poglądową z zaznaczonymi elementami mającymi wpływ na ocenę merytoryczną;
- projekt stałej organizacji ruchu (w przypadku gdy wniosek dotyczy zadania w wyniku realizacji którego stała organizacja ruchu nie ulega zmianie, należy dołączyć obowiązującą zatwierdzoną stałą organizację ruchu),
- projekt zagospodarowania terenu;
- oświadczenie o zobowiązaniu się do zaliczenia drogi wewnętrznej do kategorii dróg publicznych w ciągu 12 miesięcy od zatwierdzenie rozliczenia dofinansowania zadania – każdorazowo w przypadku inwestycji realizowanej na drodze wewnętrznej;
- oświadczenie o przekazaniu danych o sieci dróg publicznych.
Załączniki opcjonalne/dodatkowe:
- zaświadczenie o liczbie zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych z udziałem pieszych w podziale na lata 2019, 2020 i 2021 (dane pozyskane z Policji) - w przypadku jeśli zadanie obejmuje rozbudowę/przebudowę/budowę przejścia dla pieszych;
- zaświadczenie o liczbie osób zabitych lub rannych w wyniku zdarzeń drogowych w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych z udziałem pieszych w podziale na lata 2019, 2020 i 2021 (dane pozyskane z Policji) - w przypadku jeśli zadanie obejmuję rozbudowę/przebudowę/budowę przejścia dla pieszych;
- protokół odbioru robót/kopię umowy z wykonawcą wraz z kopią przekazania placu budowy lub dziennika budowy z wpisami dokumentującymi rozpoczęcie robót budowlanych/informację o tym, że inwestycja jest/była realizowana w ramach poprzednich edycji programów rządowych ze wskazaniem daty i numeru umowy o udzielenie dofinansowania na jej realizację potwierdzającego realizację inwestycji na ciągu drogowym nie wcześniej niż 3 lata od dnia złożenia wniosku – w przypadku kontynuacji zadań realizowanych na danym ciągu nie wcześniej niż 3 lata od dnia złożenia wniosku).
Wzór wniosku oraz pozostałe dokumenty dotyczące naboru wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zostały zamieszczone na stronie internetowej warmińsko-mazurskiego urzędu wojewódzkiego w Olsztynie pod adresem: https://www.gov.pl/web/uw-warminsko-mazurski/nabor-lipiec-2022
UWAGA !
Dane przedstawione we wniosku muszą odzwierciedlać stan faktyczny. Podawane parametry techniczne muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi, w tym w szczególności określonymi w:
- rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U z 2016 r. poz. 124 z późn. zm.);
- rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. nr 63, poz. 735 z późn. zm.);
W przypadku projektowania przejść dla pieszych i ich oświetlenia należy obowiązkowo stosować wytyczne rekomendowane przez ministra właściwego do spraw transportu:
WR-D-41-3 – Wytyczne projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 3: Projektowanie przejść dla pieszych;
WR-D-41-4 – Wytyczne projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 4: Projektowanie oświetlenia przejść dla pieszych.
* Informuję, że obecnie procedowany jest projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw. Projektowane zmiany przewidują m.in. wyodrębnienie zadań remontowych jako oddzielnych zadań realizowanych na drogach powiatowych i gminnych. Z pisma Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2022 r. wynika, iż na przedmiotowe zadania zapewniona zostanie odrębna pula środków i rekomendowane jest przeprowadzenie odrębnego naboru wniosków na dofinansowanie zadań remontowych, po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy.
W związku z powyższym, do decyzji Beneficjenta pozostawiam złożenie wniosku na zadania remontowe w obecnym naborze.
W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt z pracownikami Wydziału Infrastruktury i Nieruchomości - p. Izabelą Sielicką-Werner tel. (89) 52 32 561, pokój 126 - przewodniczącą Komisji oceny wniosków, p. Lilianą Klimek tel. (89) 52 32 443, pokój 349.