Obywatele UE
Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE/wydanie karty pobytowej
Obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydawane są zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu. Wniosek o zarejestrowanie pobytu składa się osobiście do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE, nie później niż
w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wymóg osobistego stawiennictwa nie dotyczy małoletniego, który w dniu składania wniosku nie ukończył 6 lat.
Za zarejestrowanie pobytu i wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE nie pobiera się opłat.
Osobista obsługa osób w Biurze Obsługi Interesantów w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbywa się po uprzednim umówieniu terminu wizyty drogą elektroniczną na podanej stronie internetowej:
http://rezerwacja.zuw.szczecin.pl/
Z dniem 2 sierpnia 2021r. wydawane zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu uległy zmianie, ich format jest zbliżony do karty pobytu. Nowe dokumenty wydawane obywatelom UE zawierają adnotację „Dyrektywa 2004/38/WE”. Na awersie dokumentów jest zamieszczony 2-literowy kod państwa członkowskiego wydającego dokument, wydrukowany w sposób kontrastujący w niebieskim prostokącie i otoczony 12 żółtymi gwiazdami. Dokumenty będą ważne przez 10 lat. Na dokumencie jest zamieszczone zdjęcie obywatela UE i podpis. Ponadto w dokumencie może zostać umieszczony numer Pesel i adres zameldowania*.
Zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE, karty pobytu członka rodziny obywatela UE, dokumenty potwierdzające prawo stałego pobytu i karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE wydane obywatelom UE lub członkom rodziny niebędącym Obywatelami UE do dnia 1 sierpnia 2021 r. zachowują ważność przez okres, na który zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 3 sierpnia 2026 r.
Do składanego wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- wypełniony formularz wniosku o zarejestrowanie pobytu ob. UE (wypełniony wniosek należy skserować 3x),
- ważny dokument podróży lub ważny dowód osobisty (ksero 4x),
- 4 biometryczne fotografie wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku**
- pozostałe wymagane dokumenty:
- w przypadku wykonywania pracy:
- zaświadczenie o wykonywaniu pracy lub pisemne oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy,
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- w przypadku odbywania studiów:
- zaświadczenie z uczelni,
- dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (np. EKUZ),
- pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie, bez potrzeby korzystania ze świadczeń pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie,
- w przypadku pozostawania w związku małżeńskim z obywatelem RP:
- dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa z obywatelem/ką polskim/ą,
- w przypadku zamiaru zamieszkania w Polsce:
- dokument potwierdzający objęcie powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego (np. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej (gotowe oświadczenie można wypełnić na miejscu przy składaniu wniosku)
- w przypadku połączenia z rodziną:
- Prawo pobytu przysługujące obywatelowi UE o którym mowa w art. 16 rozciąga się na członka rodziny dołączającego do niego lub przebywającego z nim na terytorium RP. Do wniosku członka rodziny o wydanie karty pobytowej należy dołączyć :
- wypełniony formularz wniosku o wydanie karty pobytowej lub karty stałego pobytu (wypełniony wniosek należy skserować 3x)
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, wydane obywatelowi Unii Europejskiej, z którym członek rodziny przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- 4 biometryczne fotografie wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku**
- kopia wszystkich zapisanych stron ważnego dokumentu podróży lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (oryginał okazuje się przy składaniu wniosku) dokument podróży kopia pierwszej strony (ksero 3x)
- w przypadku małżonka obywatela UE – dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa;
- zstępni obywatela UE lub jego małżonka – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka;
- wstępni obywatela UE lub jego małżonka – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka.
- Prawo pobytu przysługujące obywatelowi UE o którym mowa w art. 16 rozciąga się na członka rodziny dołączającego do niego lub przebywającego z nim na terytorium RP. Do wniosku członka rodziny o wydanie karty pobytowej należy dołączyć :
- są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości;
- mają wymiary 35 mm x 45 mm;
- zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
- przedstawiają twarz obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii;
- przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE, a zwłaszcza źrenice, linia oczu powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii;
- przedstawiają obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.
Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, fotografia dołączona do wniosku może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
Ponadto dowodami potwierdzającymi posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, mogą być w szczególności:
- zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
- zaświadczenie o posiadaniu środków pieniężnych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
- dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego;
- zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości zarobków – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu.
Rejestracja obywatela UE
Co zrobić jeśli zmieniłem adres zameldowania, zmienił się mój wygląd tak iż utrudnia to ustalenie mojej tożsamości , uszkodziłem lub zgubiłem zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu?
Obywatel Unii Europejskiej powinien zgłosić się do wojewody właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania z następującymi dokumentami:
- wniosek o wymianę lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
- dokument potwierdzający zgłoszenie zagubienie obecnie posiadanego dokumentu pobytowego
- 2 biometryczne fotografie wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku **
- dokument podróży albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
- potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli jest to zameldowanie na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące.
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE.
Miejsce złożenia dokumentów – jednostka odpowiedzialna
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin
Biuro Obsługi Interesantów
poniedziałek: od 8:00 do 18:00
wtorek - piątek: od 8:00 do 15:00
Telefon 91 43 03 779,
Faks 91 42 25 712,
e-mail so@szczecin.uw.gov.pl,
lub w Delegaturze ZUW w Koszalinie
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wojewody służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
Opłaty
brak
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze od dnia 25-05.2018 r. (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 14 lipca 2006r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin) znajduje się w załącznikach
Materiały
Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UEformularz_wniosku_o_zarejestrowanie_pobytu_ob._ue.docx 0.34MB Wniosek o wydanie karty pobytowej członka rodziny obywatela UE
formularz_wniosku_o_wydanie_karty_pobytowej.docx 0.23MB Wniosek o wymianę / wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej
formularz_wniosku_o_wymiane_zaswiadczenia.docx 0.21MB
Podstawa prawna
Dz. U. 2019 r. poz. 293 z późń. zm
Ustawa z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin
Dz. U. z 2021 r. poz. 1392
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2021r. w sprawie wniosków i dokumentów dotyczących prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Unii Europejskiej oraz członków ich rodzin