W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obywatele UE

Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE/wydanie karty pobytowej

Obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydawane są zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu. Wniosek o zarejestrowanie pobytu składa się osobiście do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE, nie później niż
w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wymóg  osobistego stawiennictwa nie dotyczy małoletniego, który w dniu składania wniosku nie ukończył 6  lat.

Za zarejestrowanie pobytu i wydanie  zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE nie pobiera się opłat.

Osobista obsługa osób w Biurze Obsługi Interesantów w  Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbywa się po uprzednim umówieniu terminu wizyty drogą elektroniczną na podanej stronie internetowej: 

 http://rezerwacja.zuw.szczecin.pl/

Z dniem 2 sierpnia 2021r. wydawane zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu ulegną zmianie, ich format będzie zbliżony do karty pobytu. Nowe dokumenty wydawane obywatelom UE będą zawierały adnotację „Dyrektywa 2004/38/WE”. Na awersie dokumentów będzie zamieszczony 2-literowy kod państwa członkowskiego wydającego dokument, wydrukowany w sposób kontrastujący w niebieskim prostokącie i otoczony 12 żółtymi gwiazdami. Dokumenty będą ważne przez 10 lat. Na dokumentach będzie obecnie zamieszczone zdjęcie obywatela UE. Ponadto w dokumencie może zostać umieszczony numer Pesel i adres zameldowania*.

Do składanego wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:

  1. wypełniony formularz wniosku o zarejestrowanie pobytu ob. UE (wypełniony wniosek należy skserować 3x),
  2. ważny dokument podróży lub ważny dowód osobisty (ksero 4x),
  3. 4 biometryczne fotografie wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku**
  4. pozostałe wymagane dokumenty:
  • w przypadku wykonywania pracy:
    1. zaświadczenie o wykonywaniu pracy lub umowa o pracę,
    2. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  • w przypadku odbywania studiów:
    1. zaświadczenie z uczelni,
    2. dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia  społecznego (np. EKUZ),
    3. pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie, bez potrzeby korzystania ze świadczeń pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie,
  • w przypadku pozostawania w związku małżeńskim z obywatelem RP:
    1. dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa z obywatelem/ką polskim/ą,
  • w przypadku zamiaru zamieszkania w Polsce:
    1. dokument potwierdzający objęcie powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego (np. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
    2. dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej (gotowe oświadczenie można wypełnić na miejscu przy składaniu wniosku)
  • w przypadku połączenia z rodziną:
    • Prawo pobytu przysługujące obywatelowi UE o którym mowa w art. 16   rozciąga się na członka rodziny dołączającego do niego lub przebywającego z nim na terytorium RP. Do wniosku członka rodziny o wydanie karty pobytowej należy dołączyć :
      1. wypełniony formularz wniosku o wydanie karty pobytowej lub karty stałego pobytu  (wypełniony wniosek należy skserować 3x)
      2. zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, wydane obywatelowi Unii Europejskiej, z którym członek rodziny przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
      3. 4 biometryczne fotografie wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku**
      4. kopia wszystkich zapisanych stron ważnego dokumentu podróży lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (oryginał okazuje się przy składaniu wniosku) dokument podróży kopia pierwszej strony (ksero 3x)
    • w przypadku małżonka obywatela UE – dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa;
      1. zstępni obywatela UE lub jego małżonka – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka;
      2. wstępni obywatela UE lub jego małżonka – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka.

* Potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli jest to zameldowanie na  pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące.
**  Fotografie dołączane do wniosku spełniają następujące wymagania:
  1. są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości;
  2. mają wymiary 35 mm x 45 mm;
  3. zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  4. przedstawiają twarz obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii;
  5. przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE, a zwłaszcza źrenice, linia oczu powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii;
  6. przedstawiają obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.

Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, fotografia dołączona do wniosku może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.


Ponadto dowodami potwierdzającymi posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, mogą być w szczególności:

  1. zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
  2. zaświadczenie o posiadaniu środków pieniężnych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
  3. dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego;
  4. zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości zarobków – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu.

Rejestracja obywatela UE

Co zrobić jeśli zmieniłem adres zameldowania,  zmienił się mój wygląd tak iż utrudnia to ustalenie  mojej tożsamości , uszkodziłem lub zgubiłem zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu?

Obywatel Unii Europejskiej powinien zgłosić się do wojewody właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania z następującymi dokumentami:

  • wniosek o wymianę lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
  • dokument potwierdzający zgłoszenie zagubienie obecnie posiadanego dokumentu pobytowego
  • 2 biometryczne fotografie wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku **
  • dokument podróży albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
  • potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli jest to zameldowanie na  pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące.
  • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE.   

Miejsce złożenia dokumentów – jednostka odpowiedzialna

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin

Biuro Obsługi Interesantów

poniedziałek: od 8:00 do 18:00
wtorek - piątek: od 8:00 do 15:00

Telefon 91 43 03 779,
Faks 91 42 25 712,

e-mail so@szczecin.uw.gov.pl,

lub w Delegaturze ZUW w Koszalinie

Tryb odwoławczy

Od decyzji Wojewody służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.

Opłaty

brak

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze od dnia 25-05.2018 r. (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 14 lipca 2006r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin) znajduje się w załącznikach

Materiały

Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE
formularz​_wniosku​_o​_zarejestrowanie​_pobytu​_ob.​_ue.docx 0.34MB
Wniosek o wydanie karty pobytowej członka rodziny obywatela UE
formularz​_wniosku​_o​_wydanie​_karty​_pobytowej.docx 0.23MB
Wniosek o wymianę / wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej
formularz​_wniosku​_o​_wymiane​_zaswiadczenia.docx 0.21MB
{"register":{"columns":[]}}