Praca i pobyt na Węgrzech
-
- Kwestie rejestracji cudzoziemca (obywatela UE) na terenie Węgier załatwia się w urzędzie Idegenrendészeti Igazgatóság właściwym dla miejsca pobytu na Węgrzech http://www.bmbah.hu/a_bah_ismertetese.php (informacje dostępne są również w jęz. angielskim). Osoby osiedlone na Węgrzech otrzymują tzw. személyi azonosító (węgierski odpowiednik PESEL), niezbędny do otrzymania karty pobytu i karty meldunkowej, której posiadanie jest obowiązkowe także w przypadku pobytu powyżej 90 dni. Składając wniosek o wydanie ww. dokumentów należy podać cel pobytu na Węgrzech (np. wykonywanie pracy, przesiedlenie w związku z zawarciem małżeństwa, itp.)
- Przy stałym pobycie na Węgrzech prawo jazdy wydane w Polsce podlega wymianie na węgierskie. W sprawie wymiany prawa jazdy na węgierskie należy zgłosić się do urzędu węgierskiego - Kormány Hivatal, właściwego pod względem miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
- Numer ubezpieczeniowy (TAJ): wyrabia pracodawca w momencie zatrudnienia pracownika.
- Numer podatkowy (węgierski NIP): o nadanie numeru podatkowego należy wnioskować na podaniu nr T34 wysyłając go przez internetowy system NAV-u lub w biurach NAV-u, przedstawiając jednocześnie ważny paszport oraz kartę zamieszkania/pobytu na Węgrzech. W razie braku karty zamieszkania/pobytu uzyskanie numeru jest możliwe w „NAV Kiemelt Adózók Igazgatósága”, 1077 Budapest, Dob utca 75-81. Numer NIP może też wyrobić pracodawca.