Obowiązki kontrolowanego przedsiębiorcy
Kontrolowany przedsiębiorca jest obowiązany do:
- pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności
- prowadzenia i przechowywania w swojej siedzibie książki kontroli oraz upoważnień i protokołów kontroli; książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów
- w przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli, albo kopie odpowiednich jej fragmentów lub wydruki
z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczone przez siebie za zgodność z wpisem w książce kontroli; przedsiębiorca jest zwolniony
z okazania książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli; w takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli
w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez inny organ kontroli - umożliwienia inspektorowi dokonania czynności kontrolnych, a w szczególności:
a) badania akt, dokumentów, ewidencji i informacji w zakresie objętym kontrolą,
b) dokonywania oględzin terenów, obiektów, pomieszczeń, środków przewozowych, produktów i innych rzeczy w zakresie objętym kontrolą,
c) badania przebiegu określonych czynności,
d) legitymowania osób w celu stwierdzenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
e) zasięgania opinii biegłych, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
f) przesłuchania przez inspektora osób w charakterze strony, świadka lub biegłego, jeżeli jest to niezbędne dla wyczerpującego wyjaśnienia okoliczności sprawy,
g) zabezpieczania dowodów, produktów, pomieszczeń i środków przewozowych,
h) nieodpłatnego pobrania próbek produktów do badań,
i) sprawdzenia rzetelności obsługi poprzez dokonanie zakupu produktu lub usługi,
j) zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą, - niezwłocznego usunięcia, na żądanie inspektora, uchybień porządkowych i organizacyjnych
- udzielenia, na żądanie inspektora, w wyznaczonym terminie pisemnych i ustnych wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli
- sporządzenia, na żądanie inspektora, niezbędnych kopii oraz urzędowego tłumaczenia na język polski dokumentów sporządzonych w języku obcym
- potwierdzenia zgodności z oryginałami akt, dokumentów, ewidencji i informacji
- udostępnienia, na żądanie inspektora, posiadanych produktów lub dokumentów objętych zakresem kontroli przeprowadzanej u innego przedsiębiorcy oraz umożliwienia pobrania próbek produktów do badań
- umożliwienia inspektorowi wstępu oraz poruszania się w obiektach, pomieszczeniach i na terenie jednostki kontrolowanej za okazaniem legitymacji służbowej, bez obowiązku uzyskania przez inspektora przepustki przewidzianej w regulaminie wewnętrznym oraz bez przeprowadzenia rewizji osobistej inspektora
- natychmiastowego wykonania decyzji wydanych przez inspektora w toku kontroli
- umożliwienia pracownikom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyznaczonym przez Prezesa Urzędu nadzorowania kontroli przeprowadzanych na terenie kraju w celu sprawdzenia ich prawidłowości
- przechowywania próbki kontrolnej produktu do czasu jej zwolnienia przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości lub cech charakterystycznych produktu; w czasie przechowywania próbka kontrolna nie może być wprowadzona do obrotu
- uiszczenia, na wskazany przez odpowiedni organ Inspekcji rachunek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo wojewódzkiego inspektoratu, kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań produktu, jeżeli przeprowadzone badania wykazały, że produkt nie spełnia wymagań określonych w przepisach prawa lub w deklaracji przedsiębiorcy
- poinformowania wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, w wyznaczonym terminie, o sposobie wykonania zarządzenia pokontrolnego
- poinformowania wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, w wyznaczonym terminie, o sposobie wykonania zawartych w wystąpieniu pokontrolnym wniosków o usunięcie stwierdzonych uchybień
- umożliwienia organowi kontroli przeprowadzenia powtórnej kontroli w tym samym zakresie w danym roku kalendarzowym, jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa; czas trwania takiej powtórnej kontroli nie może przekroczyć 7 dni .
Zgodnie z art. 62 ust.1 ustawy prawa przedsiębiorców przepisów art. 48-51, art. 54, art. 55 i art. 57 prawa przedsiębiorców nie stosuje się wobec działalności gospodarczej przedsiębiorców w zakresie objętym zakupem produktów lub usług sprawdzającym rzetelność usługi na podstawie ustawy o IH (art.62 ust.1 pkt 3pp) a także w zakresie objętym sprzedażą obwoźną i obnośną na targowiskach w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (art.62 ust.1 pkt 4pp).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców Dz.U. 2018 poz. 646
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Dz.U. 1991 nr 9 poz. 31
- Pierwsza publikacja:
- 10.10.2024 11:04 Dominika Mądry
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Dominika Mądry
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Obowiązki kontrolowanego przedsiębiorcy | 1.0 | 10.10.2024 11:04 Dominika Mądry |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP