W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obowiązki kontrolowanego przedsiębiorcy

Kontrolowany przedsiębiorca jest obowiązany do:

  • pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności
  • prowadzenia i przechowywania w swojej siedzibie książki kontroli oraz upoważnień i protokołów kontroli; książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów
  • w przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli, albo kopie odpowiednich jej fragmentów lub wydruki 
    z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczone przez siebie za zgodność z wpisem w książce kontroli; przedsiębiorca jest zwolniony 
    z okazania książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli; w takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli 
    w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez inny organ kontroli
  • umożliwienia inspektorowi dokonania czynności kontrolnych, a w szczególności: 
    a)    badania akt, dokumentów, ewidencji i informacji w zakresie objętym kontrolą, 
    b)    dokonywania oględzin terenów, obiektów, pomieszczeń, środków przewozowych, produktów i innych rzeczy w zakresie objętym kontrolą,
    c)    badania przebiegu określonych czynności,
    d)    legitymowania osób w celu stwierdzenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
    e)    zasięgania opinii biegłych, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
    f)    przesłuchania przez inspektora osób w charakterze strony, świadka lub biegłego, jeżeli jest to niezbędne dla wyczerpującego wyjaśnienia okoliczności sprawy,
    g)    zabezpieczania dowodów, produktów, pomieszczeń i środków przewozowych,
    h)    nieodpłatnego pobrania próbek produktów do badań,
    i)    sprawdzenia rzetelności obsługi poprzez dokonanie zakupu produktu lub usługi,
    j)    zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą,
  • niezwłocznego usunięcia, na żądanie inspektora, uchybień porządkowych i organizacyjnych
  • udzielenia, na żądanie inspektora, w wyznaczonym terminie pisemnych i ustnych wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli
  • sporządzenia, na żądanie inspektora, niezbędnych kopii oraz urzędowego tłumaczenia na język polski dokumentów sporządzonych w języku obcym
  • potwierdzenia zgodności z oryginałami akt, dokumentów, ewidencji i informacji
  • udostępnienia, na żądanie inspektora, posiadanych produktów lub dokumentów objętych zakresem kontroli przeprowadzanej u innego przedsiębiorcy oraz umożliwienia pobrania próbek produktów do badań
  • umożliwienia inspektorowi wstępu oraz poruszania się w obiektach, pomieszczeniach i na terenie jednostki kontrolowanej za okazaniem legitymacji służbowej, bez obowiązku uzyskania przez inspektora przepustki przewidzianej w regulaminie wewnętrznym oraz bez przeprowadzenia rewizji osobistej inspektora
  • natychmiastowego wykonania decyzji wydanych przez inspektora w toku kontroli
  • umożliwienia pracownikom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyznaczonym przez Prezesa Urzędu nadzorowania kontroli przeprowadzanych na terenie kraju w celu sprawdzenia ich prawidłowości
  • przechowywania próbki kontrolnej produktu do czasu jej zwolnienia przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości lub cech charakterystycznych produktu; w czasie przechowywania próbka kontrolna nie może być wprowadzona do obrotu
  • uiszczenia, na wskazany przez odpowiedni organ Inspekcji rachunek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo wojewódzkiego inspektoratu, kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań produktu, jeżeli przeprowadzone badania wykazały, że produkt nie spełnia wymagań określonych w przepisach prawa lub w deklaracji przedsiębiorcy
  • poinformowania wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, w wyznaczonym terminie, o sposobie wykonania zarządzenia pokontrolnego
  • poinformowania wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, w wyznaczonym terminie, o sposobie wykonania zawartych w wystąpieniu pokontrolnym wniosków o usunięcie stwierdzonych uchybień
  • umożliwienia organowi kontroli przeprowadzenia powtórnej kontroli w tym samym zakresie w danym roku kalendarzowym, jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa; czas trwania takiej powtórnej kontroli nie może przekroczyć 7 dni .

Zgodnie z art. 62 ust.1 ustawy prawa przedsiębiorców przepisów art. 48-51, art. 54, art. 55 i art. 57 prawa przedsiębiorców nie stosuje się wobec działalności gospodarczej przedsiębiorców w zakresie objętym zakupem produktów lub usług sprawdzającym rzetelność usługi na podstawie ustawy o IH (art.62 ust.1 pkt 3pp) a także w zakresie objętym sprzedażą obwoźną i obnośną na targowiskach w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (art.62 ust.1 pkt 4pp).

 

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 11:04 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Obowiązki kontrolowanego przedsiębiorcy 1.0 10.10.2024 11:04 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}