W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sygnaliści

Status sygnalisty

Uzyskanie statusu sygnalisty na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928) przysługuje osobie: 

  • fizycznej, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa, z następujących obszarów: korupcji, zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego, ochrony konsumentów;
  • informacje o naruszeniu uzyskała w kontekście związanym z pracą, przez co należy rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu. 

W przypadku dokonania zgłoszenia spoza zakresu przedmiotowego ustawy do tego zgłoszenia nie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Zgłaszający nie otrzyma statusu sygnalisty.

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa. 

Zgłoszenie zewnętrzne

Zgłoszenie zewnętrzne to procedura umożliwiająca przekazanie informacji o naruszeniach prawa do instytucji zewnętrznych, które nie są częścią struktury organizacyjnej firmy, w której pracuje sygnalista. Jest to ważna opcja, gdy zgłoszenie wewnętrzne nie jest możliwe lub skuteczne, lub gdy istnieje ryzyko odwetu lub innych negatywnych konsekwencji.

Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej

ul. Ofiar Oświęcimskich 15A, 50 - 069 Wrocław

tel: 71 3442038

fax: 71 3442602

e-mail:  sygnal.zew@wiih.wroclaw.pl

epuap: /tig053vv26/SkrytkaESP

e- doręczenia: AE:PL-72024-15247-AJRAE-30 

Tryb postępowania

 

 

Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia zewnętrznego obejmuje następujące etapy:

  • przyjęcie zgłoszenia - w toku rozpatrywania zgłoszenia zewnętrznego, organ może zwrócić się do sygnalisty, na podany przez niego adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu, chyba, że sygnalista się temu sprzeciwi lub zagraża to ochronie poufności tożsamości sygnalisty;
  • wstępną weryfikację zgłoszenia - w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, przekazanie zgłoszenia zewnętrznego niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych oraz poinformowanie o tym sygnalisty; 
  • podjęcie działań następczych z zachowaniem należytej staranności;
  • przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego - w uzasadnionych przypadkach organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego; 
  • poinformowanie sygnalisty o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego. 

Zgłoszenia anonimowe tj. bez wskazania imienia i nazwiska nie otrzymają dalszego biegu i nie podlegają rozpoznaniu.

 

Działania następcze

Przez działania następcze należy rozumieć działania podjęte przez Organ w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcia procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.

Organ podejmuje odpowiednie działania następcze z zachowaniem należytej staranności. 

Obowiązki sygnalisty

Sygnalista zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia naruszenia prawa jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach naruszenia prawa. Pracownicy WIIH we Wrocławiu są obowiązani do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych. Obowiązuje to także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.

Przetwarzanie danych osobowych

Przetwarzanie danych osobowych. Następuje na zasadach określonych w art. 8 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 928) a także zasadach przetwarzania danych osobowych oraz informacji podawanych w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą, uregulowanych odpowiednio w art. 5 i art. 13 rozporządzenia 2016/679, art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 89, z późn. zm.5) albo art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.Urz. UE L 295 z 21.11.2018, str. 39).

Inne informacje

Organ publiczny prowadzi rejestr zgłoszeń zewnętrznych, jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych.

Istnieje bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec sygnalisty. Zakaz ten obowiązuje również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca.

Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.

W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania. 

Organ gwarantuje, że procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

Zgłoszenia zewnętrzne

Organ zachęca do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

Nieodpłatna pomoc prawna

Organ informuje o możliwości uzyskania wsparcia w trybie art. 41 ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 945 ze zm.). 

Rzecznik Praw Obywatelskich

Organ wskazuje dane kontaktowe do Rzecznika Praw Obywatelskich, który przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne w sprawach dotyczących konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej, nie związanych z obszarami o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–16 ustawy.

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa;

Adres e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl;

Infolinia: 800 676 676

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:49 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Sygnaliści 7.0 14.01.2025 08:38 Dominika Mądry
Sygnaliści 6.0 13.01.2025 14:41 Dominika Mądry
Sygnaliści 5.0 06.11.2024 15:02 Marta Rusnak
Sygnaliści 4.0 05.11.2024 14:22 Marta Rusnak
Sygnaliści 3.0 05.11.2024 14:22 Marta Rusnak
Sygnaliści 2.0 05.11.2024 13:58 Dominika Mądry
Sygnaliści 1.0 10.10.2024 10:49 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}