W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sygnały konsumenckie

Sygnały konsumenckie rozpatrywane przez Wojewódzkiego Inspektora

Sygnał konsumencki to informacja od konsumenta, organizacji lub przedsiębiorcy dotycząca jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz kwestii związanych z innymi produktami (np. materiałami lub/i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością)  podlegającymi kontroli lub nadzorowanymi przez organy IJHARS,  w tym dotyczące produktów ekologicznych oraz sygnały dotyczące funkcjonowania jednostek certyfikujących w rolnictwie ekologicznym.


Jakie dane powinien zawierać sygnał konsumencki?


W przypadku sygnału dotyczącego jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych lub kwestii związanych z innymi produktami (np. materiałami lub/i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością) podlegającymi kontroli lub nadzorowanymi przez organy IJHARS, proszę wskazać: 

  • nazwę produktu będącego przedmiotem zastrzeżeń, 
  • jeśli to możliwe numer partii produkcyjnej,
  • nazwę i adres producenta/dystrybutora/importera/sprzedawcy , 
  • oraz zastrzeżenia dotyczące produktu (opis oznakowania, cechy jakościowe).

Uwaga!
Do sygnału nie należy dołączać produktu, ponieważ jakość handlowa może zostać sprawdzona wyłącznie w toku urzędowej kontroli, w tym na podstawie urzędowo pobranych próbek.


Jak składać sygnał konsumencki?

Sygnały można składać:

  • pisemnie bądź osobiście w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ul. Jana III Sobieskiego 10, 40-082 Katowice
  • pocztą elektroniczną na adres wi_katowice@ijhars.gov.pl 
  • poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą
  • faksem pod nr +48 32 35 111 68
  • sygnały konsumenckie można składać także ustnie do protokołu, sporządzanego w czasie spotkania z pracownikiem Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Katowicach

Przyjęcia interesantów w sprawach sygnałów w siedzibie WIJHARS odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania Inspektoratu, tj. 7:30 do 15:30 oraz dodatkowo w poniedziałki w ramach dyżuru do godz. 16:00.
Śląski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w godzinach urzędowania WIJHARS, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania z pracownikiem sekretariatu.

Jakie niezbędne dane należy podać przekazując sygnał konsumencki?

Sygnały zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną (np. mailem), powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) osoby wnoszącej skargę lub wniosek oraz adres do korespondencji (z kodem pocztowym). Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu pocztowego mogą być pozostawione bez rozpoznania - zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Wojewódzki Inspektorat nie udziela odpowiedzi na korespondencję anonimową oraz nieopatrzoną adresem pocztowym.
Bez odpowiedzi pozostanie również korespondencja ponawiana w sprawach, które już zostały rozpatrzone, o ile nadawca nie przedstawi nowych faktów lub okoliczności (sprawy rozpatrywane w trybie art. 239 § 1 Kpa).

Zasady doręczania odpowiedzi:

  • drogą pocztową – w przypadku wskazania adresu do korespondencji,
  • drogą elektroniczną - doręczenie następuje zgodnie z zasadami określonymi w dziale I rozdział 8 k.p.a.

Uwaga!
W praktyce doręczenie drogą elektroniczną wymaga posiadania przez zgłaszającego sygnał konta na e-PUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) i wskazania organowi związanego z nim elektronicznego adresu zwrotnego. 
Posiadanie zwykłej skrzynki mailowej i wskazanie jej adresu nie jest wystarczające dla zrealizowania doręczenia drogą elektroniczną. Konto na e-PUAP można założyć pod adresem http://epuap.gov.pl/

Przekazując sygnał konsumencki wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 RODO) przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Katowicach w związku z załatwieniem sygnału. Informacja o prawie osób, których dane osobowe są przetwarzane znajduje się na stronie internetowej Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu JHARS (https://www.gov.pl/web/wijhars-katowice w  zakładce „O IJHARS/Ochrona danych osobowych”).

W przypadku wątpliwości dotyczących rozpatrywania sygnałów konsumenckich prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikiem Wydziału kontroli nr. tel. 32 35 111 65.
 

{"register":{"columns":[]}}