2022r. I kwartał - jakość handlowa wyrobów cukierniczych
W I kwartale 2022 roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie przeprowadziła kontrolę jakości handlowej wyrobów cukierniczych. Objęto nią 6 placówek detalicznych i 3 zakłady produkcyjne z województwa warmińsko-mazurskiego.
Parametry fizykochemiczne
Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 9 partiach wyrobów cukierniczych, w tym w 5 partiach w placówkach detalicznych i 4 partiach w zakładach produkcyjnych. Nie stwierdzono nieprawidłowości. Wszystkie przebadane partie spełniają wymagania jakości handlowej w zakresie cech sensorycznych oraz parametrów fizykochemicznych w stosunku do wymagań określonych w przepisach o jakości handlowej oraz dodatkowe wymagania zadeklarowane w oznakowaniu pod względem wykonanych badań.
Oznakowanie
W toku kontroli dokonano weryfikacji prawidłowości oznakowania 16 partii wyrobów cukierniczych. Jakość handlową zakwestionowano w 2 ocenianych na etapie sprzedaży detalicznej partiach między innymi z uwagi na:
- podanie w miejscu sprzedaży niepełnej nazwy środka spożywczego – nazwy nie zawierała informacji umożliwiających poznanie rzeczywistego charakteru produktu, adekwatnej do jego składu tj. nazwa wyrobu nie odnosiła się do rodzaju i smaku cukierków,
- podanie w miejscu sprzedaży wykazu składników niezgodnego z wykazem składników zadeklarowanym przez producenta w oznakowaniu opakowania zbiorczego.
Warto wiedzieć, że …
Zgodnie z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych w oznakowaniu artykułów rolno-spożywczych oferowanych do sprzedaży konsumentowi finalnemu bez opakowania bądź pakowanych na życzenie klienta w miejscu sprzedaży konsument ma prawo oczekiwać przede wszystkim takich informacji jak nazwa produktu, wykaz składników oraz danych identyfikacyjnych producenta.
Właściciel sklepu sam wybiera sposób prezentacji informacji o produkcie ważne jednak aby były one bezpośrednio dostępne konsumentowi oraz to aby konsument mógł bez problemu dopasować te informacje do konkretnego produktu. Zastosowana na wywieszce cenowej nazwa produktu musi jednoznacznie wskazywać na produkt. Jeśli w ofercie sklepu znajdują się dwa lub więcej produktów o tej samej nazwie informacja podana na wywieszce (cenówce) powinna umożliwić odróżnienie tych produktów od siebie i zapewnić identyfikowalność produktu z pozostałymi informacjami znajdującymi się na wybranym przez właściciela sklepu nośniku informacji.
Informacje o produktach nieopakowanych udostępniane konsumentom niemniej muszą one być rzetelne, jasne, łatwe do zrozumienia, czytelne a przede wszystkim dostępne bez udziału osób trzecich.
Nazwa produktu nie może wprowadzać konsumenta w błąd, powinna właściwie opisywać produkt oraz być adekwatna do jego rzeczywistego składu. Nazwa nie może również sugerować, iż dany produkt posiada szczególne właściwości, jeżeli nie wyróżnia się niczym spośród innych produktów ze swojej grupy towarowej.
- Ostatnia modyfikacja:
- 17.10.2022 12:36 Andrzej Giżyński
- Pierwsza publikacja:
- 17.10.2022 12:36 Andrzej Giżyński