2022r. II kwartał - jakość handlowa mięsa i przetworów mięsnych
W II kwartale 2022 roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie przeprowadziła kontrolę jakości handlowej mięsa i przetworów mięsnych. Objęto nią 10 placówek detalicznych oraz 8 zakładów produkcyjnych zlokalizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Cechy organoleptyczne
W zakresie cech organoleptycznych dokonano oceny 36 partii w tym 19 partii mięsa wieprzowego, 7 partii mięsa drobiowego, 10 partii przetworów mięsnych. Nie stwierdzono nieprawidłowości.
Parametry fizykochemiczne
Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 18 partiach w tym 3 partiach mięsa wieprzowego, 6 partiach mięsa drobiowego oraz 9 partiach przetworów mięsnych. Nieprawidłowości stwierdzono w 4 partiach. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m.in.:
- zaniżonej masy netto,
- zawyżonej zawartość tłuszczu w stosunku do wymagań określonych w wartości odżywczej zadeklarowanej w oznakowaniu produktu,
- wykrycia w badaniach laboratoryjnych nie deklarowanej na etykiecie obecności DNA indyka,
- zawyżonej całkowitej zawartości wody w elementach mięsa drobiowego.
Warto wiedzieć, że …
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 543/2008 z dnia 16 czerwca 2008 roku wprowadzające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do mięsa drobiowego zawiera uregulowania prawne mające na celu zapewnienie odpowiedniej jakości handlowej mięsa drobiowego między innymi w zakresie zawartości wody wchłoniętej. Do określenia ilości wody wchłoniętej podczas procesu produkcyjnego tuszek i elementów drobiowych stosuje się współczynnik W/RP – stosunek zawartości wody do zawartości białka. Przekroczenie wartości granicznych wspomnianego współczynnika wskazuje na nieprawidłowo przeprowadzony proces schładzania tuszek lub fałszowanie jakości mięsa drobiowego poprzez umyślny dodatek wody z wykorzystaniem naturalnej wodochłonności tego mięsa.
Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w 44 partiach mięsa i przetworów mięsnych. Nieprawidłowości stwierdzono w 16 skontrolowanych partiach, w tym 8 partiach mięsa wieprzowego, 2 partiach mięsa drobiowego oraz 6 partiach przetworów mięsnych. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m. in.:
- zamieszczenia na etykiecie artykułu rolno-spożywczego nieprawidłowej informacji o masie netto,
- nie podania informacji o specjalnych warunkach użycia po otwarciu opakowania,
- podania w sposób nieprawidłowy informacji dotyczącej państwa, w którym odbywał się chów i ubój drobiu,
- nie podania w miejscu sprzedaży informacji wskazującej państwo pochodzenia lub miejsce pochodzenia mięsa świeżego,
- nie umieszczenia grafiki przedstawiającej flagę państwa pochodzenia mięsa,
- nie podania w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w innym miejscu bezpośrednio dostępnym konsumentowi finalnemu nazwy środka spożywczego.
Warto wiedzieć, że …
Wszystkie informacje zawarte w oznakowaniu produktu powinny być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia. Podstawową zasadą prawa żywnościowego w zakresie oznakowania produktu jest nie wprowadzanie konsumenta w błąd w tym również w zakresie masy netto produktu. Produkt powinien spełniać wymagania z zakresie masy produktu przez cały okres przydatności do spożycie, niezależnie od etapu obrotu handlowego.
W oznakowaniu świeżego mięsa wprowadzanego do obrotu luzem (bez opakowania) powinna się znaleźć informacja o państwie pochodzenia lub miejscu pochodzenia tego mięsa wraz z grafiką przedstawiającą flagę państwa pochodzenia. Zgodnie z przepisami prawa żywnościowego detalista na wywieszce towarzyszącej bezpośrednio prezentowanemu produktowi znajdującej się w widocznym dla konsumenta miejscu obowiązkowo powinien umieścić nazwę państwa, w którym odbywał się chów i ubój zwierząt, z których pozyskano mięso oferowane do sprzedaży.
Wskazanie miejsca chowu i miejsca uboju zwierząt, z których pozyskano mięso może zostać zastąpione przez zastosowanie określenia „pochodzenie”. Umieszczenie na wywieszce informacji „pochodzenie” wraz z nazwą państwa wskazuje, że mięso to pozyskano ze zwierząt urodzonych, chowanych i poddanych ubojowi we wskazanym państwie.
Wymóg podawania informacji o państwie pochodzenia lub miejscu pochodzenia wraz z grafiką przedstawiającą flagę państwa pochodzenia nie dotyczy mięsa, w którego oznakowaniu użyto znaku graficznego zawierającego informację "Produkt polski". Niemniej jednak umieszczenie w oznakowaniu świeżego mięsa takiego znaku graficznego możliwe jest jedynie wtedy, gdy mięso te zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz, których chów i ubój odbył się na terytorium naszego kraju.
- Ostatnia modyfikacja:
- 02.02.2023 07:58 Andrzej Giżyński
- Pierwsza publikacja:
- 02.02.2023 07:58 Andrzej Giżyński