2022r. III kwartał - jakość handlowa piwa
W III kwartale 2022 roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie przeprowadziła kontrolę jakości handlowej piwa. Objęto nią łącznie 7 podmiotów w tym 3 producentów oraz 4 sklepy detaliczne z województwa warmińsko-mazurskiego dokonując oceny jakości handlowej łącznie 13 partii piwa.
Ocena organoleptyczna
Kontrolą objęto 7 partii piwa. W kontrolowanych próbkach nie stwierdzono nieprawidłowości.
Parametry fizykochemiczne
Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 8 partiach piwa. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Oznakowanie
Ocenie prawidłowości oznakowania poddano 13 partii piwa kwestionując jakość handlową 3 z nich. Jakość handlową w zakresie oznakowaniu zakwestionowano z uwagi na:
- bezpodstawne umieszczenie w nazwie produktu określenia „o smaku tequili”, odnoszącego się do oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego „Tequila” dla produktu niespełniającego wymogów odnośnie chronionego oznaczenia geograficznego „Tequila”,
- bezpodstawne umieszczenie w oznakowaniu produktu wyrażeń „Tequilla Flavoured Beer”, „piwo z lekką nutą tequilli”, odnoszących się do chronionego oznaczenia geograficznego napoju spirytusowego „Tequila” dla produktu niespełniającego wymogów odnośnie chronionego oznaczenia geograficznego „Tequila”,
- obowiązkowe informacje o produkcie nazwa żywności, składniki powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, warunki przechowywania, nazw lub firma i adres podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze zostały umieszczone w sposób powodujący, że nie są one dobrze widoczne, wyraźne i czytelne.
Warto wiedzieć, że …
Nazwa „Tequila” jest objęta ochroną jako oznaczenie geograficzne dla wysokoprocentowego, meksykańskiego napoju alkoholowego, produkowanego ze sfermentowanego soku agawy. Produkty posiadające Chronione Oznaczenia Geograficzne muszą charakteryzować się uznaniem i określoną jakością, renomą lub innymi cechami, które wynikają z pochodzenia z konkretnego regionu lub kraju.
Zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia 2019/7871 zakazane jest stosowanie nazw prawnych lub oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych w opisie, prezentacji lub etykietowaniu jakiegokolwiek napoju niespełniającego wymogów określonych dla danego oznaczenia geograficznego. Zakaz ten ma również zastosowanie w przypadku, gdy takie nazwy prawne lub oznaczenia geograficzne są stosowane w połączeniu z wyrazami lub sformułowaniami takimi jak: „rodzaju”, „typu”, „w stylu”, „produkcji”, „o smaku” lub jakimikolwiek innymi podobnymi określeniami.
Dodatkowo zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. b) rozporządzenia 2019/787 oznaczenie geograficzne podlega ochronie przed wszelkim niewłaściwym stosowaniem, imitacją lub przywołaniem, nawet, jeśli prawdziwe pochodzenie produktów lub usług jest wskazane lub chroniona nazwa jest przetłumaczona lub towarzyszą jej określenia, takie jak: „styl”, „typ”, „rodzaj” „metoda”, „jak produkowane w”, „imitacja”, „smak”, „jak” lub podobne, w tym również, gdy produkty te są wykorzystywane jako składnik.
Wszystkie obowiązkowe informacje o produkcie muszą być umieszczone w oznakowaniu na etykiecie w taki sposób, aby były czytelne, wizualnie dostępna dla konsumenta. Na czytelność etykiety składa się m. in. rozmiar czcionki, odstępy między literami, odstępy między wierszami, grubość linii pisma, barwa czcionki, rodzaj czcionki, stosunek szerokości liter do ich wysokości, powierzchnia materiału oraz kontrast między pismem a tłem.
Obowiązkowe informacje na temat żywności nie mogą być w żaden sposób ukryte, zasłonięte, pomniejszone ani przerwane jakimikolwiek innymi nadrukami, ilustracjami czy innym materiałem.
- Ostatnia modyfikacja:
- 02.02.2023 15:02 Andrzej Giżyński
- Pierwsza publikacja:
- 02.02.2023 15:02 Andrzej Giżyński