2022r. IV kwartał - jakość handlowa miodu i produktów na bazie miodu
W IV kwartale 2022 roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie przeprowadziła kontrolę jakości handlowej miodu i produktów na bazie miodu. Kontrolą objęto łącznie 17 podmiotów w tym 12 sklepów detalicznych, w tym 1 sklep internetowy w ramach kontroli sprzedaży na odległość oraz 5 producentów, w których oceniono w zakresie cech organoleptycznych oraz parametrów fizykochemicznych 16 partii miodów, w zakresie analizy pyłkowej 3 partie miodów oraz w zakresie oznakowania 28 partii miodów i 7 partii produktów na bazie miodów.
Parametry organoleptyczne
Parametry organoleptyczne skontrolowano w 16 partiach miodów. Nieprawidłowości w zakresie cech organoleptycznych nie stwierdzono.
Parametry fizykochemiczne
Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 16 partiach miodów. Nieprawidłowości w zakresie cech fizykochemicznych nie stwierdzono.
Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w 28 partiach miodów i 7 partiach produktów na bazie miodów. Zakwestionowano oznakowanie w przypadku 3 partii produktów poddanych kontroli, w tym w 2 partiach miodów oraz w 1 partii produktu na bazie miodu.
Nieprawidłowości stwierdzone w oznakowaniu miodów dotyczyły:
- nie podania nazwy państwa lub państw pochodzenia, z których miód został zebrany;
- umieszczenia w oznakowaniu miodu wielokwiatowego, czyli pochodzącego z wielu roślin, zawierającego pyłki różnych roślin, bez znacznej przewagi żadnego z nich, dodatkowej szczegółowej informacji „Zawiera nektary maliny leśnej, łąkowych ziół i białej koniczyny” wskazującej na pochodzenie z kwiatów kilku konkretnych roślin, co może sugerować odmianowość miodu nektarowego;
- umieszczenia w oznakowaniu informacji „Przydatny w leczeniu alergii, wspomaga odporność, zalecany w stanach przemęczenia” nie będącej prawnie dozwolonym oświadczeniem zdrowotnym, a mogącym przypisywać środkowi spożywczemu właściwości zapobiegania chorobom i poprzez użycie w/w informacji odwoływać się do takich właściwości, co jest niedozwolone;
- podania niepełnej nazwy podmiotu działającego na rynku spożywczym odpowiedzialnego za informacje na temat żywności.
Nieprawidłowości stwierdzone w oznakowaniu produktu na bazie miodu dotyczyły:
- użycia nazwy opisowej mogącej wprowadzać konsumenta w błąd, co do właściwości środka spożywczego tj. „MIÓD z wiśnią” w odniesieniu do produktu wieloskładnikowego powstałego w wyniku kremowania miodu z dodatkiem wiśni liofilizowanej w proszku, podczas gdy miodem może być nazwany wyłącznie środek spożywczy jednoskładnikowy, nie zawierający w swoim składzie żadnych innych substancji, odpowiadający definicji określonej w § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych;
- podania w wykazie składników nazwy składnika „wiśnia liofilizowana” bez dookreślenia jego postaci fizycznej tj. proszek;
- umieszczenie w oznakowaniu informacji mogącej wprowadzać konsumenta w błąd „Tylko naturalny miód ulega krystalizacji” w odniesieniu do produktu, który nie jest miodem w czystej w czystej postaci, który krystalizuje, a produktem przetworzonym, kremowanym, wieloskładnikowym;
- brak podania informacji o wartości odżywczej, która jest daną szczegółową obowiązkową do podania w produkcie wieloskładnikowym.
Warto wiedzieć, że …
Informacje na temat żywności nie mogą przypisywać jakiemukolwiek środkowi spożywczemu właściwości zapobiegania chorobom lub leczenia chorób ludzi bądź też odwoływać się do takich właściwości.
Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne umieszczone w oznakowaniu produktu:
- muszą być prawdziwe i jednoznaczne,
- nie mogą wprowadzające w błąd,
- nie mogą budzić wątpliwości, co do bezpieczeństwa lub adekwatności odżywczej innej żywności,
- nie mogą zachęcać do nadmiernego spożycia danej żywności lub stanowić przyzwolenia dla niego,
- nie mogą stwierdzać, sugerować lub dawać do zrozumienia, że zrównoważony i zróżnicowany sposób odżywiania się nie może zapewnić odpowiednich ilości składników odżywczych w ujęciu ogólnym.
W celu zachowania wysokiego poziomu ochrony konsumenta, aby nie dopuścić do umieszczania w oznakowaniu informacji dezorientujących i wprowadzających konsumenta w błąd w oznakowaniu środków spożywczych możliwe jest stosowanie tylko tych oświadczeń, które zostały dopuszczone do stosowania na zasadach opisanych w rozporządzeniu (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności oraz rozporządzeniu Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci.
- Ostatnia modyfikacja:
- 25.07.2023 12:21 Andrzej Giżyński
- Pierwsza publikacja:
- 21.03.2023 20:56 Andrzej Giżyński