Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2023
Sprawozdanie z wykonania planu działalności Wojewódzkiego inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie1) za rok 2023 dla działu/działów administracji rządowej: ..........................................2)
CZĘŚĆ A: Realizacja najważniejszych celów w roku 2023
(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części A planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu3) | Najważniejsze planowane zadania służące realizacji celu4) | Najważniejsze podjęte zadania służące realizacji celu5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
nazwa | planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Zapewnienie, aby wprowadzane do obrotu artykuły rolno – spożywcze na rynku wewnętrznym oraz w obrocie z krajami trzecimi spełniały wymagania w zakresie jakości handlowej, określone w przepisach krajowych i wspólnotowych oraz dodatkowe wymagania, jeśli zostały zadeklarowane przez producenta | 1. Odsetek liczby uchylonych i umorzonych decyzji przez Głównego Inspektora (z wyłączeniem decyzji uchylonych na podstawie art. 40a ust. 5c ustawy o jhars) w stosunku do liczby wydanych decyzji przez Wojewódzkiego Inspektora na dzień 31 grudnia | nie więcej niż 5% | 0% | Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji | Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji |
2. Odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym | co najmniej 100% | 88,95% (190/169) |
||||
3. Odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli | 100% | 199,17% | ||||
4. Odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli | 100% | 109,52% | ||||
2 | Terminowe i zasadne decyzje w sprawie odstępstw od zasad rolnictwa ekologicznego | 1. Liczba terminowo rozpatrzonych wniosków o wydanie zgody na odstępstwo od zasad rolnictwa ekologicznego / ogólna liczba złożonych wniosków | 100% | 100% | Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym | Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym |
2. Liczba decyzji uchylonych przez Głównego Inspektora ogólna liczba złożonych odwołań od decyzji wydanych przez Wojewódzkiego Inspektora | 0% | 0% | ||||
3 | Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi poprzez nabór odpowiednich kandydatów, rozwój i utrzymanie efektywnie działającego zespołu pracowników, którzy zapewniają pełną realizację zadań Inspekcji | 1. Średnia z oceny skuteczności przeprowadzonych szkoleń | Co najmniej 70% pozytywna lub wysoka | 95,4% | Zarządzanie zasobami ludzkimi | Zarządzanie zasobami ludzkimi |
2. Liczba szkoleń zrealizowanych/liczba szkoleń zaplanowanych | Co najmniej 80% | 91,67% | ||||
3. Liczba pracowników objętych szkoleniem/średniorocznej liczba pracowników | Co najmniej 80% | 100% | ||||
4. Poziom fluktuacji kadr – liczba osób, które odeszły z pracy z wyłączeniem przejścia na emeryturę w stosunku do całkowitej liczby zatrudnienia na na koniec roku | Co najwyżej 15% | 0% | ||||
5. Liczba negatywnych ocen członków korpusu służby cywilnej (pierwszych i okresowych)/liczba wszystkich ocen przeprowadzonych w danym roku | 0% | 0% | ||||
4 | Zapewnienie prawidłowego zaplanowania dochodów i wydatków, oraz racjonalne wykorzystanie zaplanowanych środków w Budżecie Inspektoratu | Stosunek wydatków zrealizowanych do zaplanowanych w % | Planowana wartość – 100% | 99,96% | Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03 | Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03 |
1) Należy podać nazwę ministra, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra, a w przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzane przez kierownika jednostki - nazwę jednostki.
2) Należy wypełnić tylko w przypadku, gdy sprawozdanie jest sporządzane przez ministra, podając nazwy wszystkich działów administracji rządowej przez niego kierowanych.
3) Należy podać co najmniej jeden miernik. W przypadku gdy cel jest ujęty w budżecie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać przypisane celowi mierniki wskazane w tym dokumencie.
4) Należy wpisać zadania służące realizacji celu wymienione w kolumnie 5 w poszczególnych częściach planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie.
5) W przypadku gdy wskazany cel był ujęty w budżecie państwa w układzie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać wszystkie podjęte podzadania budżetowe służące realizacji tego celu.
CZEŚĆ B: Realizacja celów priorytetowych wynikających z budżetu państwa w układzie zadaniowym w roku 2023 r.
(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części B planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie. Nie należy wymieniać celów uprzednio wskazanych w części A)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu3) | Planowane podzadania budżetowe służące realizacji celu4) | Podjęte podzadania budżetowe służące realizacji celu5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
nazwa | planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji | Liczba spraw, w których utworzono rozstrzygnięcia Prezesa UOKIK w stosunku do wszystkich spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w których wniesiono odwołania | NIE DOTYCZY | NIE DOTYCZY | 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów | 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów |
Zapewnienie właściwej jakości handlowej artykułów rolnospożywczych poprzez ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót artykułów rolnospożywczych | Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych (%) | 100% (160/160) |
88,95% (190/169) |
06.05.04 Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych | 06.05.04 Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych | |
Realizacja zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolnospożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą | Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych | 100% (900/900) |
101,67% |
06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą | 06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą |
Dokonując oceny wykonania planu działalności przez WIJHARS w Olsztynie w zakresie zadań realizowanych przez Wydział Kontroli WIJAHRS w Olsztynie stwierdzono, że w przypadku czterech mierników opisujących realizację najważniejszych celów w roku 2023 stwierdzono odchylenie od wartości oczekiwanej. W przypadku trzech mierników stwierdzono przekroczenie wartości oczekiwanej miernika (odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli, odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli, procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych) natomiast 2 mierniki nie osiągnął wartości oczekiwanej (odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym).
Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości miernika „Odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli” w 2023 r. osiągnęło poziom 199,17 % w stosunku do zaplanowanej na 2023 r. wartości 100%. W przypadku tego miernika punktem odniesienia dla liczby skontrolowanych podmiotów jest wartość 100 %, którą wskazano w programach kontroli jako wartość minimalna. W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż tut. Inspektorat skontrolowano większą liczbę podmiotów niż wartość założona w programach kontroli: planowych, doraźnych zleconych przez GIJHARS oraz doraźnych zleconych przez Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora JHARS wartość miernika osiągnęła poziom wyższy od założonego. Otrzymana w 2023 r. wartości miernika na poziomie 199,17 % wskazuje na zrealizowanie znacznie większej liczby kontroli niż zakładano w programach kontroli.
W przypadku miernika „Odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli” również osiągnięto przekroczenie wartości docelowej tj. otrzymano 109,52%. Tut. Inspektorat realizując w 2023 r. znacznie większą liczbę kontroli planowych dokonał weryfikacji parametrów fizykochemicznych większej liczby partii artykułów rolno-spożywczych niż przewidziano w programach kontroli.
W związku z brakiem realizacji 2023 r. kontroli w ramach mechanizmów wsparcia dla rolników uwzględnianych na etapie planowania wartości miernika „Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych” we wrześniu 2023 r. w WIJHARS w Olsztynie dokonano weryfikacji liczby dotychczas przeprowadzonych kontroli stwierdzając konieczność zmiany zaplanowanej wartości przedmiotowego miernika. Na podstawie przeprowadzonej analizy dokonano korekty liczby kontroli wpływających na wartość przedmiotowego miernika zmniejszając liczbę zaplanowanych kontroli. Finalnie zaplanowana wartość miernika o nazwie „Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych” wynosiła 100% (900/900).
Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości w/w miernika w okresie od 1.01.2023 r. do 31.12.2023 r., pomimo dokonanej korekty, osiągnęło poziom 101,67% w stosunku do zaplanowanej na 2023 r. wartości 100 %. Uzyskany wyższy poziom realizacji omawianego miernika spowodowany był przeprowadzeniem większej liczby kontroli doraźnych w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wprowadzanych do obrotu na etapie sprzedaży detalicznej wykonywanych dodatkowo na zlecenie Głównego Inspektora IJHARS oraz Wojewódzkiego Inspektora IJHARS jak też realizacją na zgłoszenie wnioskodawców większej liczby kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w obrocie z zagranicą.
Powodem trudności w zakresie właściwego i trafnego zaplanowania liczby kontroli do rzeczywistego poziomu realizacji w danym roku rozliczeniowym jest brak możliwości jednoznacznego ich oszacowania z uwagi na fakt, iż oprócz realizacji kontroli planowych w konkretnie przewidzianej ilości pozostałe kontrole takie jak, doraźne wykonywane są w związku z pojawiającym się zapotrzebowaniem z uwagi na doniesienia np. medialne o stwierdzeniu złego stanu jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych różnych asortymentów, świeżych owoców i warzyw wprowadzanych do obrotu handlowego w szczególności w placówkach detalicznych, jak też przeprowadzanych w związku z napływającymi sygnałami konsumenckimi o wadliwości jakości handlowej nabywanych w sklepach produktów oraz tych, które wykonywane są na wniosek przedsiębiorców i producentów rolnych według ich potrzeb w tym kontrole jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych importowanych z krajów trzecich.
Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości miernika „odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym” w 2023 r. osiągnęło poziom 88,95% w stosunku do zaplanowanej na 2023 r. wartości 100%. Uzyskanie niższej wartości miernika od oczekiwanego trendu osiągnięcia wartości 100% wynika z braku wykonania zaleceń pokontrolnych przez 21 podmiotów gospodarczych. W dwóch przypadkach przedsiębiorca nie zgodził się z nieprawidłowościami stwierdzonymi w toku kontroli, tj.:
- w jednej sprawie przedsiębiorca złożył skargę do WSA na otrzymane zalecenia pokontrolne, która nie została jeszcze rozpatrzona,
- w jednej sprawie, przedsiębiorca odwołał się od decyzji wydanej przez Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i w odpowiedzi na zalecenia pokontrolne zwrócił się z prośbą o wstrzymanie realizacji zaleceń pokontrolnych do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Organ II Instancji. Główny Inspektor IJHARS podtrzymał decyzje Organu I Instancji. Strona złożyła skargę na decyzję Głównego Inspektora IJHARS do WSA, która nie zostało jeszcze rozpatrzona,
- w jednej sprawie przedsiębiorca nie odebrał pisma zawierającego zalecenia pokontrolne.
W pozostałych pozostałych przypadkach przedsiębiorca nie poinformował o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych. WIJHARS w Olsztynie dokona weryfikacji realizacji zaleceń pokontolnych podczas najblizszej kontroli przeprowadzanej u przedsiębiorcy w trybie planowym lub doraźnym.
Data: 26-03-2024 r.
Podpis kierownika jednostki: Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno–Spożywczych w Olsztynie Ryszard Piórkowski
Materiały
Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2023sprawozdanie_plan_dzialalnosci_2023.pdf 0.75MB
- Pierwsza publikacja:
- 28.03.2024 19:11 Andrzej Giżyński
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- WIJHARS w Olsztynie
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2023 | 1.0 | 28.03.2024 19:11 Andrzej Giżyński |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP