W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęściej zadawane pytania

Oddział Laboratoryjny Mikrobiologii Klinicznej

Jak uzyskać odpis wyniku badania?

WSSE w Krakowie udostępnia kopie lub odpisy sprawozdań z badań wykonywanych w tutejszym laboratorium (tj. Oddziale Laboratoryjnym Mikrobiologii Klinicznej w WSSE w Krakowie, ul. Prądnicka 76) po 2005 roku.

Koszt udostępnienia dokumentacji medycznej określa zał. nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie, zatwierdzonego przez Wojewodę Małopolskiego i wynosi:

1 strona kopii albo wydruku – 0,35 zł

1 strona wyciągu lub odpisu – 10 zł

Zgodnie z ustawą z 6 listopada 2006 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta w przypadku udostępniania pacjentowi dokumentacji medycznej po raz pierwszy, opłata nie jest pobierana. W pozostałych przypadkach opłata wynosi:

1,05 zł za wydanie kopii lub wydruku (3 strony)

30 zł za wydanie odpisu (3 strony)

Zlecenie na wykonanie kopii/odpisu należy złożyć osobiście (Punkt Wydawania Wyników, pok. 18, parter budynku WSSE w Krakowie). Dopuszcza się zgłoszenie e-mailem adres: kz@wsse.krakow.pl

Zlecenie na odpis do pobrania pod adresem:

https://www.gov.pl/attachment/8b3c1dc4-1622-4d2a-b62c-1129871c515c

 

Jak wykonać badania do celów sanitarno-epidemiologicznych?

https://www.gov.pl/web/wsse-krakow/badania-na-nosicielstwo

 

Czy Laboratorium WSSE bada kleszcze w kierunku Boreliozy?

Nie. Badamy tylko ludzi na obecność przeciwciał przeciwko Borrelia w dwóch klasach IgG i IgM dwoma metodami: ELISA i Western blot (test potwierdzenia).

 

Czy Boreliozą można się zakazić od chorego człowieka?

Nie. Boreliozę przenoszą kleszcze i tylko one mogą zakażać ludzi.

 

Jakie są ceny badań na pasożyty? W jakich odstępach czasu trzeba przynosić próbki? Czy można zrobić takie badanie bez skierowania lekarza?

Badanie w kierunku pasożytów jelitowych człowieka obejmuje 3-krotne badanie próbek kału i wymazów okołoodbytniczych (metody mikroskopowe). Próbkę kału i wymazu okołoodbytniczego należy dostarczać co 3-4 dni. Cena 1 badania kału i wymazu okołoodbytniczego wynosi 17,00zł,  3-ch badań 51,00zł. Skierowanie od lekarza nie jest wymagane. Poza ogólnym badaniem parazytologicznym, opisanym powyżej, w którym również szukamy lamblii można wykonać badanie metodą ELISA ukierunkowane tylko na lamblie. Badanie to wykonywane jest jednorazowo, a jego koszt wynosi 62,00zł.

Po wymazówki niezbędne do wykonania wymazu okołoodbytniczego należy zgłosić się do Punktu Przyjmowania Próbek w WSSE, w którym można uzyskać dodatkowe informacje.

 

Oddział Laboratoryjny Badań i Pomiarów Instrumentalnych (Badania Radiacyjne)

Jak należy przygotować pomieszczenie do pomiaru skuteczności osłon stałych?

Podczas pomiaru skuteczności osłon stałych należy udostępnić pracownikowi Laboratorium wszystkie pomieszczenia przylegające do pracowni rtg, w tym pomieszczenia nad i pod pracownią, nawet jeśli są to mieszkania prywatne. W tym celu należy powiadomić sąsiadów o planowanych pomiarach, w celu zapewnienia dostępności do lokali przez nich zajmowanych. Aparat rtg musi obsługiwać osoba do tego upoważniona.

 

Jak długo trwa pomiar skuteczności osłon stałych?

W zależności od usytuowania aparatu i liczby pionów pomiarowych, całkowity czas pomiaru wynosi do 0,5 h do 1,0 h.

Oddział Laboratoryjny Badania Żywności

Czy można zbadać zakupiony środek spożywczy, który ma np. chemiczny zapach – czy nie jest szkodliwy dla zdrowia?

Nie ma badania, które dałoby odpowiedź na tak zadane pytanie. Laboratorium musi wiedzieć, w jakim kierunku przeprowadzić badanie; każde badanie przeprowadzane jest   w jakimś konkretnym kierunku (jest inne począwszy od przygotowania próbki po wykonanie oznaczenia). Laboratorium nie posiada urządzenia diagnostycznego, w którą włoży próbkę i otrzyma odpowiedź, jaki jest jej skład. Niejednokrotnie wykonując badania w kilku kierunkach – nie uzyskamy odpowiedzi, co jeszcze może w próbce się znajdować. Może się w niej znajdować składnik / zanieczyszczenie, którego nie badaliśmy lub nie mamy możliwości zbadać.

Badania takie są odpłatne.

 

Co zrobić, gdy w zakupionych środkach spożywczych znajdziemy ciało obce lub inne zanieczyszczenia (np. szkodniki zbożowo-mączne) lub gdy zakupiony produkt jest (zdaniem Klienta) zepsuty?

Należy zgłosić się z podejrzanym środkiem spożywczym do Oddziału Nadzoru Higieny Żywności WSSE (pokój nr 103 – 105) lub do Nadzoru Higieny Żywności PSSE właściwej dla miejsca zamieszkania. Próbka taka może być przyjęta do badań w ramach skargi na jakość zdrowotną środka spożywczego.

W przypadku skargi uzasadnionej badanie takie jest bezpłatne.

 

Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Procesów Nauczania

Czy jest wymagany atest PZH na piasek do piaskownicy znajdującej się na terenie przedszkola?

Piaskownica jako jeden z elementów tzw. „małej architektury” należy do obiektów budowlanych, a one podlegają rygorom art. 5 prawa budowlanego. Korzystanie z piaskownicy powinno zapewnić bezpieczeństwo użytkowania.

Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej sprawują nadzór nad stanem sanitarnym piaskownic na mocy następujących aktów prawnych:

  1. Ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z dnia 14 marca 1985r. (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz.1263), zgodnie z którą Państwowa Inspekcja Sanitarna ma prawo do bieżącego nadzoru sanitarnego nad urządzeniami użyteczności publicznej ( art. 1 i 4).
  2. Ustawa z dnia 6 września 2001r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz. U. Nr 126, poz. 1384, z poźn. zm.), zgodnie z którą użytkownicy nieruchomości obowiązani są utrzymywać je w stanie sanitarnym nienaruszającym wymagań higienicznych i zdrowotnych, w tym w szczególności niestwarzającym zagrożenia przeniesienia chorób zakaźnych i zakażeń (art. 13).
  3. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 391), zgodnie którą właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez m.in. uprzątanie zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego (art. 5).

Ponadto właściwym byłoby wykonywali zabezpieczeń, które uniemożliwiałyby lub utrudniałyby dostęp do piaskownic okolicznym zwierzętom, natomiast nie ma takiego nakazu prawnego.

Piasek do piaskownic nie musi posiadać żadnych specjalnych certyfikatów! Norma mówi jedynie o tym, by miał odpowiednią grubość ziarna, tj. 0,2 – 2 mmi nie zawierać cząstek pyłowych i iłowych. Piasek rzeczny nie nadaje się do stosowania na placach zabaw ze względu na jego wątpliwą czystość – najlepiej stosować piasek kopany, z niskim wskaźnikiem cząstek iłowych.

Autor: Małgorzata Frankowska
Data aktualizacji: 01.07.2013

 

Jakie dokumenty o stanie zdrowia powinna posiadać osoba zatrudniona na obozie/kolonii/ jako wychowawca-opiekun?

Stan prawny dot. obowiązkowych badań, czerwiec 2013 r.

Dotychczas nie zostało wydane rozporządzenie w sprawie obowiązkowych badań sanitarno-epidemiologicznych, które mogłoby stanowić realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, zgodnie z którym minister właściwy do spraw zdrowia określi m.in. rodzaje prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

Dz.U. 2006 nr 133 poz. 939 2012.01.02

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 lipca 2006 r. w sprawie wykazu prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby (nieobowiązujący – uchylona podstawa prawna)

Dz.U. 2006 nr 25 poz. 191 2012.01.02

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2006 r. w sprawie badań do celów sanitarno-epidemiologicznych (nieobowiązujący – uchylona podstawa prawna)

Generalnie wszyscy pracownicy (pracownik – osoba fizyczna zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę) poddawani są badaniom profilaktycznym wymienionym w Kodeksie pracy, takim jak badania: wstępne, okresowe i kontrolne. Problematyka tych badań została określona przepisami art. 229 K.p. oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. nr 69, poz. 332 z późn. zm.).

Obecnie brak regulacji prawnych dot. badań dla opiekunów/wychowawców kolonijnych.

Autor: Małgorzata Frankowska
Data aktualizacji: 01.07.2013

 

 

Jakie wymagania należy spełnić by otworzyć żłobek lub klub dziecięcy?

Zgodnie z wymogami § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy oraz na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457) należy spełniać  niżej wymienione wymagania.

Lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, oraz jego wyposażenie spełniają następujące warunki:

          1)     powierzchnia każdego pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi
                   co najmniej 16 m2; w przypadku liczby dzieci większej niż 5 powierzchnia każdego pomieszczenia
                   ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko, z tym że:

                   a) powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2,
                        jeżeli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie,

                   b) powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2,
                        jeżeli czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie;

2)      wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m;

3)      jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, pomieszczenia są utrzymywane
          w odpowiednim stanie oraz są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje;

4)      w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych:

   a)      podłoga i ściany są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości
              w tych pomieszczeniach,

   b)      ściany do wysokości co najmniej 2 m są pokryte materiałami zmywalnymi,
             nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi
             i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych;

5)      pościel i leżaki są wyraźnie oznakowane, przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio
          przechowywane, tak aby zapobiec przenoszeniu się zakażeń;

6)      w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci na grzejnikach centralnego ogrzewania 
          są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;

7)      instalacja elektryczna jest zabezpieczona przed dostępem dzieci;

8)      w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20°C;

9)      jest zapewniony dostęp do węzła sanitarnego z ciepłą bieżącą wodą do utrzymania higieny
          osobistej dzieci, z tym że:

    a)      jest zapewniona co najmniej 1 miska ustępowa na nie więcej niż 20 dzieci i 1 umywalka
              na nie więcej niż 15 dzieci,

    b)      umiejscowienie miski ustępowej i umywalki jest dostosowane do wzrostu dzieci,
             chyba że dzieci korzystają z tych samych urządzeń sanitarnych co osoby wykonujące pracę
              w żłobku lub klubie dziecięcym, przy czym zastosowano rozwiązaniu umożliwiające dzieciom
              bezpieczne korzystanie z tych urządzeń,

   c)       jest zapewniony brodzik z natryskiem lub inne urządzenie do mycia ciała dziecka,

   d)      w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody
             przy zachowaniu środków bezpieczeństwa,  aby nie dopuścić do poparzenia osób
             korzystających z tychże urządzeń, zwłaszcza na końcówkach instalacji,

   e)      jest zapewniona dostateczna ilość mydła w płynie, jednorazowe ręczniki i środki
             do pielęgnacji dzieci;

10)    jest zapewnione stanowisko do przewijania dzieci;

11)   jest zapewniona liczba nocników odpowiadająca liczbie dzieci, których poziom rozwoju
        umożliwia korzystanie przez nie z nocnika;

12)   nocniki są myte i dezynfekowane oraz przechowywane w sposób zabezpieczony przed
         dostępem dzieci;

13)   jest zapewnione miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości,
         zabezpieczone przed dostępem dzieci

14)   jest zapewnione miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej, z którego mogą
          jednocześnie korzystać  dzieci i osoby wykonujące pracę w żłobku lub klubie dziecięcym;

15)   meble są dostosowane do wymagań ergonomii;

16)   wyposażenie posiada atesty lub certyfikaty;

17)   zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE;

18)   jest zapewniona możliwość otwierania w pomieszczeniu niewyposażonym w wentylację
         mechaniczną lub klimatyzację co najmniej 50% powierzchni okien;

19)   pomieszczenia przeznaczone na pobyt dzieci są wietrzone w ciągu dnia co najmniej 4 razy
          przez co najmniej 10 minut, o ile nie są wentylowane poprzez instalację wentylacji
          mechanicznej nawiewno-wywiewnej lub klimatyzowane;

20)   w pomieszczeniach jest zapewnione oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą;

21)   apteczki w lokalu są wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe oraz
         podstawowe środki niezbędne  do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach
         udzielania  tej pomocy.

Ponadto w  lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, zapewnia się, w miarę możliwości, bezpośrednie wyjście na teren otwarty wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych, a niemowlętom zapewnia się, w miarę możliwości, leżakowanie na świeżym powietrzu, w szczególności na werandzie lub tarasie.

Odnosząc się do oświetlenia informuje, iż zgodnie z ww.  przepisem  w pomieszczeniach powinno być zapewnione oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą. Wg normy  EN 12464-1:2002 ”Tablica 5.6 – Pomieszczenia edukacyjne” pkt. 6.1.2 – żłobek, pokój zabaw – 300 lx.

Szczegółowe informacje należy uzyskać we właściwej stacji sanitarno – epidemiologicznej.

Jadwiga Holik

Oddział Higieny Żywności, Żywienia i Procesów Nauczania

 

Jak postępować w przypadku występowania wszawicy w placówkach oświatowych?

Wszawica w obecnym stanie prawnym nie jest chorobą zakaźną. Decyzją Ministra Zdrowia  wszawica od 2008 r. nie znajduje się w wykazie zakażeń i chorób zakaźnych (Załącznik do ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi). Obecnie walka z tą chorobą jest bardzo utrudniona ze względu na brak uregulowań prawnych w tej kwestii. Pojawiają się też inne przeszkody np. brak współpracy na linii szkoła-rodzice. W obecnej chwili narzędziem najbardziej skutecznym w  profilaktyce wszawicy jest edukacja. Podnoszenie świadomości i dostarczanie wiedzy na temat pasożyta (rozwoju, warunków bytowania, zwalczania) jest najskuteczniejszym orężem jakim teraz dysponujemy.

Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży

Wytyczne do postępowanie w przypadku stwierdzenia wszawicy w placówce:

  1. dyrektor placówki zarządza dokonanie przez pielęgniarki lub osoby upoważnionej, kontroli czystości skóry głowy wszystkich dzieci grupie lub klasie oraz wszystkich pracowników szkoły lub placówki, z zachowaniem zasady intymności (kontrola indywidualna w wydzielonym pomieszczeniu). Kontrola może również zostać przeprowadzona z inicjatywy pielęgniarki lub higienistki szkolnej;
  2. pielęgniarka (lub w sytuacji braku pielęgniarki lub higienistki szkolnej w placówce -opiekun dziecka) zawiadamia rodziców dzieci, u których stwierdzono wszawicę o konieczności podjęcia niezwłocznie zabiegów higienicznych skóry głowy. W razie potrzeby instruuje rodziców o sposobie działań, informuje też o konieczności poddania się kuracji wszystkich domowników i monitoruje skuteczność działań; jednocześnie informuje dyrektora plac6wki o wynikach kontroli i skali zjawiska;
  3. dyrektor lub upoważniona osoba (nauczyciel lub opiekun) informuje wszystkich rodziców o stwierdzeniu wszawicy w grupie dzieci, z zaleceniem codziennej kontroli czystości głowy dziecka oraz czystości głów domowników;
  4. w przypadku, gdy rodzice zgłoszą trudności w przeprowadzeniu kuracji (np. brak środków na zakup preparatu), dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej, udzielą rodzicom lub opiekunom niezbędnej pomocy;
  5. pielęgniarka lub higienistka szkolna po upływie 7 -10 dni kontroluje stan czystości skory głowy dzieci po przeprowadzonych zabiegach higienicznych przez rodziców;
  6. w sytuacji stwierdzenia nieskuteczności zalecanych działań, pielęgniarka zawiadamia o tym dyrektora placówki w celu podjęcia bardziej radykalnych kroków

Zgodnie z powiedzeniem, iż  „aby pokonać wroga trzeba go poznać”, zamieszczamy poniżej materiały, które pozwolą bliżej przyjrzeć się budowie i zwyczajom uciążliwego pasożyta. Znajdziecie Państwo również propozycje wyeliminowania problemu pojawiającego się cyklicznie w dużych skupiskach dzieci i młodzieży czyli w placówkach szkolnych i przedszkolnych oraz żłobkach. Biorąc pod uwagę, jak istotnym jest współdziałanie w walce z wszawicą, poniższe załączniki adresujemy do osób zainteresowanych zdrowiem dzieci i mających wpływ na bezpieczne i zdrowe środowisko ich pobytu.

Jadwiga Holik

Oddział Higieny Żywności, Żywienia i Procesów Nauczania

{"register":{"columns":[]}}