INNA FORMA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Funkcjonowanie innych form wychowania przedszkolnego regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520.
Przepisy ustawy – Prawo oświatowe oraz powyższe rozporządzenie pozwalają na tworzenie, obok istniejących w systemie oświaty przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, także punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego, a tym samym na upowszechnianie dostępu do edukacji przedszkolnej.
Zajęcia w zespole wychowania przedszkolnego mogą być prowadzone w niektóre dni tygodnia, minimum 3 godziny w ciągu jednego dnia i minimum 12 godzin w ciągu tygodnia. Punkt przedszkolny natomiast realizuje zajęcia we wszystkie dni robocze w tygodniu przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Podstawowym kryterium odróżniającym obie formy jest częstotliwość prowadzonych w nich zajęć. Czas pracy zespołu lub punktu powinien być elastyczny, uzależniony od lokalnych potrzeb i możliwości, dostosowany do liczebności grupy dzieci oraz do potrzeb i oczekiwań rodziców, aby zapewnić możliwość zrealizowania wymagań, wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Warunkiem tworzenia innych form wychowania przedszkolnego zgodnie z ww. rozporządzeniem jest uzyskanie przez organ prowadzący pozytywnych opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, wydanych w zakresie ich właściwości, o zapewnieniu w lokalu, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach punktu lub zespołu, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci, uwzględniających warunki, o których mowa w rozporządzeniu oraz wyposażenie lokalu w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Zarówno w punkcie przedszkolnym, jak i zespole wychowania przedszkolnego maksymalna dopuszczalna liczba dzieci - to 25.
Niedopuszczalne jest prowadzenie innej formy wychowania przedszkolnego, w której są np. 2 grupy po 25 dzieci.
Zawarte w rozporządzeniu regulacje mają na celu złagodzenie obowiązujących przepisów ochrony przeciwpożarowej oraz sanitarno-epidemiologicznej dotyczących przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, by lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia z dziećmi, nie spełniający wymagań określonych w przepisach techniczno-budowlanych oraz przepisach o ochronie przeciwpożarowej dla kategorii zagrożenia ludzi ZL II lub wskazanych w ekspertyzie technicznej rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych mógł funkcjonować jako punkt przedszkolny lub zespół wychowania przedszkolnego. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w ramach zespołu lub punktu w lokalu znajdującym się na parterze budynku, o co najmniej dwóch wyjściach na zewnątrz, przy czym jednym z nich powinny być drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na przestrzeń otwartą. W takim lokalu zajęcia mogą być organizowane tylko dla jednej grupy. Powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego do zbiorowego pobytu od 3 do 5 dzieci powinna wynosić, co najmniej 16 m2. W przypadku większej liczby dzieci niż 5, wymagana powierzchnia ulega zwiększeniu na każde kolejne dziecko o 2 m2, jeżeli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie. Jeżeli pobyt dziecka przekracza 5 godzin lub jest zapewnione leżakowanie, należy zapewnić minimalną powierzchnię 2,5 m2. Minimalna wysokość pomieszczeń to 2,5m.
Złagodzenie obowiązujących przepisów dotyczy obszaru ochrony przeciwpożarowej oraz sanitarno-epidemiologicznej. Jak wynika z powyższego, inne formy wychowania przedszkolnego nie muszą spełniać wymagań dotyczących budynków użyteczności publicznej. Prowadzenie żywienia lub dożywiania wymaga stosowania odrębnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności i żywienia.
Od dnia 1 września 2020 r. wszystkie punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego powinny działać z zastosowaniem przepisów przytoczonego na wstępie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Okres przystosowawczy upłynął bowiem z dniem 31 sierpnia 2020 r.
Materiały
INNA FORMA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGOinna_forma_wychowania_2017.pdf 0.14MB