W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wietrzenie sal w szkołach

21.09.2021

Wietrzenie sal lekcyjnych jest jednym z elementów higieny procesów nauczania poprawiającym jego skuteczność. Pomieszczenia wietrzyć należy głównie ze względu na wzrost stężenia dwutlenku węgla, którego nadmierna ilość w powietrzu wdychanym przez nauczycieli i uczniów może prowadzić do zmniejszenia koncentracji i ograniczenia przyswajania wiadomości w trakcie zajęć edukacyjnych.

dziewczynka siedząca sama w ławce szkolnej w pustej klasie, podpierająca głowę ręką, patrząca przez zamknięte okna

Człowiek do oddychania potrzebuje około 20 m3 świeżego powietrza na godzinę, a każdy z nas  wydycha powietrze, w którym stężenie  dwutlenku węgla wynosi ok. 3%. Jeśli pomieszczenie jest słabo wentylowane i jednocześnie przebywa w nim osób wiele, stężenie CO2 w powietrzu rośnie. Kiedy wdychamy takie powietrze, zawarty w nim dwutlenek węgla rozpuszcza się we krwi i reagując z wodą tworzy kwas węglowy, który rozkłada się na jony wodorowy i wodorowęglanowy. Wzrost ilości jonów wodorowych prowadzi z kolei do zakwaszania się krwi i zaburzenia równowagi elektrolitów, a w rezultacie do pogorszenia naszego samopoczucia i spadku wydajności intelektualnej. Stajemy się zmęczeni, otępiali i mniej skłonni do wysiłku intelektualnego i fizycznego. Nie należy się zatem dziwić dzieciom, które przebywając w zamkniętych i nie wietrzonych klasach, po dwóch kwadransach zasypiają i tracą koncentrację, irytując tym nauczycieli.

 

Za próg bezpieczeństwa podczas 8 godzinnego dnia pracy przyjmuje się stężenie CO2 równe 5000 ppm (cząsteczek CO2 na milion cząsteczek powietrza). Jest to jednak granica bezpieczeństwa, a nie komfortu i wpływu na zdrowie. Przyjmuje się, że powietrze o bardzo dobrej jakości powinno zawierać nie więcej niż 600 ppm, a minimum higieniczne to 1000 ppm. Poza tą granicą uznaje się powietrze za niewłaściwe i mające niekorzystny wpływ na pracę umysłową.

 

Klasy należy wietrzyć również ze względu na:

  • ograniczenie wzrostu wilgotności powietrza, która sprzyja rozwojowi roztoczy i pleśni, stanowiących jedne z ważniejszych alergenów, powodujących zaostrzenie astmy i pozostałych chorób alergicznych,
  • obniżenie temperatury powietrza w pomieszczeniach, jak również
  • zmniejszenie stężenia lotnych związków organicznych, emitowanych przez materiały budowlane i wykończeniowe oraz elementy wyposażenia pomieszczeń,
  • profilaktykę zakażeń wirusem SARS-CoV-2, zwłaszcza w kontekście nowej mutacji DELTA.

 

Zwiększenie wymiany powietrza przez wietrzenie pomieszczeń jest rozwiązaniem ograniczającym szerzenie infekcji wśród osób wspólnie przebywających w pomieszczeniu. Jak wskazują naukowcy z Polskiej Akademii Nauk, wirus DELTA jest trochę innym wariantem SARS-CoV-2 niż wcześniejsze. Szerzy się bardziej drogą powietrzną, a mniej drogą kropelkową. Ich zdaniem, szkoła to miejsce, które może szczególnie przyczynić się do wzrostu liczby infekcji SARS-CoV-2. Infekcja wariantem DELTA koronawirusa szerzy się wyjątkowo łatwo w zamkniętych pomieszczeniach, w których przebywają duże grupy ludzi oraz częściej wywołuje groźne objawy. W związku z powyższym, naukowcy z PAN zalecają intensywne wietrzenie pomieszczeń szkolnych nawet kosztem tego, że w szczególnie chłodne dni dzieci i nauczyciele musieliby w szkole funkcjonować w ciepłych okryciach. Najlepiej, żeby podczas lekcji okna były cały czas otwarte lub wyraźnie uchylone. Stale dopływające świeże powietrze rozcieńcza to ewentualnie skażone wirusem i sprawia, że infekcje nie następują tak łatwo.

 

Pełna treść stanowiska PAN: https://informacje.pan.pl/index.php/informacje/materialy-dla-prasy/3429-stanowisko-20-apel-o-pilne-i-konsekwentne-wdrozenie-w-szkolach-procedur-wmt-wietrzenie-maseczki-testowanie)

 

{"register":{"columns":[]}}