W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Oddział Higieny Dzieci i Młodzieży

Bezpieczny wypoczynek dzieci

Bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży, organizator wypoczynku ma obowiązek zgłoszenia kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku. Informacja o organizowanym wypoczynku umieszczana jest w Bazie wypoczynku MEN.   

W przypadku szkół lub placówek zgłoszeniu nie podlega zamiar zorganizowania wypoczynku trwającego do 3 dni.

Rozporządzenie określa również m.in.:

  • liczbę uczestników wypoczynku w grupie pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 20 osób, w przypadku grupy  dzieci do 10 roku życia oraz grupy mieszanej, w której są dzieci do 10 roku życia nie może przekraczać 15 osób;
  • obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy.

Głównym obowiązkiem organizatora wypoczynku,  zgodnie z art. 92 c ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jest  zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku, w szczególności organizacja wypoczynku w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunków higieniczno-sanitarnych, określonych w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizacja wypoczynku w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku.

Obiekt, w którym planowana jest organizacja wypoczynku, musi spełniać następujące wymagania zawarte m.in. w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:

-pomieszczenia spełniają wymagania w zakresie wysokości (min. 2,5 m)

-we wszystkich pomieszczeniach powinna być zapewniona wentylacja;

-co najmniej 50% powierzchni okien ma konstrukcję umożliwiającą otwieranie;

-czynne punkty świetlne i  zabezpieczone w osłony;

-ogrodzony teren placówki;

-nawierzchnie dróg i przejść powinny być równe i utwardzone;

-boiska i tereny do gier sportowych muszą zapewniać bezpieczne użytkowanie;

-urządzenia i sprzęt sportowy utrzymany w dobrym stanie sanitarno–technicznym;

-piaskownice powinny być zabezpieczone przed ewentualnym zanieczyszczeniem przez zwierzęta;

-zapewniać właściwe gromadzenie odpadów;

 Przy organizacji wypoczynku z noclegiem ważnym elementem jest zapewnienie właściwych warunków dla uczestników do odpoczynku nocnego:

-powierzchnia pokoi powinna zapewniać łatwy dostęp do wyposażenia;

-zachowanie odstępu pomiędzy łóżkami;

-temperatura min.20°C w okresie X-IV;

- właściwe wyposażenie pokoi.

Niezależnie od formy organizowanego wypoczynku w obiekcie muszą znajdować się pomieszczenia sanitarne, w których zapewniony jest dostęp do ciepłej i zimnej bieżącej wody oraz są zachowane standardy dostępności do urządzeń sanitarnych (1 miskę ustępową dla 10 kobiet, 1 miskę ustępową i 1 pisuar dla 20 mężczyzn, 1 urządzenie natryskowe dla 15 osób,1 umywalkę dla 5 osób – obiekty przeznaczone na pobyt stały; co najmniej jedna umywalka na 20 osób, co najmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar na 30 mężczyzn oraz jedna miska ustępowa na 20 kobiet -  pobyt czasowy).

Ustawa z dnia 7 września 1991 r . o systemie oświaty nakłada na organizatora obowiązek zapewnienia opieki medycznej dla uczestników w razie konieczności jej udzielenia.

Opiekunowie i wychowawcy muszą posiadać aktualne orzeczenie lekarskie do celów  sanitarno-epidemiologicznych, co jest uregulowane w Ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Całość terenu jak i obiekt wypoczynku muszą być utrzymywane w czystości i porządku.

Na placówkach wypoczynku obowiązuje całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych.

 

Wymagania w stosunku do organizacji wypoczynku pod namiotami zawarte są w opracowanej przez Główny Inspektorat Sanitarny  Instrukcji w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla stacjonarnych obozów pod namiotami.

https://www.gov.pl/web/gis/instrukcja-w-sprawie-wymagan-higieniczno-sanitarnych-dla-stacjonarnych-obozow-pod-namiotami

 

Podstawy prawne:

1. Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U.2021.195 tj.).

2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r . o systemie oświaty (Dz.U. 2021.1915 tj.).

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U.2016.452 ze zm.).

4.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2019.1065 tj.).

5. Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. 2021.2069 tj.).

6. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U.2021.276 tj.).

7. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2021.888 tj.).

8. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U.2017.2166 tj.).

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020.1604 tj.). 

 

Materiały

Ocena warunków higieniczno-sanitarnych letniego wypoczynku dzieci i młodzieży w 2024 roku na terenie województwa podkarpackiego ocena końcowa
Ocena​_warunków​_higieniczno-sanitarnych​_letniego​_wypoczynku​_dzieci​_i​_młodzieży​_w​_2024​_roku​_na​_terenie​_województwa​_podkarpackiego.pdf 0.29MB
Poradnik​_bezpiecznego​_wypoczynku​_2022-2023
Poradnik​_bezpiecznego​_wypoczynku​_2022-2023.pdf 5.47MB
{"register":{"columns":[]}}