Kryteria i warunki, jakie muszą spełniać ich członkowie
Wszyscy kandydaci, którzy ubiegają się o członkostwo w sieci, muszą spełniać poniższe kryteria i warunki.
- Wzmacnianie pozycji pacjenta i opieki skupionej na nim:
- wprowadzanie strategii zapewniających opiekę skupioną na pacjencie, przestrzeganie praw pacjenta (m.in. prawa do: świadomej zgody, uzyskania informacji dotyczących zdrowia pacjenta, wglądu we własną dokumentację medyczną, prywatności, składania skarg i otrzymania rekompensaty, wzmocnienia pozycji i udziału pacjenta – np. poprzez strategie dotyczące zarządzania obsługą klienta, strategie w zakresie edukacji pacjentów i aktywnego udziału pacjentów i ich rodzin w ramach zakładu opieki zdrowotnej);
- zapewnienie jasnych i przejrzystych informacji o procedurach składania skarg oraz o środkach zaradczych i formach rekompensaty, które są dostępne dla pacjentów krajowych i zagranicznych;
- umożliwienie pacjentom wyrażenia opinii na temat opieki i zapewnienie aktywnej oceny zadowolenia pacjenta z opieki;
- stosowanie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych i zapewnienie dostępu do dokumentacji medycznej i informacji klinicznych zgodnie z przepisami unijnymi dotyczącymi ochrony danych, a także z krajowymi środkami wykonawczymi, w szczególności z dyrektywą 95/46/WE;
- zapewnienie, by świadoma zgoda osoby, której dotyczą dane, była udzielana zgodnie z wymogami określonymi w art. 2 lit. e) niniejszej decyzji delegowanej. Zgoda powinna być udzielana przede wszystkim dobrowolnie, jednoznacznie i wyraźnie przez osobę, której dane dotyczą, lub przez jej przedstawiciela ustawowego – po uzyskaniu odpowiedniej informacji o celu, charakterze, znaczeniu i konsekwencjach użycia jej danych osobowych i danych dotyczących zdrowia w przypadku wymiany danych osobowych dotyczących zdrowia na podstawie niniejszej decyzji delegowanej oraz o jej prawach wynikających z odnośnych przepisów z zakresu ochrony danych. Udzieloną zgodę należy odpowiednio udokumentować;
- zapewnienie przejrzystości (m.in. dostępu do informacji o wynikach badań klinicznych, możliwościach leczenia oraz o zastosowanych normach jakościowych i normach bezpieczeństwa).
2. Organizacja, zarządzanie i ciągłość działalności:
- stosowanie przejrzystych zasad i procedur w organizacji i zarządzaniu (przede wszystkim procedur związanych z transgranicznym zarządzaniem przypadkami pacjentów w swojej dziedzinie wiedzy specjalistycznej);
- zapewnienie przejrzystości opłat;
- posiadanie planu ciągłości działania w określonych ramach czasowych – m.in. zapewnienie:
- podstawowej opieki medycznej w przypadku niespodziewanego braku dostępu do zasobów lub (w razie potrzeby) dostępu, lub skierowania do alternatywnych zasobów,
- stabilności, możliwości technicznych i wiedzy specjalistycznej, np. plan zarządzania zasobami ludzkimi i aktualizacje technologiczne.
3. Szkolenia i prowadzenie badań naukowych:
- możliwość prowadzenia szkoleń na poziomie akademickim, uniwersyteckim lub specjalistycznym;
- możliwości personalne, techniczne i strukturalne oraz dysponowanie różnorodnymi umiejętnościami i zasobami;
- możliwość prowadzenia badań naukowych i udokumentowane doświadczenie w zakresie prowadzenia badań naukowych w dziedzinie wiedzy danej sieci na poziomie krajowym i międzynarodowym;
- prowadzenie działalności naukowej i edukacyjnej związanej ze swoją dziedziną wiedzy specjalistycznej w celu poprawy poziomu wiedzy i możliwości technicznych świadczeniodawców w ramach tego samego łańcucha opieki w zakładzie świadczeniodawcy i poza nim, np. ustawiczne kształcenie medyczne i nauczanie na odległość.
4. Wymiana wiedzy specjalistycznej, systemów informacji i narzędzi e-zdrowia:
- możliwość wymiany wiedzy specjalistycznej z innymi świadczeniodawcami i ich wspieranie;
- posiadanie gotowych procedur i ram zapewniających zarządzanie danymi medycznymi oraz ich ochronę i wymianę, m.in. potwierdzone wyniki, wskaźniki procesu oraz rejestry pacjentów w określonej dziedzinie wiedzy specjalistycznej zgodne z prawodawstwem unijnym dotyczącym ochrony danych, w szczególności z dyrektywą 95/46/WE i z art. 2 lit. e) niniejszej decyzji delegowanej;
- możliwość wspierania korzystania z telemedycyny i innych narzędzi e-zdrowia w swoich zakładach i poza nimi przez spełnienie minimalnych wymogów w zakresie interoperacyjności i — w stosownych przypadkach — stosowanie uzgodnionych norm i zaleceń;
- korzystanie z zestandaryzowanych systemów informacji i kodowania zgodnie z uznanymi systemami krajowymi lub międzynarodowymi, np. z Międzynarodową Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych i uzupełniającymi ją kodami w stosownych przypadkach.
5. Wiedza specjalistyczna, dobre praktyki, jakość, bezpieczeństwo pacjentów i ocena opieki przez pacjentów:
- posiadanie systemu i planów zapewniania jakości lub zarządzania jakością, które obejmują zarządzanie systemem i jego ocenę;
- posiadanie programu lub planu bezpieczeństwa pacjentów, który obejmuje określone cele, procedury, normy i procesy oraz wskaźniki wyników odnoszące się do kluczowych obszarów, takich jak: system informacji, system raportowania i edukacji w zakresie zdarzeń niepożądanych; działalność szkoleniowo-edukacyjna; higiena rąk; zakażenia związane z opieką zdrowotną; błędy w stosowaniu leków i bezpieczne stosowanie leków; bezpieczne procedury i operacje; bezpieczna identyfikacja pacjentów;
- zobowiązanie do stosowania technologii medycznych i leczenia opartych na najlepszej wiedzy i dowodach;
- rozwijanie i stosowanie wytycznych klinicznych i zestandaryzowanej ścieżki w swojej dziedzinie wiedzy specjalistycznej.
6. Kompetencje, doświadczenie i wyniki opieki:
- prowadzenie dokumentacji kompetencji, doświadczenia i działalności (np. zakresu działalności, przyjęć pacjentów, zgromadzonego doświadczenia, a w miarę możliwości również minimalnej/optymalnej liczby pacjentów na rok zgodnie z zawodowymi/technicznymi normami lub zaleceniami);
- dysponowanie dowodami dobrej opieki klinicznej i dobrych wyników zgodnie z dostępnymi normami, wskaźnikami i z dostępną wiedzą oraz dowodami, że prowadzone leczenie jest uznane przez międzynarodową naukę medyczną pod względem bezpieczeństwa, wartości i potencjalnych pozytywnych wyników klinicznych.
7. Określone zasoby ludzkie, strukturalne i sprzętowe oraz organizacja opieki:
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej charakterystyki zasobów ludzkich, np. rodzaju, liczby osób, ich kwalifikacji i umiejętności;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej charakterystyki, organizacji i funkcjonowania poszczególnych wielodyscyplinarnych zespołów medycznych;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej określonego sprzętu w ośrodku lub sprzętu łatwo dostępnego (np. laboratoriów radioterapeutycznych, sprzętu do przeprowadzania zabiegów hemodynamicznych), w tym — w stosownych przypadkach i w zależności od dziedziny wiedzy specjalistycznej — możliwości przetwarzania i wymiany informacji i obrazów biomedycznych oraz zarządzania nimi (np. obrazów powstałych w wyniku badań radiologicznych wykonywanych przy pomocy aparatów rentgenowskich, badań mikroskopowych, wideoendoskopowych i innych badań dynamicznych) lub wymiany próbek klinicznych z zewnętrznymi świadczeniodawcami.
Informacje o publikacji dokumentu
- Ostatnia modyfikacja:
- 05.01.2018 11:21 Rafał Babraj
- Pierwsza publikacja:
- 05.01.2018 11:22 Rafał Babraj