Informacja o działaniu
Warunki uzyskania pomocy
Pomoc finansową na realizację operacji w ramach działania 5.1 Plany produkcji i obrotu, o którym mowa w art. 66 rozporządzenia nr 508/2014, przyznaje się na przygotowanie i wdrażanie planów produkcji i obrotu.
I. Do kosztów kwalifikowalnych operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 66 rozporządzenia nr 508/2014, w zakresie przygotowania planów produkcji i obrotu, zalicza się koszty:
- badania rynku oraz analiz, służących opracowaniu planu produkcji i obrotu,
- dodatku do wynagrodzenia pracowników beneficjenta z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych danego pracownika związanych z przygotowaniem planu produkcji i obrotu - może być przyznany w postaci wyłącznego wynagrodzenia za pracę wykonywaną przy realizacji operacji związanej z przygotowaniem planów produkcji i obrotu albo jako uzupełnienie takiego wynagrodzenia, w wysokości do 40% wynagrodzenia podstawowego, i jest kwalifikowalny, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
- przyznanie dodatku jest zgodne z przepisami prawa pracy,
- dodatek został przewidziany w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania beneficjenta,
- dodatek został wprowadzony przez beneficjenta co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie,
- dodatek obejmuje wszystkich pracowników beneficjenta, a zasady jego przyznawania są takie same w przypadku pracowników zaangażowanych w realizację operacji oraz pozostałych pracowników beneficjenta,
- dodatek jest kwalifikowalny wyłącznie w okresie zaangażowania pracownika w realizację operacji,
- wysokość dodatku jest uzależniona od zakresu dodatkowych obowiązków, przy czym w przypadku wykonywania zadań w kilku operacjach u tego samego beneficjenta pracownikowi jest przyznawany wyłącznie jeden dodatek rozliczany proporcjonalnie do zaangażowania pracownika w realizację operacji,
- wynagrodzenia brutto osób niebędących pracownikami beneficjenta, z którymi beneficjent zawarł umowę cywilnoprawną w celu przygotowania planu produkcji i obrotu, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
- charakter zadań uzasadnia zawarcie umowy cywilnoprawnej,
- umowa cywilnoprawna nie może dotyczyć zadań wykonywanych w sposób ciągły,
- wynagrodzenie z tytułu umowy cywilnoprawnej zostało wskazane we wniosku o dofinansowanie,
- rozliczenie umowy cywilnoprawnej następuje na podstawie protokołu sporządzonego przez osobę wykonującą zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej, wskazującego wykonanie zadań zgodne z umową, liczbę oraz ewidencję godzin w danym miesiącu kalendarzowym, w którym wykonywano zadania związane z przygotowaniem i wdrożeniem planu produkcji i obrotu, wraz z dokumentem księgowym potwierdzającym poniesienie wydatku,
- wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która wykonywała zadania związane z przygotowaniem planów produkcji i obrotu, jeżeli:
- osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wykonuje osobiście zadania w ramach realizacji operacji, pod warunkiem wyraźnego wskazania tej formy zaangażowania oraz określenia zakresu obowiązków we wniosku o dofinansowanie,
- wysokość wynagrodzenia została wskazana we wniosku o dofinansowanie,
- zostały potwierdzone protokołem sporządzonym przez osobę wykonującą zadania, wskazującym wykonanie zadań zgodne z umową, liczbę oraz ewidencję godzin w danym miesiącu kalendarzowym, w którym wykonywano zadania związane z przygotowaniem i wdrożeniem planu produkcji i obrotu, wraz z dokumentem księgowym potwierdzającym poniesienie wydatku,
- delegacji służbowych pracowników beneficjenta niezbędnych dla prawidłowej realizacji operacji,
- podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników beneficjenta realizujących operację z zakresu wiedzy oraz umiejętności wymaganych do prawidłowej i efektywnej realizacji tej operacji, w tym udział w szkoleniach,
- wyposażenia stanowiska pracy pracowników beneficjenta realizujących operację wyłącznie w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w wymiarze co najmniej 1/2 etatu,
- administracyjne, które nie mogą przekroczyć 3% wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji, obejmujące w szczególności koszty opłat za zużytą wodę, energię elektryczną i nośniki energii, koszty usług prawniczych, księgowych, konsultingowych, pocztowych, telekomunikacyjnych, kurierskich, bankowych, jak również koszty opłat skarbowych i notarialnych, oraz koszty zakupu materiałów biurowych, niezbędne do realizacji projektu, z zastrzeżeniem, że usługi prawnicze oraz konsultingowe nie mogą mieć charakteru ciągłego oraz nie mogą być związane z bieżącą działalnością beneficjenta.
II. Do kosztów kwalifikowalnych operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 66 rozporządzenia nr 508/2014, w zakresie wdrażania planów produkcji i obrotu, zalicza się koszty:
- wdrażania celów uznanych organizacji producentów ryb, określonych w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1379/2013", realizowanych w oparciu o środki wymienione w art. 8 rozporządzenia nr 1379/2013,
- dodatku do wynagrodzenia pracowników beneficjenta z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych danego pracownika związanych z realizacją planu produkcji i obrotu - może być przyznany w postaci wyłącznego wynagrodzenia za pracę wykonywaną przy realizacji operacji związanej z przygotowaniem planów produkcji i obrotu albo jako uzupełnienie takiego wynagrodzenia, w wysokości do 40% wynagrodzenia podstawowego, i jest kwalifikowalny, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
- przyznanie dodatku jest zgodne z przepisami prawa pracy,
- dodatek został przewidziany w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania beneficjenta,
- dodatek został wprowadzony przez beneficjenta co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie,
- dodatek obejmuje wszystkich pracowników beneficjenta, a zasady jego przyznawania są takie same w przypadku pracowników zaangażowanych w realizację operacji oraz pozostałych pracowników beneficjenta,
- dodatek jest kwalifikowalny wyłącznie w okresie zaangażowania pracownika w realizację operacji,
- wysokość dodatku jest uzależniona od zakresu dodatkowych obowiązków, przy czym w przypadku wykonywania zadań w kilku operacjach u tego samego beneficjenta pracownikowi jest przyznawany wyłącznie jeden dodatek rozliczany proporcjonalnie do zaangażowania pracownika w realizację operacji,
- wynagrodzenia brutto osób niebędących pracownikami beneficjenta, z którymi beneficjent zawarł umowę cywilnoprawną w celu realizacji planu produkcji i obrotu, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
- charakter zadań uzasadnia zawarcie umowy cywilnoprawnej,
- umowa cywilnoprawna nie może dotyczyć zadań wykonywanych w sposób ciągły,
- wynagrodzenie z tytułu umowy cywilnoprawnej zostało wskazane we wniosku o dofinansowanie,
- rozliczenie umowy cywilnoprawnej następuje na podstawie protokołu sporządzonego przez osobę wykonującą zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej, wskazującego wykonanie zadań zgodne z umową, liczbę oraz ewidencję godzin w danym miesiącu kalendarzowym, w którym wykonywano zadania związane z przygotowaniem i wdrożeniem planu produkcji i obrotu, wraz z dokumentem księgowym potwierdzającym poniesienie wydatku,
- wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która wykonywała zadania związane z realizacją planu produkcji i obrotu, jeżeli:
- osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wykonuje osobiście zadania w ramach realizacji operacji, pod warunkiem wyraźnego wskazania tej formy zaangażowania oraz określenia zakresu obowiązków we wniosku o dofinansowanie,
- wysokość wynagrodzenia została wskazana we wniosku o dofinansowanie,
- zostały potwierdzone protokołem sporządzonym przez osobę wykonującą zadania, wskazującym wykonanie zadań zgodne z umową, liczbę oraz ewidencję godzin w danym miesiącu kalendarzowym, w którym wykonywano zadania związane z przygotowaniem i wdrożeniem planu produkcji i obrotu, wraz z dokumentem księgowym potwierdzającym poniesienie wydatku,
- delegacji służbowych pracowników beneficjenta niezbędnych dla prawidłowej realizacji operacji,
- administracyjne obejmujące w szczególności koszty opłat za zużytą wodę, energię elektryczną i nośniki energii, koszty usług prawniczych, księgowych, konsultingowych, pocztowych, telekomunikacyjnych, kurierskich, bankowych, jak również koszty opłat skarbowych i notarialnych, oraz koszty zakupu materiałów biurowych, niezbędne do realizacji projektu, z zastrzeżeniem, że usługi prawnicze oraz konsultingowe nie mogą mieć charakteru ciągłego oraz nie mogą być związane z bieżącą działalnością beneficjenta.
- dostosowania produkcji do wymogów rynkowych, w tym:
- szkoleń z zakresu obróbki wstępnej ryb,
- szkoleń z zakresu standaryzacji produktów rybnych wprowadzanych do obrotu,
- zakupu środków służących standaryzacji produktów rybnych oferowanych do sprzedaży,
- zakupu środków służących wstępnej obróbce ryb i wprowadzania ich do obrotu,
- kontroli i nadzoru weterynaryjnego,
- zakupu i modernizacji infrastruktury technicznej niezbędnej do utrzymania jakości ryb wyładowywanych ze statków rybackich,
- zakupu, modernizacji oraz rozbudowy magazynowych systemów informatycznych,
- badań laboratoryjnych ryb mogących potencjalnie zawierać pozostałości zanieczyszczeń,
- kierowania podażą produktów członków danej uznanej organizacji producentów ryb i obrotem tymi produktami, w tym:
- szkoleń z zakresu zarządzania sprzedażą,
- analizy potencjału rynkowego organizacji oraz oceny konkurencyjności organizacji na rynku,
- zakupu systemów umożliwiających elektroniczną sprzedaż ryb,
- wprowadzenia do obrotu gatunków ryb określonych w przepisach w sprawie gatunków ryb, których zasoby wymagają wzmożonej ochrony lub wzmożonego nadzoru,
- promowania w sposób niedyskryminujący pochodzących z Unii Europejskiej produktów rybnych członków danej organizacji, z wykorzystaniem w szczególności certyfikatów, obejmujących chronione nazwy pochodzenia, znaki jakości, oznaczenia geograficzne, gwarantowane tradycyjne specjalności, w szczególności w zakresie przestrzegania oraz utrzymania zasad zrównoważonego rozwoju rybołówstwa, w tym:
- udziału w krajowych i zagranicznych branżowych targach i wystawach,
- szkoleń i działań edukacyjnych w zakresie certyfikacji i znakowania produktów rybnych,
- certyfikacji produktów oraz certyfikacji łańcucha dostaw zrównoważonego rybołówstwa i zrównoważonej akwakultury oraz metod przetwarzania przyjaznych dla środowiska,
- kontrolowania i podejmowania środków w celu zapewnienia zgodności działalności członków danej uznanej organizacji producentów ryb z zasadami określonymi przez tę organizację, w tym:
- opracowania programów obserwacji i kontroli działalności członków organizacji,
- audytu stwierdzającego spełnianie przez członków organizacji zasad przez nią określonych,
- propagowania programów szkolenia zawodowego i współpracy w celu zachęcenia młodych ludzi do podjęcia działalności w tym sektorze, w tym:
- opracowania programów szkolenia zawodowego,
- szkoleń, w tym praktyk zawodowych, dla osób podejmujących pracę w rybołówstwie,
- ograniczenia oddziaływania połowów na środowisko, w tym przez realizację środków służących poprawie selektywności narzędzi połowowych, w tym:
- modernizacji narzędzi połowowych w celu uzyskania wyższej selektywności,
- zakupu technologii pozwalających na prowadzanie bardziej zrównoważonych połowów, w tym pozwalających na unikanie przyłowów obejmujących również przyłowy ptaków i ssaków,
- szkoleń z zakresu zrównoważonego rybołówstwa, jakości produktów rybnych, przepisów z zakresu rybołówstwa oraz rezultatów uzgodnień z zakresu rybołówstwa na forach międzynarodowych,
- promowania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu poprawy obrotu i kształtowania cen produktów rybnych, w tym szkoleń z zakresu handlu elektronicznego tymi produktami,
- ułatwienia konsumentom dostępu do informacji dotyczących produktów rybnych, w tym:
- założenia i utrzymania stron internetowych,
- wdrożenia systemów znakowania produktów rybnych,
- propagowania wartości odżywczej i jakości produktów rybnych,
- wspólnego planowania działalności połowowej członków danej organizacji i wspólnego zarządzania tą działalnością w zależności od stosowanej przez państwa członkowskie organizacji zarządzania żywymi zasobami morza, w tym opracowywania i realizacji środków poprawy selektywności działalności połowowej i doradzania właściwym organom, w tym:
- uczestnictwa w spotkaniach właściwych organów zarządzania rybołówstwem na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym,
- składek związanych z członkostwem w organizacjach zajmujących się rybołówstwem oraz rynkiem rybnym,
- unikania i minimalizowania przypadkowych połowów przez zaangażowanie w rozwój środków technicznych i ich stosowanie oraz jak najlepsze wykorzystanie przypadkowych połowów stad handlowych bez tworzenia rynku dla połowów, które są poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, zgodnie odpowiednio z art. 15 ust. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.) lub z planami strategicznymi, o których mowa w art. 34 ust. 2 tego rozporządzenia, w tym:
- koszty zabezpieczenia i przechowywania przypadkowych połowów stad handlowych w celu przekazania ich do wyspecjalizowanych zakładów przetwórstwa,
- zakupu środków służących do zabezpieczenia i przechowywania przypadkowych połowów stad handlowych w celu przekazania ich do wyspecjalizowanych zakładów przetwórstwa,
- propagowania praktyk połowowych przyczyniających się do zapobiegania i ograniczania przypadkowych połowów,
- zarządzania miejscem tymczasowego składowania produktów rybołówstwa, w tym zakupu i modernizacji magazynowych systemów informatycznych,
- promowania zrównoważonej działalności w zakresie akwakultury, szczególnie w kategoriach ochrony środowiska, zdrowia i dobrostanu zwierząt, w tym:
- szkoleń i działań edukacyjnych w zakresie certyfikacji, znakowania, ochrony środowiska, zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- certyfikacji produktów zrównoważonego rybołówstwa i zrównoważonej akwakultury oraz metod przetwarzania przyjaznych dla środowiska,
- gromadzenia informacji o produktach rybnych podlegających obrotowi, w tym informacji gospodarczych o pierwszej sprzedaży produktów rybnych, oraz o prognozach dotyczących produkcji, w tym:
- przeprowadzenia analizy rynku,
- zakupu bazy danych i sprzętu informatycznego do gromadzenia danych o obrocie i pierwszej sprzedaży produktów rybnych,
- gromadzenia informacji środowiskowych, w tym monitoringu zwierząt drapieżnych powodujących straty w zasobach morskich i akwakulturze,
- planowania zarządzania działalnością w zakresie akwakultury członków danej uznanej organizacji producentów ryb, w tym:
- szkoleń z zakresu zarządzania sprzedażą,
- analizy potencjału rynkowego danej organizacji oraz oceny konkurencyjności organizacji na rynku,
- opracowania strategii wprowadzania do obrotu produktów akwakultury,
- przeprowadzenia analiz rynku produktów akwakultury,
- audytu stwierdzającego spełnianie przez członków danej organizacji zasad przez nią określonych,
- wspierania programów zawodowych w celu promowania produktów zrównoważonej akwakultury, w tym:
- opracowania planów promocji produktów zrównoważonej akwakultury,
- szkoleń dla osób podejmujących pracę w akwakulturze,
- opracowania programów szkolenia zawodowego.
Pomoc przyznaje się:
Uznanym organizacjom producentów ryb lub ich związkom
Wysokość pomocy
Pomoc finansową na realizację operacji w ramach działania 5.1 Plany produkcji i obrotu, przyznaje się w formie zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych w wysokości:
- 75% tych kosztów - w przypadku uznanych organizacji producentów ryb lub ich związków, będących mikro-, małym lub średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu zalecenia Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji przedsiębiorstw mikro, małych i średnich (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2003, str. 36), zwanego dalej "zaleceniem 2003/361/WE",
- 30% tych kosztów - w przypadku uznanych organizacji producentów ryb lub ich związków, innych niż wymienione w pkt 1.
Zasady składania wniosków o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie składa się w formie pisemnej, w postaci papierowej wraz z wymaganymi załącznikami do oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce realizacji operacji.
Wniosek o dofinansowanie można złożyć:
- osobiście przez wnioskodawcę albo przez osobę upoważnioną przez wnioskodawcę (złożenie wniosku potwierdza się na piśmie, wskazując datę i godzinę wpływu wniosku oraz opatrując pieczęcią Agencji oraz podpisem osoby przyjmującej wniosek),
- przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów prawa pocztowego (za datę złożenia wniosku uznaje się datę stempla pocztowego).
Wybór projektów
Lista wniosków o dofinansowanie do oceny jest sporządzana na podstawie kolejności złożenia wniosków o dofinansowanie. W przypadku takiej samej daty złożenia wniosku o dofinansowanie o kolejności wniosków decyduje kwota wnioskowanej pomocy, przy czym pierwszeństwo uzyskuje operacja z niższą wnioskowaną kwotą pomocy.
Inne szczegółowe informacje o zasadach naboru, w tym o warunkach i trybie przyznawania wypłaty i zwrotu dofinansowania zawarte są w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze” (Dz. U. poz. 1965 z poźn. zm.).