W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

O nas

Warmińsko-Mazurski Oddział Regionalny powstał w 2000 r., jako jeden z 16 Oddziałów ARiMR w Polsce. Początkowo głównym zadaniem była obsługa programu SAPARD. W 2002 r. powstały biura powiatowe w ramach przygotowań do pełnienia funkcji agencji płatniczej dla instrumentów WPR. zmodyfikowano też struktury samego Oddziału.

Po akcesji Polski do UE w 2004 r. znacznie poszerzył się zakres działań ARiMR. Przede wszystkim wdrożono płatności bezpośrednie do gruntów rolnych oraz rozszerzono możliwości pozyskiwania pomocy na działania inwestycyjne.

W Warmińsko-Mazurskim OR ARiMR zatrudnionych jest aktualnie ok. 520 osób w 8 biurach oddziału i 19 biurach powiatowych.

Struktura Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Regionalnego obejmuje:

  • Biuro Wsparcia Inwestycyjnego (BWI)
  • Biuro Działań Społecznych i Środowiskowych oraz Płatności Bezpośrednich (BDSPB)
  • Biuro Kontroli na Miejscu (BKM)
  • Biuro Rejestracji Zwierząt (BRZ)
  • Biuro Kontroli Wewnętrznej (BKW)
  • Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi (BZZL)
  • Biuro Finansowo-Księgowe (BFK)
  • Biuro Oddziału Regionalnego (BOR)
  • Samodzielne stanowiska pracy

Biuro Wsparcia Inwestycyjnego

Realizuje zadania związane z rozpatrywaniem wniosków o dofinansowanie projektów inwestycyjnych, począwszy od przedakcesyjnego programu SAPARD, a następnie w ramach SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006, SPO "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006", PROW 2004-2006, PO "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" oraz PROW 2007-2013.
Obecnie wdrażany jest PROW 2014-2020, oraz PO „Rybactwo i Morze” 2014-2020.Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Zakończono rozliczanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach działań inwestycyjnych. Z pomocy skorzystało blisko 6 500 beneficjentów z województwa warmińsko-mazurskiego, a całkowita wypłacona kwota to ponad 991 mln zł.

Największym zainteresowaniem cieszyły się następujące działania:
    "Modernizacja gospodarstw rolnych" - 3 226 wniosków złożonych (kwota wypłacona: 441,5 mln zł),
    "Ułatwianie startu młodym rolnikom" - 2 809 wniosków złożonych (kwota wypłacona: 153,5 mln zł),
    "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" - 2 510 wniosków złożonych (kwota wypłacona: 135,7 mln zł),
    "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" - 1 523 wniosków złożonych (kwota wypłacona: 72,7 mln zł).
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020
PROW 2014-2020 stanowi kontynuację poprzedniego okresu oprogramowania i jest podstawowym instrumentem finansowym do przeprowadzania zmian strukturalnych i inwestycyjnych na terenach wiejskich.
Łączne środki publiczne przeznaczone na realizację programu to 13,5 mld euro, z czego ok. 1/3 zostanie przeznaczona na osiągnięcie głównego celu – zwiększenie konkurencyjności i rentowności gospodarstw rolnych.

Wdrażane poddziałania: 
"Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych"
- 4.1.1 Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach Natura 2000
- 4.1.2 Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych
- 4.1.3 Modernizacja gospodarstw rolnych
"Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof"
- 5.1 Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej
"Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof"
- 5.2 Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej
"Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej"
- 6.4 Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej

Biuro Działań Społecznych i Środowiskowych oraz Płatności Bezpośrednich

W skład BDSPB wchodzą:

  1. Wydział ds. PROW i Płatności Bezpośrednich
  2. Wydział ds. Windykacji
  3. Wydział ds. Odwołań
  4. Wydział ds. Rynków Rolnych i Organizacji Producentów
  5. Wydział ds. Działań Premiowych

BDSPB realizuje zadania m.in. dotyczące obsługi wybranych działań w ramach przyznawania pomocy lub wypłaty płatności:

  • Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Grupy producentów rolnych,

  • Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Tworzenie grup producentów i organizacji producentów,
Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników,
Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw,
Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi,
Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich,

  • Wspólnej Organizacji Rynku Owoców i Warzyw,
  • Mechanizmu pomocy finansowej na ograniczenie produkcji mleka,
  • Mechanizmu dalszego wsparcia kryzysowego producentów owoców i warzyw,
  • Mechanizmu nadzwyczajnej pomocy dostosowawczej dla producentów mleka i rolników w innych sektorach hodowlanych.

Do zadań realizowanych przez BDSPB należy również m.in :

  • uznawanie grup, organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i organizacji międzybranżowych;
  • koordynowanie i nadzór działań realizowanych przez biura powiatowe, m.in. z zakresu: systemów wsparcia bezpośredniego, działań Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 , Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 i 2014-2020; programów wsparcia krajowego;
  • prowadzenie spraw w trybie administracyjnym jako organ I instancji;
  • prowadzenie spraw w trybie administracyjnym jako organ II instancji (rozpatrywanie odwołań, zażaleń);
  • windykacja kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności w ramach programów finansowanych ze środków krajowych oraz unijnych;
  • prowadzenie monitoringu rzeczowego, sporządzanie raportów, analiz i sprawozdań dotyczących zadań realizowanych przez oddział regionalny oraz podległe biura powiatowe.


Dużym zainteresowaniem wśród działań nieinwestycyjnych cieszyły się m.in.:

  • Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami,
  • Program rolnośrodowiskowy,
  • Rolnictwo ekologiczne,
  • Dobrostan zwierząt.

Biuro Kontroli na Miejscu

Biuro Kontroli na Miejscu realizuje corocznie około 3000 kontroli w ramach płatności bezpośrednich oraz ponad 1700 kontroli w ramach pozostałych programów pomocowych.

Kontrolami objęte są wszystkie programy realizowane przez ARiMR, zarówno w obszarze Wspólnej Polityki Rolnej, jak i w zakresie innych działań w ramach: PROW 2004-2006, PROW 2007-2013, PO RYBY oraz PROW 2014-2020. BKM dysponuje wykwalifikowaną kadrą, posiadającą nowoczesny, certyfikowany sprzęt pomiarowy. W czasie kontroli wykorzystywane są najnowsze dostępne zobrazowania satelitarne i lotnicze (ortofotomapy) oraz granice odniesienia działek referencyjnych, na których rolnicy deklarują działki rolne.

Biuro Kontroli na Miejscu realizuje również zadania związane z bieżącą i okresową aktualizacją danych przestrzennych w Systemie Identyfikacji Działek Rolnych (ang. LPIS), obejmującą m.in modyfikację pól zagospodarowań, granic odniesienia oraz elementów EFA (ang. Ecological Focus Area).

Biuro Rejestracji Zwierząt

Do zadań BRZ należy nadzór i koordynacja spraw związanych z identyfikacją i rejestracją zwierząt realizowanych w biurach powiatowych. Ponadto udział w kontrolach interwencyjnych siedzib stad oraz kontrolach obejmujących producentów, którzy wystąpili z wnioskami o płatność do zwierząt gatunków: bydło, owce, kozy (są to kontrole producentów w ramach kwalifikowalności do płatności związanych do zwierząt).
BRZ przeprowadza wizytacje biur powiatowych w zakresie realizacji procedur wdrożeniowych. Nadzoruje i koordynuje działania dotyczące ewidencji producentów na poziomie biur. Prowadzi sprawozdawczość. Do zadań biura należy także dystrybucja hologramów naklejanych na paszporty bydła oraz druków, na których posiadacze zwierząt zgłaszają wszystkie zdarzenia dotyczące zwierząt gospodarskich (urodzenie, przemieszczenie, ubój, zabicie, padnięcie).Biuro nadzoruje i koordynuje działania z zakresu prowadzenia Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich oraz płatności dla KGW, wykonywanych przez biura powiatowe.

Biuro Finansowo-Księgowe

BFK sporządza projekty planów finansowych oraz dokumentację na potrzeby rozliczeń środków finansowych. Zarządza środkami pieniężnymi oraz prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.

Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

BZZL prowadzi sprawy kadrowe, płacowe i socjalne pracowników oddziału regionalnego i podległych biur powiatowych. Planuje i organizuje szkolenia mające na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników. Przygotowuje i przeprowadza szkolenia oraz egzaminy z procedur. Prowadzi sprawozdawczość na potrzeby Centrali.

Biuro Oddziału Regionalnego

Do zadań BOR należy administrowanie i zarządzanie majątkiem oddziału regionalnego i podległych biur powiatowych, w tym nieruchomościami użytkowanymi przez te jednostki organizacyjne, prowadzenie archiwum zakładowego, zapewnienie ochrony fizycznej obiektów, prowadzenie gospodarki samochodowej, udzielanie informacji o działaniach Agencji, przeprowadzanie wizytacji biur, nadzorowanie funkcjonowania użytkowanych systemów informatycznych, przeprowadzanie działań promocyjnych,  a także obsługa wniosków o udostępnianie informacji publicznej w oddziale regionalnym.

Biuro Kontroli Wewnętrznej

BKW przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski. Przeprowadza kontrole realizacji zadań przez komórki organizacyjne oddziału regionalnego i podległe biura powiatowe. Zajmuje się wykrywaniem nieprawidłowości w funkcjonowaniu Agencji. Inicjuje czynności naprawcze umożliwiające usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Nadzoruje przestrzeganie przepisów, koordynuje czynności zewnętrznych organów audytu i kontroli w oddziale regionalnym i podległych biurach powiatowych. Prowadzi sprawozdawczość na potrzeby Centrali ARiMR.

Biuro Zarządzania Należnościami

BZN zajmuje się rejestrowaniem i prowadzeniem procesu dochodzenia, umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminów w stosunku do wierzytelności wynikających z nadmiernie lub nienależnie pobranych środków w ramach programów unijnych obsługiwanych przez ARiMR. Wykonuje wszelkie czynności wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego, upadłościowego, naprawczego, likwidacyjnego w stosunku do wierzytelności. Wykonuje uprawnienia organu podatkowego określonych w przepisach ordynacji podatkowej w sprawach windykacyjnych. Inicjuje zmiany legislacyjne oraz proceduralne usprawniające pracę Agencji. Przygotowuje i przekazuje dokumentacje odwoławcze na potrzeby MRiRW oraz Centrali ARiMR.

{"register":{"columns":[]}}