W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ogólne zasady wdrażania FER 2021-2027

Jak należy rozumieć kryteria zawarte w wierszu 14 załącznika III do ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. 2021/1139?

W ramach wskazanych w poszczególnych priorytetach działań istnieje możliwość wnioskowania o zwiększony poziom dofinansowania, jeżeli operacja spełnienia kryteria zawarte w wierszu 14 załącznika III do rozporządzenia 2021/1139, tj.:
a) jest w interesie zbiorowym; 
b) ma współbeneficjenta; 
c) ma innowacyjne cechy lub zapewnia publiczny dostęp do ich wyników. 

Poszczególne kryteria wskazane w tym przepisie definiowane są w następujący sposób:

Ad a) 
Interes zbiorowy należy rozumieć jako interes niezindywidualizowanych co do liczby i tożsamości podmiotów, czyli interes pewnego ogółu, szerszego kręgu podmiotów. Interes zbiorowy można też rozumieć jako możliwość wykorzystania wyników lub efektu końcowego operacji przez większą liczbę podmiotów, odbiorców, niekoniecznie będących jej beneficjentami czy współbeneficjentami.

Ad b) 
Współbeneficjent to podmiot, który współuczestniczy w realizacji operacji i w związku z tym otrzymuje pomoc finansową. Oznacza to, że podmiot taki zobowiązany jest m.in. do ponoszenia uwzględnionych w budżecie projektu kosztów kwalifikowalnych, które nie mogą ograniczać się wyłącznie do kosztów pośrednich realizacji operacji.

Realizacja operacji wspólnie przez współbeneficjentów wymaga zawarcia pomiędzy nimi porozumienia, umowy partnerstwa lub umowy konsorcjum. Dokument ten powinien określać szczegółowe zasady współpracy podmiotów wspólnie realizujących operację, na zasadach zgodnych z wymaganiami prawnymi określonymi dla działania programu FER 2021-2027, w ramach którego operacja została zgłoszona do dofinansowania. 
W przypadku wspólnie realizowanej operacji we wniosku o dofinansowanie, a w konsekwencji także w umowie o dofinansowanie zawieranej z Agencją jako beneficjent powinien być wskazany więcej niż jeden podmiot, z uwzględnieniem postanowień zawartych przez tego beneficjenta umów (w szczególności porozumienia, umowy partnerstwa czy umowy konsorcjum). Każdy z podmiotów współrealizujących operację powinien mieć jednoznacznie określony zakres odpowiedzialności za realizację zadań w ramach danej operacji. 

Katalog beneficjentów konkretnego działania jest określony w przepisach rozporządzeń wykonawczych o szczegółowych warunkach realizacji danego Priorytetu programu. Każdy ze współbeneficjentów winien również spełniać warunki uzyskania pomocy, o których mowa w art. 10 ustawy EFMRA i nie może podlegać wyłączeniu z otrzymania pomocy, spełniając jakąkolwiek z przesłanek, o której mowa w art. 11 ustawy EFMRA.

Ad. c) 
Innowacja oznacza wprowadzenie czegoś nowego. Jest jedną z podstaw wzrostu gospodarczego oraz poprawy warunków ekonomicznych i społecznych. 
Wdrożenie innowacji może mieć korzystny wpływ czy powodować efekt m. in. w zakresie: zwiększenia funkcjonalności, użyteczności produktów i usług, unowocześnienia przestarzałych systemów, udoskonalenia technologii, usprawnienia komunikacji międzyludzkiej, optymalizację czasu pracy, ochrony środowiska naturalnego. Z tego względu innowacyjność należy rozumieć w szerokim znaczeniu tego słowa. Może ona oznaczać wprowadzanie nowego produktu, nowego procesu, nowej organizacji lub nowego rynku. Innowacja to nowy lub ulepszony produkt lub proces (lub ich połączenie), który różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów danej jednostki i który został udostępniony jako produkt potencjalnym użytkownikom lub wprowadzony jako proces do użytku przez jednostkę. Wymogiem minimalnym jest to, aby innowacje zawierały co najmniej takie cechy, które nie były wcześniej udostępnione użytkownikom przez daną organizację. Cechy te mogą, lecz nie muszą być nowe w skali gospodarki, społeczeństwa lub konkretnego rynku. Innowacja może opierać się na produktach lub procesach, które były już wcześniej stosowane w innych kontekstach. 

Poprzez zapewnienie publicznego dostępu do wyników operacji należy rozumieć, że wyniki operacji powinny być publicznie dostępne dla szerszego grona odbiorców, np. mogą być opublikowane na stronie programu lub na stronie beneficjenta. 
Należy jednak zaznaczyć, że biorąc pod uwagę kontekst użycia tego pojęcia, zapewnienie publicznego dostępu do wyników operacji powinno obejmować rozwiązania, które są potencjalnie istotne dla odbiorców (np. opracowanie rozwiązania problemu, tworzenie dobrych praktyk, nowa wiedza naukowa) oraz potencjalnie możliwe do wykorzystania przez tych odbiorców w ich działalności.

{"register":{"columns":[]}}