Powrót

Pomoc dla właścicieli statków rybackich na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej

12.03.2025

Od 24.02.2023 r. do oddziałów regionalnych ARiMR właściciele statków rybackich mogą składać wnioski o pomoc na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej.

Beneficjenci pomocy

Pomoc Agencji skierowana jest do właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego, wpisanego do rejestru statków rybackich, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności i który zobowiąże się do:

1)  trwałego zaprzestania działalności połowowej nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy;

2)  nieskładania do ministra właściwego do spraw rybołówstwa wniosku o dokonanie:

a)  wpisu statku do rejestru,

b)  zmiany wpisu w rejestrze w zakresie:

  • ponownego wprowadzenia do wykonywania rybołówstwa komercyjnego statku rybackiego, który został uprzednio wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego,
  • zmiany właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego

– przez 10 lat, licząc od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy;

3)  złożenia wniosku o zmianę danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie zaprzestania wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa komercyjnego w związku z trwałym zaprzestaniem działalności połowowej, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy;

4)  rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, a w przypadku, gdy rozpoczęcie działalności wiąże się z realizacją inwestycji polegającej na budowie budynków lub budowli w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy i do wykonywania jej nie krócej niż przez okres 3 lat.  

Przeznaczenie pomocy

Pomoc przeznaczona jest na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem niektórych działalności, takich jak np. rybołówstwo i rolnictwo.

 

Wysokość pomocy

Wysokość pomocy wynosi nie więcej niż 200 000 zł dla danego wnioskodawcy.  

Pomoc ma charakter pomocy de minimis i jest przyznawana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

 

Składanie wniosków

Wnioski o przyznanie pomocy należy składać do dyrektora oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.

Można to zrobić osobiście, nadać rejestrowaną przesyłką pocztowa w placówce Poczty Polskiej lub skorzystać z platformy ePUAP.

Pomoc przyznawana będzie na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Materiały

Zasady udzielania pomocy
Zasady​​_udzielania​​_pomocy​​_dla​​_własciela​​_statku​​_rybackiego​_2025.docx 0.06MB
Instrukcja wypełniania wniosku
Instrukcja​_do​_wniosku​_o​_pomoc​_dla​_wlasciela​_statku​_rybackiego2023.pdf 0.36MB
Formularz wniosku - wersja edytowalna xlsx
Wniosek​​​_o​​​_pomoc​​​_dla​​​_właściciela​​​_statku​​​_rybackiego​_2025.xlsx 0.16MB
Formularz wniosku - wersja pdf
Wniosek​​​_o​​​_pomoc​​​_dla​​​_właściciela​​​_statku​​​_rybackiego​_2025.pdf 1.17MB
Wzór umowy
Umowa​​_o​​_przyznaniu​​_pomocy​​_dla​​_wlasciela​​_statku​​_rybackiego​_2025.docx 0.09MB
{"register":{"columns":[]}}