W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Powódź - Pomoc na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego za 2024 r.

25.10.2024

Pomoc dla producentów rolnych poszkodowanych w wyniku POWODZI, w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej w 2024 r. - Pomoc na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego za 2024 r.

Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego za 2024 r.

Zgodnie z § 13zzt rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie do 29 listopada 2024 r. przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy finansowej dla producenta rolnego, poszkodowanego w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654).

Pomoc ma charakter pomocy publicznej i jest udzielana na warunkach określonych w przepisach rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472.

Pomoc finansowa będzie udzielana producentowi rolnemu:

  1. w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, i które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę,
  2. któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
  3. który jest mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472.

Na podstawie postanowień § 13zzt ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR – Platforma Usług Elektronicznych PUE .

Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji, na wniosek producenta rolnego złożony w terminie do dnia 29 listopada 2024 r. na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej Zaloguj do PUE.

Producent rolny składa wniosek po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie internetowej Agencji. Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wskazaną w potwierdzeniu wysłania wniosku, które zostanie wystawione przez system teleinformatyczny Agencji.

 

Informacje o zasadach postępowania przy wypełnianiu elektronicznego formularza wniosku na Platformie Usług Elektronicznych zostały opisane w załączonej instrukcji.

Producent rolny, składając wniosek poprzez Platformę Usług Elektronicznych składa:

  1. informacje o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  2. oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń,
  3. oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10 c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na "Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego za 2024 r." złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10 c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.

Do wniosku o pomoc załącza się:

  1. kopię protokołu oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., zawierającego określenie zakresu i wysokości szkód oszacowanych przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód;
  2. kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

Wysokość pomocy:

Wysokość pomocy stanowi równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu wnioskującemu o pomoc na 2024 r. 

Zgodnie z § 13zzt ust. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., wysokość pomocy nie może przekroczyć 100% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej lub produkcji rolnej – obliczonego zgodnie z art. 37 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472

W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekraczałaby kwotę, o której mowa powyżej, pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej, a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.

Pomoc nie przysługuje w przypadku, jeżeli łączna kwota pomocy otrzymana na podstawie odrębnych przepisów oraz otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę pomocy obliczoną na podstawie § 13zzt ust. 8 rozporządzenia.

Pomoc będzie wypłacana na rachunek producenta rolnego wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

 

Wszelkie pytania dotyczące naboru Wniosku o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r. w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego za 2024 r.

należy kierować do właściwych miejscowo jednostek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe); pod numerem bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.

Materiały

Instrukcja wypełniania wniosku
INSTRUKCJA​_wypełniania​_wniosku​_PUE​_podatek​_rolny​_powódź​_2.pdf 2.60MB
Instrukcja wypełniania zmian, korekt, wycofania, odwołań i innej korespondencji
INSTRUKCJA​_korekta​_zmiana​_wniosku​_PUE​_podatek​_rolny​_powódź.pdf 0.74MB
Rozporządzenie wprowadzające pomoc (Dz. U. z 2024 r. poz. 1526)
Rozporządzenie​_DzU​_poz​_1526.pdf 0.17MB
{"register":{"columns":[]}}