Pytania dotyczące PUE itp.
Pytania dotyczące PUE itp.
1. Nie posiadam numeru producenta (EP), czy mogę zarejestrować się na Platformę Usług Elektronicznych ARiMR (PUE)?
Każdy wnioskodawca przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy (WOPP) musi posiadać numer producenta. Dotyczy to także osób, które na tym etapie jeszcze nie posiadają gruntów rolnych oraz zwierząt. W tym celu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2022 r., poz. 2001 z późn. zm.) oraz Instrukcją wypełniania wniosku o wpis do ewidencji producentów, należy wystąpić z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacyjnego do kierownika biura powiatowego ARiMR z zaznaczeniem na wniosku w sekcji III. PRODUCENT w polu 02 – opcję potencjalny beneficjent. Dopiero posiadając nadany numer EP można zalogować się na Platformie Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Po utworzenia gospodarstwa rolnego (zgodnie z wytyczną czas na utworzenie gospodarstwa to okres 12 miesięcy od dnia przyznania pomocy) należy złożyć zmianę do wniosku o wpis do ewidencji producentów i zaznaczyć opcję w polu 02 – producent rolny
2. Czy możliwe jest przywrócenie terminu jeżeli nie złożę uzupełnień w terminie wskazanym w wezwaniu/piśmie?
Zgodnie z § 5 pkt.12 Regulaminu w razie uchybienia terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, ARiMR na prośbę wnioskodawcy przekazaną za pomocą PUE przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli wnioskodawca:
-
- wniósł prośbę w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyn uchybienia;
- uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy;
- dopełnił czynności, dla której określony był termin.
PUE umożliwia wysłanie pisma i dodatkowych, skorygowanych dokumentów, które muszą zostać złożone w tym samym dniu.
3. W jaki sposób wnioskodawca będzie poinformowany o otrzymaniu pomocy?
Rozpatrzenie wniosku o przyznanie pomocy (WOPP) kończy się poinformowaniem wnioskodawcy o wyniku oceny jego wniosku:
-
- przesłaniem wnioskodawcy umowy wraz z oświadczeniem ARiMR o woli jej zawarcia oraz wezwaniem wnioskodawcy do jej zawarcia – w przypadku pozytywnego rozpatrzenia WOPP i niestwierdzenia zaistnienia żadnej z przesłanek,
- przesłaniem wnioskodawcy informacji o odmowie zawarcia umowy z podaniem przyczyn odmowy – w przypadku, gdy pomimo pozytywnego rozpatrzenia WOPP stwierdzono, że zachodzi co najmniej jedna z przesłanek odmowy zawarcia umowy;
- przesłaniem wnioskodawcy informacji o odmowie przyznania pomocy z podaniem przyczyn odmowy – w przypadku niespełnienia warunków przyznania pomocy lub wyczerpania środków przeznaczonych na przyznanie pomocy na operacje w ramach danego naboru.
4. W jaki sposób ARiMR będzie ustalała datę doręczenia pisma poprzez PUE?
Za datę doręczenia wnioskodawcy pisma poprzez PUE uznaje się dzień:
-
- potwierdzenia odczytania pisma przez wnioskodawcę w PUE, z tym, że dostęp do treści tego pisma i do jego załączników uzyskuje się po dokonaniu tego potwierdzenia,
- następujący po upływie 14 dni od dnia otrzymania pisma w PUE, jeżeli wnioskodawca nie potwierdził odczytania pisma przed upływem tego terminu.
5. Czy ARiMR rozpatrzy wniosek, który nie zostanie złożony za pośrednictwem PUE?
Jeżeli wniosku o przyznanie pomocy (WOPP) nie został złożony za pomocą PUE, ARiMR pozostawia wniosek bez rozpatrzenia oraz informuje o tym wnioskodawcę w takiej samej formie, w jakiej został złożony WOPP. PUE blokuje możliwość złożenia WOPP poza terminem naboru WOPP, z wyłączeniem WOPP następcy prawnego beneficjenta.
6. Czy Beneficjent może zrezygnować z realizacji operacji?
Tak, Beneficjent może zrezygnować z realizacji operacji na podstawie wniosku o rozwiązanie Umowy za porozumieniem stron złożonego za pomocą PUE.