Pytania dotyczące warunków wypłaty I raty pomocy
Pytania dotyczące warunków wypłaty I raty pomocy
1. Czy w przypadku wycofania wniosku o płatność przez wnioskodawcę, ma on techniczną możliwość złożenia kolejnego wniosku o płatność o ile nie upłynął termin określony w umowie? Czy w przypadku wycofania wniosku o płatność przez wnioskodawcę, ma on techniczną możliwość złożenia kolejnego wniosku o płatność o ile nie upłynął termin określony w umowie?
Zgodnie z zapisami umowy o przyznaniu pomocy, wniosek o płatność można w dowolnym momencie wycofać. Po wycofaniu wniosku beneficjent ma możliwość złożenia ponownie wniosku o płatność.
2. WOP I muszą być dołączone dokumenty potwierdzające, że beneficjent rozpoczął prowadzenie rachunkowości rolniczej w gospodarstwie. Co powinien dostarczyć beneficjent w przypadku wyboru narzędzia do oceny ekonomicznej? Zrzut z tego narzędzia? Całe narzędzie w pliku? Wybrane strony i które?
Prowadzenie rachunkowości rolniczej w gospodarstwie, jest jednym z warunków wypłaty zarówno pierwszej, jak i drugiej raty pomocy.
Na etapie składania wniosku o płatność pierwszej raty pomocy (WOP I), który składa się w terminie 12 miesięcy od dnia przyznania pomocy, beneficjent powinien przedłożyć dokument potwierdzający rozpoczęcie prowadzenia rachunkowości rolniczej w gospodarstwie, zgodnie
z deklaracją złożoną przez beneficjenta we wniosku o przyznanie pomocy/wniosku o płatność pierwszej raty.
Dokumentem potwierdzającym rozpoczęcie prowadzenia lub prowadzenie rachunkowości rolniczej w gospodarstwie jest:
- wydruk/skan ewidencji, na którym zawarta będzie informacja o zdarzeniach gospodarczych, które wystąpiły w gospodarstwie beneficjenta od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy. W przypadku narzędzia do oceny ekonomicznej gospodarstwa: może to być wydruk pierwszej strony narzędzia z danymi, na podstawie których będzie możliwa identyfikacja beneficjenta, lub
- zaświadczenie z ośrodka doradztwa rolniczego/IRGŻ–PIB – w przypadku prowadzenia rachunkowości rolniczej przy pomocy Polskiego FADN/FSDN, lub
- zaświadczenie z biura rachunkowego – w przypadku, gdy rachunkowość rolnicza prowadzona jest przez biuro rachunkowe.
Należy mieć na uwadze, że na etapie WOP I nie jest konieczne wykazywanie zdarzeń gospodarczych (jeśli takie nie miały miejsca), a jedynie przedstawienie dokumentów potwierdzających rozpoczęcie prowadzenia rachunkowości rolniczej w gospodarstwie.
3. Co w przypadku, gdy na etapie wniosku o I ratę okazało się że beneficjent przejął inne działki ewidencyjne lub działki o innej powierzchni należy wnioskować o zawarcie aneksu do umowy?
Wskazany przypadek wymaga zawarcia aneksu do umowy o przyznaniu pomocy.
Należy mieć bowiem na względzie, że zgodnie z zapisami umowy o przyznaniu pomocy, zawarcia aneksu do Umowy wymagają w szczególności zmiany w biznesplanie w zakresie m.in.:
- danych działek planowanych do przejęcia, jak również danych osobowych osób fizycznych przekazujących grunty rolne o ile zostały przyznane lub będą przyznane punkty za kryterium wyboru dotyczące różnicy wieku pomiędzy przekazującym i wnioskodawcą lub za przejęcia gospodarstwa w całości;
- powierzchni i rodzaju upraw w roku wyjściowym i docelowym o ile ma to wpływ na wielkość ekonomiczną gospodarstwa lub zostały przyznane punkty za powierzchnię użytków rolnych w roku wyjściowym;
- składników gospodarstwa wskazanych w biznesplanie dla roku wyjściowego;
- skali i rodzaju produkcji rolniczej jeśli ma wpływ na wielkość ekonomiczną wyjściową lub nieosiągnięcie wzrostu wielkości ekonomicznej gospodarstwa w roku docelowym, zwłaszcza w przypadku gdy przyznano punkty za zaplanowanie osiągnięcia co najmniej 50% wielkości ekonomicznej gospodarstwa w roku docelowym z produkcji zwierzęcej.
4. Rolnik złożył WOP I był w posiadaniu gospodarstwa (własność, umowa dzierżawy długoterminowa - potwierdzone na WOPP) na dzień umowy. Czy wraz z wnioskiem o WOP I musi składać ponownie dokumenty potwierdzające posiadanie gospodarstwa?
Na etapie wniosku o płatność pierwszej raty pomocy (WOP I) beneficjent powinien przedłożyć dokumenty potwierdzające formę własności, posiadania, użytkowania wieczystego. Mowa tutaj w szczególności o przedłożeniu dokumentów potwierdzających tytuły prawne gruntów, które beneficjent przejmuje w terminie 12 miesięcy od dnia przyznania pomocy wskazanych w biznesplanie dla roku wyjściowego. Tak, więc nie ma konieczności przedkładania dokumentów przez beneficjenta dot. działek, które już były w jego posiadaniu na dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy (WOPP) i co do których zostały już przedłożone dokumenty potwierdzające tytuł prawny na etapie WOPP.
5. Czy na WOP I Młody Rolnik powinien dostarczyć dokumenty potwierdzające rozpoczęcie realizacji biznesplanu?
Nie ma takiego obowiązku. Zapisy umowy o przyznaniu pomocy nie wskazują bezpośrednio na warunek dotyczący udokumentowania rozpoczęcia realizacji biznesplanu.
Warunki wypłaty pierwszej raty pomocy:
- Pierwszą ratę pomocy wypłaca się, jeżeli:
- najpóźniej w terminie 12 miesięcy od dnia przyznania pomocy beneficjent przejął wskazane w biznesplanie dla roku wyjściowego składniki gospodarstwa [w tym przede wszystkim użytki rolne (UR), budynki i budowle, zwierzęta gospodarskie i zwierzęta inne niż gospodarskie utrzymywane w celu prowadzenia produkcji zwierzęcej] i rozpoczął prowadzenie działalności rolniczej w tym gospodarstwie jako jedyny kierujący.
- kierujący prowadzi działalność rolniczą w gospodarstwie osobiście (podejmuje decyzje), na własny rachunek i we własnym imieniu, ponosi koszty i czerpie korzyści w związku z prowadzeniem tej działalności oraz pracuje w gospodarstwie.
- najpóźniej w terminie 12 miesięcy od dnia przyznania pomocy:
- powierzchnia UR stanowiących przedmiot wyłącznej własności beneficjenta, małżeńskiej wspólności majątkowej, użytkowania wieczystego lub wyłącznej lub wspólnej z małżonkiem dzierżawy z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP) lub od jednostek samorządu terytorialnego (JST) stanowi co najmniej 50% powierzchni minimalnej;
- beneficjent rozpoczął prowadzenie w gospodarstwie rachunkowości rolniczej;
- beneficjent rozpoczął naukę mającą na celu uzupełnienie kwalifikacji zawodowych (wykształcenia) – dotyczy beneficjentów, którzy nie posiadali odpowiednich kwalifikacji zawodowych lub umiejętności na etapie przyznawania pomocy;
beneficjent przystąpił do korzystania z doradztwa indywidualnego dla osób rozpoczynających po raz pierwszy prowadzenie gospodarstwa jako młody rolnik w ramach I.14.2
6. Czy zakup działki, która została wskazana jako środek trwały, ale zostanie kupiona przed wnioskiem o płatność I raty będzie traktowana jako zrealizowanie biznesplanu czy będzie wymagała wciągnięcia jej jako tworzącej gospodarstwo poprzez złożenie aneksu?
Wskazane w biznesplanie inwestycje w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne mogą być realizowane od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy (WOPP). Tak więc, możliwe jest poniesienie wydatku przed złożeniem wniosku o płatność pierwszej raty pomocy (WOP I) na realizację inwestycji polegającej na zakupie działki, która będzie uwzględniona w roku docelowym, natomiast nie będzie ona ujęta w roku wyjściowym.
7. Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o płatność I raty pomocy?
- potwierdzające formę własności, posiadania, użytkowania wieczystego,
- potwierdzające rozpoczęcie uzupełniania kwalifikacji/wykształcenia,
- potwierdzające prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie,
- potwierdzające, że beneficjent przystąpił do korzystania z doradztwa indywidualnego dla osób rozpoczynających po raz pierwszy prowadzenie gospodarstwa jako młody rolnik w ramach I.14.2,
- pełnomocnictwo – w przypadku, gdy zostało udzielone innej osobie niż podczas składania wniosku o przyznanie pomocy lub gdy zmienił się zakres poprzednio udzielonego pełnomocnictwa,
- umowę cesji wierzytelności – jeżeli dotyczy,
- inne.