W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Efektywne praktyki dydaktyczne. Wprowadzenie do STEAM

02.03.2023

Przed nami, nauczycielkami i nauczycielami, duże wyzwanie, jakim jest konieczność budowania warsztatu pracy nastawionego na angażowanie uczennic i uczniów, stawianie przed nimi wyzwań, tworzenie warunków do współpracy, zachęcanie do podejmowania refleksji. Szkoła jest jednym z miejsc, w którym “dzieje się” edukacja, ważne, by sposoby pracy przygotowywały dzieci i młodzież do świadomego i sprawczego uczestniczenia w dorosłym życiu – osobistym, zawodowym i obywatelskim.

Baner PAKT. Logociąg: Fundusze Europejskie Polska Cyfrowa, Rzeczpospolita Polska, Centrum Projektów Polska Cyfrowa oraz Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Partnerzy: Stowarzyszenie Robisz To, Stowarzyszenie Miasta w Internecie, Politechnika Łódzka.

Po pierwsze, kompetencje

Kompetencje, czyli zdobywanie/budowanie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie postaw, to klucz do dobrej edukacji, czyli takiej, która wspomaga rozwój dzieci i młodzieży. Co ważne, możemy je rozwijać każdego dnia, na każdej lekcji, jeśli tylko refleksyjnie zaplanujemy proces edukacyjny nastawiony przede wszystkim na angażowanie osób uczących się i wyjście poza świat metod podawczych.

Jak pracować? Jak uczyć? Jak realizować podstawę programową?

To pytania, które często padają w trakcie rozmów o edukacji angażującej uczennice i uczniów. Zdarza się, że wynikają z presji środowiska, które oczekuje od nauczyciela pielęgnowania tradycyjnych (podawczych) praktyk edukacyjnych. Często u ich źródła leży przekonanie o tym, że nie da się realizować podstawy programowej w aktywizujący sposób lub niepewność w testowaniu i wykorzystaniu nieznanych wcześniej metod pracy. Co ważne, zmiana warsztatu pracy jest procesem, dlatego warto w procesie zmiany stosować metodę małych kroków. Co więcej, korzystać ze wsparcia, jakie dzisiaj dają projekty takie, jak na przykład PAKT, by szukać inspiracji, podpowiedzi, wskazówek I zmieniać sposoby pracy.

Efektywne praktyki dydaktyczne

Dzięki publikacjom (między innymi Johna Hattie’ego i Centrum Edukacji Obywatelskiej) mamy dostęp do sprawdzonej wiedzy na temat efektywnych praktyk dydaktycznych. Są wśród nich między innymi:

  • planowanie lekcji i zadań edukacyjnych,
  • interakcja i współpraca uczennic i uczniów, praca w parach i grupach,
  • stymulowanie dyskusji zorientowanej na ucznia,
  • polecanie uczniom częstego  zapisywania własnych przemyśleń, robienia notatek,
  • regularne odwoływanie się do przemyśleń uczniów oraz regularne podsumowania,
  • realizacja projektów,  w których zagadnienia  zostają praktycznie zastosowane  i zintegrowane.

Jak widać wymienione efektywne praktyki dydaktyczne dają szerokie możliwości wdrażania ich w codziennej pracy. Wśród nich znajduje się również realizacja projektów, którą warto realizować na lekcjach na przykład w formie miniprojektowej, którą warto budować w oparciu o zadania problemowe, w tym szczególnie te interdyscyplinarne w modelu STEAM.

Czy jest STEAM? Jak wdrażać go w codziennej pracy?

Pod akronimem STEAM kryją się:

  • S jak Science, czyli nauki przyrodnicze - badanie świata przyrody poprzez obserwacje i doświadczenia. Tematy m.in. z zakresu biologii, chemii, fizyki, geografii.
  • T jak Technology, czyli technologia - wykorzystanie narzędzi cyfrowych m.in.  do dokumentowania pracy, wizualizowania, eksperymentowania i analizowania informacji.
  • E jak engineering, czyli inżynieria - nauka poprzez działanie, czyli np. projektowanie, majsterkowanie, budowanie, tworzenie konstrukcji i obiektów.
  • A jak Art, czyli sztuka - wykorzystanie wyobraźni i kreatywności do tworzenia różnorodnych prac artystycznych (np. plastycznych, teatralnych, multimedialnych).
  • M jak Maths, czyli matematyka - odniesienie do matematyki, która może być wspólnym mianownikiem działań - np. liczenie, analizowanie danych.

Podejście STEAM oznacza interdyscyplinarność działań budowaną na pracy problemowej i projektowej. Co istotne, nie musimy uwzględniać wszystkich obszarów w każdym podejmowanym działaniu, ważne za to, by ująć aspekt interdyscyplinarny i problemowy.

Najważniejszy pierwszy krok

W przygotowanych przez zespół PAKT webinariach można znaleźć podpowiedzi i inspiracje do codziennej pracy w edukacji wczesnoszkolnej, a także podstawowej i ponadpodstawowej na wszystkich przedmiotach – pomysły na konkretne lekcje i zadania, a także projekty i miniprojekty. Warto także skorzystać z Przewodnika – zadania interdyscyplinarne przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, który podpowie, jak w prosty sposób tworzyć własne interdyscyplinarne zadania problemowe.

Materiały edukacyjne:

PAKT - STEAM. Materiał edukacyjny autorstwa Oktawii Gorzeńskiej

Zadania interdyscyplinarne Konstruowanie i stosowanie - CEO

 

Wideo

{"register":{"columns":[]}}