W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Osoby wykluczone cyfrowo nabędą podstawowe e-kompetencje

23.10.2024

Publikujemy wyniki dla naboru nr KPOD.05.08-IW.06-005/24 (Szkolenia dla osób wykluczonych cyfrowo)

Zakończenie oceny wniosków

Szanowni Państwo,

z przyjemnością informujemy, że jako Jednostka Wspierająca Krajowy Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, rozstrzygnęliśmy ostatni nabór ogłoszony w ramach Inwestycji C2.1.3 KPO E-kompetencje. W wyniku oceny dla naboru nr KPOD.05.08-IW.06-005/24 wyłoniliśmy 5 projektów, dla których łączne wsparcie wynosi 40 455 691,34 PLN.

Wśród wnioskodawców, których wnioski zostały ocenione pozytywnie na danym obszarze konkursowym są: Stowarzyszenie Humaneo, Fundacja Asuncion Morera, Edukacja Bez Barier - Fundacja na Rzecz Rozwoju Edukacji w Polsce, Warmińsko - Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie.

Serdecznie gratulujemy!

Droga ku cyfrowej dekadzie

Umiejętności cyfrowe mają kluczowe znaczenie dla strategii cyfrowej UE na rzecz zapewnienia suwerenności technologicznej, zniwelowania przepaści cyfrowej i promowania środowiska cyfrowego skoncentrowanego na człowieku. W programie polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” określono cel UE, jakim jest rozwijanie podstawowych i zaawansowanych umiejętności i kompetencji cyfrowych w celu ukierunkowania transformacji cyfrowej, w tym poprzez szkolenie zawodowe i uczenie się przez całe życie, oraz wspieranie rozwoju wysokowydajnych zdolności cyfrowych w ramach horyzontalnych systemów kształcenia i szkolenia. Przedstawiono w nim ambitne cele UE, zgodnie z którymi do 2030 r. 80 % dorosłych ma posiadać co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, a 20 mln zatrudnionych specjalistów w dziedzinie ICT ma osiągnąć równowagę płci. 

Dlaczego to tak ważne?

Podstawowe umiejętności cyfrowe są warunkiem wstępnym włączenia społecznego i uczestnictwa w rynku pracy i społeczeństwie. Ponadto silna gospodarka cyfrowa napędzana przez Europejczyków posiadających umiejętności cyfrowe ma zasadnicze znaczenie dla innowacji, wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i konkurencyjności Europy. Rozpowszechnianie technologii cyfrowych ma ogromny wpływ na rynek pracy i rodzaj umiejętności potrzebnych w gospodarce i społeczeństwie, a innowacje i przełomy w różnych obszarach, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka, technologia kwantowa i 6G, wywołują falę popytu na nową generację zaawansowanych umiejętności cyfrowych.

Czym jest wykluczenie cyfrowe?

Termin wykluczenia cyfrowego nie sprowadza się tylko do dostępu do internetu lub jego braku – to także umiejętność posługiwania się internetem czy komputerem. Osoby, które (w wyniku różnych czynników – sytuacji materialnej, wieku, miejsca zamieszkania) nie nadążają za szybkimi zmianami technologicznymi, narażone są na wykluczenie. Brak umiejętności posługiwania się usługami bankowymi czy edukacyjnymi lub całkowity brak dostępu do nich, ogranicza możliwość rozwijania się, zamyka drogę do niektórych zawodów i utrudnia korzystanie z usług publicznych: ochrony zdrowia, urzędów czy pomocy społecznej. Dodatkowo, te osoby są szczególnie narażone na dezinformację i fake newsy.

16 180 osób wykluczonych nabędzie co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe

Podstawowe umiejętności cyfrowe są warunkiem wstępnym włączenia społecznego i uczestnictwa w rynku pracy i społeczeństwie, dlatego tak ważne jest, by obywatele naszego kraju poruszali się po świecie cyfrowym coraz sprawniej. W celu zwiększenia liczby osób posiadających co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, w 10 województwach przeprowadzone zostaną szkolenia, które umożliwią nabycie kompetencji cyfrowych na poziomie co najmniej podstawowym, zgodnie z metodologią Eurostatu, która jest wykorzystywana do wyliczenia Wskaźnika Umiejętności Cyfrowych (Digital Skills Indicator). Grupą docelową są osoby, które można zaliczyć do przynajmniej jednej z wymienionych grup:

  • osoby wykluczone cyfrowo (niekorzystające z internetu i nieposiadające żadnych kompetencji cyfrowych)
  • osoby z niskimi umiejętnościami cyfrowymi, pozbawionymi możliwości aktywnego i bezpiecznego korzystania z narzędzi cyfrowych

Każdy uczestnik szkoleń nabędzie co najmniej jedną umiejętność w każdym z pięciu poniższych obszarów:

  1. Umiejętności informacyjne i korzystanie z danych,
  2. Umiejętności komunikacji i współpracy,
  3. Umiejętności tworzenia treści cyfrowych,
  4. Umiejętności w obszarze bezpieczeństwa,
  5. Umiejętności rozwiązywania problemów.
{"register":{"columns":[]}}