Priorytet II: Zaawansowane usługi cyfrowe
- Działanie 2.1. Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych
- Działanie 2.2. Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa - Cyberbezpieczny Samorząd (CS)
- Działanie 2.2. Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa - Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK (CCN)
- Działanie 2.3 Cyfrowa dostępność i ponowne wykorzystanie informacji
- Działanie 2.4 Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych
- Działanie 2.5 Wsparcie umiejętności cyfrowych
W priorytecie będą wspierane projekty o oddziaływaniu ogólnokrajowym, których produkty będą mogły być wykorzystywane lokalnie. Projekty udostępnią nowe e-usługi i dane oraz systemy informatyczne. Interwencja umożliwi budowę, modernizację i dalszy rozwój e-usług i systemów niezbędnych do ich świadczenia, w tym procesy back-office. Priorytet uzyskają projekty umożliwiające integrację istniejących już e-usług obszarowych, w kompleksowe procesy.
Rozwiązania wdrażane w projektach będą realizowały założenia AIP, zwłaszcza pryncypia zawarte w dokumencie z dn. 25 listopada 2020 r., i Deklaracji tallińskiej, w tym domyślności cyfrowej, jednorazowości, powszechności, dostępności, otwartości, przejrzystości, domyślnej transgraniczności i interoperacyjności oraz niezawodności i bezpieczeństwa oraz będą zapewniały e-usługi o wysokim, co najmniej 4 (transakcja) poziomie dojrzałości.
Interwencja obejmie działania ukierunkowane na konsolidację i standaryzację usług cyfrowych, przede wszystkim przez ich integrację w nowo utworzonych lub rozwijanych horyzontalnych, centralnych platformach internetowych oraz poprawę zakresu i jakości udostępnianych danych oraz ich wykorzystania. Działania w obszarze cyberbezpieczeństwa zapewnią sprawne i bezpieczne działanie systemów informatycznych oraz lepszą ochronę informacji.
Realizowane będą działania wspierające współpracę międzysektorową na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych oraz rozwój zaawansowanych umiejętności cyfrowych kadr. Projekty będą realizowane z zachowaniem zasad sprzyjających podniesieniu jakości życia i zapewnienia niezależności obywateli, którzy ze względu na stan zdrowia, wiek czy niepełnosprawność napotykają na ograniczenia w życiu codziennym. Dostępność będzie realizowana przez stosowanie zasad uniwersalnego projektowania i standardów w zakresie m.in. dostępności cyfrowej produktów.
2.1: Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych
e-Państwo
Rozwiązania wdrażane w projektach będą zgodne z założeniami AIP. Interwencja obejmie działania ukierunkowane na konsolidację i standaryzację usług cyfrowych. Celem wsparcia będzie optymalizacja procesów w relacji podmiotów publicznych z obywatelem i przedsiębiorcą, tworzenie i rozwój nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną (w tym wewnątrzadministracyjnych), cyfryzacja procesów back-office w administracji publicznej oraz budowa i rozwój rozwiązań o charakterze horyzontalnym, usprawniających funkcjonowanie administracji publicznej w kraju.
e-Zdrowie
Interwencja obejmie rozwój i optymalizację e-usług dostępnych przez Internetowe Konto Pacjenta oraz wdrożenie innowacyjnych rozwiązań w ochronie zdrowia m.in. wykorzystujących rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i dużych zbiorów danych. Wszystkie działania będą oparte i w pełni interoperacyjne z istniejącą infrastrukturą informatyczną w obszarze zdrowia (P1, P2 lub P4) oraz zgodne z Zaleceniem (UE) 2019/243 oraz Wytycznymi Sieci e-Zdrowia. Rozwój e-zdrowia będzie wspierał profilaktykę, usprawni proces diagnozy, leczenia i zwiększy dostępność i jakość usług specjalistycznych.
Projekty horyzontalne
Celem projektów będzie zapewnienie odpowiednich warunków do współpracy, efektywnej wymiany danych (zgodnie z założeniami AIP), a także udostępnianie e-usług przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Kluczowym elementem będzie rozwój zdolności do modernizacji istniejących i wdrażania nowych systemów administracji publicznej przez dostarczenie narzędzi wspierających te procesy.
2.2: Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa
Interwencja obejmie inwestycje zwiększające poziom bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych państwa oraz podmiotów mających kluczowe znaczenie dla gospodarki. Działania będą zgodne z polityką cyberbezpieczeństwa UE i wytycznymi Agencji UE ds. cyberbezpieczeństwa.
2.3: Cyfrowa dostępność i ponowne wykorzystanie informacji
Projekty będą zgodne z aktem w sprawie zarzadzania danych (Rozporządzenie UE 2022/868) oraz/lub Dyrektywą w sprawie otwartych danych (UE 2019/1024).
Cyfrowa dostępność ISP
Interwencja obejmie projekty, których priorytetem jest zwiększenie ilości i jakości ISP dostępnych do ponownego wykorzystania, w szczególności danych o wysokiej wartości i danych dynamicznych. Większa dostępność i promocja wykorzystania ISP oraz budowa narzędzi analitycznych posłuży m.in. efektywnemu zarządzaniu w administracji publicznej.
Program zakłada działania zwiększające otwartość i poziom ponownego wykorzystania danych z zasobów kultury (w tym niebędących ISP), nauki i administracji. Wsparcie będzie udzielane także na budowę lub modernizację i udostępnianie rozwiązań informatycznych do prowadzenia zaawansowanej analityki danych z wykorzystaniem nowych technologii. W tym także na:
- opracowywanie i modernizację narzędzi pozwalających na udostępnianie oraz wykorzystywanie danych dynamicznych i danych o wysokiej wartości oraz budowę API,
- budowę i rozbudowę infrastruktury do przechowywania i udostępniania danych,
- zwiększenie wymiany danych B2G oraz G2G.
Cyfrowa dostępność i ponowne wykorzystanie informacji przez przedsiębiorstwa
Wsparcie obejmie projekty, których celem będzie zapewnienie dostępu do danych, w tym danych dynamicznych za pośrednictwem interfejsów programistycznych aplikacji, wykorzystywanie danych i analityki biznesowej w przedsiębiorstwach oraz wsparcie wzajemnego dzielenia się danymi przez przedsiębiorstwa, w tym opracowanie standardów współpracy w zakresie organizacyjnym, technicznym i prawnym.
2.4: Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych
Wsparcie obejmie projekty dostarczające skalowalne rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych w różnych obszarach, w tym w transporcie, zdrowiu, energetyce, ochronie środowiska, przedsiębiorczości, rolnictwie, gospodarce morskiej przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań cyfrowych we współpracy międzysektorowej, obejmującej w szczególności administrację publiczną, przedsiębiorców, uczelnie i podmioty nauki. Wdrożone platformy (np. digital twin czy smart city) i usługi usprawnią życie obywateli i działanie administracji.
2.5: Wsparcie umiejętności cyfrowych
Wspierane będą kompetencje cyfrowe kadr zaangażowanych w świadczenie usług, produktów lub procesów cyfrowych przyczyniających się do wzmocnienia efektów operacji wdrażanych w celu szczegółowym (CS) 1.2, w szczególności w obszarze cyberbezpieczeństwa, w ramach finansowania krzyżowego do wysokości 15% priorytetu. Dodatkowo planowane jest wsparcie utworzenia European Digital Innovation Hub dla administracji oraz kampanie mające na celu zwiększanie świadomości obywateli w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii wdrażanych w operacjach w CS 1.2.