Zadania problemowe i miniprojekty w edukacji wczesnoszkolnej. Praktyczne wprowadzenie do STEAM
02.02.2023
Dzieci poznają świat wszystkimi zmysłami i na różne sposoby. Próbują go zrozumieć przez eksplorację i rozwiązywanie problemów. Do poznawania, uczenia się i doskonalenia umiejętności motywuje je ciekawość. Warto ją wykorzystywać od pierwszych dni pobytu w szkole, pamiętając, że nie zna ona podziału na przedmioty nauczania.
Jednym ze sposobów na „złowienie dziecięcej ciekawości” może być organizowanie zajęć zgodnie z podejściem STEAM*, czyli umożliwianie uczniom i uczennicom interdyscyplinarnego uczenia się opartego na pracy projektowej, współpracy w zespole i na rozwiązywaniu problemów.
John Dewey – twórca metody nauczania problemowego – uważał, że dylematy, które dzieci będą rozwiązywały powinny nawiązywać do ich doświadczeń, być dla nich ważne i bliskie ich życiu.
Może to być sytuacja zadaniowa, w której występuje jakaś trudność, i dla której szukamy możliwych rozwiązań. Problemami mogą być pytania otwarte, na które poszukujemy odpowiedzi. Ich rozwiązywanie wiąże się z działaniem, badaniem, odkrywaniem i przyglądaniem się im z różnych punktów widzenia. Tutaj bardzo przydaje się współpraca w zespole, gdy każde dziecko może wnieść do rozwiązania własny pomysł i doświadczenie. Warto pamiętać, że prawdziwe trudności rzadko rozwiązuje się w obrębie jednej dyscypliny, a ich interdyscyplinarność jest szansą dla uczniów i uczennic na rozwój myślenia i umiejętności z różnych dziedzin oraz na poszerzanie zainteresowań.
Skąd brać problemy do pracy w podejściu STEAM?
Najczęściej dostarcza ich otaczające nas środowisko. Musimy tylko nauczyć się je zauważać i wykorzystywać w pracy. Okazje edukacyjne, które przynosi nam życie mają w sobie duży potencjał, bo najczęściej wywołują dziecięce zainteresowanie, a czasem nawet emocje.
Wyobraź sobie, że pada śnieg albo wieje silny wiatr.
- Czego w tej sytuacji chciałyby dowiedzieć się dzieci?
- Co zbadać i odkryć?
- Na jakie pytania znaleźć odpowiedzi?
Zamiast wyobrażać to sobie, możesz je o to po prostu zapytać, a stąd już krótka droga do ciekawego projektu edukacyjnego. Twoją rolą będzie zorganizowanie środowiska do tego, by dzieci mogły stać się odkrywcami i badaczami, przyglądanie się procesowi ich uczenia się oraz towarzyszenie im w dokonywaniu refleksji i wyciąganiu wniosków.
I pamiętaj – ciekawość jest początkiem…wszystkiego!
Wiesława Mitulska
*STEAM:
- S - jak Science,
- T - jak Technology,
- E - jak Engineering,
- A - jak Art,
- M - jak Maths.
Materiał opracowany po webinarze: Zadania problemowe i miniprojekty w edukacji wczesnoszkolnej. Praktyczne wprowadzenie do STEAM.
Partnerami projektu są: Politechnika Łódzka, Stowarzyszenie Miasta w Internecie i Stowarzyszenie "Robisz.to".