Departament Konsularny
Naczelnym zadaniem służby konsularnej jest ochrona interesów państwa polskiego i jego obywateli za granicą. Sposób, w jaki to zadanie jest wykonywane, ma ogromne praktyczne znaczenie dla milionów Polaków przebywających na stałe lub czasowo za granicą.
Jednym z zadań Departamentu Konsularnego MSZ jest nadzorowanie wykonywania przez konsulów RP ich funkcji. Przedstawiciele departamentu uczestniczą w wypracowywaniu założeń i realizacji współpracy międzynarodowej, w tym zwłaszcza w ramach UE, w obszarze konsularnym, a w szczególności w zakresie ruchu osobowego, polityki wizowej, migracyjnej oraz pomocy konsularnej. Istotnym elementem działalności Departamentu jest także analiza ustawodawstwa krajowego pod kątem jej wpływu na zakres i sposób wykonywania czynności konsularnych. Ponadto Departament Konsularny inicjuje i prowadzi negocjacje umów międzynarodowych lub porozumień w dziedzinie konsularnej.
W strukturze Departamentu Konsularnego MSZ działa Centrum Informacji Konsularnej MSZ, które zapewnia sprawną obsługę telefoniczną Polaków mieszkających w Republice Irlandii, Królestwie Niderlandów, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Republice Francuskiej, Królestwie Hiszpanii, Królestwie Norwegii oraz Republice Włoskiej.
Dyrekcja:
dyrektor - Justyna Chrzanowska
zastępca dyrektora - Piotr Chmiel
zastępca dyrektora - Michał Świetlik
zastępca dyrektora - Aleksandra Krystek-Biernacka
Kontakt:
Tel.: +48 22 523 9444
Fax: +48 22 523 8872
E-mail: DK.Sekretariat@msz.gov.pl