Jak wziąć udział w projekcie finansowanym EBOR?
EBOR- Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju rozpoczął działalność w 1991 r. Głównym celem powołania EBOR było wsparcie procesu transformacji gospodarczej w państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Bank wspiera realizację reform strukturalnych i sektorowych (demonopolizacja, decentralizacja i prywatyzacja) a także sektor prywatny.
EBOR prowadzi działania w 38 państwach na trzech kontynentach. Wg danych z marca 2020 r. najwięcej projektów Bank realizował w Europie Południowo-Wschodniej (18%), a na dalszych pozycjach znalazły się: Europa Środkowa i Państwa Bałtyckie (17,4%), Turcja (17,2%), Europa Wschodnia i Kaukaz (16%), południowy i wschodni region basenu M. Śródziemnego (13,3%), Azja Centralna i Mongolia (9,5%), Cypr i Grecja (4,3%), Rosja (4,1%). Większość inwestycji Banku (74% w 2018 r.) trafia do sektora prywatnego.
Pozyskaj informacje o ofercie EBOR
Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie ogłoszenia o zamówieniach EBOR obejmujących zakup towarów, prac lub usług doradczych finansowanych z pożyczek lub grantów EBOR są publikowane za pośrednictwem portalu ECEPP (EBRD’s Client eProcurement Portal).
Oferty przetargowe mogą być przeglądane bez rejestracji. W celu bezpłatnego zapoznania się z dokumentacją przetargową i udziału w elektronicznym postepowaniu potencjalni dostawcy i wykonawcy muszą jednak zarejestrować się na portalu ECEPP.
Informacje o szerokim spektrum oferty biznesowej EBOR dostępne są pod linkiem:
https://www.ebrd.com/work-with-us/procurement/project-procurement.html
Ogłoszenia o zamówieniach na towary, roboty publiczne i usługi doradcze, które nie zostały zamówione za pośrednictwem ECEPP, są dostępne pod linkiem: https://www.ebrd.com/work-with-us/procurement/notices.html
Oferta EBOR
Inwestycje EBOR obejmują wiele branż, a zwłaszcza: energetykę, bankowość i infrastrukturę, a także przetwórstwo i usługi oraz agrobiznes. Jedną z naczelnych zasad, którymi w swojej działalności kieruje się EBOR jest troska o środowisko naturalne. W 2019 r. działania związane z ekologią i ochroną klimatu stanowiły aż 46% inwestycji Banku (4,6 mld EUR).
Projekty finansowane przez EBOR oferują liczne możliwości przetargowe na towary, roboty publiczne i usługi towarzyszące, a także usługi doradcze, z których mogą korzystać także polskie firmy.
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o kontrakty w ramach trzech kategorii zamówień:
- Zamówienia korporacyjne i usługi doradcze (corporate procurement and consultancy services).
Towary, prace i usługi na potrzeby Centrali EBOR w Londynie oraz na potrzeby przedstawicielstw Banku w krajach operacji, a także usługi doradcze na rzecz Banku i jego klientów są zamawiane przez Departament Operacji Zakupowych i Dostaw (Procurement Operations and Delivery Department).
- Zamówienia w związku z realizacją projektów (Project procurement).
Towary i prace w ramach projektów finansowanych przez EBOR są zamawiane bezpośrednio przez klientów Banku, a Departament Zakupów (Procurement Department) pełni rolę nadzorczą i monitoruje prawidłowość procesu.
- Usługi doradców zewnętrznych (Outside Counsel Services)
Istnieje możliwość świadczenia usług prawnych na rzecz EBOR przez kancelarie prawne w charakterze tzw. Outside Counsel. Firmy zainteresowane świadczeniem takich usług muszą być zarejestrowane na portalu EBOR Electronic Selection (OGC eSelection);
muszą także pomyślnie przejść procedurę kwalifikacji.
Zamówienia w projektach finansowanych przez EBOR:
Zasady udzielania zamówień zostały opisane w dokumentach Procurement Policies and Rules oraz Corporate Procurement Policy.
W projektach finansowanych przez EBOR zastosowanie mają różne tryby przetargowe:
- Przetarg nieograniczony (open tendering) – najczęstszy tryb udzielania zamówień w projektach finansowanych przez EBOR: dla przedmiotu zamówienia o wartości co najmniej: 250 000 EUR na dostawy towarów i 7,5 mln EUR na roboty budowlane.
- Uproszczony przetarg nieograniczony (simplified open tendering) - stosowany wyłącznie w przypadku zamówień, których wartość nie przekracza ww. progów.
- Otwarta procedura wielostopniowa (multi-stage open tendering) (wymagana akceptacja EBOR) – dotyczy w szczególności dużych, skomplikowanych projektów, projektów innowacyjnych w tym tzw. projektów pod klucz (turnkey contracts). Dostawca w pierwszej kolejności dostarcza klientowi ofertę techniczną projektu. Na podstawie ofert korygowana jest dokumentacja przetargowa i konsekwentnie składane są finalne oferty techniczne oraz cenowe.
- Zamówienia bezpośrednie (direct contracting) (wymagana akceptacja EBOR) – przewidują zaproszenie firmy do złożenie oferty bez publikacji ogłoszenia. Tryb ten jest stosowany np., gdy istnieje potrzeba kontynuacji zawartego kontraktu; nie wyłoniono wykonawcy w innych trybach; wyłącznie jeden dostawca może zaoferować wymagany produkty; istnieje pilna potrzeba realizacji zamówienia.
W uzasadnionych sytuacjach, za zgodą EBOR, mogą być stosowanie inne tryby przetargowe, oparte na prawodawstwie państwa klienta, w przypadku np.: małych wartości zamówień, uzasadnienia ekonomicznego; dostawy w cenie niższej niż na rynkach międzynarodowych są możliwe z rynku lokalnego ...
Stroną kontraktu nie jest EBOR, lecz klient Banku, który odpowiada za przeprowadzenie procedury przetargowej. Rolą Banku jest monitorowanie prawidłowości procedury przetargowej i rozpatrywanie ew. skarg – uznanie skargi za zasadną nie skutkuje jednak zmianą wyników przetargu. Przed złożeniem skargi, oferent ma możliwość i powinien skorzystać z procedury debriefingu, umożliwiającej zapoznanie się z przyczynami odrzucenia oferty : EBRDDebriefing@ebrd.com
Monitorowanie przegranego przetargu jest możliwe w dwóch etapach:
1. prośby o przegląd pod adresem: ProcurementReview@ebrd.com
2. skargi pod adresem: procurementcomplaint@ebrd.com
Ogólne zapytania dot. zamówień można kierować pod adresem:
EBRD Procurement Policy and Advisory Department
European Bank for Reconstruction and Development
One Exchange Square
London EC2A 2JN
United Kingdom
Email: Procurement@ebrd.com
Link:
Polityka i reguły zamówieniowe EBOR:
www.ebrd.com/work-with-us/procurement/policies-and-rules.html
Polityka EBOR dot. zamówień korporacyjnych:
www.ebrd.com/work-with-us/procurement/project-procurement-complaints.html
Materiały
Wytyczne dot. debriefingucorporate-procurement-policy.pdf 0.09MB Polski przedsiębiorca na rynku projektów międzynarodowych - Publikacja PARP
Polski-przedsiebiorca-na-rynku-projektow.pdf 0.80MB