Odpowiedź na petycję |
28-07-2021
„W nawiązaniu do petycji złożonej 18 maja br. w sprawie przeniesienia dodatkowej akredytacji w Sułtanacie Omanu z Ambasadora RP w Królestwie Arabii Saudyjskiej na Ambasadora RP w Państwie Zjednoczonych Emiratów Arabskich, uprzejmie informuję, że decyzje o powierzeniu dodatkowej akredytacji w państwie trzecim szefowi misji są wynikiem wieloaspektowego procesu konsultacji, a finalny wybór podejmowany jest m.in w oparciu o uwarunkowania polityczne i terytorialne, preferencje państw przyjmujących oraz realia funkcjonowania konkretnych placówek dyplomatycznych, jak również względy praktyczne.
Wniosek wizowy jest rozpatrywany i decyzja w jego sprawie jest podejmowana przez konsulat właściwego państwa członkowskiego, w którego obszarze właściwości legalnie mieszka osoba ubiegająca się o wizę. Konsulat właściwego państwa członkowskiego rozpatruje wniosek złożony przez obywatela państwa trzeciego, który legalnie przebywa, ale nie mieszka w obszarze właściwości tego konsulatu, oraz podejmuje decyzję w jego sprawie, jeżeli osoba ubiegająca się o wizę uzasadniła złożenie wniosku w tym konsulacie. Konsul ma prawo rozpoznawać wnioski rezydentów w jego okręgu konsularnym.
W okresie Pandemii COVID-19 Arabia Saudyjska podobnie jak większość państw na świecie (w tym również ZEA czy RP) ograniczyła wjazd do kraju z przyczyn epidemiologicznych jednak jest to rozwiązanie czasowe. Po ustaniu pandemii spodziewane jest ponowne otwarcie granic.
W przypadku spraw paszportowych nie obowiązuje regionalizacja i niezależnie od okręgu konsularnego każdy obywatel RP może załatwić tego typu sprawę w wybranym przez siebie urzędzie paszportowym na świecie, w tym również w Abu Zabi. Władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich w przeciwieństwie do Arabii Saudyjskiej nie uznają polskich paszportów tymczasowych, co uniemożliwia załatwienie wielu nagłych spraw z tego obszaru. Do czasu wybuchu pandemii COVID-19 regularnie zgłaszali się do placówki w Abu Zabi polscy obywatele zamieszkali w Omanie. Natomiast pomimo że Oman nie znajduje się w okręgu konsularnym Abu Zabi, przed pandemią COVID-19 placówce tej zdarzało się w wyjątkowych sytuacjach (głównie chodzi o studentów) udzielać zgody na procedowanie wniosków wizowych rezydentów Omanu.
Odnośnie rejestrowania wizyt w celu złożenia wniosku o wizę krajową do pracy uprzejmie wyjaśniam, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych podjęło działania mające na celu ograniczenie procederu przejmowania udostępnianych wizyt przez nieuczciwych pośredników oraz wyeliminowanie rezerwowania wizyt za pomocą skryptów. Do chwili obecnej rozwiązanie to zostało pilotażowo wdrożone w części placówek, gdzie spełnia swoje zadania (m.in. zostało wdrożone w Indiach w Nowym Delhi). Obecnie jesteśmy na etapie zbierania doświadczeń i uwag, które pozwolą na dalszy rozwój i usprawnianie funkcjonalności obsługi przyjęć wniosków wizowych. Część kwestii poruszonych w petycji została już uwzględniona w systemie lub zostanie wzięta pod uwagę przy kolejnych modyfikacjach systemu. Należy podkreślić, że wprowadzone rozwiązanie w znacznym stopniu ograniczyło działalność pośredników, którzy skutecznie blokowali możliwość zapisu na wizyty w sprawach wizowych co znacząco utrudniało złożenie wniosku przez indywidualnych klientów urzędu konsularnego.
Obecnie w konsulacie w Nowym Delhi jest wdrożona wersja systemu zapisów z wstępną weryfikacją wniosków i dokumentów zezwalających na podjęcie pracy w Polsce. Rozwiązanie to skutecznie ograniczyło składanie wniosków przez osoby, które nie posiadają ważnych dokumentów zezwalających na podjęcie pracy w Polsce. Każda osoba, której wniosek i dokumenty zostaną wstępnie zweryfikowane poprawnie otrzymuje link do zarejestrowania pełnego wniosku. W sytuacji, kiedy złożonych wniosków jest mniej bądź tyle samo ile udostępnionych terminów wizyt, wszystkim osobom które złożyły pełny wniosek przydzielane są terminy wizyt zgodnie z kolejnością złożenia pełnego wniosku. W sytuacji, kiedy złożonych wniosków jest więcej niż udostępnionych wizyt system dokonuje losowania wniosków, którym przydzielane są terminy wizyt, natomiast niewylosowane wnioski biorą udział w kolejnych losowaniach. Wspomniane rozwiązanie nie jest jedynym możliwym do wykorzystania, a wybór najbardziej właściwej opcji leży po stronie placówki w zależności od sytuacji w jakiej działa dany urząd konsularny.”
|