W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Petycja w sprawie usprawnienia i ułatwienia dostępu do usług konsularnych dla polskich obywateli zamieszkałych na terenie Australii

29.07.2022

 

Odwzorowanie cyfrowe petycji

poniżej w załączniku

Data złożenia petycji

02-07-2022 r.

Data rozpatrzenia petycji

21-07-2022 r.

Odpowiedź na petycję

Warszawa, dnia 21 lipca 2022 r.

 

Szanowna Pani,

w odpowiedzi na Pani petycję z dnia 2 lipca br. w sprawie usprawnienia i ułatwienia dostępu do usług konsularnych dla polskich obywateli zamieszkałych na terenie Australii uprzejmie informuję, co następuje.

Konsulat Generalny w Sydney systematycznie organizuje dyżury paszportowe na obszarze całego okręgu konsularnego, biorąc pod uwagę takie elementy, jak odległość od siedziby Konsulatu Generalnego, liczba osób zainteresowanych uzyskaniem polskiego dokumentu paszportowego. Pod koniec każdego roku kalendarzowego, urząd konsularny po wnikliwej analizie  przygotowuje wstępny grafik dyżurów na kolejny rok z rozpisaniem na poszczególne miasta i miesiące – bez podawania na tym etapie dokładnych dat. Jest on następnie publikowany na stronie placówki oraz w mediach społecznościowych. Każda zainteresowana osoba ma możliwość stosownego zapoznania się z ww. zestawieniem dyżurów. Organizacje polonijne również są zaangażowane w udostępnianie tych informacji, pojawiają się regularne ogłoszenia w polonijnych publikacjach i gazetach.

W Melbourne – mieście, w którym znajduje się największe skupisko polskiej diaspory - dyżury konsularne odbywają się 2-3 razy w roku i zawsze co do zasady trwają pełne 3 dni robocze. Urzędnik konsularny, mając na uwadze zapotrzebowanie na wizyty paszportowe, stara się przyjmować interesantów konsularnych od godziny 9.30 do godziny 18.00. Nierzadko zdarza się, iż klienci przyjmowani są poza wspomnianymi powyżej godzinami dyżuru. Średnio przyjmowanych jest ponad 50 osób dziennie. Warto podkreślić, iż nawet podczas trwania pandemii i zaostrzonych restrykcji epidemiologicznych były organizowane wizyty paszportowe w poszczególnych miastach stanowych Australii.  Pragnę podkreślić fakt, iż Konsulat Generalny w Sydney był jednym z nielicznych urzędów konsularnych, który kontynuował pełnienie dyżurów w tych nietypowych okolicznościach. W Melbourne, ze względu na długotrwały lockdown miasta, odbył się jeden dyżur w lutym 2020 r. oraz dwa dyżury w 2021 r. - w  maju i grudniu.

Należy wspomnieć również, że podczas mobilnych dyżurów paszportowych jest jednocześnie zapewniona nieprzerwana i bieżąca obsługa interesantów konsularnych w Konsulacie Generalnym w Sydney, dlatego też długość dyżurów paszportowych oraz ich częstotliwość jest dostosowywana do możliwości logistycznych i kadrowych urzędu konsularnego. W strukturze przedmiotowego urzędu konsularnego jest tylko 1 etat do spraw paszportowych, niemniej jednak dyżury konsularne nie zakłócają zwyczajowego funkcjonowania placówki. Z kolei z uwagi na specyfikę okręgu konsularnego Konsulatu Generalnego w Sydney, charakteryzującej się olbrzymimi odległościami (przykładowo z Sydney do Perth jest około 5000 km), nie ma możliwości organizacji częstszych i dłuższych czasowo dyżurów niż dotychczas. Średnio, Konsulat Generalny w Sydney organizuje jeden wyjazdowy dyżur w miesiącu (z pominięciem australijskich letnich i zimowych wakacji), a coroczny plan dyżurów obejmuje zazwyczaj: Melbourne (2 wizyty), Perth (1-2 wizyty), Brisbane (1-2 wizyty), Adelaide (1) oraz rotacyjnie, co dwa lata Hobart lub Darwin. 

Podstawowym celem organizacji dyżurów paszportowych jest objęcie szczególną troską potrzeby osób starszych, schorowanych i rodzin z małymi dziećmi, które doświadczają  utrudnień związanych z przemieszczaniem się na dłuższych odległościach. Warto podkreślić, że każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej ma prawo złożyć wniosek w urzędzie konsularnym na całym świecie, lub w urzędzie paszportowym w Polsce. Konsulat Generalny biorąc pod uwagę odległości od placówki, może, na wniosek zainteresowanej osoby, odesłać paszport na wskazany adres w Australii, co również  jest dużym ułatwieniem i udogodnieniem w kwestiach paszportowych.

Z analizy przedstawionej przez Panią sprawy rejestracji wizyty (w dniu 1 lipca br.)  podczas dyżuru w Melbourne wynika, że złożyła Pani wniosek już po zamknięciu zapisów (listy są zamykane po zapełnieniu wszystkich miejsc), czego - jak wynika z Pani korespondencji - była Pani w pełni świadoma. Otrzymała Pani natychmiastową informację zwrotną o zamknięciu rejestracji oraz jednocześnie w tym samym czasie propozycję złożenia wniosku paszportowego w Ambasadzie RP w Canberrze lub w Konsulacie Generalnym w Sydney. Informacja o rejestracji na dyżur paszportowy w Melbourne została opublikowana dnia 21 czerwca br., a 27 czerwca br. rejestracja została zakończona. Wszystkie osoby, które zgłosiły się na dyżur paszportowy w tym czasie, zostały przyjęte. Została również utworzona, jak zawsze w takich przypadkach, lista rezerwowa, z której urząd konsularny korzysta  w przypadku  jakiekolwiek rezygnacji ze spotkania paszportowego. Kilka osób z listy rezerwowej zostało przyjętych.

Odnosząc się do Pani wniosku o wysłaniu wiadomości drogą SMS do każdej z osób potencjalnie zainteresowanych dyżurem, uprzejmie informuję, iż placówka nie ma w tej kwestii zarówno  technicznych, jak również  kadrowych  możliwości. W ocenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, publikacja właściwej informacji na stronie placówki i w mediach społecznościowych oraz dystrybucja jej poprzez organizacje polonijne jest w pełni wystarczająca, tak by osoby zainteresowane złożeniem wniosku paszportowego poza urzędem mogły w terminie zapisać się na wizytę. Ponadto, osoby zainteresowane dyżurami zawsze mogą uzyskać informację również poprzez zapytanie mailowe oraz telefoniczne. Odpowiedzi e-mailowe w sprawach paszportowych są udzielane zazwyczaj w tym samym dniu roboczym.

W Pani petycji została również przedstawiona propozycja cyfryzacji usług konsularnych, szczególnie paszportowych (procedura składania wniosku on-line). Polskie paszporty należą do jednych z najlepiej zabezpieczonych dokumentów tożsamości na świecie. Utrzymanie tego poziomu możliwe jest m.in. dzięki stosownej technice pobierania danych biometrycznych. Zatem, w tym przypadku nie można się  wzorować na rozwiązaniach australijskich. W Australii wnioski o australijski paszport są przyjmowane między innymi również przez urzędy pocztowe, bez konieczności pobierania danych biometrycznych.

Uprzejmie dziękuję za Pani korespondencję, którą traktuję jako wyraz troski o nasze polskie sprawy. Pragnę zapewnić, iż każdy wniosek czy uwaga dotycząca organizacji pracy służby konsularnej wpływająca do Ministerstwa Spraw Zagranicznych jest zawsze wnikliwie analizowana i stanowi okazję do refleksji na temat przyjętych praktyk, procedur i rozwiązań.

 

Z poważaniem. 

Marcin Jakubowski

Dyrektor Departamentu Konsularnego

/podpisano elektronicznie/

Informacje dodatkowe

 

Wnoszący nie przekazał zgody na publikację danych osobowych.

Materiały

Petycja
Petycja.pdf 0.23MB
{"register":{"columns":[]}}