Rada Europy
Rekrutacja do Rady Europy odbywa się w oparciu o dwa zasadnicze tryby. Podstawowym trybem jest rekrutacja na podstawie otwartego konkursu. Na stanowiska w Radzie Europy obsadzane na podstawie otwartego konkursu należy zgłaszać się bezpośrednio do Sekretariatu Organizacji, za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego on-line. Informacje na temat aktualnych ogłoszeń o wakatach publikowane są na stronie internetowej RE.
Drugim trybem jest oddelegowanie (secondment) na wniosek Sekretarza Generalnego, który polega na czasowym oddelegowaniu przez administracje państw członkowskich RE osób do pracy w organizacji. W takich przypadkach wymagana jest akceptacja przez dotychczasowego pracodawcę i utrzymanie stosunku zatrudnienia lub opłacania danej osoby przez delegujące państwo. Zgłoszenie jest dokonywane indywidualnie przez osobę zainteresowaną, potwierdzone następnie przez zainteresowane państwo (za pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa RP przy Radzie Europy). Informacje na temat aktualnych wniosków Sekretarza Generalnego o oddelegowanie do RE są publikowane na stronie internetowej RE.
Miejsce pracy
Większość pracowników RE urzęduje w Strasburgu we Francji. Rada Europy posiada również biura, m.in. w Paryżu, Brukseli, Genewie, Wiedniu i Warszawie, a także:
- Europejskie Centrum Współzależności Globalnej i Solidarności (Centrum Północ-Południe) w Lizbonie (Portugalia);
- Europejskie Centrum Młodzieży w Budapeszcie (Węgry);
- Europejskie Centrum Języków Nowożytnych w Graz (Austria).
Wymagania ogólne stawiane kandydatom:
- posiadanie obywatelstwa państwa członkowskiego Rady Europy;
- posiadanie odpowiedniego stopnia naukowego, dyplomu lub przeszkolenia;
- posiadanie wcześniejszego doświadczenia zawodowego;
- umiejętność pracy w środowisku międzynarodowym;
- biegła znajomość jednego z języków urzędowych RE (angielskiego lub francuskiego);
- dla wielu stanowisk wymagana jest także dobra znajomość drugiego języka urzędowego;
- kandydaci, których językiem ojczystym jest angielski lub francuski, powinni bardzo dobrze władać drugim językiem urzędowym,
- znajomość innych języków europejskich jest uznawana za dodatkowy atut (dotyczy to zwłaszcza języka niemieckiego, włoskiego, hiszpańskiego lub rosyjskiego).
Procedura naboru w drodze otwartego konkursu
Procedura zgłaszania aplikacji
Zgłoszenia powinny być składane na specjalnym formularzu wypełnianym on-line. Dostęp do formularza jest możliwy ze strony Rady Europy, na której publikowane są ogłoszenia o wakatach. Nie są akceptowane wnioski przesyłane pocztą, faksem lub e-mailem. Przyjmowane są wyłącznie wnioski składane za pośrednictwem systemu on-line Rady Europy. W przypadku wątpliwości należy się skontaktować z RE przed upływem terminu zgłoszeń, wysyłając wiadomość na adres e-mail recruitment@coe.int.
Aby skorzystać z systemu zgłoszeń on-line niezbędne jest posiadanie adresu e-mail w celu utworzenia konta użytkownika. Dopiero po zarejestrowaniu konta użytkownika możliwe jest przesłanie zgłoszenia. Wniosek powinien być wypełniony w języku angielskim lub francuskim. Wniosek może być wypełniany w trakcie kilku sesji – możliwe jest zapisywanie i uzupełnianie informacji wprowadzanych do formularza zgłoszeniowego przed upływem terminu zgłoszeń. Wszystkie niezbędne informacje muszą być zawarte w formularzu/wniosku – nie są przyjmowane inne dokumenty. Dodatkowe informacje przedłożone po upływie terminu nie są uwzględniane. Niekompletny formularz wniosku nie jest uwzględniany.
Kandydaci, którzy zostali zaproszeni do udziału w egzaminach i/lub rozmowie, będą proszeni o przyniesienie ze sobą oryginałów lub kopii dyplomu(ów), a także urzędowo poświadczonych tłumaczeń, jeśli oryginały nie są sporządzone w języku angielskim lub francuskim. Rada Europy zastrzega sobie prawo zażądania poświadczenia (apostille) dyplomów.
Zobacz FAQ dotyczące procesu rekrutacji.
Etapy rekrutacji w drodze konkursu
- Oficjalne zawiadomienie o wakacie – zawierające opis stanowiska oraz wymogów, które muszą spełniać kandydaci, jest publikowane na stronie internetowej Rady Europy.
- Wstępna selekcja – dokonuje jej Rada Rekrutacyjna (Appointments Board), oceniając kwalifikacje i doświadczenie zawodowe kandydatów. Jedynie kandydaci spełniający wszystkie wymagania są dopuszczani do egzaminu pisemnego.
- Egzamin pisemny – odbywa się zwykle w Strasburgu lub w stolicach państw, których nabór dotyczy. Wydatki poniesione przez kandydatów uczestniczących w egzaminach nie są refundowane przez Radę Europy. Egzamin pisemny składa się z różnych części, które muszą być opracowane w języku angielskim lub francuskim. Jego celem jest zbadanie wiedzy i zdolności analitycznych kandydatów, a także ich umiejętności redagowania dokumentów.
- Rozmowa – kandydaci, którzy otrzymali najlepsze wyniki w egzaminach pisemnych są zapraszani do Strasburga na koszt Rady Europy na rozmowę z Radą Rekrutacyjną. Mogą być przeprowadzone dodatkowe testy. Rozmowa trwa około 30 minut i jest prowadzona w języku angielskim i francuskim. Rada Rekrutacyjna ocenia kwalifikacje kandydatów w oparciu o wyniki egzaminów pisemnych, ich kompetencje i doświadczenie zawodowe oraz przebieg rozmowy. Na tej podstawie Rada przedstawia Sekretarzowi Generalnemu rekomendacje dotyczące wyboru kandydatów.
- Zatrudnienie – decyzje ws. zatrudnienia kandydatów podejmuje Sekretarz Generalny RE po rozważeniu rekomendacji Rady Rekrutacyjnej. Pierwsza umowa może być zawarta na czas próbny. Kandydaci otrzymują pisemną odpowiedź (pozytywną lub negatywną) po każdym etapie procedury. Trójetapowa procedura sprawia, że proces rekrutacji trwa dość długo, średnio sześć miesięcy.
Kandydaci, którzy nie otrzymają propozycji umowy w danym momencie, mogą zostać umieszczeni na liście rezerwowej na okres do czterech lat. Listy rezerwowe są brane pod uwagę każdorazowo, gdy pojawia się wakat obsadzany w trybie zewnętrznej rekrutacji. Jednakże umieszczenie na liście rezerwowej nie rodzi żadnych uprawnień do otrzymania oferty zatrudnienia.
Możliwości podjęcia pracy tymczasowej w Radzie Europy
Rada Europy zatrudnia pracowników tymczasowych na umowach krótkoterminowych, które mogą trwać od kilku dni do maksymalnie dziewięciu miesięcy w danym roku kalendarzowym.
Ogłoszenia o naborze do pracy tymczasowej są publikowane na stronie Rady Europy. Zgłoszenia powinny być składane w trybie on-line.
Wymagania ogólne stawiane kandydatom:
- posiadanie obywatelstwa państwa członkowskiego Rady Europy;
- posiadanie kwalifikacji i doświadczenia określonego szczegółowo dla danego stanowiska;
- bardzo dobra znajomość jednego z języków urzędowych Rady Europy (angielskiego lub francuskiego) i dobra znajomość drugiego języka urzędowego.
Praca na zasadzie oddelegowania (secondment)
Zasady oddelegowania pracowników do Rady Europy określa Rezolucja Komitetu Ministrów Rady Europy o sygn. Res(2012)2 z 15 lutego 2012 r. ws. zasad delegowania do Rady Europy.
W świetle Rezolucji Komitetu Ministrów, delegowani do Rady Europy mogą być funkcjonariusze, którzy są zatrudnieni przez administrację krajową, regionalną, lokalną lub międzynarodową, lub inne osoby wysyłane przez ich państwo zgodnie z prawem krajowym. Delegacja do Rady Europy nie oznacza nabycia przez daną osobę statusu członków personelu Rady Europy.
Przepisy Rady Europy wymagają, by osoby takie pozostawały w dotychczasowym stosunku płatnego zatrudnienia przez cały okres delegowania lub ich wynagrodzenie było wypłacane przez państwo członkowskie. Osoby takie nie otrzymują żadnego wynagrodzenia z Rady Europy. Rada Europy może przyznać prawo do tzw. świadczenia przesiedleniowego przez cały okres delegacji. Kwestia ta jest ustalana na podstawie porozumienia między Radą Europy i delegującym. Świadczenie to nie stanowi wynagrodzenia.
Wymagane jest od nich posiadanie co najmniej trzyletniego doświadczenia w wykonywaniu obowiązków administracyjnych, doradczych lub nadzorczych na stanowiskach równoważnych stanowiskom typu A lub B4-B6 w Sekretariacie Rady Europy. Muszą też posiadać biegłą znajomość jednego z języków urzędowych Rady Europy (angielski lub francuski), a w określonych przypadkach także zadowalającą znajomość drugiego języka urzędowego.
Tryb postępowania w sprawie oddelegowania
Inicjatywa należy do Sekretarza Generalnego Rady Europy, który komunikuje na stronie internetowej Rady Europy informację nt. oczekiwań odnośnie do wydelegowania funkcjonariuszy. Wskazuje on stanowiska, potrzebne kwalifikacje i warunki. W ogłoszeniach nt. delegacji Sekretariat Rady Europy z reguły precyzuje, czy będzie wypłacać świadczenie przesiedleniowe, czy też nie jest ono przewidziane. W związku ze zmienionym systemem przyjmowania zgłoszeń, mogą one być składane w języku francuskim lub angielskim na stronie internetowej Rady Europy – bezpośrednio przy danej ofercie, w terminie podanym w ogłoszeniu. W przypadku wpłynięcia zgłoszenia obywatela polskiego, SP otrzymuje z Sekretariatu Rady Europy stosowną informację i prośbę o potwierdzenie zgody rządu polskiego na daną kandydaturę (za pośrednictwem SP).
Następnie procedura ma z reguły charakter quasi-konkursowy. Rada Europy ocenia zgłoszone kandydatury, uwzględniając swoje potrzeby, kwalifikacje kandydatów, a także konieczność zapewnienia zrównoważonej reprezentacji geograficznej państw. W praktyce Sekretariat może przeprowadzić konsultacje z przedstawicielami administracji, która zaproponowała delegację, a także rozmowy z kandydatem (także w postaci wideokonferencji). Decyzja o zaakceptowaniu oferty od danego państwa należy do Sekretarza Generalnego Rady Europy.
Po zaakceptowaniu kandydatury, dochodzi do zawarcia porozumienia między Radą Europy i delegującym państwem ws. delegacji, w którym określane są m.in. czas trwania delegacji, zakres obowiązków delegowanej osoby, kwota świadczenia przesiedleniowego (jeśli jest przewidziane). Potwierdza się także, iż delegowana osoba jest objęta ubezpieczeniem społecznym i medycznym. Umowa ws. delegacji jest podpisywana przez Stałego Przedstawiciela przy Radzie Europy lub inną upoważnioną osobę zgodnie z przepisami prawa krajowego wyznaczoną do reprezentowania wysyłającego organu lub instytucji.
Zasady dotyczące oddelegowania
Minimalny czas trwania delegacji to cztery miesiące, maksymalny zaś – dwa lata. W praktyce Rada Europy najczęściej zwraca się o wydelegowanie na okres co najmniej jednego roku. Jeśli dana osoba sprawdzi się na stanowisku, istnieje możliwość specjalnego przedłużenia delegacji (maksymalnie do trzech lat, choć Sekretariat Generalny może wyjątkowo odstąpić od stosowania maksymalnego okresu trzech lat).
Delegowanie ulega zakończeniu w przypadku, gdy z delegowanym funkcjonariuszem zostaje rozwiązany stosunek pracy przez delegującego pracodawcę lub w przypadku, gdy państwo delegujące zaprzestaje opłacania delegowania. Delegowanie może być także zakończone na wniosek Sekretariatu Generalnego Rady Europy lub delegującej administracji z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.
Status osoby oddelegowanej
Delegowana osoba nie nabywa statusu członka personelu Rady Europy. Delegowanej osobie przydzielany jest określony zakres obowiązków, nie jest natomiast zawierana z nią oddzielna umowa. W porozumieniu zawieranym między Radą Europy i delegującą administracją niezbędna jest klauzula potwierdzająca, iż delegowany funkcjonariusz został poinformowany i akceptuje warunki delegowania. Co do zasady, obowiązki delegowanej osoby nie obejmują upoważnienia do zaciągania zobowiązań w imieniu organizacji (chyba że na podstawie specjalnego upoważnienia Sekretarza Generalnego). W praktyce osoby delegowane mają za zadanie wspierać i doradzać urzędnikom Rady Europy, do których zostają przydzieleni i wobec których odpowiadają za wykonanie powierzonych im zadań. Osoby te mogą zostać wysłane w podróż służbową, ale jedynie w kontekście przydzielonych im obowiązków. W takim przypadku koszty są rozliczane jak w przypadku stałych pracowników.
Osoby te są zobowiązane wykonywać obowiązki i zachowywać się w sposób uwzględniający wyłącznie interesy Rady Europy, a także powstrzymywać się od jakichkolwiek działań, które mogą być szkodliwe moralnie lub materialnie dla Rady. Nie mogą przyjmować żadnych instrukcji od władz i innych podmiotów spoza Rady Europy ani też o takie instrukcje występować. Osoba oddelegowana podlega systemowi ocen wykonywania obowiązków pracowniczych Rady Europy.